اخبار

میزان درآمد گلخانه و روشهای افزایش درآمد گلخانه مجله خبری کشاورزی

علاوه بر این ﺣﺪود ۱۸ ﻫﺰار اﻧـﻮاع ﺧـﺎک ورز و ۴۴۸۹۵ دﺳﺘﮕﺎه ﺳﻤﭙﺎش ﺗﺮاﻛﺘﻮری ﻃی ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ وارد ﭼﺮﺧﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﻛﺸﺎورزی ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺎن ذﻛﺮ اﺳﺖ در ﺣﺎﻟی ﻛﻪ ﻧﺸﺎء ﻛﺎر ﺑﺮﻧﺞ و ﻛﻤﺒـﺎﻳﻦ ﺑـﺮﻧﺞ در ﺳـﺎل ۱۳۵۶ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ اﻳﻦ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ۷۲۲۰ دﺳﺘﮕﺎه و ۷۸۷۸ دﺳﺘﮕﺎه وارد ﭼﺮﺧﻪ ﻣﻜﺎﻧﻴﺰاﺳﻴﻮن ﻛﺸﺎورزی ﺷﺪه اﻧﺪ. به نوشته وی، ایرانیها چند سال پیش نخستین گونه برنج مهندسی ژنتیکی خود را در قالب فروش تجاری ارائه کردند تا رسما وارد این بازار جدید و در عین حال علمی بازرگانی شده باشند. همان طور که در مطلب رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی شیمی، رشته مهندسی نساجی، رشته مهندسی رباتیک به معرفی آنها و بازار کار آنا پرداختیم، در این مطلب قصد داریم به معرفی گرایش ها و محیط های کاری و آینده شغلی مهندسی کشاورزی در ایران می پردازیم. این ها GROW BAG یا کیسه کشت برای کاشت انجیر در گلخانه به روش HYDROPONIC است. ممکن است این کشاورزان به این نتیجه برسند که به دلیل سود موجود در کاشت سیبزمینی سال آینده هم همین محصول را به میزانی بیشتر بکارند و تولیدکنندگان سایر محصولات کشاورزی هم با مشاهده سود در سیبزمینی، وارد کاشت این محصول شوند. کاشت هندوانه نسبت به گندم برای کشاورز بهصرفهتر است.

ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ و ﺑﺮرسی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧی در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳی در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺳﺎل ﻫﺎی ۱۳۵۶ ﺗﺎ ۱۳۷۹ و از ﺳﺎل۱۳۸۰ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻛﻪ وزارت ﺟﻬﺎدﺳـﺎزﻧﺪﮔی ﺑـﺎ وزارت ﻛﺸـﺎورزی ادﻏـﺎم و وﻇﺎﻳﻒ ﻋﻤﺮان و ﺗﻮﺳﻌﻪ روﺳﺘﺎه ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺨﺸی ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮔﺮدﻳﺪ ﻧﺸﺎن ﻣی دﻫﺪ ﻛﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻮﺛﺮ و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬی در ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧی و رﻓـﻊ ﻓﻘـﺮوﻣﺤﺮوﻣﻴﺖ از ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳی که از آرمانهای انقلاب اسلامی بوده، ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ در ﺳﺎل ۱۳۵۶ روﺳﺘﺎﻫﺎی دارای آب آﺷﺎﻣﻴﺪﻧی ﺳﺎﻟﻢ ۶.۸ درﺻﺪ در ﺳﺎل ۱۳۸۰ اﻳﻦ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ۶۸ درﺻـﺪ ارﺗﻘﺎء ﻳﺎﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺲ از اﻧﺘﻘﺎل وﻇﺎﻳﻒ ﺟﻬﺎد ﺳﺎزﻧﺪﮔی ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ، اراﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت زﻳﺮﺑﻨﺎﻳی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳی ﺗﺪاوم ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ روﺳﺘﺎﻫﺎی دارای ﺑـﺮق ﺑـﻪ ۹۹ درﺻﺪ و روﺳﺘﺎﻫﺎی دارای آب آﺷﺎﻣﻴﺪﻧی ﺳﺎﻟﻢ به ۷۶ درﺻﺪ و روﺳﺘﺎﻫﺎی دارای راه ﺷﻮﺳﻪ و آﺳﻔﺎﻟﺖ ﺑﻪ ۹۱ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

یک رقم آن ماندگاری کمی دارد و در مقابل نوع دوم بذر علاوه بر ماندگاری بالا در مقابل آفات از قابلیت انبارداری بالاتری برخوردار است. مرادی مسئولیت اصلی مدیریت کشت دوم را بر عهده جهاد کشاورزی دانست و تاکید کرد: به هر حال کشاورز هم نیاز به تامین معیشت آن هم با این شرایط سخت اقتصادی دارد و میخواهد از زمین خود درآمد کسب کند، پس اگر قرار باشد کشت دوم مدیریت شود باید به دغدغه معیشتی کشاورزان هم توجه شود. بنابراین بسته به وضعیت متقابل کششهای قیمتی عرضه و تقاضا، دینامیک قیمت و مقدار در بازار میتواند مسیرهای همگرا یا واگرا را در پیش بگیرد. ولی در صورتی که شیب منحنی عرضه از مقدار (قدر مطلق) منحنی تقاضا کمتر باشد، شدت نوسانها در هر دوره بیشتر از قبل میشود و در نتیجه قیمتها و مقادیر در یک مارپیچ برونگرا خواهند افتاد که وضعیت ناپایدار یا واگرا را نشان میدهد.

کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی آفات به عنوان یک روش سازگار با محیط زیست در سالهای بعد انقلاب توسعه یافته است. در نتیجه، در سال بعد منحنی عرضه در سمت راست میزان معمول خود خواهد بود (میزان Q2 برای عرضه در نمودار) و این بار قیمتها پایین آمده (میزان P2 برای تقاضا در نمودار) و انتظارات با قیمتهای کم شکل میگیرد که مجدداً، کاهش عرضه و نوسان دورهای قیمت در دورههای بعدی را به دنبال خواهد داشت. به تازگی مطالعات انجام گرفته در مقیاس جهانی نشان داده اند بازتوزیع زمین های کشاورزی به سمت مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب دارند می تواند تولیدات زیستی جهان را بدون گسترش سطح زیر کشت تا 30 درصد افزایش دهد. سفارت از تاریخ یادشده طی نامه های عدیده و همچنین تماس های تلفنی با نهادهای ذیربط داخلی، ضمن هشدار در خصوص عواقب عدم رعایت استانداردهای بهداشتی در برخی محصولات، به کرات نسبت به امکان ممنوع شدن صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به روسیه و اتحادیه اوراسیا، هشدار داده و مکررا درخواست می نمود که ضمن اعمال نظارت دقیق تر در صدور گواهی های بهداشتی محصولات صادراتی، مذاکره در زمینه پروتکل پیشنهادی آغاز گردد. در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری با تأسیس اولین مدرسه کشاورزی ایران به نام مدرسه فلاحت مظفری و وارد کردن سیب زمینی و انواع نهالهای میوه به خصوص سیب و گیلاس از خارج باغبانی ایران گسترش بیشتری یافت و سپس با ایجاد مدارس متوسطه، عالی و دانشکدههای کشاورزی مؤسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و غیره به وضع کنونی درآمد.

اقتصاد کشاورزی شاخه تخصصی و مجزایی از علم اقتصاد است که با حوزه عملی وکاری گستردهای که به لحاظ کمی و گستردگی در همه جای کشورها دارد و همچنین از جنبه کیفی ونیز تنوعها در محصولات مختلف زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و نظایر اینها وجود دارد که زمینههای فراوانی را برای فعالیتهای مستقیم و غیر سایت agriculture-na مستقیم فراهم میسازد. مطمئنا استفاده از روش های مدرن می تواند میزان آب مصرفی را تا حد قابل قبولی کاهش بدهد. فشارهای فیزیکی وارد بر محیط زیست کاهش یافته است. به طور کلی یکی از بزرگ ترین اشتباهات بخش کشاورزی است که توزیع و پخش منابع و نهاده های کشاورزی به شکل یکسان و یکنواخت برای همه بخش های مزرعه استفاده می شود، در صورتی که به خاطر تفاوت های ذاتی خاک کشاورزی از یک طرف و وجود شرایط جوی و آب و هوایی متفاوت از طرف دیگر، به بعضی نهاده ها و منابع بیشتر و بعضی دیگر به میزان کمتری نیازمندند و از آنجایی که فقر غذایی و کمبود منابع مغذی سبب کاهش راندمان تولید میشود، اضافه کردن نهاده ها خسارت جدی و آلودگی به محصولات و محیط زیست را به همراه دارد.

به عنوان مثال در مقطعی قیمت گوجه فرنگی به سبب کمبود با نوساناتی روبرو میشود که این امر موجب شده کشاورزان در فصل دیگر به سراغ کشت این محصول روند که ازدیاد تولید زمینه را برای کاهش قیمت و ضرر و زیان کشاورزان فراهم میکند. این در حالی است که بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که کشاورزی در ایران به دلایل متعددی همچون کوچک مقیاس بودن اراضی، عدم استفاده از دانش و تکنولوژی روز، بومی بودن کشاورزی، بی توجهی به اجرای قانون الگوی کشت، مکانیزه نبودن کشاورزی اقتصادی نیست و در مقابل رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی معتقد است افرادی که چنین اظهاراتی را در کشور مطرح می کنند، نگاهشان متکی بر واردات است چرا که به سبب اقلیم ۴ فصل و ظرفیت بالای تولید با برنامه ریزی مدون می توان به قطب کشاورزی تبدیل شد و درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را جایگزین درآمدهای منابع نفت کرد. رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر به صرفه نبودن اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح میکنند، میخواهند ما را به بیگانگان وابسته کنند چرا که ایران به سبب شرایط اقلیمی از پتانسیل بالایی برای کشاورزی برخوردار است.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل مختلف اتفاق میاُفتد، اظهار کرد: با توجه به ضعف تکنولوژی و عدم بکارگیری روشهای مدرن در مزارع و باغات در تمامی مراحل هرس، وجین و انجام عملیات خاک در مرحله داشت، شاهد بروز ضایعات هستیم، ضمن آنکه به سبب استاندارد نبودن تمامی دستگاههای عملیاتی حوزه کشاورزی برخی از بوتهها در زمان برداشت با ریزش مواجه میشوند. علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به عوامل متعدد در اقتصادی نبودن کشاورزی گفت: نبود اصول و قوانین کارشناسی شده، اجرا نشدن قانون الگوی کشت و نبود حمایت لازم از تولیدکنندگان موجب شده کشاورزی کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد. عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه سود بخش کشاورزی در برابر بخشهای خدمات و صنایع بسیار ناچیز است، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکا به ازای هر کشاورز ۲۰ تا ۵۰ هکتار زمین وجود دارد، در حالیکه در ایران مقدار زمین ناچیزی در اختیار کشاورزان است که این امر نشان میدهد درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قابل مقایسه نیست.

من بارها و بارها به خبرگزاریها و در صداوسیما گفتهام که مطابق بررسیهای ما در یک طرح پژوهشی چنین نتیجه شد که سیب هشت برابر انگور و انگور چهار برابر گندم و جو آب مصرف میکند. به عنوان مثال در بحرانی که گوجه فرنگی ارزان شد و قیمت به مقطعی رسید که به سبب نبود صرفه اقتصادی، قابلیت برداشت نداشت و از طرفی به سبب نبود صنایع تبدیلی، کشاورزان ۱۰۰ درصد محصول را امحا کردند. ولی متاسفانه در ایران و احتمالاً تحت تاثیر شکل نگرفتن بازار به دلیل سیاستهای دولتی و نوسانهای غیراقتصادی، به ندرت از دانش اقتصاد خرد در سطح بنگاهها استفاده میشود و ناچیز بودن بانکهای اطلاعاتی در زمینههای مختلف نیز، این انفصال بین بنگاه و دانشگاه را به خوبی نشان میدهد. احتمالاً این مساله مجدداً در دوره بعدی، باعث کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت نسبت به سطح پیشبینیشده شود و همین قضیه، مجدداً یک مارپیچ پلکانی عرضه و قیمت را در بازار محصول مورد نظر ایجاد کند. در نتیجه، احتمالاً میتوان پیشبینی کرد که دوره بعدی، سطح عرضه در مقایسه با تقاضا در قیمتهای پیشبینیشده مازاد قابل توجهی داشته باشد و به دلیل کشش نسبتاً پایین تقاضا نسبت به قیمت محصولات کشاورزی، تسویه بازار در یک قیمت تعادلی نیازمند افت قیمت قابل توجهی باشد که حتی از هزینه تولید نیز پایینتر است و به زیان تولیدکنندگان میانجامد.

در تولید گلخانه ای، هدف همه پرورش دهندگان، افزایش ماده خشک و بهینه سازی اقتصادی محصولات می باشد. با هدف حمایت از روند رشد کشاورزی و فقرزدایی، لازم است تا نظام اقتصادی در حال توسعه از طریق حذف یا کاهش موانع تجاری با اقتصاد جهانی تلفیق و همراه شده و به موضوع تجارت چند جانبه در میان خود یا با کشورهای توسعه یافته بپردازند. به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات کالاهای مزیت دار، درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کند تا از فشار بر منابع نفتی بکاهد.

ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی میتواند با توسعه صادرات کالاهای مزیت دار، درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کند تا از فشار بر منابع نفتی بکاهد. به دلیل محدودیت منابع، به ویژه محدودیت منابع آب که حکایت از کاهش بیش از ۷۰ درصدی سرانه آب تجدید پذیر در نیم قرن گذشته دارد، رشد بخش کشاورزی را در ۴۰ سال گذشته بایستی عمدتا مرهون تدابیر مدیریتی در ارتقای بهره وری، به ویژه بهره وری آب کشاورزی که اکنون به بیش از ۴۲ درصد رسیده و به ازای هر متر مکعب آب ۱۲۲۰ گرم محصول تولید میشود، توسعه امور زیر بنایی، استفاده از دانش و فنآوری نوین و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه دانست؛ چنان که به رغم کاهش بارش و منابع آب، مجموعه تدابیر موجب رشد چشمگیر تولیدات کشاورزی شده است. در هفتههای گذشته نوسان قیمتی در برخی بازارهای مواد غذایی مثل کاهش قیمت در بازار گوجهفرنگی، با اعتراضاتی از جانب کشاورزان این محصول همراه شد که قیمتهای جاری را کمتر از هزینه تمامشده تولید این محصول قلمداد کرده و تولید این محصول را زیانآور دانستهاند. طی این روند مصرف سرانه بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح جهانی هموار خواهد شد. سطح کل اراضی تحت عملیات شبکههای فرعی زهکشی و آبیاری از ۱۴۰ هزار هکتار به بیش از ۱.۱ میلیون هکتار افزایش یافته است.

ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﺒﺎﻧی با ۲۹۰ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از ۱۰۲ کیلوگرم به ۲۹۶ کیلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋی با ۸۶ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از ۵۵۷ کیلوگرم به ۱۰۳۵ کیلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت آﺑﺰی با ۱۳۰۰ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از یک کیلوگرم به ۱۴ کیلوگرم و ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت دام و ﻃﻴﻮر با ۹۴ درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از ۹۵ کیلوگرم به ۱۸۴ کیلوگرم ﻃی ﭼﻬﺎر دﻫﻪ رسیده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺗﻌﺪاد ﻛﺸﺘﺎرﮔﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘی دام و ﻃﻴﻮر اﻓـﺰاﻳﺶ ﻗﺎﺑـﻞ ﺗـﻮﺟﻬی داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﻛﺸﺘﺎرﮔﺎه ﻫﺎی دام از ۴ واﺣﺪ در ﺳﺎل ۱۳۵۶ ﺑﻪ ۷۵ واﺣﺪ و ﻛﺸﺘﺎرﮔﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘی ﻃﻴﻮر از ۳ واﺣﺪ ﺑﻪ ۲۷۳ واﺣﺪ اﻓﺰاﻳﺶ یافته است. به منظور مدیریت مخاطرات ناشی از عوامل خارج از اراده بهره برداران و اطمینان از درآمد آنان، ﭘﺲ از ﭘﻴﺮوزی اﻧﻘﻼب اﺳـﻼمی اﺑﺘـﺪا در ﺳـﺎل ۱۳۵۸ ﺻـﻨﺪوق ﻛﻤک ﺑﻪ ﺧﺴﺎرت دﻳﺪﮔﺎن و ﺑﺎ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻴﻤﻪ در ﺳﺎل ۱۳۶۳ و ﺻـﻨﺪوق ﺑﻴﻤﻪ ﻛﺸﺎورزی اﻣﻜﺎن تاسیس شده و اراﻳﻪ اﻳﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺴﻴﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ ﺗﻮﺳﻂ دوﻟﺖ ﻓﺮاﻫﻢ آﻣﺪ.

از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺎﻏﺒﺎنی ﻛﺸﻮر ﺑﺎ رﺷﺪی حدود ۵۱۵ درﺻﺪ از ۳.۵ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ۲۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ، تولیدات زراعی با رشد حدود ۳۲۰ درصدی از ۲۰ میلیون تن به ۸۴ میلیون تن، محصولات دام و طیور با رشد ۳۳۰ درصدی از ۳.۵ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن و تولیدات شیلات و آبزیان با رشد ۲۱۰۰ درصدی از ۵۰ هزار تن به بیش از ۱.۱ میلیون تن اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روند افزایش تولید موجب شده است تا ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫـﺎی داﺧﻠـی ﻛﺸـﻮر، و خودکفایی در محصولاتی، چون گندم، شکر، مرغ، تخم مرغ لبنیات (به ویژه پنیر) و بهبود چشمگیر ضریب خوداتکایی در سایر محصولات، به واسطه ﺗﺤﻮﻻت درونی، رشد به کارگیری ﻓﻨﺎوری و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ در واﺣﺪ ﺳﻄﺢ، ارزش اﻓﺰوده ﺳﺮاﻧﻪ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی ﺑﺎ ۲۳۹ درﺻﺪ رﺷﺪ از ۳۳ ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل ﺑﻪ ۱۱۱ ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﺻـﺎدرات ﺳﺮاﻧﻪ محصولات کشاورزی از ﺣﺪود ۱۳ دﻻر در ﺳﺎل ۱۳۵۶ ﺑﻪ ۷۱ دﻻر در اﺑﺘﺪای ﺳﺎل ۱۳۹۷برسد؛ به عبارتی دیگر ﺻﺎدرات ﻛﺸﺎورزی ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣﺰﻳﺖ ﻫﺎی ﻧﺴﺒی و رﻗﺎﺑﺘی بیش از ۱۰ برابر شده و از ۴۴۳ ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر ﺑﻪ ۵۵۰۴ ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر رسیده است. در این مدت ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧلی (GDP) ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ رﺷﺪ ﻣﻄﻠﻖ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠی از ۵.۸ درﺻﺪ ﺑﻪ ۱۰ درﺻﺪ رﺳﻴﺪه اﺳﺖ.

نوسانی بودن این تورم و تاثیرپذیری آن از عوامل پیشبینی نشده و خاصی مثل «قیمت نفت در بازارهای جهانی»، باعث شده علاوه بر نوسانهای ذاتی بازارهای کشاورزی، عوامل نوسانی دیگری نیز از ناحیه بیرونی باعث اختلالات قیمتی در آنها شود و در نتیجه، پیشبینی مقادیر تعادلی و تعیین انتظارات قیمتی منطقی در چنین بازارهای بیثباتی، به کاری دشوار تبدیل شود. به عبارت دیگر، تولیدکننده سطح عرضه را با توجه به مقادیر انتظاری برای تقاضا تعیین میکند. باران شدید میتواند کل مزرعه را در آب فرو ببرد و درنتیجه کشاورز هیچ درآمدی کسب نخواهد کرد. وی افزود: نبود وسایل حمل و نقل مناسب و مشکلات دیگر در مرحله کاشت و داشت موجب شده میزان ضایعات بخش کشاورزی از مزرعه تا بازار به ۳۰ تا ۵۰ درصد بسته به نوع حساسیت محصول برسد. به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، به رغم ﻛﺎستیﻫﺎیی که بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی به آنها مبتلا بوده، نظیر ساختار سنتی، محرومیت و عدم توسعه مناطق روستایی، و همچنین بروز ﺧﺸﻜﺴﺎلیﻫﺎی متناوب و کاهش فزاینده منابع آب در ۴۰ سال گذشته، ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در فاصله سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ از ۲۶ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود ۱۲۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼمی ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬایی و برخورداری از حمایت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است.

زیر ساخت های حمل و نقل ضعیف کشور و… از جمله خدمات زیر بنایی دولتها بعد از انقلاب اسلامی ایران ارایه خدمات پیشگیری و درمانی دام و طیور به ویژه از طریق بخش خصوصی بوده است. در سالهای بعد از انقلاب بالغ بر ۲۸ هزار کیلومتر از قنوات نیز احیا یا مرمت شده است. یعنی بسیار اتفاق میافتاد که در ناحیهای به علت کمبود مواد غذایی قیمتها به قیمتهای سالهای قحطی شانه میزد ولی در مناطق دیگر، مازاد محصولات در انبارها میپوسید و برای تولیدکننده یا مالک منشا خیر نبود. در سیستم های فعال مثل سیستم هیدروپونیک ، محلول غذایی توسط پمپ به صورت دورانی حرکت کرده و ریشه را تغذیه می کند.

به عنوان مثال هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو گندم برای کشاورزان رقمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که متاسفانه دولت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان به اجبار از کشاورزان محصول را خریداری میکند. نورانی برنامه ریزی مدون برای تولید و صادرات، استفاده از صنایع و ماشین آلات نوین کشاورزی را از جمله راهکارهای سودآور بودن کشاورزی دانست و گفت: هر ازگاهی تولیدکنندگان به سبب نبود الگوی کشت و بازار با مازاد تولید روبرو میشوند که این امر منجر به متضرر شدن آنها میشود، در حالیکه هدف گذاری مدون در تولید و صادرات و اجرای الگوی کشت راهکاری مناسب برای جلوگیری از نوسانات مقطعی بازار است. حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در نشست فنی با کارگروه تخصصی گروه خودروسازی سایپا گفت: رویکرد مدیریت در شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فراهم سازی زیربناها و آماده سازی بستر برای حرکت به سمت افزایش تولیدات با کیفیت خودرویی است و این امر با جدیت دنبال می شود. پاپی زاده با تاکید بر فرهنگ سازی مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سبد خانوار، بیان کرد: خانوارها میزان خرید محصولات کشاورزی را باید به نحوی فرهنگ سازی کنند که میزان ضایعات به حداقل ممکن برسد.