اخبار

واردات ۳ میلیون تن کالای اساسی در نیمه نخست امسال

این در این شرایطی است که در ۶ ماهه نخست سال گذشته، ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تن انواع کالاهای اساسی در قالب ۱۷۳ فروند کشتی وارد کشور شده بود که میزان واردات امسال با یک میلیون و ۲۸۸ هزار تن کاهش، ۲۹ درصد کمتر از پارسال بوده است.

به گزارش روز سه شنبه مجله خبری کشاورزی از شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)، میزان واردات کالاهای اساسی به کشور در نیمه نخست سال جاری به ۳ میلیون و ۱۱۷ هزار تن رسید که در قالب ۱۳۰ فروند کشتی از طریق بنادر جنوبی و شمالی وارد کشور شده و محموله‌های این کشتی‌ها پس از تخلیه، بارگیری و به مراکز جمعیتی سراسر کشور ارسال شدند.

حرکت در مسیر خودکفایی با کاهش ۲۹ درصدی واردات کالاهای اساسی

 بر اساس این گزارش، کاهش ۲۹ درصدی واردات کالاهای اساسی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، در حالی رقم خورده است که میزان موجودی ذخایر کالاهای اساسی کشور در مقایسه با نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، از ضریب اطمینان به مراتب بالاتری برخوردار شده است.

 گفتنی است، از جمله دلایل و عوامل کاهش قابل توجه واردات کالاهای اساسی به کشور، حرکت در مسیر خودکفایی از طریق اجرای طرح‌های خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی است که به‌عنوان نمونه، می‌توان به خرید تضمینی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در سال جاری اشاره کرد که نسبت به سال گذشته، از رشدی برابر با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برخوردار بوده است.



منبع اخبار