اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی: برای ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی مجوز می‌دهیم

نکویی گفت: اکنون در بخش گیاهان دارویی خام‌فروشی می‌شود در حالی که باید از خام‌فروشی جلوگیری شود و برای ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری آمادگی وجود دارد.  

به گفته وی، مرزی برای همکاری با دانشگاه‌ها در بخش کشاورزی نیست چرا که استادان قوی در این بخش وجود دارد که نیاز است به کمک بخش کشاورزی بیایند، دانشجویان و دانش‌آموختگان مقطع دکترای در بخش کشاورزی از ۶ ماه تا سه سال به عنوان پسادکترا بدون تعهد استخدامی به کار گرفته می‌شوند و در کارشناسی ارشد و دکترا از ۴۰۰ پایان نامه در این زمینه حمایت می‌شود.   

به گزارش مجله خبری کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی روز شنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: چنانچه سرمایه‌گذاری با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد پالایشگاه در این استان اعلام آمادگی کند، وزارتخانه نیز مجوز تاسیس پالایشگاه گیاهان دارویی را برای سرمایه‌گذاران صادر می کند.

وی قطعه قطعه شدن زمین‌های کشاورزی یکی دیگر از مشکلات این بخش است و گفت: ۷۰ درصد از بهره‌برداران بخش کشاورزی بالای ۵۲/۸ سال سن دارند که باید این بخش تحقیقات بخش کشاورزی رسوخ کند.

به گفته وی، تغییر اقلیم و گرم شدن هوا که پدیده جهانی است و همچنین بروز خشکسالی و محدودیت‌های آبی که بخش کشاورزی روزی ۹۶میلیارد مترمکعب آب داشت ولی اکنون به  ۷۲ میلیارد مترمکعب رسیده است و هر چه جلوتر می‌رویم محدودیت آب بیشتر می‌شود،از مشکلات بخش کشاورزی است.

سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی در اُستان با تلاش ۶۷هزار بهره بردار تولید می‌شود

نکویی گفت: باید به جای خام‌فروشی محصولات کشاورزی به سمت فرآوری این محصولات رفت و این نیازمند تربیت کشاورزان دانش‌محور است و هنرستان‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری برای تربیت فرزندان کشاورزان فعال شود.

نکویی اظهار داشت: کارهای عمرانی نباید مخالف گیاهان باشد و برای اینکه گونه‌ها از بین نرود مراکز تحقیقاتی با هزینه اختصاص یافته از طرحهای عمرانی این ذخایر ژنتیک حفظ شود. 

به گزارش مجله خبری کشاورزی،  ۸۷ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری کوهستانی است و بنابر یافته‌های موجود تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است که از این تعداد ۴۰۰ گیاه جنبه دارویی، خوراکی و صنعتی دارد و ۲۷ گونه خاص این استان است و در هیچ یک از مناطق دنیا رشد نمی کند.

نکویی یادآور شد: با توسعه کشاورزی در اراضی شیب‌دار موافق نیستیم که این اراضی تبدیل به کشت شود، چرا که پس از ۲ سال باردهی محصول با یک بارندگی دچار فرسایش خاک می‌شود.

وی یادآور شد: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بزرگترین سازمان تحقیقاتی خاورمیانه است که ۲۱ موسسه و ۳۵ مرکز استانی دارد و مهمترین ماموریت این مراکز افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش و فناوری است.

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت:دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، رییس جمهور و هیات دولت و مجلس شورای اسلامی مهمترین سرمایه معنوی بخش کشاورزی است.

نکویی اظهار داشت: از این پس تمام ظرفیت تحقیقات این سازمان در خدمت همه استان‌های کشور خواهد بود و همه تحقیقات صورت گرفته بخش کشاورزی به کشاورزان منتقل خواهد شد.

نکویی اظهار داشت: برای ۲۰ درصد محصولات غذایی سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه واردات وجود دارد که اگر قرار بود مانند برخی از کشورها، ایران وارد کننده تمام محصولات باشد هزینه‌های بسیار بالایی برای کشور در پی‌داشت.  

به گفته وی، کارهای مطالعاتی در این زمینه از سوی سازمان تحقیقات کشاورزی انجام شده است و اکنون یک سرمایه‌گذار در کشور اعلام آمادگی کرده است.

این مقام وزارت جهادکشاورزی که خود زمانی رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بود در خصوص محصولات تراریخته در جهان اظهار داشت: هیچ محصول دارای مجوز تراریخته در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری مساله امنیت غذایی را مساله درجه کشور دانستند که در این زمینه باید گام‌های بلندی برداشته شود و محوریت بخش کشاورزی مد نظر باشد چرا که بخش کشاورزی بیشترین خدمت را در چهار دهه اخیر به مردم ارائه کرده است و ۸۰ درصد غذای مردم توسط بخش کشاورزی تولید می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های تولید محور روستاها گفت:در سال‌های گذشته روستاها به عنوان کانون تولید کم‌توجهی شد و روستاها که کانون تولید بودن به کانون مصرف تبدیل شده بودند.

به گفته وی، ۱۰۰ میلیون تن افزایش محصولات در بخش کشاورزی پس از انقلاب ثبت شده است که ۴۰ تا ۴۵ درصد آن ناشی از افزایش سطح زیر کشت و مابقی از محل رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی از جمله تولید بذور گواهی شده، بذور پرورشی ، بدوز مادری، گونه‌های اصلاح شده گیاهی، بهنژادی و بهزراعی بوده است. 

نکویی گفت: گردشگری کشاورزی ارزش افزوده به کشاورزی می‌دهد که در این بخش غفلت شده است که در این زمینه سعی شده است در دولت سیزدهم گردشگری کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای در استان‌ها شود.

نکویی اظهار داشت:۲ هفته پیش الگوی کشت محصولات کشاورزی ابلاغ شد که بر این اساس در افق چهار ساله دولت سیزدهم، کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی و افزایش سطح زیر کشت دیمزار وجود خواهد داشت و با اجرای طرح تغییر الگوی کشت و بسته‌های حمایتی این افزایش اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی، متاسفانه بخشی از نهادهای دامی تولید شده در جهان تراریخته است اما در برنامه‌های سازمان است و می‌توان بخشی از محصولات ارکانیگ از جمله “باقلا” را جایگزین سویای موجود در بازارهای جهانی کرد.

وی در خصوص ضرورت توجه به بخش آبخیزداری در کشور برای مقابله با سیلاب و فرسایش خاک گفت: اجرای تحقیقات پیرامون آبخونداری برای این سازمان بسیار مهم است که آمادگی لازم این سازمان با استان‌ها برای توسعه آبخوانداری وجود خواهد داشت.

وی در ادامه مطلب بالای در خصوص کشت در اراضی شیب‌دار یادآور شد: ایران دارای رتبه بالای فرسایش خاک در جهان است چرا که در هر هکتار ۱۶/۷ تن فرسایش خاک دارد و بخشی از آن به دلیل وجود دیم است که برخی از دیمزارها تبدیل به کشت آبی شد، ولی با این وجود با دیمزارهای اراضی شیب‌دار که به یک مجموعه پوشش گیاهی وسیعی دارد، موافق هستیم.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۲ هزار هیات علمی در این سازمان حضور دارد که این یک ظرفیت علمی برای بخش کشاورزی است و باید از این ظرفیت برای بهره وری و بهبود بخش کشاورزی استفاده شود.

  



منبع اخبار

به گفته وی، در بخش ذخایر ژنتیکی، ایران جزو هشت کشور تنوع زیستی جهان است، یعنی هشت هزار و۲۰۰ گونه گیاهی در ایران است که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ گونه آن گیاهان دارویی است که ۲۵ درصد گیاهان کشور دارویی است، که ۲ تا سه برابر تنوع زیستی اروپا گونه گیاهی دارد.