اخبار

نخستین محموله بزرگ‌ترین قرارداد تجاری زعفران جهان به قطر ارسال شد

کارشناسان معتقدند این قرارداد که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد، می‌تواند ضمن اثرگذاری مثبت بر بازار زعفران داخلی از خام فروشی زعفران جلوگیری کرده، با ایجاد ارزش افزوده و همچنین ایجاد بازارهای جدید و بین‌المللی برای عرضه زعفران ایران، این نوید را به کشاورزان و زعفران کاران می‌دهد که امسال با خیالی آسوده‌تر با افزایش بهره‌وری در واحد سطح این محصول استراتژیک، نگرانی از عرضه و فروش دسترنج خود نداشته باشند.

بر اساس این گزارش بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان توسط ایران تولید می‌شود و ایران تامین کننده اصلی بازارهای جهانی این محصول است. اگرچه زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی، این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع گوناگون مانند داروسازی مورد استفاده قرار می‌دهند و با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران جهان به شمار می‌رود و متقاضیان زیادی از سراسر دنیا، خواهان این محصول استراتژیک ایرانی هستند.

در مطالعه‌ای از سوی اتحادیه اروپا که به‌منظور واکاوی مشکلات این صنعت در قاره سبز از بهبود کیفیت آن تا افزایش رقابت‌پذیری این محصول انجام شده است، استراتژی‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد رقیبان ما در حال طراحی استراتژی‌هایی به منظور بهبود فرآیند تجاری‌سازی و فروش این ماده ارزشمند در دنیا هستند. حتی پیش‌بینی می‌شود تحقق این امر تولید زعفران در سطح کلان را محقق کرده و موجبات دسترسی آسان‌تر تولیدکنندگان و فعالان تجاری زعفران به بازارهای داخلی و خارجی این قاره را فراهم آورد و همه این موارد این نکته را به ما گوشزد می‌کند که ارزش این محصول ارزشمند در کشورمان را بیش از پیش دانسته و راهکارهایی برای افزایش تولید، حمایت از تولیدکنندگان و درنهایت افزایش صادرات و ارزآوری بیندیشیم.



منبع اخبار

بر این راستا و برای ارتقا جایگاه زعفران ایران در جهان و فرآوری بهتر زعفران ایران، در ۲۷ شهریورماه سال جاری و در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بزرگ‌ترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر برای انتقال و فرآوری ۲۰۰ تن زعفران با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار، با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور به امضا رسید و روز گذشته طبق توافق انجام شده نخستین محموله صادراتی زعفران از محل مازاد نیاز داخلی کشور، در گمرک مشهد با حضور مدیر کل سازمان استاندارد، مدیر کل گمرک و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، بارگیری و به مقصد کشور قطر ارسال شد و در هفته آینده نیز دومین محموله به قطر ارسال خواهد شد.

ایران، اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود. تحت این شرایط و با توجه به اینکه زعفران ایرانی دارای خاستگاه منحصربه‌فردی در جهان است شاید تصور شود این محصول ارزشمند در حال حاضر بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز تولید پایدار را شامل می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر این رقبای ما هستند که تنها با اعمال نقش واسطه‌ای خود عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند و سودآوری آنان از صادرات زعفران در حال پیشی گرفتن از ماست.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، نام ایران در بازارهای جهانی با نام «زعفران» گره خورده است و کمتر کشوری را می‌توان نام برد که در آمار کالاهای وارداتی خود نامی از زعفران ایرانی نداشته باشد.

گفتنی است؛ با امضای این قرارداد که بزرگ‌ترین قرارداد تجاری انتقال زعفران در جهان محسوب می‌شود ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب اول تولید و عرضه زعفران در جهان، گام بلندی در جهت نزدیک‌تر کردن قیمت زعفران ایران به قیمت بازارهای جهانی برداشته خواهد شد.

روند صادرات مازاد زعفران تولیدی کشور ایران تا سال آینده میلادی پابرجا خواهد بود و طبق نظر کارشناسان، این روند می‌تواند به بهبود دیپلماسی اقتصادی ایران و قطر، ارتقای سطح بازار زعفران ایرانی در عرصه بین‌المللی و نزدیک شدن ارزش این محصول استراتژیک ایرانی به جایگاه واقعی خود کمک شایانی کند؛ همچنین ارسال این محموله می‌تواند روشنگر چراغ امید در دل کشاورزان و زعفران‌کاران در خصوص رونق بازار زعفران و بهبود آن باشد.