اخبار

٣ هزار هکتار نخلستان با ارقام تجاری در سیستان وبلوچستان ایجاد می‌شود 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد.
وی بیان کرد: از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان ۴۹هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالیانه بیش‌از ۲۵۰ هزار و ۸۹۸ تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
طوقی اظهارداشت: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود. 
وی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران قرار دارد. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 
به گزارش مجله خبری کشاورزی سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات، خرما و غیره دارد. 
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند. 
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود. 



منبع اخبار

به گزارش مجله خبری کشاورزی امان‌اله طوقی روز سه‌شنبه در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از طرح توسعه نخیلات تجاری در شهرستان میرجاوه اظهار داشت: در راستای تحقق این طرح از ابتدای دی ماه سال گذشته تاکنون با مشارکت گروه کشاورزی آریا  ۵۴ هزار اصله پا جوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده و جهت طی دوران قرنطینه در محل گلخانه جدید سه هکتاری که بدین منظور در مجتمع گلخانه ای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی شهرستان میرجاوه احداث شده، نگهداری می شود.
وی افزود: امیدواریم در سال جاری با استفاده از این پاجوش ها بالغ بر یک هزار هکتار نخلستان جدید در شهرستان های میرجاوه، خاش و گلشن احداث شود.