اخبار

آخرین اظهارنظر صمیت معاون وزیر در مورد واردات خودروهای فرسوده/ نگرانی از عرضه ارز را برطرف می کنیم

معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو تاکید کرد: در چهار ماهه سال جاری همان تعداد خودرو وارد کشور شده است که در کل وارد کشور شده است. در سال گذشته و با توجه به واردات خودروهای فرسوده، از آنجایی که اجرای آن پس از رفع نگرانی‌ها آغاز شد و طی گزارشی تایید شد که بخشنامه‌های ارزی اخیر بانک مرکزی واردات خودروهای فرسوده را ممنوع یا متوقف نمی‌کند.

احمد آقایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص بحث واردات خودروهای فرسوده و اجرایی شدن آن و همچنین زمانی که می توان انتظار ورود اولین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال را داشت، گفت: سیاست وزارت امنیت این است که رقابتی شدن صنعت خودرو و بازار آن در یکی دو سال گذشته پس از صدور قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو منجر به حرکت قوی به سمت واردات خودرو شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صومات گفت: بر اساس قانون، وزارت صومات موظف شد ابتدا خودروهای نو و سپس با خودروهای فرسوده وارد کند تا این امر تدوین و ابلاغ شود. خوشبختانه واردات خودروهای جدید طبق روال انجام می شود و از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه جاری بر اساس آمار گمرک حدود 10 هزار خودروی وارداتی ترخیص شد که نسبت به کل خودروهای وارداتی ترخیص شد. سال گذشته که حدود 11 هزار دستگاه خودرو بود، میزان واردات در این چهار ماه تقریباً برابر بود. از ابتدای سال تاکنون سفارش های رسمی به ارزش 1.8 میلیارد دلار ثبت شده است.

وی افزود: میزان واردات رشد قابل توجهی خواهد داشت و روند آن تسریع خواهد شد. با توجه به اینکه این فرآیند محدود است و چندین سال است که متوقف شده است، جریان مجدد آن در ابتدا با سرعت کم اتفاق می افتد. اما اکنون به نظر می رسد که سرعت آن افزایش یافته است.

تدوین دستورالعمل های اجرایی بر اساس مقررات

آقایی در خصوص واردات خودروهای فرسوده نیز گفت: در حال تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودروهای فرسوده هستیم که دو هفته پیش ابلاغ شد. هماهنگی های لازم با سازمان های مختلف از جمله سازمان استاندارد و محیط زیست و بانک مرکزی در حال انجام است تا بتوانیم دغدغه های مربوط به تامین ارز، تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را در دستورالعمل اجرایی رفع و مدنظر قرار دهیم. که دستور دوم – ورود خودرو به کشور و صدور تاییدیه استاندارد برای تعمیر آن.

معاون وسایل نقلیه موتوری وزارت حراست تایید کرد: تلاش می کنیم پس از تدوین این بخشنامه، اجرای واردات خودرو را تسریع کنیم.

این مقام وزارت حراست در واکنش به برخی شایعات مطرح شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر توقف واردات خودروهای فرسوده پس از ابلاغ سیاست ارزی بانک مرکزی، توضیح داد: حقیقت این است که به طور کلی در ابتدای سال به نتیجه رسیدیم. با بانک مرکزی و سهم ارزی وزارت حراست در دفاتر و موسسات تخصصی در حوزه‌های مختلف وزارت حراست منعقد می‌شود و براساس دستورالعمل آن سهم ارزی را به تجار و تولیدکنندگان اختصاص می‌دهیم. براساس توافق منعقده با بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات خودروهای جدید به صورت مستمر و هفتگی صورت می گیرد و بر اساس آن ثبت سفارش انجام می شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص ارز واردات خودروهای فرسوده با توجه به اینکه نیاز به استفاده از منبع ارزی است و خود مردم تامین کننده ارز وارداتی هستند، اساسا بانک مرکزی نمی تواند مانع واردات خودرو شود یا می خواهد . از آن جلوگیری کنید. همچنین سیاست ارزی در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی به نوعی به مردم هشدار می دهد که در انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و در معرض ضرر و زیان یا برخی تخلفات تجار قرار نگیرند.

تشکیل تیم کاری برای تسهیل فرآیند واردات خودروهای فرسوده

وی در این خصوص گفت: پس از ابلاغ سیاست ارزی بانک مرکزی، بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری تشکیل شد و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، برنامه و بودجه تشکیل شد. سازمان، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت کشور و وزارت کشور به بررسی روند واردات خودرو بپردازند، اما متاسفانه در این کارگروه نقطه نظراتی از سوی نماینده بانک مرکزی مطرح نشد و مقرر شد وزارتخانه های راه و کشور با توجه به موضوع مقرر در آیین نامه نسبت به رفع نیازهای کشور در زمینه وسایل نقلیه عمومی حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری طی پنج سال آینده و همچنین رفع نیازهای کشور اقدام کنند. اطلاع رسانی در اسرع وقت به وزارت امنیت از میزان تولید داخلی و رفع کمبود از طریق واردات.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص تاثیر واردات این خودروها بر بازار گفت: بلافاصله پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده، رصد بازار نشان داد که ابلاغ این آیین نامه تاثیر خوبی داشته است. بازار روند نزولی داشت. در برخی خودروها قیمت بازار بسیار نزدیک به قیمت کارخانه بود. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و اساساً بازار خودرو به جایی برسد که موضوع سرمایه ای بودن خودرو از ذهن جامعه و مردم حذف شود و خودرو در همه جا در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد. جهان. این قطعا هم به نفع مردم و هم خودروسازان خواهد بود و جریان عادی صنعت خودرو برمی گردد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403050805105/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا