اخبار

وضعیت منابع آبی ۴۰۰ دشت ممنوعه کشور نامطلوب است/ افتتاح ۱۱۷۷ پروژه آب و خاک در هفته دولت

تصویب ۱۹ هزار میلیارد تومان مصوبات سفرهای استانی برای پروژه‌های آب و خاک

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: الگوی کشت امری پیچیده است و مسائل مختلفی از جمله آب‌وخاک و رویکردهای اجتماعی در این موضوع دخیل هستند بنابراین اجرای این طرح باید با دقت لازم انجام شود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فاز دوم اجرای این طرح در سطح ۲۵۵ هزار هکتار است اضافه کرد: ۴۰ هزار هکتار از این طرح مطالعه و طراحی شده و ۱۰۰ هزار هکتار دیگر امسال در دست مطالعه قرار دارد که با تامین اعتبارات مناسب این طرح به اتمام خواهد رسید.

وی به تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک اشاره کرد و گفت: این نقشه‌ها در ۱۴ استان به‌صورت پایلوت تهیه شده و مهم‌ترین خاصیت آن برنامه‌ریزی برای اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی است.

وی بیان کرد: برای افزایش عملکرد و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی سیل در استان گلستان، با حمایت دولت ۲۸۰ هزار هکتار در دست اجرای طرح‌های آب و خاک از جمله زهکشی اراضی قرار گرفت که ۱۲۰ هزار هکتار آن انجام شده است و ۵۰ هزار هکتار دیگر در دو قطعه در دست اجراست.

بررسی و تصویب آیین‌نامه قانون حفاظت خاک به‌زودی

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس اظهار داشت: مراحل نهایی آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارت جهاد کشاورزی و همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه  انجام شد و به‌زودی این آیین‌نامه در هیات دولت مطرح و تصویب می‌شود. این آیین‌نامه در ۴۰ ماده و ۲۰ تبصره تهیه شده است.

وی در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: در بحث چاه‌های غیرمجاز حدود ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که بیش از ۳۰۰ هزار حلقه آن غیرمجاز است و باید توسط دستگاه‌های متولی تعیین تکلیف شود؛ زیرا این چاه‌ها می‌تواند در مدیریت منابع آب کشور بسیار موثر باشد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو شاهد اثرات مثبت این اقدامات باشیم.

افتتاح ۱۱۷۷ پروژه آب و خاک در هفته دولت

عباسی گفت: با اجرای این طرح در اراضی گمیشان استان گلستان عملکرد گندم در این استان به بیش از دو برابر افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تجهیز و نوسازی، مرمت قنوات، پوشش کانال‌های زهکشی اراضی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آبیاری زیرسطحی با هدف کاهش مصرف آب و تبخیر، تولید لوازم تجهیزات آبیاری و خودکفایی در این زمینه را به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: شرکت‌های داخلی و دانش‌ بنیان در خودکفایی تجهیزات آبیاری و بومی‌سازی آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ابلاغ الگوی کشت محصولات کشاورزی قبل از شروع سال زراعی جدید

وی با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان، گفت: در صورت اجرای هر دو فاز این طرح در مجموع ۹.۵ میلیون تن به محصولات کشاورزی اضافه می‌شود و همچنین برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه ۱۸ شرکت ایرانی اقدام به واردات تجهیزات آبیاری می‌کنند، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی با قدرت در این زمینه عمل می‌کنند و از آنجایی‌که تولیدکنندگان داخلی در این زمینه فعال هستند هر ۶ ماه یکبار مجوز آنها تمدید می‌شود.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در مورد سوال دیگر مجله خبری کشاورزی در مورد پیشرفت نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی، پاسخ داد: در بحث کنتورهای هوشمند تا کنون با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعدادی از چاه‌های کشور به کنتور هوشمند و کارت آب مجهز و مدیریت شده‌اند.

عباسی اضافه کرد: طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی قبل از شروع سال زراعی جدید توسط معاونت مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود که در این طرح برای کسانی که الگوی کشت را رعایت و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

افزایش تولید ۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دشت‌های خوزستان و ایلام

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره افتتاح پروژه‌های آب و خاک در هفته دولت گفت: یک هزار و ۱۷۷ پروژه آب و خاک در هفته دولت در سراسر کشور افتتاح می‌شود که مساحت این طرح‌ها رقمی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار و اعتبار آن یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان است که بیشترین آنها به استان‌های کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و سیستان و بلوچستان مربوط می‌شود.

وی به تصویب بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان مصوبات سفرهای استانی برای پروژه‌های آب و خاک ناشی از خسارت سیل اشاره کرد و گفت: بخشی از این اعتبارات تخصیص پیدا کرده و بخشی نیز در سال جاری و سال آینده برای اجرای طرح‌های آب‌وخاک اختصاص خواهد یافت.

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی گلستان در افزایش عملکرد گندم

وی ادامه داد: در حوزه مباحث فنی آب و خاک مشکلی نداریم و در این حوزه مطالعات خوبی صورت گرفته و آنها را به مرحله اجرا گذاشته‌ایم، حتی توانسته‌ایم به کشورهای همسایه نیز خدمات فنی مهندسی ارائه دهیم.

عباسی درباره خسارات سیل اخیر در بخش آب و خاک، بیان کرد: در پی سیل‌ اخیر خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های آب و خاکی کشور وارد شده که میزان آن حدود ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که همچنان توسط وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت بحران کشور و دستگاه‌های مربوطه در دست پیگیری است.

به گفته وی، گزارش‌های آسیب ناشی از سیل به تفکیک‌ استان‌ها مشخص و به وزارتخانه و سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین حجم خسارت‌ها مربوط به کانال‌های آبی و همچنین قنوات استان‌های فارس، یزد، کرمان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد است که کمترین اعتبارات به این بخش‌ها تخصیص یافته است، در حالی که ترمیم و بازسازی این بخش‌ها، اعتبارات ویژه و اقدامات سریع را می‌طلبد. اکنون بخشی از منابع آبی باغات و مزارع در این استان‌ها قطع شده است.

وی از وضعیت نامطلوب سطح منابع آبی ۴۰۰ دشت ممنوعه کشور خبر داد و افزود: تعداد دشت‌های ممنوعه کشور ۶۰۰ مورد است که ۴۰۰ مورد آن از شرایط بد منابع آبی برخوردار است.

عباسی اضافه کرد: اکنون فاز اول این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اجرا و به بهره‌برداری رسیده که علاوه بر اشتغال‌زایی بیش از ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم و دو برابر اشتغال‌زایی این میزان به صورت غیرمستقیم، ۵ میلیون تن به تولیدات کشاورزی افزوده است.

ارائه خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه

خسارت ۹ هزار میلیاردی سیل به بخش آب و خاک

به گفته وی، افتتاح این طرح‌ها برای ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی در پی دارد. اقدامات آب و خاکی می‌تواند در کاهش فرسایش خاکی و بادی، جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و همچنین حاصلخیزی اراضی در بخش کشاورزی تاثیر مثبتی داشته باشد.



منبع اخبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، «فریبرز عباسی» روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت در پاسخ به خبرنگار مجله خبری کشاورزی درباره وضعیت منابع آبی دشت‌های بحرانی کشور، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اقدامات در حال انجام در بخش آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو امیدواریم شاهد کاهش مصرف آب در دشت‌های بحرانی کشور باشیم.