اخبار

ناظران بهداشتی از تولید و کشتار دام تا عرضه محصول نظارت دارند/ با متخلفان برخورد می‌شود

رییس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به حضور ناظران بهداشتی سازمان دامپزشکی در تمام اماکن تولید، پرورش و یا کشتار دام، گفت: تأیید صلاحیت این ناظران بهداشتی که دامپزشک هستند، برعهده سازمان نظام دامپزشکی است و در اکثر مراکز معتبر تولید و عرضه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، «حامد زارعی» در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با کشتارهای غیرمجاز که شیوه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مواجه هستیم مانند کسانی که دام را در کنار خیابان‌ها و یا خارج از کشتارگاه‌ها بدون ناظر بهداشتی، ذبح می‌کنند.

زارعی درباره تخلفان ناظران بهداشتی و مسئولان فنی بیان کرد: به طور قطع تخلفاتی در بین مسئولان فنی و ناظران بهداشتی وجود دارد که در چارچوب قانون با آنها برخورد شده؛ اما آماری در این زمینه نداریم.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه اختیارات نظارت بر محصولات پروتئینی در حوزه دامپزشکی بسیار محدود است و با خلا قانونی روبرو هستیم، گفت: ناظران بهداشتی، رسمی هستند و قدرت اثر دارند، اما ضابط قضائی نیستند؛ بنابراین برای تأثیرگذاری ناظران بهداشتی باید ضابط قضایی هم باشند که این مهم نیز در دست پیگیری است

وی افزود: به دلیل افزایش قیمت گوشت ممکن است برخی تخلفات افزایش یابند به همین دلیل توصیه می‌شود که مردم محصولات پروتئینی را از مراکز و شرکت‌های معتبر و با مهر سازمان دامپزشکی و از مراکز دارای پروانه صنفی خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند. در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک آن را به سازمان دامپزشکی کشور و مراجع ذی‌صلاح اعلام کنند.

وی با تأکید بر اینکه نظارت‌ها و بازرسی‌ها در این زمینه به صورت روتین در حال انجام است، ادامه داد: پروتکل‌ها به طور کامل از زمان اخطار تا پلمب و ارجاع به ضابطان قضائی، انجام می‌شود.

زارعی اظهار کرد: اکنون نیروی انتظامی، شهرداری‌ و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح، به‌محض اینکه ناظر بهداشتی به آنها اعلام تخلف کند، وارد عمل می‌شوند و با متخلفان برخورد خواهند کرد.



منبع اخبار ناظران بهداشتی، ضابط قضایی می‌شوند