اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی: امنیت‌غذایی و خودکفایی با ورود دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود

معاون وزیرجهادکشاورزی ادامه داد: دانش آموختگان بیکار و دارای ایده های مطلوب کشاورزی و منابع طبیعی با استقرار شرکت های دانش بنیان خود در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از مرحله تولید تا ارائه محصول حمایت می شوند و سهم مهمی در افزایش ارزش افزوده دانش استان، تولید ناخالص ملی، حل چالش های بخش کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش ثروت و رفاه مردم دارند.

معاون وزیرجهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت تولید خوراک دام استان سمنان یادآورشد: استان سمنان در راستای تولید جیره های غذایی در زمینه خوراک دام و معرفی گونه های بیابانی و گیاهی مناسب تولید علوفه گام بردارد.

وی با اشاره به فعالیت ۶ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اضافه کرد: راه اندازی یکهزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی و ایجاد ۱۰ دهکده کشاورزی و منابع طبیعی تا پایان سال هدفگذاری شده است.

دانش بنیان ها راهبردی برای خودکفایی در تولیدات استراتژیک کشاورزی

وی ابرازداشت: استفاده از ظرفیت پنج هزار نفری اعضای هیات علمی دانشگاه ها در بخش کشاورزی و دانش آموختگان در حوزه دانش بنیان انقلاب کشاورزی در کشور ایجاد می کند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، سومین دهکده کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اختصاص زمین ۱۰ هکتاری در ساختمان یکهزار متر مربعی با قابلیت استقرار ۴۰ شرکت دانش بنیان پس خراسان رضوی و همدان در سمنان راه اندازی شد./



منبع اخبار

خیام نکوئی با اشاره به نقش موثر دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در بهره مندی دانش متناسب با اقلیم و زیست بوم استان سمنان اظهارداشت: امنیت غذایی در جهان امروز تبدیل به سلاحی برای نزاع و ابزار تسلط در کشورها شده است.

وی افزود: امکان استقرار شرکت های دانش بنیان در محل دهکده فناوری و نوآورری، بهره مندی از آزمایشگاه های کشاورزی، استفاده از عرصه های تحقیقاتی و الگویی در مزارع و بهره مندی از امتیازهای پارک علم و فناوری مانند معافیت مالیاتی، از مزایای راه اندازی این دهکده است.

رئیس سازمان‌تحقیقات، ترویج‌وآموزش کشاورزی تصریح کرد: ایجاد انقلاب بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در مسیر علم و فناوری تنها راه حل تولید غذا بر اساس نیاز است و رسوخ و نفوذ دانش و فناوری در کشاورزی و منابع طبیعی نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی دارد.

سیدمجتبی خیام‌نکوئی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در محل سالن اجتماعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی بیان کرد: دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی از مهمترین زیرساخت های شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی است و با توجه به ظرفیت مطلوب هیات علمی و دانش آموختگان استان سمنان، فعالیت این دهکده تحول بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به دنبال دارد.

وی در خصوص تغییر شرایط تولید غذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اضافه کرد: تولید غدا از ۲۵ تن به ۱۲۵ تن رسیده که با توجه به افزایش جمعیت تا سال ۱۴۳۰ نیاز ۲۰۰ میلیون تنی به غذا در کشور وجود دارد که با وجود تغییر اقلیم و گرمای زمین امکان افزایش سطح زیرکشت و توسعه کمی فراهم نیست.

خیام نکوئی خاطرنشان کرد: امکان خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و سایر محصولات استراتژیک با توجه به فناوری و نوآوری و دانش بنیان وجود دارد و وضعیت واردات سالانه ۱۵ میلیارددلاری محصولات غذایی با سهم ۳۰ درصدی دانه های روغنی تغییر می کند.