اخبار

هدف‌گذاری تولید ۱۲.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری/ اجرای الگوی کشت در ۱۵ محصول اساسی

سهرابی تصریح کرد: همچنین طرح جهش تولید در دیمزارها برای سال سوم در سطح ۴.۲ میلیون هکتار برای محصولات مختلف گندم، جو، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و گیاهان دارویی در دستور کار است که از این میزان ۲.۳ میلیون هکتار مربوط به کشت گندم خواهد بود.

وی تصریح کرد: قبل از سال ۹۹ تعیین قیمت خرید تضمینی با شورای اقتصاد با ریاست، رییس سازمان برنامه و بودجه بود. ما برای قیمت تضمینی هر چه تلاش می‌کردیم توفیق کمتری داشتیم و به شکلی سرکوب قیمتی در خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم داشتیم، اما وقتی ساداتی نژاد رییس کمیسیون کشاورزی شد قانون خرید تضمینی اصلاح و شورای اقتصادی به شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی با حضور تشکل‌ها و بنیاد ملی گندمکاران و نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی تبدیل شد که توانست موفقیت‌های روزافزونی را در این بخش ایجاد کند.

سهرابی گفت: در دو سال گذشته این شورا نقش کلیدی ایفا کرده به‌طوری که با افزایش قیمت نرخ گندم از ۵ هزار تومان دولت قبل به ۷ هزار و ۵۰۰  تومان و بعد به ۱۱  هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و توانستیم حجم خرید گندم را به ۷.۲ میلیون تن برسانیم که رقم قابل توجهی نسبت به خرید سال گذشته است.

۲ میلیون هکتار از گندمزارهای  کشور تحت پوشش کشت قراردادی است

وی اظهار داشت: الگوی کشت در ۱۵ محصول اساسی کشور تدوین و عملیاتی می‌شود که ابلاغیه آن به استان‌ها ارسال شده است.

عمده گندم تولیدی کشور، خوراک دام  می‌شد

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم دو میلیون هکتار از گندمزارهای کشور را تحت پوشش کشت قراردادی ببریم، گفت: سال گذشته به صورت پایلوت تولید ۲۵۰ هزار تن گندم در دستور کار قرار گرفت که از این میزان  ۱۵۰ هزار تن توسط شرکت بازرگانی دولتی و ۱۰۰ هزار تن توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی محقق شد.

سهرابی از بازگشت قیمت کود به قیمت‌های سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر قیمت کود اصلاح شد و به قیمت سال ۱۴۰۰ بازگشت اما قیمت کود اوره که هر کیسه ۹۹ هزار تومان بود به ۱۵۰ هزار تومان رسید زیرا در بودجه سالانه این حجم یارانه پیش‌بینی نشده بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم را در  افزایش حجم تولید و  خرید گندم سال آتی موثر دانست و افزود: برنامه کشت گندم  بر اساس توان  هر استان ابلاغ شده،  به همین منظور توزیع  ۴۲۰ هزار تن بذر تدارک، بوجاری، ضدعفونی و فراوری شده آغاز شده است.

اجرای الگوی کشت در ۱۵ محصول اساسی

«سهراب سهرابی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، در خصوص وضعیت تولید و برنامه خودکفایی گندم در کشور اظهار داشت: طبق سیاست‌گذاری دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید در نیمه شهریورماه مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ به انضمام ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت که در مجموع ۱۳ هزار تومان می‌شود، تعیین و ابلاغ شد، در حالی که در دولت‌های گذشته نرخ خرید تضمینی گاهی در بهمن و فروردین‌ماه یعنی بین ۵ تا ۷ ماه بعد از فصل کشت اعلام می‌شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال‌های گذشته  مصرف کودهای پایه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از این محصول روند نزولی پیدا کرد،  بنابراین دولت سیزدهم در ابتدای سال برای جبران کاهش مصرف کود در دولت گذشته، قیمت کود را حدود ۴۵ درصد کاهش داد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای دستیابی به افزایش تولید سموم موردنیاز، انواع کودهای شیمیایی و ماشین‌آلات و ادوات تدارک شده است به طوری که مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان جهت تامین ماشین‌آلات و ادوات در نظر گرفته شده است. همچنین توافقنامه‌ای  با کارخانه کمباین سازی ایران برای جایگزینی کمباین‌های فرسوده  و جدید منعقد شد که بر اساس ان ۱۸۰۰ دستگاه کمباین جدید وارد عرصه می‌شود.

وی اضافه کرد: به دلیل بحران کرونا و حمله روسیه به اوکراین و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کود در کشور، قیمت کودهای شیمیایی از  ۲۰۰ دلار به ۹۰۰ دلار  رسید که این امر نیازمند منابع مالی است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت یک کیسه کود در دنیا ۱.۸ میلیون تومان شده است اضافه کرد: اکنون قیمت کود فسفره کشور ما همچنان  ۴۰ درصد قیمت تمام شده کودهای وارداتی است.



منبع اخبار

بازگشت قیمت کودهای شیمیایی به سال ۱۴۰۰

تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل به دلیل تعیین نرخ خرید تضمینی نامناسب به مبلغ ۵ هزار تومان بخش عمده گندم تولیدی کشور به سمت دامداری‌های جهت خوراک دام منحرف شد و یا بخشی به شکل فراورده آرد به صورت قاچاق از کشور خارج شد.

سهرابی تصریح کرد: امسال تولید  ۱۲.۵ میلیون تن گندم هدف‌گذاری شده است که از این میزان بین  ۹ تا ۱۰ میلیون تن  برای خودکفایی در گندم نان است که باید طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی،  ۱۰۰ درصد نیاز گندم خبازی و نان در داخل کشور تامین شود.

مجری طرح گندم با تاکید بر اینکه ارتباط مستقیمی بین سیاست‌گذاری دولت‌ها با حجم تولید و خرید کالاهای اساسی همچون گندم وجود دارد، افزود:  قیمت خرید تضمینی از دهه ۶۰ تاکنون دارای نوسان بوده است، به‌طوری که در هر سال زراعی که دولت قیمت خرید تضمینی را مناسب با شاخص‌های تولید ازجمله هزینه‌های تولید، سود متعارف کشاورزان، نرخ تورم، قیمت مبادله و قیمت‌های جهانی و هزینه‌های حمل و نقل اعلام کرد، شاهد افزایش تولید و حجم خرید تضمینی بوده‌ایم.

در دولت‌های گذشته قیمت خرید تضمینی گندم بین ۵ تا ۶ ماه پس از فصل کاشت اعلام می‌شد که زیان هولناکی به تولید و خرید وارد کرد

این مقام مسوول ادامه داد:  با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام (ره) پروژه‌ای را در کشور شروع کردیم که ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور تحت اجرای این پروژه قرار گرفت یکسری حمایت از کشاورزان کردیم که خرید کودها و بذرها، حمایت‌های بیمه‌ای، خرید کودهای ریزمغذی و مایع برای محلول پاشی، مدیریت عوامل خسارت زا طبیعی است موضوع نظارت‌های فنی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و تهیه و تدارک لجستیک نظارت، خرید و دنباله بند دیم‌زارهاست کار دیگر کشاورزی قراردادی به صورت پایلوت در ۷ استان کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و ۱۰ استان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سطح ۲۵۰ هزار هکتار انجام شد.