اخبار

مقایسه ایران و جهان در حمایت از کشاورزی مجله خبری کشاورزی

به گزارش ایرنا، «محمد قربانی» امروز (دوشنبه- پانزدهم آذرماه) در نشست خبری خود درباره تشریح اهم اقدامات و برنامههای ۱۰۰روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی اعلام شد این به معنای ایجاد آرامش برای تولیدکنندگان و بازار است که باعث تعدیل سایت agriculture-na قیمت ها شد. در تولید سامانه ماهوارهای نیز بعد از آمریکا و چین، سومین کشور دارنده این دستگاه ایران است که از سوی شرکت دز تولید میگردد. ارائه دهندگان خدمات با ترکیب خروجی داده های محصولات سنجش EC موجود در حال حاضر مانندGeonics EM38-MK2 (که بیشتر در باغات زراعی دائمی استفاده می شود) یا سنسور EC خاک با لایه های دیگر مانند رطوبت و pH خاک برای بهینه سازی مصرف آب، می توان سطح بالاتری از خدمات را با استفاده از داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد آبیاری نشان داد، هم از نظر زمان و هم از نظر کمی. افزون بر آن می توان برای سمپاشی و کودپاشی و حتی آبیاری با استفاده از حسگرهای نصب شده روی دستگاه ها، روند این اقدامات را تنظیم کرد.

بخش عمده این مشکلات قابل پیش گیری می باشد. طبق وب سایت Precision Planting، این قابلیت امکان سنجش بی سابقه را به کشاورزان می دهد که علاوه بر نقشه برداری از مواد آلی ردیف به ردیف، رطوبت خاک و بقایای شیار، کنترل بر روی کاشت جمعیتی بذر یا ترکیبی را نیز بر اساس اندازه گیری مواد آلی را داشته باشند. این سیستمها وظیفه جمعآوری اطلاعات، تنظیمات اکوسیستمهای طبیعی را دارند. جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان بخش خصوصی استان فارس با چهار دستور جلسه مکانیزم خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی، طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی، معضلات واردات و نهاده های کشاورزی- خوراک دام و طیور- ادوات و ماشین آلات کشاورزی و مشکلات تامین سوخت ناوگان کشاورزی و سامانه توزیع سوخت برگزار شد. حال استفاده از کود هایی با مقدار توصیه شده و تکرار بسیار کم در حد مثلا یک قاشق چای خوری و نیز به کار گیری کود هایی که با تکنیک هایی همچون استرولیز و پرولیفیکس نهایت کارایی و بهینه مصرف کردن کود را، برای تولید کننده، گیاه، خاک ، آب و جامعه به ارمغان می آورد، می تواند تحول و انفلابی جدید در بحث حرکت در مسیر کشاورزی پولساز ایجاد نماید.

وی یکی از اقدامات ارزشمند مزرعه نمونه را توزیع مویرگی محصولات گلخانهای خود عنوان کرد و افزود: این تولیدات به منظور مدیریت فروش، تنظیم بازار و حفظ قیمت مناسب به صورت تدریجی عرضه میشود. به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود استفاده از روشهای سنتی برداشت، ضعف تکنولوژی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و نبود سیستمهای مناسب حمل و نقل متاسفانه ضایعات بالای محصولات کشاورزی در کشور سایه انداخته است. بنابراين تهيه كود مناسب در روش كشت هيدروپونيك يكي از مهمترين معيارها در تخمين كيفيت محصولات بشمار ميرود. در حال حاضر شکوه اصلی کشاورزان دربارهی چگونگی عرضه محصولات تولیدی آنان در بازار مصرف، پایین بودن سهم دریافتی آنها از قیمتی است که مصرف کننده پرداخت میکند، بیشتر کشاورزان و کارشناسان این امر را ناشی از نقایص موجود در ساختار بازار محصولات کشاورزی میدانند؛ برای نمونه، اندک بودن میزان محصول عرضه شده به بازار مصرف توسط هر کشاورز سبب گردیده تا بسیاری از کشاورزان محصول خود را در بازار سر مزرعه با قیمتی پائین در معرض فروش گذارند.

شما مثل سرم، می توانید هر ماده غذایی که نیاز است،برای ارتقا رشد محصول، به این محلول اضافه کنید. مساله دوم که باعث بالا رفتن هزینههای تولید میشود، خرد بودن اراضی کشور است که امکان انجام مکانیزاسیون کشاورزی را نمیدهد، بنابراین هزینهها افزایش مییابد. در مورد اینکه چگونه رباتیک می تواند بر تولید غذا، به ویژه محصولات با ارزش بالا که برای مراقبت و برداشت نیاز به نیروی کار شدید دارند، حدس و گمان کم نیست. برنامههای کاربردی مبتنی بر GPS در کشاورزی دقیق، برای برنامهریزی کشت و کار، نقشهبرداری زمین، نمونهبرداری خاک، راهنمایی تراکتور، نظارت بر محصول و بررسی میزان بازده، استفاده میشوند. با تولید روز افزون ادوات کشاورزی دیگر کشاورزان نیازی ندارند که زمان و زحمت زیادی را برای کشت هدر دهند و تنها با یک هزینه اولیه میتوانند شاهد افزایش تولیدات کشاورزی خود باشند. اگر کشت گلخانه ای را با کشت طبیعی مقایسه کنید، خواهید یافت که در میان مدت و بلند مدت احداث گلخانه بسیار به صرفهتر برای شما و کشور خواهد بود. اقتصادسبز آنلاین: همزمان با روز مهندسی، اولین مرکز کشاورزی هوشمند کشور، توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران در تهران افتتاح و راهاندازی میشود. احمدرضا رییسزاده ادامه داد: افزایش تنوع محصولات در این سال ها از جمله دیگر مباحث با اهمیت بوده بطوری که در طول سال انواع محصولات مانند خیار، گوجه، فلفل دلمهای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غدهای و همچنین گل در این خطه تولید میشود.

نکته ای که سال ها بسیاری با دقت درگیر آن بوده اند، چگونگی جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه در بستر بذر اتفاق می افتد است. اما آنچه اینجا اهمیت مییابد، استفاده از منابع آبی کم در کشاورزی است. ایجاد جذابیت در بخش کشاورزی و سوق دادن سرمایههای انسانی بادانش به این حوزه، اقدامی مهم و ضروری است و درحالحاضر تولید دانش در بخش کشاورزی بسیار محدود بوده و از آنچه تولید میشود نیز استفاده بهینه نمیشود، بنابراین باید در تغییر نگاهها به حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در آن برنامهریزی کنیم. در کشورهای در حال توسعه نیز این صنعت در حال حرکت به سمتی است که از ظرفیتهای هوشمندسازی در بخشهای مختلف آن استفاده شود.

بنابراین توصیه می شود گلخانه ها به سمتی سوق داده شوند که قادر باشند کلیه عوامل محیطی را کنترل نمایند. توصیه می کنیم که درباره ماشین آلات کشاورزی که می توانند زندگی شما را راحت تر کنند، بیشتر بیاموزید. اکنون با ظهور شبکه های کم مصرف، مساحت گسترده، ماژول های کم هزینه و عمر باتری بیشتر، می توانیم خاک، آب، گیاهان، حیوانات، ماشین آلات و سایر اشیاء دیگری را که می توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما قرار دهند، به هم متصل کنیم. اسماعیل حسین زاده کشاورز اهل هندیجان که دهها هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، میگوید شرکت نصر میثاق که متولی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است، به صورت وسیعی از ماشین آلات برای طرحهای خود استفاده میکرد. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که با دستور رهبر انقلاب در اراضی خوزستان و ایلام پس از جنگ و به منظور ایجاد کسب و کار و همچنین احیای زمینهای بایر اجرا شد که یکی از طرحهای مهم توسعه کشاورزی در ایران به شمار میرود.

NL5000 G5 به کاربران اجازه می دهد تا “دقت کاربرد را با یک اسپینر پخش کننده” بدست آورند، و همچنین دارای یک جنبه پایداری از این جهت است که به شما کمک می کند تا گرانول های کود، پراکنده پخش نشوند و از هدف خارج نشوند، بخصوص در ردیف های انتهایی و لبه مناطقی از مزرعه که فقط یک طرف چرخنده نیاز به کار دارد. یک روند ناقص که مطمئناً از تفسیر ذهنی (یعنی خطای انسانی) از شرایط فعلی رنج خواهد برد. NL5000 G5 سطح بی سابقه ای از قرارگیری دقیق را برای اپراتورها به ارمغان می آورد و به آنها اطمینان می دهد که بدانند مواد مغذی در جایی که لازم است قرار می گیرند. یک روش کاملا شناخته شده برای این دستور کارها آنالیز مخاطره و کنترل نقاط بحرانی است.

تفکر تولید سالم – جامعه سالم، موجب گشته تا متخصصان بخش کشاورزی و نیز تولید کنندگان در مسیری متفاوت از قبل و با نگاهی نوین به تولیدات گیاهی توجه خاص داشته باشند. اما به جهت عدم آگاهی و یا بی اطلاعی برخی از کارشناسان و تولید کنندگان بخش تولیدات گیاهی در واکسیناسیون و چگونگی احیاء گیاه با یک تغذیه صحیح و در عین حال اورژانسی و سریع، در بسیاری از موارد با مواجه با تنش های محیطی اکثر اوقات تولید کنندگان ما غافلگیر شده و خسارت های جبران ناپذیری را متحمل می شوند. گاها شنیده ایم که در مناطق مختلف کشور در اثر تنش های سرما، گرما و یا حتی تگرگ و… Planting’s Smart Firmer جمع آوری داده های زراعی سالم از درون بستر بذر را به واقعیت تبدیل می کند، بدون اینکه مجبور شوید روی دست و زانو قرار بگیرید، یا حتی یک سفر دیگر به مزرعه انجام دهید.

در این نوع کشت کود از طریق آب به گیاهان میرسانیم، ریشه گیاهان در آب معلق است. خوزستان یکی از قطبهای کشاورزی کشور است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهدایی رهبر انقلاب به مردم این استان، زراعت بیش از پیش برای معیشت مردم اهمیت یافت. از آنجایی که محصولات کشاورزی محصولاتی وابسته به مکان هستند بنابراین سیستم اطلاعات مکانی(GIS) یک ابزار کاملاً مرتبط برای کشاورزان محسوب میشود. سیستم اطلاعات مکانی با قابلیت ذخیرهسازی، تجزیه و تحلیل حجم عظیم دادهها و نیز یکپارچهسازی اطلاعات گردآوری شده از منابع مختلفِ مکانی و توصیفی، ابزاری قدرتمند برای شناخت و مدیریت این متغیرها محسوب میشود. به گزارش نصر به نقل از ایرنا، داود گرشاسبی روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مرند با اشاره به وجود ۴۹ هزار هکتار زمین زراعی در شهرستان افزود: با تغییر الگوی کشت و تغییر نحوه آبیاری زمین های زراعی، مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت می شود و به تبع آن این بخش دچار تحول و رونق خواهد شد. بهره بردن از این دستگاهها در حفاری و احیای زمینهای بایر اقدامی است که از دیدگاه برخی کارشناسان بسیار مطلوب است، اما فعالان محیط زیست همچنان انتظار دارند، استفاده از روشهای نوین آبیاری در کشاورزی توسعه یابد، اقدامی که جهاد کشاورزی مدعی است، در حال وسعت بخشیدن به آن است.

رسانه های ما معمولا تصاویری از کشاورزی نوین را در فیلم ها و سریال ها منتشر نمیکنند فقط گاهی اوقات در اخبار میتوان این تصاویر جذاب از کشاورزی نوین را دید. گاهی که ما حرف از کشاورزی میزنیم هنوز هم بعضی از مردم فکر میکنند امروزه هم کشاورزان ما همان بیل زنان زحمت کش قدیم هستند. همین طرح هدر رفت وسیع منابع آبی به دلیل نوین نکردن کشاورزی را به همراه داشت، اما یک شرکت تولید کننده صنایع کشاورزی نوین که از همان ابتدا در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فعالیت میکرد، با روشهای پیشرفته سعی کرد بهره برداری زراعت در خوزستان را افزایش دهد. به علت شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و ایجاد بسیاری از محدودیتها و اختلالات در زنجیره تامین، بازار کشاورزی هوشمند در سال 2020 با یک کاهش شدید مواجه شده است. سموم با دوره کارنس (PHI) 5 تا 8 دقیقه و یا استفاده از موجوداتی همچون Entomopathogenic به عنوان کنترل کننده های طبیعی آفات و یا به کار گیری تکنیک هایی همچون کوتینگ (Seed Coating) برای بذور که علاوه بر کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف آب به خصوص در بذور با ضریب مصرفی بالای آب هزینه نگاهداری و تولید در حد صفر پایین آورده می شود، همگی نوید بخش گامی نوین برای تولید کیفی و پر رونق می باشد.

آنطور که مسعود بصیری، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی میگوید، روسیه اخیراً سطح استاندارد محصولات وارداتی به کشور خود را تغییر دادهاست و این برگشت خوردن محصولات فقط شامل حال ایران نشده بلکه به محصولات صادر شده از ترکیه و چین نیز ایراداتی گرفته شده است. مهندسی معکوس کمباین برنج شرکت کمباینسازی ایران با توجه به نیاز کشور به کمباین برنج، تولید این دستگاه را با استفاده از مهندسی معکوس از مدتی پیش آغاز کرده، کمباینی که پیش از این به عنوان محصولی وارداتی در کشور بوده است. دلیل اینکه ما از اسید هیومیک به عنوان کود مخصوص کدو آجیلی استفاده می کنیم این است که نقش مهمی را به طور مستقیم در خاک و به طور غیرمستقیم در افزایش بهره وری ایفا می کند، مهم نیست چقدر کود و مواد مغذی استفاده می کنید، تا زمانی که مواد آلی خاک شما باشد.

بر این اساس کشورهای منطقه دریای سیاه، موقعیت خود را بهعنوان صادرکننده پیشگام جهانی محصولات ذرت و گندم تحکیم خواهند بخشید. اورعی زارع، افزایش راندمان تولید اقتصادی از طریق تراکم بوته در واحد سطح، کاهش مصرف آب، بذر و سموم کشاورزی را رویکرد موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه از کشت محصولات گلخانهای دانست. همچنین، کشاورزان از شیوه کشاورزی دقیق به منظور کاهش مقدار کود مصرفی روی زمینها استفاده میکنند. کشاورزان امروزی تکنولوژیهای پیچیده کشاورزی را به منظور صرفهجویی در زمان و هزینه به کار میگیرند. قیمت سویا در اوایل سال افزایشی اما در ادامه روند کاهشی داشته که علت آن نوسانات بازار در میزان تقاضا بوده است. در این مقاله به بررسی نمونههایی از این تکنولوژیها که در کشاورزی نوین استفاده میشود، میپردازیم. با این شرایط میتوان گفت اگرچه ویژگیهای کشاورزی در هر کشور متفاوت است، اما چالشهایی که این بخش با آن مواجه است، تقریبا یکسان است.

دامنه تولید این فیلمها 1 تا 14 متر می باشد. بالغ بر 50 درصد محصولات کشت شده در هلند به صورت گلخانه ای پرورش می یابند. رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 150 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مصرف کشاورزی است اظهار کرد: حدود 18 میلیون هکتار آن به صورت مستقیم کشاورزی در آن صورت میگیرد. بنابراین آنطور که نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور می گوید: قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی برای سال آینده آماده است و باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود و به احتمال زیاد باید منتظر وزیر تازه نفس وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم بود که قرار است تا 48 ساعت دیگر در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس به صندلی وزارت واقع در ساختمان 16 طبقه ای خیابان طالقانی تکیه زند.

با توجه به کمبود آب و خشکسالی های طولانی بیش از ۲ دهه در استان بهترین گزینه برای کاهش مصرف آب و بالا بردن افزایش راندمان محصول توسعه مجتمع های گلخانه ای در هرمزگان بوده که از سال گذشته طرحهای بزرگی با حمایت دولت و همت بخش خصوصی دراین زمینه به ثمر نشست. استفاده از ماشین آلات پیشرفته در کشاورزی نه تنها سرعت کار را افزایش میدهد، بلکه هزینهها را هم به شکل چشمگیری کاهش میدهد. استفاده از ماشین آلات کشاورزی پیشرفته و روشهای نوین آبیاری و تنظیم سمپاشی به سبک جدید میتواند راندمان کشاورزی را چندین برابر افزایش دهد. سیستم هایی که گزارش وضعیت مربوط به عملکرد محوری، رطوبت سنجی خاک، آب و هوا و سایر داده های میدانی را به تلفن های همراه و رایانه ارائه می دهند، امری عادی است و ابزارهای فعال در اختیار کاربران نهایی برای تصمیم گیری و اجرای مدیریت آبیاری قرار می دهد. با توجه به تغییرات آب و هوایی در سطح دنیا و بروز تنش های محیطی که کشور عزیزمان ایران هم از این تغییرات و اثرات گاها منفی آن در بحث تنش بی بهره نبوده است، ضرورت آگاهی از چگونگی تغذیه گیاه تحت شرایط استرس برای حفظ محصول از لحاظ کمی و کیفی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار می باشد.

وی بیان کرد: تاکنون ۳هزار و ۱۷۰هکتار زیر ساخت شهرکهای گلخانهای توسط شرکت شهرکهای کشاورزی در استان احداث شد که یک هزار و ۹۶۶ هکتار نیز توسط بخش خصوصی اجرا میشود. ما در این مقاله قصد داریم کوددهی هوشمند را با کوددهی سنتی مقایسه کنیم و به شما بگوییم که کوددهی هوشمند از چه طریقی انجام میشود و به طور کل به کودهایی کودهای هوشمند گفته میشود. نیاز به مشاور دارید و آلودگی آب های زیر زمینی در کنار دفع ضایعاتی چون پشم سنگ نیز، به عیوب این روش اضافه می کند. به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، به رغم ﻛﺎستیﻫﺎیی که بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی به آنها مبتلا بوده، نظیر ساختار سنتی، محرومیت و عدم توسعه مناطق روستایی، و همچنین بروز ﺧﺸﻜﺴﺎلیﻫﺎی متناوب و کاهش فزاینده منابع آب در ۴۰ سال گذشته، ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در فاصله سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ از ۲۶ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود ۱۲۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼمی ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬایی و برخورداری از حمایت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است. مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه ادامه داد: از جمله مزایای این سامانهها میتوان به کاهش میزان مصرف آب، کاهش رشد علفهای هرز، افزایش راندمان مصرف آب، کاهش بیماریهای گیاهی و قارچی، پوسیدگی ریشه و طوقه و نیز تحت کنترل بودن آنها اشاره کرد.