اخبار

مهار مگس زیتون در باغات کشور با به‌کارگیری دستورالعمل‌های نوین

مدیرکل دفتر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: ما امسال برای مهار مگس زیتون در باغات رودبار، تغییر مبارزه دادیم و برای سم‌پاشی از کاور اسپری استفاده کردیم که موجب شد تراکم‌ها بشکند و نتیجه عالی به دست آید.

وی جوان‌سازی باغات در مبارزه با مگس زیتون را مهم دانست و گفت: باغ‌های چندمحصولی درصد تراکم مگس زیتون و شدت مبارزه را افزایش می‌دهد.



منبع اخبار

به گزارش روز یکشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «سعید معین» افزود: این دستورالعمل‌ها برگزیده‌ای از دستورالعمل‌های مبارزه با مگس زیتون از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان است و در سایت سازمان حفظ نباتات کشور در دسترس قرار دارد و باغداران می‌توانند از آن استفاده کنند.

معین گفت: مشکل ما در مهار آفات مربوط به باغات قدیمی است، زیرا سم‌پاشی درختان بلند سخت است و این کار باید از طریق باغبانی انجام شود.

مدیرکل دفتر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: دستورالعمل‌های مبارزه با مگس زیتون در دسترس استان‌های کشور نیز قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اغلب باغداران میوه‌های ریخته شده در پای درختان را به علت هزینه‌هایی که در بر دارد، جمع‌آوری و در چاله دفن نمی‌کنند و همین امر برای ما ایجاد چالش می‌کند، زیرا موجب انتقال جمعیت مگس زیتون به باغات زیتون مجاور می‌شود.

وی با بیان این که در زنجان نزدیک به ۲۰ هزار هکتار زیتون‌کاری وجود دارد، تصریح کرد: تراکم مگس زیتون در باغات این استان نیم تا یک عدد در هر تله در یک بازه زمانی چهار تا پنج روزه است در حالی که در باغات رودبار تراکم متوسط این آفت در هر تله شکاری در یک بازه زمانی پنج روزه ۱۰ تا ۱۵ مگس است که قابل مبارزه است.

وی سطح مبارزه با کاور اسپری را ۸۰۰ تا ۹۰۰ هکتار و با بیت اسپری بیش از دو هزار هکتار در باغات زیتون عنوان کرد و گفت: مبارزه با آفات در استان‌های زیتون‌خیز کشور ادامه دارد.

معین به باغداران توصیه کرد از هم‌اکنون برای مبارزه با مگس زیتون از پروتئین هیدرولیزات در باغات خود استفاده کنند و در فصل برداشت نیز برای کاهش جمعیت انتقالی این آفت، میوه‌های پای درختان و یا میوه‌های مانده بر سرشاخه‌ها را جمع‌آوری و در چاله دفن کنند.

معین درباره روند مبارزه با مگس زیتون در سال جاری گفت: امسال به دلیل شرایط کاهش بارندگی، تراکم مگس زیتون در باغات استان‌های زیتون‌خیز کشور مانند زنجان، قزوین و گیلان متفاوت است و بیشترین میزان تراکم این آفت در رودبار بوده است.