اخبار

وضعیت بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی ایران مجله خبری کشاورزی

برخی گیاهان، نیاز به خاک ندارند. ۵ -به دلیل نبود خاک و علف هرز عملیات کشاورزی ساده تر است. کیفیت محصولات گلخانهای به دلیل استفاده بذر خالص بسیار بالا بوده و در بساط فروشندگان به مثابه نگین درخشش دارد که خود به اهمیت اقتصادی این تولید کمک میکند. در میان محصولات وارداتی کشاورزی محصولات زراعی با سهم 71 دردصدی در صدر قرار دارند. ما با علاقمندی آماده استقبال هستیم و هر موقع لازم باشد، برنامه پیشنهادی را بررسی میکنیم. او با اشاره به اینکه ایران بزرگترین کشور تولید کننده غنچه گلمحمدی است، گفت: هرچند در مقطعی غنچه گل محمدی با کیفیت صادر میشود و خواهان خوبی هم دارد اما در مقطعی با پایین آمدن کیفیت شاهد برگشت و یا عدم استقبال از این محصول هستیم. توجه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی و مخاطرات مرتبط با آنها از جمله «فرسایش خاک»، «بیابانزایی»، «گرد و غبار و شنهای روان»، «آتشسوزی جنگلها و مراتع»، «سیل»، «سرمای زودرس»، «خشکسالی» و «افزایش هجوم آفات بویژه ملخ صحرایی» که جهان در سالهای اخیر بیش از گذشته با آنها مواجه بوده، از اولویت سیاستگذاری در تامین امنیت غذایی برخوردار است. به منظور «ارتقای امنیت غذایی»، «کاهش خطرات تغییر اقلیم و سازگاری با این پدیده»، و «حفظ منابع طبیعی و زیستی»، انتقال به سیستم تولید کشاورزی کارآمد، بهرهور، باثبات، انعطافپذیر و پایدار، اجتنابناپذیر است.

در این زمینه میتوان به اقداماتی همچون «افزایش بهرهوری محصول و نهادهها»، «کاهش ضایعات و هدررفت»، «توسعه فناوری و مدیریت دانش»، «تشویق افزایش سرمایهگذاری در خدمات پشتیبان»، «حمایت از توسعه تشکلها و گروههای تولیدی و خدماتی مرتبط»، «توجه به سلامت و استاندارد غذا»، «افزایش حاصلخیزی خاک و خاکورزی»، «توجه به تنوع زیستی»، «افزایش صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و پایه»، «حمایت از زنجیره ارزش محصول و تقویت آن»، «توجه به آثار و پیامدهای تغییرات آب و هوایی و همچنین شیوع کووید 19 و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مدیریت آنها»، «عملیاتیسازی سیستم پویا و کارآمد مدیریت، کنترل، نظارت و ارزیابی، با مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد»، «تحقیق، آموزش و ترویج» و «همکاریهای منطقهای و جهانی»، اشاره نمود. بررسی جایگاه توسعه پایدار در برنامه­های توسعه به عنوان هدف اصلی تحقیق آن را از سایر پِژوهش­های انجام شده متمایز می­سازد که می­تواند در راستای ارتقاء و توسعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و جهت­دهی توسعه کشور مورد استفاده متولیان امر قرار گیرد.

طبق گزارش های اعلام شده از سوی سازمان جهادکشاورزی در شهریور ماه ۹۸، وسعت گلخانه های هرمزگان ۲۰۵ هکتار با تولید سالانه ۵۰ هزار تن محصول خارج از فصل آغاز شد که به منظور سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های ۱۰ساله، به ۵ هزار هکتار افزایش می یابد. اینترنت اشیا این امکان را می دهد که با استفاده از حسگرهایی که در داخل و خارج از مزارع قرار می گیرند کشاورز از شرایط آب و هوایی در زمان واقعی مطلع شود. شرایط اقلیمی نامناسب در تمام یا قسمتی از سال، رشد گیاهان را به طور جدی محدود می کند و جهت غلبه بر آن، کنترل شرایط محیطی گیاه ضروری است. در صورتیکه اطلاعات یکی از کارت های بانک کشاورزی خود را می دانید، اینجا کلیک کنید.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در این استان ۳۲ هکتار گلخانه وجود دارد که سالیانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات خارج از فصل در آن برداشت میشود که از این میزان ۱۵.۵ هکتار آن در شهرستان مرزی قصرشیرین واقع شده است. در رابطه با بازارهای خارج از کشور بالاخص کشورهای همسایه شمالی نیز به دلیل شرایط اقلیمی آن مناطق همواره تقاضای بازار وجود دارد. این روش به دلیل استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تولید خارج از فصل و اشتغال زایی در سال های اخیر در کشورمان گسترش یافته است. در همین دوران که بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی ایران از خارج وارد میشد و محصولات استراتژیکی مانند؛ گندم و برنج وابسته به خارج بود. همچنین گوشت و موجودات زنده نیز نقش پررنگی در سفره غذای ایرانیان دارند و در سال های اخیر شاهد رشد تقاضا برای آن بوده ایم در اشکال زیر میزان تولید و تقاضا برای گندم ، برنج و گوشت را در سال های مختلف می توان مشاهده کرد . پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۰ حداقل به ۱۰ میلیارد نفر برسد و با محدودیت اراضی قابل کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان یکی از راه های محدود باقی مانده برای تأمین غذای انسان است.

این امر باعث کاهش ضایعات در مرتب سازی و گسترش آن به دیگر مناطق خواهد شد . راه کارهای اینترنت اشیا به کشاورزان کمک میکنند که اطلاعات لحظهای راجع به آب و هوای محیط داشته باشند و بر اساس آن برای کاشت محصول و سایر اقدامات کشاورزی تصمیم بگیرند.اکوسیستم اینترنت اشیا بر پایه سنسورها است و این سنسورها میتوانند در زمینه تغییرات آب و هوایی پیشبینیهایی را انجام دهند. کشاورزی هوشمند از چندین فناوری مهم تشکیل شده است که شامل حسگرها، پهبادها، اینترنت اشیا، داده های بزرگ، پلت فرم های تجزیه و تحلیل، روباتیک، مکانیزم انتقال اطلاعات، روبات گفتگو می باشد.سیستم آبیاری هوشمند، با کمک گرفتن از حسگرهای رطوبت سنج و بررسی وضعیت آب و هوا از طریق هواشناسی، رطوبت خاک و احتمال بارش باران تخمین زده می شود و با حل مشکلات پیش آمده آبیاری هوشمند مزارع امکان پذیر می شود. بنابراین اولین عارضه افزایش تعداد واحدهای بهره برداری است که معادل ۷۴ درصد آن را واحدهای خرد زیر۵ هکتار و ۵۲ درصد کل بهرهبرداریهای را بهرهبرداریهای خرد مقیاس زیر ۲ هکتاری تشکیل میدهند که در خلال دو سرشماری کشاورزی ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ افزایشی ۲ درصدی هم داشته است.

به نظر میرسد با الگوی کشت بدون خاک نمیتوان به توجیه مناسبی در طرح تولید زعفران در گلخانه دست یافت. کشاورزی هوشمند راه حلی است که با آن میتوان به بهره وری بسیار بالا در تولیدات کشاورزی چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت رسید. هرچه داده های موجود با تجربیات کشاورز بیشتر ترکیب شود، گزینه های عملیاتی ارتقاء می یابد. این در حالیست که با توجه به افزایش جمعیت جهان، باید عرضه غذا ۶٠ درصد افزایش یابد. پیشبینی شده است که با گرم شدن هوا و تغییر در الگوی بارش، احتمال کاهش تولید غذا در جهان وجود دارد.

آنها کاملاً از فرهنگ غذای سنتی ژاپنی، که برنج همراه با غذاهای دیگری همچون غلات، ماهی، سبزیجات و گیاهان کوهی است حمایت می کنند. فلسفه اصلی که در پشت این فناوری نهفته است مدیریت تغییرات مکانی خصوصیات مختلف خاک و محیط مزرعه است.برنامه های کاربردی کشاورزی هوشمند تنها بهره برداری های کشاورزی را مورد هدف قرار نمی دهد بلکه می تواند روندهای جدید و روبه رشد در بهره برداری کشاورزی مانند کشاورزی خانوادگی(در فضاهای کوچک یا پیچیده، فرهنگ های خاص و..) را هم تقویت کند. جهان دقیقا در گرماگرم تلاش های وسیع و گسترده برای حل معضلات مربوط به سلامت، ایمنی و حق دسترسی به غذا به یک باره در پشت سد پاندمی متوقف شد. با امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین مصر و کرهجنوبی، طی ۶ماه مجموعهای از مجتمعهای هوشمند کشاورزی در خاک مصر ساخته خواهد شد. با این حال مدیریت مشکلات مذکور، مستلزم بهرهگیری از ظرفیتها و همکاریهای علمی، فنی، مشاورهای و اجرایی بینالمللی و منطقهای است و امید میرود این نشست در این راستا گام های بلندی را بردارد. بعضی از گیاهان درجه حرارتهای بالاتری نیاز دارند مثل گیاهان مناطق گرمسیری.

اهمیت کشاورزی در کشاورزی در کشورهای در حال توسعه از بعد تاریخی، در فرایند توسعه، سهم کشاورزی در تولید و نیروی کار کاهش میسابد. اما با وجود تمامی مزایای کشاورزی هوشمند، این توسعه با نگرانیهای امنیتی نیز همراه است که میتواند کشاورزی را با مشکل مواجه نماید. ولی سعی شده با اطلاعات دقیقی , پنج روز آینده را برای فعالیتهای کشاورزی شما پیش بینی کنیم که در پیش تولید , تولید و برداشت محصول موفق باشید. همچنین امیدوارم که در سال آینده با فروریختن سد پاندمی رودر رو با یکدیگر ملاقات کنیم و شرایط بهتری را برای رونق تولید در بخش کشاورزی رقم بزنیم.

درباره سایر کشورهای حوزه اوراسیا چون بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان هم همینطور است. در طول هزاران سال، پیشرفت در کشاورزی کند اما مداوم بود و ابزار و آلات جدیدی چون گاوآهن، بیل و کج بیل، داس و خرمن کوب و چرخ چاه و ابداع روش های پرمشقت آبیاری مانند قنات و نهرکشی به افزایش تولید و مازاد تولید بر مصرف انجامید، که خود به مبادلات تجاری و برقراری روابط بین جوامع کمک کرد. بانک جهانی همچنین به 21 کشور در دنیا کمک میکند تا چالشها و فرصتهای CSA را درک کنند. دسترسي به اطلاعات قابل پيشبيني از نحوه رفتار پشهها و ملخها و آفات محصول، ابزاري قوي براي تکنيسينها و کشاورزان محسوب مي شود تا بتوانند مقابله با اين نوع آفت که در اقتصاد کشاورزي بسيار تاثيرگذار است را مديريت کنند.کشاورزان ابر دادهها (Big Data) را توسط شبکه اطلاعات و حفاظت کشاورزي جمعآوري ميکنند و با تحليل و آناليز آن از طريق هوش مصنوعي و با کمک تکنيک ماشين يادگيري، ميتوانند رفتار اين پشهها و ملخها را تا 4 هفته بعد پيشبيني کنند. با قابلیت برنامه پذیر بودن این طرح، هر کشاورز می تواند ضمن تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص و در صورت کمبود رطوبت انجام دهد و حتی می تواند با استفاده از اطلاعات هواشناسی ، محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیاندازد که این باعث به هدر نرفتن آب می شود و کشاورزان می توانند شرایط مطلوب را جهت به ثمر رسیدن محصولات خود فراهم کند.

در کشاورزی دقیق نهاده ها بر اساس نیاز واقعیشان در هر قسمت از مزرعه که اطلاعات آن موجود باشد، توزیع می شوند. در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس دادههای روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه مینمایند. در این مرکز که با رویکرد مشارکت محوری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت­های مردمی و ارتقای توان فنی و مهندسی کارشناسان کشاورزی راه اندازی می شود، خدمات فنی و مهندسی مرتبط با کشاورزی هوشمند و دقیق به واحدهای تولیدی و خدماتی به ویژه واحدهای بزرگ مقیاس ارائه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با کشاورزی هوشمند با ما همراه شوید.

آیا نقش چرخه های پرماکالچر (کشاورزی مبتنی بر فرهنگ بومی) و دانش درون-زای تاریخی، به انتهای خود رسیده است؟ ساکنان روستایی نظیر کشاورزان، دامداران، ماهی گیران و غیره که در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی به عهده دارند؛ بیش از دیگران در معرض آسیب های جدی ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارند. خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه فتح استان گفت:این محصولات شامل بادمجان توپی، گوجه قلمی،گلابی و گوجه درختی با عملکرد هزار و ۵۰۰ گوجه بر روی یک بوته، ۳ نوع کاهو، کاسنی و کدو با شکل متفاوت و عملکرد بالا، هندوانه آناناسی و تولید گیاهی جدید از ترکیب گونههای گیاهی علف چشمه و تره شاهی است که به صورت کاملا ارگانیک تولید شده اند. افزون بر آن می توان برای سمپاشی و کودپاشی و حتی آبیاری با استفاده از حسگرهای نصب شده روی دستگاه ها، روند این اقدامات را تنظیم کرد. ابیاری بارانی که استفاده از آن از اوایل قرن بیستم در جهان و از اواسط دهه ۵۰ در کشورمان توسعه یافته روشی است که طی آن آب به صورت قطرات باران بر روی خاک باریده و آبیاری تا رفع کمبود ذخیره آبی خاک منطقه ریشه ها ادامه می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید. الخلف کسب و کارها در منطقه را تشویق می کند تا تمرکز خود را به امنیت غذایی و پایداری معطوف کنند که به گفته او کلید خودکفایی است. در چند دهه اخیر، رویکرد غالب در فرآیند تولید کشاورزی، افزایش تولید بدون در نظر گرفتن ظرفیت های منابع طبیعی و تنها در راستای افزایش درآمد و کسب سود بوده است؛ اما آنچه در کشاورزی پایدار مطرح است، توجه به رویکردهایی است که از طریق آن بتوان به تولید متعادل دس تیافت و درنهایت چشم اندازی از امنیت غذایی به دست آورد. در دهه های اخیر، امنیت غذایی جهان به دلیل فشارهای فراوان بر ظرفیت های تولیدی در معرض تهدید جدی قرارگرفته است. همچنین افزایش دستمزدها، کاهش عرضه کالاهای با ارزش افزوده بالا، مشکل دسترسی به بازار تامین مالی و به خصوص تامین سرمایه در گردش، نوسان در تقاضای مواد غذایی و کشاورزی به دلیل تغییر الگوی مصرف خانوارها به سمت مصرف کالاهای بهداشتی و درمانی و تقویتکننده سیستم ایمنی بدن، اختلال و ناامنی غذایی را تشدید کرده است.

بنابراین در حال حاضر کشاورزی ایران با سه مقوله کاهش سطح زیرکشت، نیاز به الگوی کشت مناسب و لزوم تطبیق با تغییرات اقلیمی مواجه است که وضعیت پیچیدهای را فراهم کرده است. کشاورزی هوشمند باعث کاهش آفات در مزارع می شود که نتیجه آن افزایش محصولات با کیفیت می باشد. کشاورزی هوشمند و فناوری اینترنت اشیا در زمینه رشد تولید ، بالا بردن کیفیت محصولات و همچنین کاهش مصرف انرژی در تولید محصولات کشاورزی، می توانند بسیار کاربردی و نتیجه بخش باشند. و پس از آن باعث تشکیل زنجیره ای از اثرات منفی بر روی گیاه شامل کاهش رشد گیاهان در نتیجه ورود کمتر مواد آلی تازه به خاک، کاهش چرخه ی بازیافت مواد آلی و فرآیند معدنی، کاهش فعالیت میکرو ارگانیسم ها و افزایش فرسایش و استهلاک در ماشین های کشاورزی خواهد شد. کشاورزی هوشمند از چندین فناوری مهم تشکیل شده است. با تطبیق شرایط اقلیمی و پتانسیلهای منطقه ،تولید سبزیجات داربستی که در زمره محصولات گرماپسند طبقه بندی میشوند یکی از مناسبترین گزینه هایی است که می تواند در محیط گلخانه ای مورد توجه باشد.به عبارت دیگر با توجه به این مطلب که در آینده نزدیک سوخت به بهای واقعی و یا نزدیک به واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرارخواهدگرفت،انطباق محصول و مکان پروژه از اهمیت بیشتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.از این رو اراضی شرکت ابراهیم آبادکه در منطقه گرمسیری کشور واقع شده است از پتانسیل مناسبی به منظور تولید محصولات سبزیجات داربستی در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار برخوردار است که در نتیجه این پتانسیل،مصرف سوخت گلخانه های طرح نسبت به بسیاری از مناطق کشور پایین تر بوده و همین موضوع قیمت تمام شده را پایین نگه می دارد.

بیتوجهی نسبت به معرفی مزیتهای کشور در سطح جهانی موضوع بسیار انتقادبرانگیزی است و در این سالها نتوانستهایم خود را به درستی معرفی کنیم و امروز آشنایی و شناخت مردم دنیا از مردم کشور ما و توانمندیهایی که داریم، ناچیز است. واقعیت این است که پس از اصلاحات ارضی، حضور روحانیون در روستاها بیشتر شد، زیرا مانع بزرگ که خان و فئودال بود، از میان رفت و پرداختهای شرعی مردم پس از سال ۴۲، دهها برابر قبل از آن شد. تولید غذای سالم با قیمت تمام شده پایین، ضمن افزایش دسترسی مردم به غذا، سیستم ایمنی بدن را تقویت و برای مقابله با انواع بیماریها آمادهتر مینماید.

این خبرگزاری که امروزه از پرمخاطبترین رسانههای دیجیتال بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور بهشمار میرود، در نشریات داخلی به ویژه روزنامههای اقتصادی کشور سهم مناسبی را به خود اختصاص میدهد و همچنین در فهرست پیوند ۱۴۱۲ سایت و سایت agriculture-na وبلاگ قرار گرفتهاست. بر اساس آخرین گزارشها در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود، با توجه به سهم ۸۷ درصدی بخش کشاورزی از مصرف آب تولیدی در استان به منظور مقابله با بحران کم آبی، توجه به افزایش بهره وری در مصرف آب در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از اقدامهای مهم در افزایش بهرهوری از آب در بخش کشاورزی اجرای سامانه نوین آبیاری است. یکی از راه حلهایی که میتواند در بخش کشاورزی، مسبب صرفه جویی آب شود، استفاده از کشتهای کم آب و کشت جایگزین است که در شمال استان کرمان، بیشتر کشت دانههای روغنی، غلات و گل محمدی جایگزین محصولات آب بر شده است. مسائل و مشکلاتی چون سختی کار و کم بودن درآمد، موجب مهاجرت افراد از مناطق روستایی به شهری میگردد و تکنولوژی هوشمند با توجه به مزایایی که برشمرده شد، میتواند تا اندازهای این مسائل را مرتفع نماید.