اخبار

هزینه ساخت گلخانه و مجوزهای لازم مجله خبری کشاورزی

فقط در سال ۱۳۹۹ بیشاز ۴۰ هکتار گلخانه دراین استان ساخته شده و درحالحاضر ۱۹ هکتار گلخانه نیز در دست اجراست. بنا بر گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به ازای هر هکتار از اراضی گلخانهای ۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار میشوند و همچنین حدود ۴۰ درصد در مصرف آب نیز صرفهجویی میشود و طبق پیشبینیها سالانه ۱۱ هزار تن انواع محصولات گلخانهای شامل سبزی، صیفی و ارقام گلخانهای از این مجتمعها تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد. بهگفته مسئولان جهاد کشاورزی بوشهر، درحالحاضر ۴۳۰هکتار گلخانه در سطح شهرستانهای ۱۰گانه این استان فعالیت میکنند. در محیط گلخانه سرما ، گرما ، آب رسانی ، رطوبت دهی ، آفات ، سموم و کود های طبیعی و شیمیایی کاملا تحت کنترل هستند و شما در هر منطقه ای می توانید اقدام به کشت صیفی جات بکنید. استفاده از محیطهای کشت کنترل شده، روشهای مدرن نظارت و پایش دائمی محصولات از طریق سنسورها ازجمله عوامل موفقیت هلندیها در صادرات محصولات کشاورزی هستند.

استاد تمام گروه صنایع غذایی دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه علوم کشاورزی ساری، علت این اتفاق را مصرف بیش از حد سموم و کود شیمیایی در تولیدات زراعی و باغی اعلام کرده و میگوید: «بسیار زودتر از این باید محصولات کشاورزی ایران برگشت میخورد و آنها مدارا و چشمپوشی کردند که تاکنون محصولات کشاورزی کشورمان را برگشت ندادند؛ موضوعی که بیش از 15 سال است کارشناسان آن را سایت agriculture-na فریاد میزنند. با توجه به این موضوع، گسترش واحدهای صنایع تبدیلی و بستهبندی مناسب صادرات از نیازهای اساسی استان دراین بخش بهشمار میرود. یکی از مشکلات اساسی کشت گلخانهای در استان کردستان، هزینهبر بودن راهاندازی اولیه آن است و تسهیلات دولتی برای ایجاد گلخانهها کفاف نمیدهد. از بزرگترین مزیت های کشت گلخانه ای و هیدروپونیک استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست ,که باعث شده است بتوان در روش کشت هیدروپونیک اگر مساحت زمین کشت شما بر فرض مثال ۳۰۰۰ متر مربع باشد , بتوانید به اندازه ی ۱۰۰۰۰ مترمربع از آن استفاده کنید و علاوه بر این افزایش سطح کشت میزان تولید نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت که این میزان حدود ۷ برابر کشت معمولی است.

صدور مجوزهای لازم و تغییرکاربری محل استقرار گلخانه و اعطای تسهیلات بانکی یارانهدار یا تلفیقی بهمیزان ۸۰درصد سرمایهگذاری در طرح، از حمایتهای جهادکشاورزی گلستان برای توسعه فعالیتها دراین بخش است. این درختان در زمستان اجازه میدهند که نور کافی به گلخانه برسد؛ چرا که در پاییز برگهای خود را از دست میدهند. بزرگترین چالش پیش روی توسعه گلخانه در کشور، عدم توانایی لازم جهت ارایه وثیقه کافی برای دریافت تسهیلات بانکی است. بزرگترین بازار خرید محصولات گلخانهای را روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل دادهاند و باتوجه به مرغوبیت و کیفیت بالا و استاندارد محصولات گلخانهای ایلام، رایزنیها برای ایجاد بازار فروش در این کشورها و مناطق دیگر بر اساس تقاضای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است. وی در ادامه به ضرورت حضور میرآب های تحصیلکرده در ۶۰ درصد باقی اراضی که زهکشی علمی در آن ها مکانیزاسیون عملیاتی نشده است تاکید و تصریح کرد: یک میرآب مهندس می تواند بدون سخت افزار لازم هم بهره وری مزرعه ر افزایش دهد، نباید فراموش کنیم یکی از مشکلات ما برای ورود مکانیزاسیون کشاورزی در جوامع روستایی که کشاورزان ما تشکیل می دهد مقوله پذیرش اجتماعی و اقبال جامعه کشاورزی است این اقبال و اشتیاق برای ورود دانش های نوین کشاورزی مستلزم این است که یک کارشناس، بستر پذیرش لازم را قبل از ورود تکنولوژی در جامعه میزبان ایجاد کند شاید بتوان اینطور گفت که حداقل ترین کاری که یک میرآب تحصیلکرده می تواند حتی در اراضی با آبیاری سنتی انجام دهد این است که زمینه اعتماد و پذیرش ورود تکنولوزی نوین آبیاری را ایجاد کند.

زارعی افزود: شهرک گلخانه ای امان آباد با فعالیت 100 گلخانه دار یکی از بزرگترین شهرک های گلخانه ای کشور است و گلخانه داران با صادرات مستقیم دو محصول گوجه و فلفل دلمه ، کار خویش را رونق بخشیده اند وی ارزش صادراتی سالانه این دو محصول را 10 میلیون دلار دانست و گفت : 70 درصد محصولات این گلخانه های کیفت صادراتی دارند . بدیهی است که مساحت زیاد از الزامات زمین مناسب برای احداث گلخانه است .اگر قصد دارید برای توسعه گلخانه هیدروپونیک خود از تسهیلات بانکی استفاده کنید، باید مساحت زمین گلخانه حداقل ۵۰۰۰ متر و مساحت بنا آن حداقل ۳۰۰۰ متر باشد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تأکید بر اهمیت توسعه کشت گلخانهای میگوید: مساحت گلخانههای اصفهان از یک هزار و ۸۴۰ هکتار در دو سال قبل اکنون به دو هزار هکتار رسیده که این میزان گلخانه در طول سال قادر خواهد بود ۳۷۰ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمهای رنگی، بادمجان، توتفرنگی، سبزی برگی و غدهای تولید کند.

به طور معمول، گلخانه های ایرانی و اسپانیایی با حداقل ارتفاع 5 متر و مقاوم در برابر باد و برف و همچنین وزن محصول، مناسب هستند. با این وجود هزینههای بالای آب، برق و گاز و همچنین تأمین مواد اولیه سبب شده کشاورزان عادی دراستان تمایل چندانی به حضور در صنعت گلخانهای نداشته باشند و درحالحاضر عمده فعالان این بخش سرمایهگذاران غیردولتی و فارغالتحصیلان رشته کشاورزی هستند. ارائه بستههای تشویقی و حمایتی با همکاری اتحادیهها و تعاونیها و اعطای تسهیلات بانکی طرح با سود ۷ تا ۹درصد با بازپرداخت ۵ ساله و با یک سال تنفس ازجمله راهکارهای ادارهکل جهادکشاورزی استان برای توسعه کشت گلخانهای است، اما از آنجاییکه اعطای تسهیلاتبانکی نیازمند تأمین وثیقهبانکی است، گلخانهداران برای دریافت تسهیلات با مشکل روبه رو هستند. خوزستان یکی از قطبهای کشاورزی کشور است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهدایی رهبر انقلاب به مردم این استان، زراعت بیش از پیش برای معیشت مردم اهمیت یافت. شمایلی بیان داشت: برای انجام این فعالیتها 2 هزار و 650 دستگاه سنگین و نیمه سنگین و سبک و بیش از 6 هزار و 650 نفر نیروی انسانی در طرح مشغول فعالیت بودهاند.

توجه داشته باشید ساخت گلخانه پایینتر از متراژ ۲۵۰۰ مترمربع برای کشتهای معمولی توجیه اقتصادی ندارد توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به هزینه ساخت گلخانه ۲۰۰ متری، به صرفه نمیباشد. با توجه به گسترش کمآبی در استان چهارمحالوبختیاری در سالهای اخیر، شاهد استقبال روزافزونی از کشت محصولات گلخانهای دراین استان هستیم، چراکه مصرف آب در گلخانه یکدهم مزرعه و محصول برداشتی آن نیز ۱۰ تا ۱۲برابر بیشتر از کشت در فضای باز است. به طور نمونه آقای “صدرا صیروفی” یک گلخانه دار همدانی با مدرک کارشناسی در حوزه تولیدات گیاهی است که در سه هزار مترمربع صیفی جات تولید می کند . بنابراین افزایش تولید محصولاتکشاورزی ازطریق توسعه و اجرای طرحهای کشت گلخانهای، میتواند بر مشکل کمآبی در حوزه کشاورزی استان بوشهر غلبه کند و افزونبر سود سرشاری که نصیب فعالان این حوزه میشود، در ایجاد اشتغال پایدار منطقه هم نقش غیرقابلانکاری داشته باشد. براساس تفاهمنامه ایجاد شهرکهای گلخانهای دراستان، قرار براین است که هزارهکتار در قالب شهرکهای گلخانهای ایجاد شود که از این مقدار ۵۰۰هکتار به گلخانه و ۵۰۰هکتار دیگر به شهرکهای دامپروری و شیلاتی تبدیل میشود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی در حالی که فصل زمستان رسیده و ۶ ماه سال در خراسان شمالی نمی توان کشاورزی کرد، گلخانه ها بهترین راه درآمد بویژه در روستاهاست.

تاکنون مجوز راهاندازی ۷۰واحد گلخانهای در استان اردبیل صادر شدهاست و درطول ۴ سال گذشته میزان توسعه مجتمعهای گلخانهای از ۱۵هکتار گلخانه فعال در سال ۱۳۹۶ به بیشاز ۱۱۵هکتار در سالجاری رسیده و این موضوع سبب شدهاست استان اردبیل در زمینه ساخت گلخانه، جایگاه خوبی درسطح کشور داشته باشد. با وجود اینکه انتظار میرود مناطقی که دارای نور بیشتری هستند از تولید بالاتری برخوردار باشند، سطح فناوری مورد استفاده در گلخانه، اغلب عامل مهمتری است و نقش بیشتری در تعیین عملکرد دارد. یکی دیگر از صنایع مهم که معمولا نادیده گرفته میشود و از خدمات کمتری برخوردار است، دامپروری است. این فناوری کاربردهای بسیار سودمندی در پزشکی، داروسازی، صنایع و کشاورزی پیدا کرده است.

با این مصوبه امکان ایجاد گلخانههای مقیاس کوچک در سراسراستان برای علاقهمندان فراهم شدهاست، اما ناپایداری شبکه برق در استان سبب شده مشکلاتی برای فعالان این حوزه بهوجود آید. در سال های اخیر در کنار مجتمع های بزرگ، تعدادی گلخانه کوچک مقیاس به متراژ مجموع ۳۰۰ متر در نقاط مختلف عمدتا روستایی استان ایلام از طریق پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد شده است که موجب اشتغال زایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی بیشتر استان در مناطق روستایی خواهد شد. دراین استان اکنون حدود ۲۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد که به استناد آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۵۰ درصد از این گلخانهها در ۳ سال اخیر ایجاد شدهاند؛ موضوعی که افزایش استقبال از کشت گلخانهای دراین استان را نشان میدهد. ایندرحالیاست که برای راهاندازی این میزان گلخانه در استان، به ۵ هزارمیلیاردتومان منابع مالی و حداقل ۵۰۰میلیارد تومان برای تأمین زیرساختهای لازم نیاز است. یکی دیگر از موانع توسعه کشت گلخانهای، تأمین زیرساختهای گاز، برق و آب است که همه هزینههای انتقال و اشتراک زیرساختها را تولیدکنندگان باید پرداخت کنند. به دیویسن برای پیاده روی در بین محلههای در حال تغییر بپیوندیدید، جاییکه داستانهای فرصت و امید را با ما به اشتراک میگذارد.

با توجه به نیاز میوه یا گیاه مورد نظر خود به صورت دائمی آن را پرورش داده و سود برداری کند. این عضو مجمع نمایندگان استان البرز در پایان با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس تأکید کرده که دولت ۶ ماه پس از ابلاغ برنامه بودجه ۱۴۰۱، باید الگوی کشت را ابلاغ و اجرا کند و در نهایت به مجلس گزارش دهد. با توجه به چالش کمآبی در قم، توسعه کشت گلخانهای یکی از سیاستهای جهاد کشاورزی است و بیشتر گلخانهها در چند سال اخیر ایجاد شدهاند، اما مسألهای که مسئولان مربوط را در تغییر الگوی کشت و بالابردن بهرهوری نگران کرده، ابلاغ دیرهنگام تسهیلات بانکی و کندبودن تأمین زیرساختهای مورد نیاز فعالان کشت گلخانهای است.

اکنون استان ایلام دارای سه مجتمع گلخانهای بزرگ فعال به گستره ۳۰ هکتار و ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه و اشتغالزایی قطعی ۳۰۰ نفر در شهرستانهای هلیلان به مساحت ۵/۱۰ هکتار، صالح آباد از توابع مهران به وسعت ۱۰ هکتار و بدره نیز به گستره ۱۰ هکتار است که فاز اول گلخانههای بدره و هلیلان به بهرهبرداری رسیده و سه هکتار از شهرک گلخانهای صالحآباد به زیرکشت رفته و مابقی آن نیز آماده بهرهبرداری است. درحالحاضر برنامه زمانبندی شده ۳ ساله در همه شهرستانهای استان مرکزی برای ساخت گلخانههای بزرگ درحال اجراست و تا پایان سالجاری باید ۱۶۰ هکتار گلخانه به مجموع گلخانههای استان اضافه شود. اگر شما یک گلخانه با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع داشته باشید میتوانید در سال ۱۰ تن توت فرنگی از این گلخانه برداشت کنید. در مواردی خاص، مجبور هستید مکانی را برای احداث گلخانه انتخاب کنید که خاک مناسبی ندارد.

در واقع این وسیله با هدف تبدیل آب به قطرات کوچک، آنرا از سیستم کانال ها پمپاژ می کند و به اطراف می پاشد. این سیستم آب رسانی شامل یک مخزن هزار لیتری آب و حدود صدمتر لوله یک ونیم اینچی مخصوص آبیاری قطرهای و یک پمپ آب متوسط است. رشد تولید گندم ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲: تولید گندم ایران در این دوره به طور متوسط سالانه ۵ درصد رشد میکند و در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۴ میلیون تن میرسد. در صورتی که وام گیرنده بتواند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را با شرایط و مدت زمان بازپرداخت تعیین شده دریافت کند، باید هر ماه دومیلیون و ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان قسط بپردازد. میزان صادرات گوجه­ فرنگی در سال 1399، مبلغی بالغ بر 139 میلیون دلار اعلام شد. این نهاد دولتی همچنین در خصوص این موضوع، طی نامهای رسمی به سازمان حفظ نباتات ایران، توقف ورود محصولات ایرانی به این کشور را رسما اعلام کرد. همچنین در روستاهای استان، مناطق محدوده شهرها و شهرکهای کشاورزی، صدور مجوز از ۱۰ تا ۲۲۹مترمربع برای متقاضیان با هدف ایجاد مجموعههای گلخانهای آغاز شدهاست. درچنین شرایطی مهمترین محصولات گلخانهای استان، خیار، گوجهفرنگی، فلفلدلمهای رنگی، بادمجان، توتفرنگی و همچنین گلزینتی هستند. همچنین میتوان محصولات و گلهای جدیدی پرورش داد که معمولاً در هر اقلیم منطقهی رشد نمیکنند.

یکی از مهمترین چالشهای کشتگلخانهای دراستان، مشکل دسترسی به مواد اولیه پرورش گیاهان در گلخانه است که قیمت آنها در یک سالگذشته روند صعودی پیدا کردهاست و ازطرفی قیمت محصولات عمده گلخانهای ازجمله گوجهفرنگی و خیار متناسب با این افزایش قیمتها، رشد نکردهاست. بهترین خاک هم، برای پرورش خیار درختی خاک کوکوپیت و پرلیت است. پژوهش خبری صداوسیما: تولید محصولات گلخانه ای امروزه به یکی از سودآورترین بخش های تولیدی بخش کشاورزی و همچنین یک راهبرد تولیدمحور برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است؛ چراکه کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید باکیفیت در جهت تأمین امنیت غذایی محصولات استراتژیک، راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک به شمار می رود. وقتی برای اولین بار کشت گلخانه ای در قرن سیزده میلادی آغاز شد، شیوهای برای برآوردهسازی نیازهای غذایی خانوادههای سلطنتی، کاشت گیاهان استوایی غیربومی برای تحقیق و همچنین پرورش گیاهان دارویی به حساب میآمد. در فضای محدود، می توان درختان کوتاه را در گلدان های بزرگ پرورش داد تا محصولات معمولی تری تولید کند. اینها درحالیاست که فعالان این حوزه در استان گلستان روند کند اعطای تسهیلات و همچنین تصمیمهای دیرهنگام کمیسیونهای استانی برای تغییر کاربری اراضی موردنظر را از اصلیترین مشکلات خود میدانند که در تابستان امسال قطع برق و آب هم به این مشکلات اضافه شد.

براین اساس توسعه گلخانهها و تغییر رویکرد در کشت فضای باز محصولات سبزی و صیفی و بهویژه گوجهفرنگی، از رویکردهای اصلی سازمان جهادکشاورزی استان است. دراین گلخانهها تولید شدهاست. سالگذشته ۱۶۴هزارتن محصول گلخانهای در هرمزگان برداشت شد که نسبت به سال قبل از آن ۴۰درصد بیشتر شدهاست. دراین میان ایجاد شهرکهای گلخانهای در شهرستانهای قشم، بندرخمیر و بندرعباس با استفاده از آبشیرینکن نیز در دستورکار جهاد کشاورزی هرمزگان قراردارد و درحالحاضر نزدیک به ۴ هزارهکتار زیرساخت شهرکهای گلخانهای ازسوی شرکت شهرکهای کشاورزی در هرمزگان ساخته شدهاست. شهرستانهای بندرعباس، حاجیآباد، میناب و رودان از مناطق مهم تولید محصولات گلخانهای در هرمزگان بهشمار میروند و سالانه ۵۰درصد از محصول برداشت شده از سطح گلخانههای استان به کشورهای حاشیه خلیجفارس، روسیه و آسیایمیانه صادر میشود. فلاورجان و مبارکه بیشترین گلخانههای قدیمی و سنتی و شهرستانهای دهاقان و تیرانوکرون بیشترین گلخانههای نوین را درسطح استان به نام خود ثبت کردهاند. پوشش های گلخانه ها از جنس نوعی پلیمر به نام ETFE است که در قابهای شش ضلعی و به قطر 9 متر قرار گرفته اند.

سمنان، با توجه به شراط اقلیمی و قرار داشتن درمیان استانهای خشک و کویری کشور، یکی از مناطقی است که کشت گلخانهای درآن با توجه به کمآبی، میتواند الگوی مناسبی برای کشت انواع محصولات باغی و کشاورزی باشد. اینها درحالیاست که راهاندازی واحد کشت گلخانهای در استان زنجان با مشکلاتی نیز مواجه است که نیاز به سرمایه اولیه قابلتوجه، از مهمترین آنها بهشمار میرود؛ حداقل سطح ایجاد یک گلخانه برای داشتن صرفه اقتصادی ۵ هزارمترمربع است که راهاندازی آن نیازمند یک میلیارد تومان سرمایه اولیه است. خراسانجنوبی ازجمله استانهایی است که در منطقه کویری قرار گرفته و همواره با معضل کمآبی مواجه است. پاسخ ما به شما این است که خیر.

بخش زیر اهمیت فناوری نوین در کشاورزی را برجسته میکند. یکی از جدیدترین فناوری های کشت گلخانه ای، سیستم های ترکیبی هستند. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان میگوید: با توجه به ارزآوری، اشتغالزایی و صرفهجویی کشت محصولات گلخانهای، تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان واجدالشرایط گذاشته میشود؛ تسهیلات بلندمدت ۸۰ درصد از هزینههای ایجاد یک گلخانه را شامل میشود. در گزارش پیش رو، که با استناد به اطلاعات اخذ شده از معاونت امور باغبانی و دفتر طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شده، ضمن بررسی وضعیت تولید و شرایط کشت گلخانه ای در کشور، مزایا و معایب و وضعیت کسب وکارها در این حوزه نیز مورد بررسی قرار گفته است. از این مقدار ۲۱۱هکتار مربوط به طرح سایبان باغها و ۴۶۶هکتار نیز مربوط به گلخانههای مدرن بودهاست. سیستم مرکزی: سیستم شوفاژ (برای گلخانههای بالای ۴/۰ هکتار) در این سیستم از بخار آب داغ استفاده میشود. شهرک گلخانه ای ساری گل شهرستان اسفراین با مساحت ۵۰ هکتار نیز در مرحله تامین زیر ساخت است.