اخبار

مهدیشهر قطب دامپروری کشور، یک گام تا تحقق مصوبه سفر دولت

وی بیان کرد: با توجه به این که در هر مجتمع دامپروری بالغ بر ۱۲۰ هزار راس دام پیش بینی شده است ، نیازمند ۱۶ لیتر آب بر ثانیه در هر مجتمع هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از توسعه زنجیره های تولید و ارزش به عنوان یکی از هدفگذاری های طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر نام برد و اضافه کرد: افزایش تولیدات گوشتی، لبنی و کمک به زنجیره ارزش با بهره‌گیری و فعال سازی همه ظرفیت های بومی و استانی و توجه همزمان به دامپروری صنعتی که از تاکیدات رئیس‌جمهور است، از دیگر اهداف و راهبردهای پیش‌بینی شده این طرح محسوب می‌شود.

روزشمار بهره‌برداری از مرکز به‌نژاد دامی به عنوان شتابدهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر

صادقی افزود: دامپروری، برندسازی گوشت سنگسری، معرفی فرهنگ عشایر سنگسری، معرفی و رونق فروش صنایع دستی و ایجاد کشتارگاه‌ صنعتی، از  جمله طرح‌هایی است که در اجرای طرح مهدیشهر قطب دامپروری دنبال می‌شود.

مهدیشهر قطب دامپروری کشور، یک گام تا تحقق مصوبه سفر دولت

به گزارش مجله خبری کشاورزی، ایجاد قطب دامپروری کشور در مهدیشهر مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به استان سمنان نقشی مهم در اشتغالزایی، رشد اقتصادی، تقویت اعتماد عمومی دارد که موفقیت بیش از پیش در اجرای این طرح نیازمند همراهی همه‌جانبه بخش‌های مختلف، در نظرگرفتن زنجیره تولید از تامین علوفه گرفته تا تامین بازارفروش و توجه به فرآوری محصولات تولیدی و تامین اعتبارات کافی برای فراهم‌کردن زیرساخت‌ها از جمله آب ضروری است.

علی منصفی‌راد بیان کرد: مطالعات طرح ملی قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر در حوزه های هفت گانه دامپروری، کشاورزی، گردشگری، مدیریت، بازرگانی، فرهنگی و مهندسی ذیل کارگروه های تخصصی در حال انجام است.

مهدیشهر قطب دامپروری کشور، یک گام تا تحقق مصوبه سفر دولت

طرح ملی ایجاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر به عنوان مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به استان سمنان با تشکیل  هفت کارگروه تخصصی در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان به منظور تحقق این مصوبه ایجاد شد و راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی شتابدهنده برای تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه سیزدهم آبان ۱۴۰۰ در نخستین برنامه سفر به استان سمنان به صورت سرزده در سیاه‌چادر عشایر شهرستان مهدیشهر حضور یافت و به درد و دل آنان گوش داد و وعده ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر این استان را اعلام کرد که به عنوان یکی از مصوبه‌ها در بیست و سوم دی ماه ابلاغ شد و زمینه‌سازی آن با تاکید بر مطالعات و همکاری نهادهای علمی در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: ایجاد بزرگترین مجتمع دامپروری ، سنگ بنای تبدیل شهرستان مهدی‌شهر به قطب دامپروری کشور پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور به استان است.

جهاددانشگاهی موظف است از طرح های علمی و فناورانه ملی حمایت کند، در همین راستا از ظرفیت و توانمندی موجود در مجموعه جهاددانشگاهی برای پیشبرد اهداف و اجرای مطلوب  مرکز اصلاح نژاد گوسفند سنگسری و مرکز به‌نژاد دامی در شهرستان مهدیشهر به کار گرفته شده است.

راه‌اندازی مرکز به نژاد دامی جهاد دانشگاهی، طرح ملی و فناورانه است که امکانات مناسبی از لحاظ فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص دارد که می‌تواند منجر به شتاب طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر شود.

به گفته کارشناسان، طرح‌های فناورانه مختلفی در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در کشور تهیه و ارائه شد، اما طرح اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری از جانب جهاددانشگاهی استان سمنان جدا از اینکه یک طرح ملی است، دارای ویژگی های منحصر به این اقلیم و منطقه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد دام سبک و به‌نژاد دامی در منطقه دربند شهرستان مهدیشهر به عنوان شتابدهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر، پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور به استان در مرحله نهایی برای بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: پروژه ملی ایجاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر به عنوان مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به استان سمنان است و راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دام سنگسری در راستای تامین زنجیره تحقق این راهبرد دنبال می‌شود.

وی از طرح ملی” قطب دامپروری مهدیشهر” به عنوان یک نقطه عطف در رشد و توسعه صنعت دامپروری در این استان نام برد و گفت: مطالعات این طرح در موضوعات تجهیز ایستگاه، مجتمع های دامپروری در حوزه دام سبک پرواری و دام سبک پربازده، مساحت مفید، میزان آب مورد نیاز در حال انجام است.

محمدرضا صادقی با اشاره به پیشرفت قابل توجه در انجام طرح مطالعاتی پروژه ملی قطب دامپروری شهرستان مهدیشهر که به وسیله جهاددانشگاهی استان سمنان انجام می شود، اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز مرکز به‌نژاد دامی خریداری شده و این مرکز در آینده نزدیک پس از تجهیز افتتاح می شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصاد استانداری سمنان با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه پایه در مرکز اصلاح نژاد دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان گفت: ایجاد آزمایشگاه مرجع برای راه اندازی مرکز اصلاح نژاد دام سنگین در مرکز اصلاح نژاد دامی استان سمنان پیگیری می‌شود.

کمبود آب با توجه به کاهش نزدیک به ۵۰ درصد بارندگی‌ها در استان سمنان سد راه توسعه استان و شهرستان مهدیشهر است و انتظار می‌رود برای تامین منابع آبی اقدامی عاجل و طولانی شود. 



منبع اخبار

اشتغالزایی برای یکهزار و ۴۰۰ نفر با ایجاد بزرگترین مجتمع دامپروری کشور در مهدیشهر 

صادقی افزود: طبق مطالعه جهاد دانشگاهی، ۲۸۰ هکتار در پنج نقطه از شهرستان مهدیشهر برای ایجاد مجتمع های دامپروری  مشخص شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: بیش از ۱۰ نیروی انسانی تخصصی در قالب هفت کارگروه تخصصی در معاونت پژوهشی این نهاد برای پیشبرد مطالعات طرح ملی ایجاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر فعالیت دارند.

وی  بر ضرورت توجه به ذخیره ژنتیکی دام سبک و سنگین در استان سمنان اشاره کرد و گفت: استفاده از تجربیات و دانش علمی جهاددانشگاهی در حوزه اصلاح نژاد دام سنگین مانند گاو و شتر نیز در استان سمنان پیگیری می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تصریح کرد: ایجاد یک مجموعه دامپروری در قطب دامپروری  شهرستان مهدیشهر با تمام قوا در حال پیگیری است و  تامین زیر ساخت ها درایجاد این مجتمع ها گام نخست محسوب می‌شود که در دست پیگیری و انجام است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: ظرفیت دام برآورد شده در این مطالعات، ۱۲۰ هزار رأس با راه اندازی کل مجتمع های دامپروری است و همچنین ۱۳ بازارچه محصولات و تولیدات روستایی و کشاورزی در دو نقطه یعنی جمعا ۲۶ بازارچه برای مهیاسازی بازار فروش پیش بینی شده است.

وی افزود: حفاظت از این ژن و نژاد دامی و همچنین بحث آمیخته‌گری و معرفی یک نژاد برتر و بهتر، از ویژگی‌های طرح فناورانه و پیگیری ایجاد مرکز به‌نژاد دام سنگسری است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: ایجاد بزرگترین مجتمع دامپروری پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان مبنی بر ایجاد طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر موجب اشتغالزایی برای یکهزار و ۴۰۰ نفرمی‌شود.

فعالیت هفت کارگروه برای ایجاد قطب دامپروری کشور در مهدیشهر پیرو سفر دولت

وی اضافه کرد: ایجاد قطب دامپروری در مهدیشهر در دست مطالعه است و جهاددانشگاهی استان سمنان وظیفه انجام مطالعات و ارائه طرح را بر عهده دارد.