اخبار

پرسودترین محصولات گلخانه ای چیست؟ مجله خبری کشاورزی

وی ادامه داد: با کمک تشکلها، کشاورزان خرد میتوانند تبدیل یک واحد بزرگ شوند که همزمان و برنامه ریزی شده تولید و عرضه محصول را انجام میدهند. امروزه شاهد هستیم که با استفاده از کشت گلخانه ای در مناطق جنوبی هم این محصول را کشت می کنند. امروزه ماشین های بزرگ کشاورزی تا ۱۰ تن وزن دارند. براساس گزارش فائو، ایران در تولید اسفناج جایگاه هشتم دنیا را دارد و 98 هزار تن در سال تولید میکند. داوری با بیان اینکه کشاورزی یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانهای در جهان است، بیان کرد: در عین حال کشاورزان سراسر دنیا بطور فزاینده تحت تأثیر آثار گرم شدن کره زمین هستند و براین اساس اقدامات عملی دیگری برای پایان دادن به گرسنگی تحت شرایط چالشهای موجود الزامی است.

وی ادامه داد: با این طرح ملی هر واحد صنفی که اقدام به تعطیلی خارج از نوبت کند نیز شناسایی و به جد برخورد میشود. استان اصفهان ۴ هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی فعال دارد که تاکنون ۴ هزار و ۲۰۰ واحد آن به دستگاه کارت خوان مجهز شده است. مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان از مردم خواست هر زمان به نانوایی مراجعه میکنند خودشان کارت بکشند و رسید دریافتی را چک نمایند. در جزییات صدور این کارت آمده بود؛ کشاورزان با این کارت اعتباری میتوانند هزینه برخی نهادههای مورد نیاز خود را پرداخت کنند. بنا بر گفتهی این استاد دانشگاه، گیاهان دارویی سازگار با محیط در مقایسه با گیاهان دیم دیگر مثل گندم، جو و حبوبات میتوانند عملکرد قابل ملاحظهای در تولید داشته باشند که از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد.

مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تا کنون ۹۵ درصد واحدهای خبازی استان به کارتخوانهای هوشمند متصل شده اند و تا هفته آینده پوشش سامانه نانی نو به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان عرضه کیلویی نان را به منظور کنترل و پایش بیشتر نانواها، از برنامههای آتی برای عرضه نان بیان کرد و افزود: از اردیبهشت ماه امسال در بازرسی از این صنف بر نحوه خدمترسانی به شهروندان در خصوص رعایت وزن مصوب و قیمت عرضه این کالا، پایش رعایت تعطیلی یک روز در هفته واحدهای صنفی نانوایی و برخورد با دیگر تخلفهای صنفی و بهداشتی صورت گرفت. شکل و شمایل آن شبیه یک موتور الکتریکی است که می توان آن را به راحتی در جای کمی قرار داد.

در کتاب مورد اشاره که دارای بخش های گوناگون است درباره نگهداری بذرها، غلات و اینکه کدام درخت و گیاه از بذر می روید و کدام را باید به صورت نهال کاشت و همچنین خواص انگور و دیگر درختان میوه دار و بی ثمر، انواع گیاهان زینتی و کود صحبت شده و به هر گیاهی فصلی اختصاص یافته است. آهنی به تفکیک زیربخشها در باره خسارتها میگوید: نزدیک ۴۸ ممیز هشت دهم درصد به آب وخاک وامور زیربنایی وتاسیسات خسارت وارد شده است. ۴ ممیز شش دهم درصد دام وطیور وآبزیان و ۳۰ ممیز ۳ دهم درصد باغبانی و ۱۶ ممیز سه دهم درصد بخش زراعت از سیل اخیر خسارت دیده اند. با استفاده از فرایندهای شبکه ای و پشتیبانی رایانه ای در کنار یادگیری ماشین و عملکرد رباتی شخصی سازی شده می توان تمرکز را به جای زمین بر گیاهان معطوف کرد.

نظری استاد دانشگاه و دکترای تخصصی مهندسی آبیاری و زهکشی، در باره پوشش بیمه در ایران این دیدگاه را مطرح میکند که شاخصهای جهانی نمیتواند پاسخگوی کشاورزی امروزه باشد و امروز نیاز به کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم است یعنی کشاورزبی، دامپروری باید با خشکسالی وسیلابهای متفاوت از گذشته بتواند سازگاری پیدا کند لذا پوششی که بیمهای ۳۰ درصد که میگویند مطلوب است نمیتواند رضایت در بین کشاورزان پدید آورد و ملاحظات میدانی نیز از نارضایتی کشاورزان حکایت دارد. امروزه اغلب مردم به دنبال مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک با سرمایه کم هستند، که یک گلخانه به ابعاد کوچک با مبلغی مثل صد تا دویست میلیون تومان قابل راه اندازی است. وی بیان کرد: با حمایت جامعه کشاورزی استان و با ایجاد اولین مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی خواهیم توانست ضمن فراهم نمودن محیطی علمی، خلاقانه، پرنشاط و مجهز با حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و مکمل به ایجاد کسب و کارهای خلاق و همچنین شرکت های دانش بنیان راهبردهای عملیاتی ایجاد کشاورزی علم محور را تقویت خواهیم نمود. رایانه های کوانتومی، گردشگری فضایی یا فناوری هیدروژن، تازه ترین تبلیغات فناورانه با تمرکز بر موضوعاتی است که به طور دائم تغییر می کنند. هنگام توزیع بذر یا آفت کش، مقدار را در هکتار محاسبه می کنند و ماشین این مواد را با جریان مناسب توزیع می کند.

وی با اشاره به پیشبینیهای صورت گرفته در خصوص افزایش میانگین دما تا سال 2050 و تغییرات آب و هوایی از سمت غرب به شرق و شمال به جنوب گفت: در این شرایط کاهش هفت الی 14 درصدی بارش نیز رخ خواهد داد، براین اساس باید در این مناطق گیاهانی با ارزش افزوده بیشتر و مصرف آب کمتر کشت شوند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان؛ معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد از نانواییها به پوز هوشمند مجهز شده اند گفت: تا پایان ماه جاری تمام نانواییهای استان به این پوز مجهز خواهند شد. اگر درصد استفاده از مصرف مواد غذایی گیاهی در کشورهای خاورمیانه از جمله کشور خودمان را بالا ببریم شاهد رونق اقتصادی در این زمینه و همچنین سلامت بیشتری خواهیم بود. به عنوان مثال سیلی که در شیراز آمد به خاطر مسدود شدن و تغییر مسیر آب بود. هاشمی با حضور در صدا وسیمای مرکز سمنان ضمن ادای احترام به شهید گمنام آرمیده در این مرکز ، به مناسبت روز خبرنگار در تحریریه خبر با خبرنگاران و عوامل تولید و پخش اخبار در این استان گفت و گو کرد .

همسایگی و همکاری این شرکتها با واخنینگن ازجمله دلائلی است که باعث شده این دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به برترین مرکز پژوهشهای کشاورزی در جهان تبدیل شود. در این مراسم که با همکاری وزارت جهاد و کشاورزی، شرکت ارتباطات مبیننت و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء، روز شنبه، بیست و ششم تیرماه با حضور حسین طهرانی و مهدی غیناقی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مبیننت، تاجفر، دبیرکل مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء و ارژنگ جوادی، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اولین فاز هوشمندسازی 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان البرز به صورت آزمایشی مورد بهرهبرداری قرار گرفت. وی با بیان اینکه در اجرای مرحله نخست طرح، نانواها نان را به قیمت یارانهای عرضه کرده و دولت ۱۵ درصد از مبلغ فروش را به نانواها پرداخت میکند افزود: در مرحله بعد و به صورت سراسری، قیمت فروش آرد در کشور یکسان میشود، ولی قیمت نان برای مصرف کننده نهایی بدون هیچ تغییری عرضه خواهد شد.

آقای آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی هستیم با اشاره به خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی میگوید ۲۲ استان درگیر سیل بوده اند که در این میان استان فارس با ۲۵ ممیز دو دهم درصد استان کرمان با ۲۲ درصد و کهکیلویه وبویر احمد ۱۴ ممیز هفت دهم درصد خسارت وارد کرده که در مجموع ۶۲ درصد خسارت عمده سیل اخیر را تشکیل میدهد. حسین آهنی میافزاید: گزارشی از ۷ دهه گذشته، تعداد ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل داریم در کشور که سالانه بطور متوسط ۲۵ سیل بزرگ در کشور ما رخ میدهد، ۵۶ میلیون نفر جمعیت کشورمان در معرض خطر سیل است که از این، ۱۵ میلیون نفر تحت تاثیر شدیدترین سیلها هستند وقتی به آمار نگاه میکنیم میبینیم در طی ۷ دهه یعنی از ۱۳۳۰ تا سیل اخیر، ۷۲۱۷ مورد سیل ثبت شده داریم که نزدیک به ۱۵۰۴ نفر در طی ۱۴ ماه تلفات انسانی داشته است. خلیل نیکشاد ۱۴ آذر در پنجمین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: برگزاری اینچنین نشستهایی موجب توسعه و تعالی کشاورزی میشود. حجتی سپس با اشاره به برنامه دولت برای الحاق کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را فرصتی ایدهآل برای صنعت کشاورزی و غذایی کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر عمده محصولات کشاورزی و غذایی کشور به عراق صادرات میشود و این در حالی است که به دلیل برتری ارزی که این کشور همسایه نسبت به ایران دارد، عراقیها عملا صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران را مدیریت میکنند و آنها هستند که به دلیل این تفوق ارزی، کشاورز ایرانی را تحت تاثیر خود قرار میدهند که چه محصولی تولید کند.

چقدر از میزانخسارت وارده ناشی از ترک فعل هاست؟ لذا هر چقدر وقت و هزینه در برآورد دقیق و تهیه طرح مطالعاتی منطبق بر واقعیت صرف شود ارزشمند خواهد بود. البته آنچه موجب سیل اخیر شد نوع بارش و پراکندگی بارش و زمان آن بود و به گفته برخی کارشناسان میزان بارش یک سال در یک هفته آمد. مهدی جعفری، امروز چهارشنبه ۱۰ فروردین به رسانههای گروهی گفت: هوشمند سازی مدیریت منابع آب، توزیع کود و نهاده های دامی ازجمله طرح های نوین این سازمان در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی است. مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته هشت میلیون متر مکعب کمبود آبیاری جبران و با اجرای سامانه نوین آبیاری بهره برداری از منابع آب در استان سمنان مدیریت شد که این میزان صرفه جویی قابل توجه است. سازه گلخانه ایرانی تیپ C در دو سبک گاتیک و سیرکولار با اسکلت مولتی اسپن و پرتابل از سایر گلخانه های ایرانی، مقاومتر و با ارتفاع بلندتر و تهویه بهتری طراحی شده است که با عرض های 8 و 8/5 و 9 و ارتفاع 6 متر قابلیت تولید و اجرا دارد. وی همچنین ضمن تأکید ویژه بر لزوم از بین بردن سوء تغذیه از طریق اجرای کشاورزی پایدار به نفع کشاورزان، راه حل این مشکلات را در بکارگیری پیوسته کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم در بخش کشاورزی عنوان کرد.

کشاورزی مدرن از فناوری های نوین برای افزایش بهره وری کشاورزی و مصرف مقتصدانه تر تمام منابع، خلاص کردن افراد از کار یکنواخت و خسته کننده و تولید بالاتر محصول بهره می برد. کشاورزی دقیق جدید به کمک دسترسی به فناوری اطلاعات و آموزش و به کار گیری سیستم های نیمه مکانیزه برای کاشت و برداشت محصولات مطرح می شود . همچنین، پیگیری تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز متقاضیان به مبلغ 21531 میلیارد ریال، انعقاد تفاهم نامه بین سازمان شیلات ایران و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری مبنی بر اجرای 7 پروژه پایلوت پرورش ماهی در دریا توسط شرکت های تعاونی صیادی منتخب 7 استان از دیگر اقدامات برای توسعه آبزی پروری دریایی بوده است. مصرف گوشت گوساله طی امسال با کاهش 4.4 درصدی به 570 هزار تن می رسد. بطور مثال میزان مصرف آفت کش ها در صورتی که به صورت هدفمندتر انجام شود، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. عمومی: برای کالاهایی است که نیاز به شرایط ویژه نداشته و حمل آنها با دشواری همراه نیست. یکی از کاربردهای مهم IoT در کشاورزی، بهکارگیری سنسورهایی است که شرایط نامتعادل بودن میزان اسید خاک را به کشاورزان هشدار میدهد. زرین اسدی در یکی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار است.

وی به فرآیند حداقل دو ساله ثبت سموم بر روی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این فرآیند آزمایشات لازم توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور صورت گرفته و در صورت مطلوب بودن نتایج آزمایشات، در هیات نظارت بر سموم مطرح و کمیته مربوطه اقدام به تصویب کرده و جزو سموم مجاز کشور شناخته میشود. در این میان به طرز عجیبی مهمترین بخش یعنی کشاورزی اغلب مورد غفلت قرار گرفته؛ هرچند کشاورزی تاکنون غذای جمعیت روزافزون انسان ها را تامین کرده است. چین موفق شدهاست با داشتن کمتر از ۱۰ درصد از زمینهای زراعی جهان یک چهارم غلات جهان را تولید و یک پنجم جمعیت جهان را تغذیه کند، که موفقیت بزرگی در دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه ای نه تنها چین بلکه جهان است.

وی پا اشاره به اینکه این طرح ملی از زمستان سال قبل کلید خورده پیشبینی کرد: تا پایان امسال افزون بر ۵۰ درصد اراضی زراعی کشورصاحب سند رسمی شوند. به همین منظور بسته حمایتی از ایده ها و فعالیت های علمی صورت گرفته در مسیر افزایش بهره وری و کیفیت محصولات کشاورزی و دامی به زودی تدوین و پس از تصویب در قرارگاه کشاورزی دانش بنیان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور اشخاص می توانند با نام کاربری و رمز عبور خود به پنل شخصی خودشان در بخش اینترنت بانک کشاورزی وارد شوند.

در سایت به برخی از قسمت های آن ها پرداختیم. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نظارت هوشمند برتهیه، ذخیره سازی و توزیع در بازار و حتی توزیع آرد نیز از طرح های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است. وی بیان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و رهنمودهای معظم له در سخنرانی نوروزی و همچنین بیانیه مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی آقای دکتر ساداتی نژاد در خصوص تولید، خودکفایی، کشاورزی و امنیت غذایی برای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به منزله منشور راهبردی فعالیت ها در سال ۱۴۰۱ است. در کنار این شما میتوانید با ورود به هر یک از لینک های زیر با اطاعات مربوط به هر یک به طور کامل آشنا شوید. در دسترس بودن توتفرنگیهای تازه و باکیفیت در همه فصلها یکی از دستاوردهای جذاب کشت به روش هیدروپونیک است. به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمان، پنجشنبه شب سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برای دیدار با کشاورزان و بهره برداران، بازدید و بهره برداری از طرحهای کشاورزی و شرکت در جلسات شورای اداری وارد استان کرمان شد.

به گزارش ایرنا کلمه پهپاد مخفف عبارت “پرنده هدایت پذیر از دور” است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق میشود و در سالهای اخیر کاربرد آن از حوزه های نظامی و هنری همچون تصویربرداری به کشاورزی رسیده سایت agriculture-na است. سیل اخیر بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیرساختهای این بخش وارد کرد در حالیکه میزان بارشها در ایران در چند دهه گذشته تغییری نداشته و حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال بوده است. بررسی نقشهها و نمودارهای بارش و سیلابها در کشور نشان میدهد با اینکه میزان حد متوسط بارش در کشور تغییری نداشته، اما در حالیکه در دهه ۳۰ شاهد حدود ۱۷۹ سیلاب بوده ایم این میزان از این تاریخ به بعد روند افزایشی داشته بطوریکه تا دهه ۷۰ به ۲۰۰۰ سیلاب افزایش پیدا کرده است. میزان آفات، بیماریها و علفهای هرز در هر نقطه از زمین کشاورزی مورد شناسایی قرارگرفته و بر این اساس، کشاورزان قادرند با شناسایی نواحیِ بحرانی نیازمند به مداوا، با گسترش آفات مبارزه کرده و تصمیمات بهینهای برای کوددهی و نظارت زمین­ها اتخاذ کنند. کشاورزی به روش هیدرپونیک یکی از روش های نوین کشاورزی است .

این مقام مسئول با اشاره به فواید خاک سالم افزود: خاک سالم نه تنها اساس تولید غذاست بلکه در سایر امور از قبیل کیفیت آبهای سطحی و زیرزمینی و سلامت اکوسیستم نقش بسیار مؤثری دارد اما، با این وجود تا همین اواخر بعنوان یک منبع طبیعی، میزان تخریب آن بسیار گسترده بوده است. این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس پبشبینیهای صورت گرفته افزایش دوبرابری جمعیت زمین تا سال 2050 میلادی قطعی است و باید تا آن زمان در راستای افزایش 60 درصدی تولید محصولات غذایی اقدام کرد . امید شریفی با اشاره به اختلاف قیمت سه گانه آرد یارانهای و آزاد پز نانوایی و آرد صنعتی گفت: این تفاوت فاحش در قیمت آرد سبب شده عده اندکی از نانواییها در چند ماه اخیر با هدف سودجویی بیشتر، اقدام به قاچاق و فروش آزاد آرد یارانهای یا دولتی کنند. وی تصریح کرد: راه اندازی قرارگاه کشاورزی دانش بنیان به عنوان اولین و مهم ترین محورهای توسعه کشاورزی استان، می تواند به عنوان نقشه راه در مسیر تحقق کیفی شعار سال ضامن برنامه ریزی دقیق و موثر به منظور اجرای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی قلمداد شود.