مهار تورم و حمایت از تولید؛ برنامه بانک مرکزی در سال جاری


معاون بانك مركزي اعلام كرد: هدايت نقدينگي به بخشهاي توليدي بر اساس اولويتها، ادامه سياست كنترل رشد نقدينگي و مهار تورم و استفاده از روشهاي نوين تامين مالي از مهمترين جهتگيريهاي بانك مركزي براي تحقق اين اهداف است. در راستای تحقق شعار «جهشی» تولید با مشارکت مردم طراحی شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شيرجيان ضمن اشاره به وضعيت آغاز سال 1402 گفت: سال گذشته از معدود سال هايي بود كه بانك مركزي برنامه سياست پولي مشخص خود را در حوزه ريال اعلام و ارائه كرد. ارز و اعتبار در چارچوب برنامه سیاست پولی. عنوان سیاست ثبات اقتصادی
وی ادامه داد: دلیل انتخاب رویکرد سیاسی مذکور این است که طی چهار سال منتهی به سال 1401 یعنی از سال 1397 تا 1401 با یک سری اتفاقات در عرصه سیاسی و اقتصادی مواجه بودیم که منجر به کاهش اعتماد و کاهش اعتماد شد. تشدید انتظارات منفی در میان مردم و فعالان، او یک اقتصاددان شد. بنابراین، این دوره چهار ساله با یک سری اختلالات و بی ثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی همراه بود و باعث شد تا متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی، نرخ ارز، نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی از بلندمدت خود انحراف پیدا کنند. -نرخ های مدت مسیرها را ترک کنید
این مقام مسئول در بانک مرکزی دلیل استفاده از سیاست ثبات اقتصادی را تشریح کرد و گفت: سیاست ثبات اقتصادی در واقع سیاست نظام اقتصادی دولت است. این بدان معناست که مجموعه اقتصادی دولت با هدف ایجاد ثبات و مقابله موثر با نوسانات کوتاه مدت متغیرهای اقتصادی و همچنین به منظور پیش بینی بیشتر شرایط اقتصادی برای صاحبان مشاغل به این نتیجه رسیده است که بر اساس و با مجموعه سیاست ها، شرایط جهت گیری متغیرهای اقتصادی به سمت روندهای بلند مدت را فراهم می کند.
وی افزود: هدف نهایی از این اقدامات افزایش اعتماد فعالان اقتصادی و عموم مردم به سیاستهای کلان اقتصادی کشور بهویژه سیاستهای پولی مصوب سازمان سیاستهای پولی و اختیارات، تشکیلات و حاکمیت بانک بود. جایگاه در قبال سیاست ها و موسسات پولی، ارزی و اعتباری کشور باید تقویت شود. بر این اساس سیاست تثبیت در یک دوره و چشم انداز دو ساله اتخاذ شد. سال گذشته اولین سال اجرای این سیاست بود و این سیاست در سال 1403 هجری شمسی نیز ادامه خواهد داشت.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه به تشریح چارچوب و محورهای سیاست ثبات اقتصادی پرداخت و در این خصوص تصریح کرد: اولین محور این سیاست، موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی است، زیرا بر اساس نظرات کارشناسان اقتصادی، این متغیر در میان مدت و بلندمدت تاثیر بسیار مهمی بر تورم دارد. محور دوم آن دسته تنظیم و تقویت حاکمیت و تنظیم بانک مرکزی بر بازار ارز بود، زیرا این متغیر در کوتاه مدت از کانال انتظارات و در میان مدت با افزایش تورم تاثیر بسزایی بر تورم دارد. هزینه تولید کنندگان محور سوم این برنامه، موضوع ساماندهی و تقویت نظارت و نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی است و محور چهارم، تنظیم روابط مالی دولت و بانک مرکزی و در نهایت محور تقویت ارتباطات است. سیاست گذاری در حوزه سیاست پولی با عموم مردم و بهبود دیپلماسی ارزی بانک مرکزی است. نوک پیکان ترکیب همه این محورها به منظور ارتقای حاکمیت و اتخاذ سیاست های بانک مرکزی است.
چرجیان یکی از مهمترین دستاوردهای بانک مرکزی در سال گذشته را در حوزه نظارت و مدیریت نقدینگی ارزیابی کرد و گفت: یکی از اهداف تعیین شده از سوی سازمان سیاست پولی مربوط به نرخ رشد نقدینگی بود به طوری که اهداف مورد نظر به دست آورد. نرخ این متغیر در سال گذشته و بانک اهدافی را در زمینه متغیرهای اقتصادی تعیین کرده بود. بنابراین نرخ هدف رشد نقدینگی در سال گذشته 25 درصد تعیین شد و خوشبختانه این امر با استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی انجام شد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. در عمل نرخ رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به 24.3 درصد رسید که نه تنها به هدف مورد نظر دست یافت، بلکه 0.7 درصد نسبت به هدف بهبود یافت و نسبت به ابتدای سال گذشته این متغیر به و این میزان 8.8 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است میانگین رشد نقدینگی دولت در دوره های 20، 25 و 60 ساله منتهی به سال 1402 هجری قمری به ترتیب 28.5، 28.2 و 25.7 درصد است که این اعداد حاکی از رشد نقدینگی محقق شده است. در سال گذشته بسیار بهتر از میانگین بود.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حوزه نظارت و مدیریت نقدینگی از مجموعه ابزارهای سیاست پولی استفاده کرد و برخلاف تصور، این بانک نقدینگی را کنترل نکرد مگر از طریق ابزار سیاستی کنترل مقدار معینی از بانکها. ترازنامه؛ اینطور نبود و این تنها یکی از مهمترین ابزارهای سیاستی بانک مرکزی در سال گذشته بود.
وی بیان کرد: سیاست گذار پولی علاوه بر استفاده از این ابزار از ابزارهای دیگری همچون سپرده قانونی، بررسی بردارهای نرخ سود، نرخ سود سیاسی و کریدور نرخ سود و تنظیم روابط مالی دولت و بانک مرکزی استفاده کرد. استفاده از حساب ها: واحد خزانه داری نقدینگی مورد نیاز یک بازار را تعدیل می کند.بین بانکی از طریق عملیات بازخرید و بازپرداخت معکوس با هدف تعدیل نرخ سود بازار بین بانکی در کریدور مشخص شده و همچنین استفاده از ابزارهای نوین سیاست پولی مانند گواهی های ویژه. در بین سپرده ها و اوراق قرضه سپرده، نرخ رشد نقدینگی در محدوده هدف مشخص شده حاصل می شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص سیاست کنترل اندازه ترازنامه بانک ها گفت: سیاست کنترل اندازه ترازنامه بانک ها ماهیت سیاست احتیاطی کلان دارد نه ابزار سیاست پولی. زیرا به طور کلی جایگاه سرمایه شبکه بانکی کشور با نسبت کفایت سرمایه استاندارد و مطلوب بانک مرکزی فاصله زیادی دارد. بنابراین با استفاده از این سیاست کلان احتیاطی نه تنها توانسته ایم واسطه گری وجوه شبکه بانکی به ویژه بانک های مضطرب را مدیریت کنیم و تشدید عدم تعادل در ترازنامه بانک ها را کنترل کنیم، بلکه اثر جانبی مثبت ایجاد نقدینگی داخلی برای بانک ها به دست آمده است.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی متوجه است که سیاست کنترل نقدینگی میتواند بر تامین مالی شرکتها تاثیر بگذارد و شرکتها را به نوعی با تنگناهای تامین مالی مواجه کند، بنابراین باید از ابزارهای جدید برای تامین مالی سرمایه در گردش، پروژههای عمرانی و… استفاده کرد. ایجاد نهادهای اقتصادی در دستور کار قرار گرفت؛ تامین سرمایه در گردش که 62 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی و حدود 82 درصد از سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن را تشکیل می دهد. روش تامین مالی متوالی را در قالب استفاده از ابزارهایی مانند اوراق پلکانی، سفته الکترونیکی، فاکتورینگ و سایر ابزارهای استحقاقی برای تامین مالی پروژه های توسعه و نوآوری در نظر گرفته است و همچنین از روش صدور گواهی سپرده خصوصی به منظور تامین مالی پروژه ها استفاده کرده است. تهیه منابع و تامین مالی پروژه های در دستور کار. البته سال گذشته نیز از ابزار گواهی سپرده ویژه برای تامین مالی 200 میلیارد تومانی سرمایه در گردش شرکت ها استفاده کردیم. به طور کلی این نوع ابزارها منابع خاصی را برای تامین مالی بخش های اقتصادی مولد فراهم می کنند و انحراف منابع از این بخش ها به حداقل می رسد.
وی آثار این اقدامات را در رشد اقتصادی سال های 1401 و 1402 روشن عنوان کرد و گفت: بر این اساس در بخش های مختلف نفت، صنعت، خدمات و کشاورزی به رشد اقتصادی مثبت و مطلوبی دست یافته ایم و باید از این امر استفاده کنیم. سیاست گذاری در زمینه تامین مالی برای سال 1403 هجری قمری نیز ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره تعیین اهداف بانک مرکزی در حوزه نقدینگی گفت: برای سال 1403 هجری شمسی، تعیین هدفی که در زمینه نرخ رشد نقدینگی مدنظر داشتیم، میانگین نرخ 23 درصدی است و برای که دامنه عددی مثبت است و آن را منفی 2. درصد در نظر گرفتیم که بسته به حجم تقاضای نقدی و شرایط و نیازهای کلان اقتصادی کشور می تواند نوسان داشته باشد.
چرجیان با بیان اینکه در سال گذشته شاهد بهبود متغیرهای اقتصادی به ویژه در حوزه متغیرهای پولی و دستیابی به تمامی اهداف تعیین شده از سوی سیاستگذار پولی بودیم، گفت: علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر با توجه به سیاست پولی ، نرخ رشد نقدینگی مذکور تبدیل شد. نرخ تورم شاخص بهای مصرف کننده در پایان سال گذشته با 26.2 درصد کاهش نسبت به ابتدای سال و در سطح مناسبی برای کانال 30 درصد قرار گرفت. در خصوص تورم شاخص بهای تولیدکننده که تاثیر آن بر شاخص قیمت مصرف کننده با تاخیر زمانی نمایان می شود، این نرخ از 40.7 درصد در ابتدای سال به 24.5 درصد در پایان سال کاهش یافته است، یعنی این عدد 16 است. و 2 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص پایه پولی نیز این درصد از 45 درصد به 29.4 درصد کاهش یافته است. برای سال 1403 هجری شمسی این سیاست ها با استفاده از مجموعه ای از ابزارهای سیاست پولی ادامه می یابد تا بتوانیم تورم را با توجه به روند متوسط و بلندمدت این متغیر به سطح مطلوب و هدفمند هدایت کنیم. زیرا تورم متغیری است که در صورت داشتن نوسانات نامطلوب، تأثیر منفی شدیدی بر پیش بینی پذیری فعالیت فعالان اقتصادی و تولید می گذارد.
چیرجیان تصریح کرد: لازم است تا حد امکان منابع مالی خود از جمله منابع نقدی و اعتباری را به سمت بخش های تولیدی اقتصاد سوق دهیم. قطعاً تخصیص کارآمد منابع، ارزش افزوده و رشد اقتصادی بالاتر را در پی خواهد داشت و در صورت تمایل حجم مبادلات و نقدینگی به سمت بخشهای غیرمولد، توسعه فعالیتهای سفتهبازی، تلاطم قیمتها در بازار دارایی و افزایش تورم
وی ادامه داد: این امر نیز از طریق روش های تامین مالی محقق می شود که از طریق آن کارایی از مرحله آماده سازی تا تخصیص منابع به یک پروژه خاص از جمله ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و گواهی سپرده خصوصی حاصل می شود. بنابراین، تمرکز اصلی بانک مرکزی، حداکثر کردن نقدینگی و منابع اعتباری شبکه بانکی در سال 1403 هجری شمسی به بخشهای مولد اقتصادی است. اما با انحراف این منابع به سمت بخشهای غیرمولد، اثرات غیرمستقیم آن بر افزایش سطح عمومی قیمتها نمایان میشود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به توصیه بانک مرکزی به شبکه بانکی برای حرکت به سمت استفاده از ابزارهای تعهدی برای تامین مالی شرکت ها، گفت: تلاش کردیم جذابیت این ابزارها را افزایش دهیم. به عنوان مثال سال گذشته در هیئت پول و اعتبار برای اروق گام مصوبات خیلی خوبی گرفتیم. به عنوان مثال توافق شد که امکان تنزیل این اوراق برای شرکت های بهره مند از این اوراق به صورت متوالی در نوبت اول با نرخ 25 درصد، در نوبت دوم با نرخ 50 درصد و در نوبت سوم وجود دارد. با نرخ 75 درصد، بنابراین اگر شرکت های اقتصادی نیاز به تامین مالی فوری دارند، باید بتوانند از این طریق پول نقد اضطراری خود را تامین کنند.
وی افزود: در خصوص استفاده از اوراق معادن نیز هزینه های دولتی محدود داریم یعنی دارندگان اوراق معدن می توانند تا 20 درصد از این اوراق را برای پرداخت بدهی های دولتی خود از قبیل بدهی مالیاتی، بدهی بیمه ای و گمرکی استفاده کنند. . مالیات، حقوق معادن و بازپرداخت هزینه های آب، برق، گاز، خوراک پالایشگاه و پتروشیمی. با اتخاذ مجموعهای از این اقدامات، تلاش کردیم تا جذابیت استفاده از این اوراق را برای نهادهای اقتصادی افزایش دهیم. علاوه بر این، مزیت دیگر تامین مالی با استفاده از این و سایر ابزارهای تامین مالی بلاک چین و گواهی سپرده خصوصی این است که در مدت زمان بسیار کوتاهتر و با هزینه کمتری نسبت به دریافت تسهیلات تامین میشود و دیگر نیازی به انتظار و انتظار نیست. . در صف گرفتن وام از بانک ها ایستاده اند. اگر بانک ها به سمت استفاده از ابزارهای تعهدی حرکت کنند، منابع آنها به حداقل می رسد و همزمان زنجیره تولید را تامین مالی می کنند و از درآمد حاصل از کارمزد انتشار و نقل و انتقال آنها و همچنین از نظر اقتصادی، ایجاد نقدینگی داخلی توسط بانک ها سود می برند. بانک ها رخ نمی دهد.
قائم مقام بانک مرکزی تقویت نظارت و تنظیم شبکه بانکی را یکی از محورهای سیاست های اقتصادی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته سه موسسه اعتباری ناپایدار و ناپایدار را منحل کردیم و برای سال 1403 ما به سیاست تنظیم شبکه بانکی ادامه خواهیم داد.» بر اساس بررسیها، بانکهای ما به دو دسته بانکهای سالم، ناسالم، بانکهای ناپایدار و بانکهای ناسالم قابل نجات دستهبندی میشوند. طبیعتاً اکثر شبکه بانکی ما حتی اگر در زمره بانک های سالم قرار نگیرند در دسته بانک های قابل احیا قرار می گیرند و سال گذشته با کمک آنها برنامه احیا به این بانک ها داده شد و اینها نظارت بر برنامه ها ادامه دارد. این برنامه ها شامل وصول مطالبات، افزایش سرمایه، کاهش درصد مطالبات غیرجاری و فروش دارایی های منجمد و غیربانکی است و این برنامه تا سال 1403 هجری قمری با قوت ادامه خواهد داشت.
وی در پایان درباره برنامه های سال جاری گفت: سال 1403 از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولیدی با مشارکت مردم نامیده شد. بنابراین با توجه به باری که نظام بانکی در تامین مالی کشور بر دوش دارد، باید در این زمینه نقش جدی ایفا کند. همچنین امسال اولین سال اجرای برنامه هفتم توسعه و قانون برنامه بانک مرکزی است. بر این اساس برنامه های اصلاحی شبکه بانکی را با توجه به توانمندی های موجود در قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه خواهیم داشت. اما نکته اصلی این است که اولویتهای بخش و پروژه کشور باید توسط بخشهای واقعی و نظام برنامهریزی کشور تعیین شود تا منابع مالی محدود ارزی و ریالی کشور با هدف حداکثرسازی اقتصاد به این اولویتهای محرک اختصاص یابد. ارزش افزوده: از تخصیص بی رویه و پراکنده منابع مالی محدود کشور به شدت پرهیز شود. این امر باید از طریق نظام برنامه ریزی کشور محقق شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403011808362/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C

