اخبار

وزیر جهاد کشاورزی: ایران در زمینه صادرات پسته باید به جایگاه نخست در جهان بازگردد

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 



منبع اخبار

وی افزود: عمده محصول پسته استان سمنان در دامغان تولید می‌شود و باید با برنامه‌ریزی صحیح تلاش کنیم تا عملکرد این محصول افزایش یابد و با کمک باغداران تولید ثروت کنیم. 

وی افزود: قراردادی با دامداران و عشایر استان منعقد و نهاده های دامی به دامداران و عشایر تحویل داده می‌شود تا بعد از فصل پرواربندی، تولید گوشت را شاهد باشیم تا از گردنه اقتصادی با کمک هم عبور کنیم.

به‌ گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد روز جمعه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان که در سالن اجتماعات مجتمع شهید شاهچراغی این شهر برگزار شد، گفت: مزیت نسبی ایران کشاورزی و باغداری است و پسته در این کشور توسعه خوبی پیدا کرده است اما صادرات پسته از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۹۹ مقداری کاهش یافت و از جایگاه اول جهان به رده دوم رسیدیم. 

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

ساداتی نژاد اظهار داشت: ایجاد باغ مادری، اصلاح باغ های قدیمی، تغذیه و نوسازی، تلاش برای برندسازی نشان های تجاری و کمک به سرمایه گذاران برای بسته بندی و فرآوری در منطقه دنبال می‌شود. 

ساداتی نژاد بیان کرد: سال ۱۴۰۱ طبق برنامه رئیس جمهور و وزارتخانه، سال خوبی برای کشاورزی است و تلاش دولت سیزدهم این است تا کشاورزی ایران اقتصادی شود و در راستای این هدف، مجلس نیز ارتباط خوبی با وزارت جهاد کشاورزی دارد. 

وی ادامه داد: ۵۵۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که در کنار محصولات راهبردی ویژه کشور از اهمیت بالا برخوردار است، چرا که برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در زمینه گندم، اقدام بی سابقه و رشد قیمت را شاهد بودیم و ۱۲۸ درصد رشد خرید قیمت گندم انجام شد که حرکتی پر شتاب برای اقتصادی شدن کشاورزی است. 

وزیر جهاد کشاورزی به شعار سال و تحقق آن اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان برای تحقق شعار سال به ویژه در بخش فرآوری و ماندگاری پسته تازه حمایت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در زمینه دام و طیور در تنگنای اقتصادی هستیم، در شرایط ویژه‌ای که کشاورزان و دامداران، محصولات تولیدات خود را توزیع می‌کنند تا سفره ایرانی دچار چالش نشود.

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده است  که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.