اخبار

نخستین زنجیره عرضه آبزیان کشور در زنجان راه اندازی می‌شود

محمود صیاد بورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: زنجیره ارزش آبزیان با هدف کاهش هزینه های تولید، تامین ماهی تازه و فرآوری شده مورد نیاز بازار هدف، کمک به افزایش صادرات این پروتئین ارزشمند، تامین بخشی از نیاز به نهاده های جامعه آبزی پروران، افزایش توجیه اقتصادی فعالیت و تحقق اهداف و برنامه های کشت قراردادی در استان  زنجان انجام می شود.
وی یادآوری کرد: حمایت‌های جدی تر از مزارع، نظارت بر روند تولید آبزیان، زمینه سازی برای ارائه وام‌های کم ‌بهره توسط شرکت مجری این طرح به آبزی پروران طرف قرارداد برای ادامه فعالیت ، توسعه ناوگان حمل و نقل آبزیان و مراکز مجاز عرضه آبزیان از اهداف این طرح است.
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان زنجان گفت: سامانه‌ای طراحی خواهد شد که از طریق آن ماهی را از لحظه ورود به مزارع تا لحظه‌ای که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، پایش کند.
به گفته صیادبورانی، با این روش و با بررسی قیمت، کیفیت و وضعیت تولید، می‌توانیم رتبه‌بندی و برند سازی و صادرات آبزیان را مدیریت کنیم.
 وی اظهار داشت: زنجیره ارزش مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به‌ صورت زنجیر گونه انجام می ‌شود تا به خلق ارزش منجر شود. 
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان زنجان گفت: هر شرکتی جایگاهی در زنجیره ارزش را به خود اختصاص می‌دهد و در این جریان تولید ‌کنندگان ورودی‌ها را مهیا می‌کنند، شرکت ارزش را به این ورودی‌ها اضافه کرده و سپس آن را به عامل دیگری در زنجیره، انتقال می‌دهد تا در پایان به مشتری برسد. 
 صیادبورانی تاکید کرد: تعدادی از تولید کنندگان ماهیان سردآبی استان با مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی زنجان به منظور ایجاد زنجیره عرضه آبزیان هماهنگی لازم را انجام داده و به زودی این فعالیت آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در فاز نخست سه هزار تن از انواع ماهیان سردآبی استان در قالب زنجیره ارزش، به صورت زنده، تازه و یا عمل آوری شده به بازارهای هدف زنجان، خارج از استان و خارج از کشور عرضه خواهد شد.
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان زنجان گفت: برای تحقق این مهم، توسعه ناوگان حمل ونقل آبزیان، توسعه کارخانه های مدرن عمل آوری آبزیان و تامین برخی از نهاده ها برای تولید کنندگان و سرو غذاهای متنوع از آبزیان به متقاضیان در دستور کار قرار دارد.
صیادبورانی تاکید کرد: حدود ۱۶ هزار تن ماهیان سردآبی و گرمابی در استان زنجان تولید می شود که ایجاد این زنجیره نقش مهمی در عرضه آبزیان در ماه های مختلف سال، تعادل و تنظیم بازار ایفا خواهد کرد و به عنوان الگو برای سایر استان های کشور نیز نقش مهمی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این زنجیره از سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در استان است که با همکاری شرکت شهرک های کشاورزی استان زنجان، معاونت توسعه بازرگانی ومدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی محقق می شود.
به گزارش مجله خبری کشاورزی، شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب بیشترین میزان تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان را به خود اختصاص داده اند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است.



منبع اخبار