اخبار

هر دو کیلومترمربع یک حلقه چاه داریم مجله خبری کشاورزی

برای رساندن این محصولات از مزرعه به مراکز شهری به وسایل حمل ویژه این محصولات نیاز است. یکی از ویژگیهای محصولات کشاورزی حجم زیاد آنها است، زیرا این موضوع باعث میشود که تقاضا برای وسایل حمل و نقل افزایش یابد. این روش به دلیل متفاوت بودن شکل تولید آن نسبت به شکل مصرف آن میباشد مانند برنج یا برای نگهداری طولانی مدت و در مواردی محصول مورد نظر را مطابق سلیقه مصرف کننده کردن چرا که برخی از محصولات با اقدامهایی چون خشک کردن- کنسرو، ترشی، که در واقع افزایش استفاده از این گروه محصولات رابطه مستقیمی با میزان درآمد افراد دارد. بدین ترتیب، این پژوهش به روش کتابخانه ای اسنادی به بررسی مهم ترین رویکردهای نوین در کشاورزی پایدار برای تامین امنیت غذایی پرداخته است. لذا به دنبال همه عواملی که ذکر آن رفت، گسترش شهرنشینی و افزایش فاصله میان تولیدکننده و مصرف کننده نیز به عنوان یک ضرورت مهم برای ایجاد نظام بازاریابی کارا مطرح گردید.

همین موضوع میتواند دلیلی باشد تا ایران از نظر تولید محصولات کشاورزی آببر با احتیاط حرکت کند. وی گفت: بر این اساس می توان با صادرات زعفران، مرکبات و محصولات گلخانه ای و کشاورزی بخش بزرگی از بازار چین را به خود اختصاص دهیم . میزان تولید محصولات کشاورزی کشور طی سال گذشته با 20 درصد افزایش در مقایسه با سال قبل به 333.3 میلیارد لیر رسیده که این رقم بهعنوان رکورد بیشترین میزان تولید در طول تاریخ جمهوری ترکیه ثبت شد. در این رابطه تقریبا برای تمام کالاهایی که چشمانداز آنها در این گزارش پوشش داده شده، پیشبینی شده است قیمت آنها طی یک دهه آینده زیر یا در سطح فعلی باقی بماند. به گزارش «پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهادکشاورزی»، محمدعلی باغستانی اظهار کرد: ما طرح ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی را به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار ارائه دادهایم و در صورت تامین اعتبار، ظرف سه سال آینده تا دو میلیون کشاورز دارای کد ۱۶ رقمی ردیابی محصولات خواهند شد و محصولات خود را با کد ۱۶ رقمی به بازار عرضه خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گیلان؛ دکتراسدالله عباسی در یک صدمین جلسه برنامه ریزی و نظارت بر کالا و ارز استان با اشاره به تردد ۳ هزار تراکتور بدون پلاک و فعال در حوزه کشاورزی گفت: جهادکشاورزی و پلیس راهور باید هرچه سریعتر وضعیت این ماشین آلات کشاورزی را مشخص کنند.

توزیع محصول یا فرآوردههای تولید شده. به گفته وی، ترکیه در زمینه تولید و صادرات 20 محصول دیگر جزو چهار کشور نخست جهان است. سالانه در سراسر جهان 666.6 میلیون تن بنه تولید میشود. در حالی که سالانه 1.3 میلیون تن انجیر در جهان تولید میشود و ترکیه با سهم 24 درصدی در تولید این محصول در صدر قرار دارد. این محصولات از لحاظ کیفیت نیز در رده نخست جهانی قرار دارند. طبق دادههای وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه مربوط به سالهای 2005 تا 2019، ترکیه در تولید محصولات کشاورزی در اروپا در جایگاه اول و در جهان نیز در مقام هفتم قرار دارد. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سالانه حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی در فرآیند تولید و عرضه به ضایعات تبدیل می شود. در حالت معمولی، این بستهها بر روی ناودانهایی قرار میگیرند تا زهکشی بهصورت مناسب انجام گرفته و مواد اضافه پس از خروج از بستهها، از محیط تخلیه شوند. از این محصولات در مجموع 2.17 میلیارد دلار درآمد حاصل شده است. این حجم از ضایعات می تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر را تامین کند. در چندسال گذشته با کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر جهانی، کشاورزان متوجه این موضوع شدند که نرخهایی که دولت برای محصولات خرید تضمینی اعلام میکند، فاصله زیادی با قیمتهای جهانی در بازارهای بینالملل دارد.

در حقیقت بسته بندی مناسب خود گونه ای از سرمایه گذاری است؛ چرا که یک بسته بندی مناسب می تواند از فساد و آسیب محصولات و ضررهای مالی جلوگیری کند. درحال حاضر کشاورزان به علت ضعف بنیه مالی مجبورند محصولات خود را قبل یا در زمان برداشت با قیمتهای نازلی به فروش برسانند و علاوه براین به سبب توان مالی اندک برای خرید نهادههایی همچون ماشین آلات و تسهیلات با مشکلات عدیدهای روبهرواند. برای نمونه گندم که غذای اصلی در سبد خانوار مصرف کنندگان ایرانی است، در دوره کوتاهی تولید، ودر همه ایام سال مصرف می شود. بر اساس آمارهای رسمی طی 50 سال گذشته نسبت تولیدات بخش کشاورزی نسبت به کل تولیدناخالص داخلی، در روند مستمر کاهشی به نصف تقلیل یافته است. سال 13-2012 با 1/ 5 میلیون تن و 75 درصد افزایش نسبت به سال قبل بیشترین رشد را در حجم موجودی گندم طی سالهای اخیر داشته است. میزان مبارزه بیولوژیک در اراضی کشاورزی در سال گذشته ۱۹۰ هزار هکتار بود و ما قصد داریم سطح مبارزه بیولوژیک را براساس میزان تخصیص اعتبارات، افزایش دهیم. فقدان یک رسانه کارآمد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث خلق نشریه­ای در حوزه تعاون و تعاونی­ها بود. سرمایه گذاری مشترک طی بیش از سه سال در حدود R21 (راند: واحد پول آفریقای جنوبی)میلیون برآورده شده است، گفتنی است پلت فرم ” Connected Farmer “، یک پلت فرمی مبتنی بر وب از نوع cloud-based (4)و نرم افزارهای تلفن همراه ارایه شده که امکان ارتباط هزاران کشاورز خرده پا را به زنجیره ارزش کشاورزی برای دسترسی به اطلاعات، خدمات، و بازار فراهم می کند.

این برنامه های کاربردی به کشاورزان کمک می کنند تا با جمع آوری داده های ارزشمند، محصولات زراعی خود را به خوبی مدیریت کنند. این نانوذرات سبب آرام رها شدن سموم درون خاک می شوند و به این ترتیب سموم مدت زمان بیش تری در خاک می مانند و سبب کاهش چشم گیر آفات و علف های هرز در مزرعه می شوند. به موازات گسترش پدیده شهرنشینی، افزایش فاصله مزرعه و خانه و همچنین پیدایش تقاضای جدید برای خدمات بازاریابی، وجود یک نظام بازاریابی کارا نیزبه عنوان یک ضرورت مطرح می گردید. برای نمونه به موازات افزایش میزان درآمد، تقاضا برای فرآوردههای دامی(شیرو گوشت)،میوه و سبزی نیز افزایش یابد. محصولاتی مانند دانه های سبزیجات، ذرت و حبوبات نیز مانند سایر محصولات در مزرعه برای پخش بذر مفید هستند.

قراگیری میوه های بیش از حد رسیده در بسته بندی محصولات، امکان فساد سایر محصولات را نیز بالا می برد. وی افزود: با توجه به تجربیات عملی گلخانه داران پذیرش آنان به عنوان مسئول فنی با دارا بودن ضابطه ها و شرایط خاصی که در این زمینه تعریف می شود، امکان پذیر خواهد بود. از اینرو سعی میکنند با کمترین قیمت ممکن محصولات خود را به دست مصرف کننده برسانند که این خود گاهی ضررهای بیشتری را برای آنان به همراه دارد. جمعیت جهان روز به روز درحال گسترش است و به همین علت نیاز به رشد پایدار در تولید محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می شود. افزایش سلطه دولت بر بخش کشاورزی موجب شده تا بخشهای مختلف خصوصی هیچ نقش و فعالیتی در بخش کشاورزی نداشته باشند و به یکی از مهمترین اهداف کشور که کوچکسازی دولت است، توجه چندانی نشود. این دو فرآیند توسط ماشین آلات ساده و تولید داخل انجام می شود و از اینرو در مناطق روستایی به سهولت قابل پیاده سازی و اجرا است. اطلاعات بازار را می توان بر مبنای تهیه آن به دو گروه اطلاعات عمومی و اطلاعات خصوصی تقسیم بندی نمود.

در سالیان اخیر آبیاری قطرهای رشد نسبتا زیادی در کشور داشته است اما در کنار استفاده از آبیاری قطرهای استفاده از سایر فناوریها در صنعت کشاورزی میتواند مصرف منابع به خصوص آب را بیش از پیش کاهش سایت agriculture-na دهد. بسته بندی و درجه بندی کیفی محصولات کشاورزی از عملی ترین و ساده ترین اقدامات است. درجه رسیدگی محصول و زمان برداشت آن، برای مرحله بسته بندی و فرآوری دارای اهمیت است. هرچند زمان ترانزیت این روش کوتاه است اما به لحاظ هزینه، گران تر از دیگر روش ها است. با تصویب طرحهای اصلاح الگوی کشت در کشور، این نگرانی بهوجودآمد که میان سیاستهای خرید تضمینی و الگوی کشت، عدم ارتباط و هماهنگی ایجاد خواهد شد و هم اکنون باوجود اینکه هنوز طرح اصلاح الگوی کشت اجرا نشده است، اما این نگرانی تا حدودی قابللمس است.

تولید این محصولات در کارخانههای ماشین آلات کشاورزی تبریز، همدان و تهران انجام میگیرد. گزنفون به نقل از سقراط بیان کرده که در دوره هخامنشی باغ هایی در ایران بوده است که به آن ها پاردایس یا پردیس اطلاق می شده است. بایگانیشده از اصلی (PDF) در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۲. از سوی دیگر استفاده از محصولات بیش از حد رسیده که دارای له شدگی هستند نیز برای رآوری مناسب نیست؛ چرا که ممکن است در طی فرآیندی چون کنسروسازی بافت آنها کاملا از بین برود. در اجرای صحیح این فرآیند علاوه بر نکات علمی به نکات عملی نیز باید توجه شود. عملیاتی هستند که برروی محصول در فاصله مزرعه و خانه انجام میگیرند این عملیات در رابطه با نوع محصول، شرایط موجود و نیاز مصرف کنندگان متفاوت هستند، مانند برنج که باید به مصرف نهایی تبدیل شود اما بعضی از محصولات مانند میوه و سبزی را میتوان به صورت تازه نیز مصرف کرد. ترکیه در تولید فندق، گیلاس، انجیر، زردآلو، بنه و خشخاش در مقام اول؛ در تولید خربزه، هندوانه، آلبالو، خیار، خرنوب و نخود در رده دوم؛ در تولید ماندارین و سیب در رتبه سوم؛ در تولید پسته، توتفرنگی، کستانه، گردو و عدس نیز در جایگاه جهارم جهان قرار دارد.

این ضعف تبدیل به یکی از بزرگترین دلایل زیان در بخش تولید کشاورزی و توسعه صادرات هدفمند و پایدار محصولات کشاورزی در کشور شده است. این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در مراحل کشاورزی ممکن است اتفاقها و حوادثی رخ دهد که به کاهش کیفیت محصول نهایی دامن زند، در این شرایط دولت در هنگام خرید این محصولات، مبلغ کمتری به کشاورز پرداخت میکند، اما این اقدام بههیچ عنوان منطقی نیست و کشاورزان هیچ تقصیری در قبال حوادث غیرمترقبه ندارند. کیفیت مطلوب بسته بندی های موجب حفظ محصولات کشاورزی از فساد، له شدگی، آسیب دیدگی و … می شود. همچنین بسته بندی موجب می شود که حمل و نقل محصولات کشاورزی نیز آسان تر بوده و در مسیرهای طولانی از آسیب و هدر رفت محصولات جلوگیری شود. این میزان از نظر ارزش نیز با 24.2 درصد ارتقا به 245.2 میلیارد لیر افزایش یافت.

علی رضوانیزاده در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا، با بیان اینکه ونزوئلا میتواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود، گفت: ونزوئلا با هدف کشت فرا سرزمینی یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است. دیگر اینکه دستگاههای مونتاژ مانند پرس و خط تولید و غیره به ما میفروختند. بخش کشاورزی بزرگ ترین بخش در اقتصاد کشورهای درحال توسعه بوده و می تواند به شیوه های گوناگون مانند عرضه نیروی کار و سرمایه، تأمین مواد خام و غذای ارزان، بازار برای کالاهای تولیدی در بخش صنعت و تأمین ارز خارجی، به توسعه اقتصادی کمک کند. وجود کافی وسایل حمل ونقل، راههای ارتباطی، کوتاهی فاصله تولید کننده و ومصرف کننده و کمی واسطهها میتواند به توزیع محصول کمک نماید. زیرا همواره درهرمنطقه در دوره زمانی خاصی بیش از نیاز آن منطقه محصولات تولید میشوند که باید با وسایل گوناگونی حمل گردند که در این مرحله حمل محصول باید سریع، درست و با رعایت نکات ایمنی انجام گیرد و محصولات تولیدی باید توسط نظام بازاریابی توزیع شوند در همین مرحله است که مشکلات نظام بازاریابی نا هماهنگ بیش از پیش آشکار میگردد.

ترکیه در تولید چغندر قند در رده پنجم؛ در تولید لیمون و انگور در رتبه ششم؛ در تولید پنبه نیز در ردیف هفتم جهان است. ترکیه همچنین در زمینه تولید زردآلو نیز با سهم حدود 24 درصدی در جایگاه اول و در صادرات آرد گندم در رده اول؛ در صادرات ماکارونی در رده دوم؛ در تولید میوه در رده پنجم؛ در تولید سبزیجات در رده چهارم جهان قرار دارد. بنابراین تنظیم بازار تعریف بسیار گستردهای دارد و به شیوههای متعددی قابل انجام است اما در مجموع شامل ایجاد تعادل یا کنترل مقدارعرضه و تقاضا، قیمتگذاری، حفظ یا تثبیت درآمد کشاورزان، حمایت از مصرفکنندگان و نیز دخالت در تجارت محصولات میشود. خاوازی تصریح کرد: در خصوص بعضی از گونه ها که دانش فنی آن موجود نیست و برای ما خیلی مهم هست که بتوانیم جمعیت آنها را دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان افزایش دهیم از تجربه علمی روسیه کمک می گیریم. بهطور طبیعی و بر اساس قوانین محیطزیست، رویش گیاهان نیازمند وجود خاک و خورشید بوده و عموم گیاهان مواد غذائی موردنیاز خود را از خاک تأمین کرده و با کمک نور خورشید به فتوسنتز میپردازند.

مجموعه این فرآیندها، نه تنها از ضایع شدن محصولات کشاورزی جلوگیری می نماید؛ بلکه موجب ایجاد ارزش افزوده و همچنین اشتغال زایی نیز می شود. دراین این زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران با مشکلات گوناگون روبهرو میباشد از جمله میتوان گفت که زیادی واسطهها سبب کاهش سود تولیدکنندگان و نبود راه های ارتباطی و وسایل حمل ونقل مناسب نیز موجب کاهش کیفیت محصول شده است. بعنوان مثال، اداره ای از دولت می تواند فرآیند کنترل کیفیت را از راه بازرسی محصول پیش از صادرات عهده دار شود و گواهی استاندارد صادر کند. فرجیآزاد در خصوص دلیل افزایش قیمت بذر و نهاده و ایجاد مشکلات برای کشاورزان متذکر شد: وقتی نهاده در کشور دست یک عده خاص است پس کشاورز باید نهاده با کیفیت پایین را به چندین برابر قیمت جهانی خریداری کند که اگر کشاورزی قراردادی رونق گیرد سرمایهگذار و صاحب صنعت به دنبال تأمین نهاده باکیفیت با قیمت مناسبی در داخل و خارج از کشور بوده و دست دلال نیز کوتاه میشود. در ایران نیز با توجه به گسترش شهرنشینی در دهههای اخیر و گذار کشاورزی از وضعیت سنتی به مرحله نوین و در نتیجه با افزایش سهم محصولات عرضه شده به بازار مصرف از کل محصولات تولیدی این موضوع اهمیت فزایندهای یافته است.

این در حالی است که کشورهایی با یک شرایط فصلی میوههایی را تولید میکنند که صادراتمحور هستند و توانستند سهم بالایی در تجارت کشاورزی جهان داشته باشند. در همین راستا اسماعیل شهبازی، کارشناس کشاورزی اظهار کرد: در صنعت کشاورزی معمولا محصولاتی مورد خرید تضمینی قرار میگیرند که جزو کالاهای اساسی و حیاتی جامعه هستند، از جمله این محصولات میتوان به گندم و چای اشاره کرد. براساس یکی از ارزیابیهای انجام گرفته توسط بانک جهانی که حدود ۸۰ کشور را پوشش داده است، تنها دولت نیوزیلند به طور موثر در بازارهای محصولات کشاورزی خود دخالت نمیکند. مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان ادامه داد: بحث عدم توانایی جذب سرمایه برای این پروژه ها و طرح ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و کمبود بازیگران این زمینه حوزه حمایتی را انجام می دهند محسوس می باشد. برای بهبود وضعیت خود نیاز به سرمایه و منابع مالی و اعتبار دارند.

الان بحث سر یک میوه و دو میوه یا صادرات سیبزمینی نیست، بحث بر سر کل صادرات محصولات کشاورزی ایران است. برای تعیین بهصرفهبودن یا نبودن کاشت یک محصول باید بهرهوری آن را سنجید و دید بهرهوری هر محصول در کجای کشور بیشتر است. همانطور که از تراکتور برای کاشت و آمادهسازی زمین برای زراعت استفاده میشود، از کمباین برای برداشت و درو محصولات متنوع کشاورزی استفاده میشود. کشورهایی نظیر آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و ژاپن هنوز به شدت از بخش کشاورزی حمایت میکنند و برای این کار بودجه نسبتا بالایی را منظور میکنند. وی با ذکر این مطلب که دولت در تعیین نرخهای خرید تضمینی به هزینههای تولید توجه نمیکند، ادامه داد: افزایش هزینههای تولید محصول کشاورزی از جمله حملونقل، ابزارآلات، نهادهها و کارگر باعث میشود تا قیمت تمامشده محصول کشاورزی افزایش پیدا کند و نرخ تضمینی دولت کفاف هزینهها را نمیدهد. در مقابل، برخی کشورها نیز با هدف کاهش وابستگی به کشورهای خارجی اقدام به واردات فناوری کشاورزی از هلند کردهاند. گلخانه ها به عنوان یکی از تاسیسات زیر بنایی تولید و بهره وری در کشاورزی، از ۵۰۰ هکتار به ۱۴.۵ هزار هکتار رسیده و تولید محصولات گلخانه ای نیز در گلخانه ها به بیش از ۲ میلیون تن شامل انواع محصولات سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و میوه بالغ شده است.

در این مقاله به بسته بندی مدرن محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت. شاید یکی از دلایلی که کشاورزان این تغییر را تا کنون نپذیرفتند عدم آگاهی آن ها از مزایای کشاورزی مدرن باشد. کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل هایی است که شاید به خاطر سختی های آن جوان ها دیگرکمتربه آن رغبت نشان دهند وشاید ازنظر خیلی سوددهی نداشته باشد. با توجه به شاخص خشکسالی، تحلیل نشان داد ۹۸ درصد از ایران را می توان جزو مناطق خیلی خشک، خشک یا نیمه خشک به حساب آورد. به گفته کشاورز، در بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل و طوفان عطوفت مردم افزایش می یابد، اما تجربیات جهانی نشان میدهد در خشکسالیهای میزان خشونت طلبی افراد افزایش مییابد. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مشتریان محصولات کشاورزی را از روی ظاهر انتخاب و خریدار می کنند. استاد امپریال کالج لندن یادآور شد، خیلیها معتقدند خاورمیانه نمیتواند از نظر غذایی به خودکفایی برسد، اما ۹۵ درصد محصولات غذایی را در داخل کشور تامین کردیم ولی باید خودکفایی را باز تعریف کنیم.در همین راستا شعار خودکفایی را به امنیت غذایی تبدیل کردیم. اما باید به این نکته توجه داشت که لازمه موفقیت در کشت منطقهای و تفحص در تولید محصولات، ایجاد نظام بازاریابی کار است.