اخبار

وزارت امور خارجه آماده هرگونه همکاری برای گسترش تجارت پسته دامغان است 

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده است  که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

در پیام وزیر امور خارجه آمده است: تجربه ثابت می‌کند غنای مواد معدنی و چربی مفید پسته دامغان در مقایسه با محصول همان نهال که در جای دیگر کشور کاشته شده، قوی‌تر، خوش‌ظاهرتر و خوش‌رنگ‌تر است و این نکته نشان‌دهنده خاک خوب و هوای منحصر به فرد دامغان برای پرورش پسته است، از این رو سرمایه‌گذاری و تخصیص تسهیلات دولتی و ملی برای این کار منطقی است.

وی همچنین در پیام خود افرود: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌شود در ترویج پسته‌کاری و آداب‌آموزی نوین کاشت و داشت و فراوری پسته برای ارتقاء بنیه اقتصاد کشور و معیشت مردم دامغان و گستره‌سازی جدید برای کشاورزی کشور ما را یاری کند. 

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در پیامی که در اختتامیه جشنواره پسته دامغان با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی و مسوولان استان سمنان خوانده شد، آورده است: پسته این قابلیت را دارد که نامش در کنار محصولات راهبردی کشور به همراه زعفران و فرش ایرانی در تجارت و اقتصاد کشور بدرخشد.

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 



منبع اخبار