اخبار

پرسودترین محصول کشاورزی در ایران ؛ با ایده های پولساز کشاورزی آشنا شوید مجله خبری کشاورزی

همانطور که در مورد کشاورزی دقیق صادق است، تکنیک های هوشمند پرورش دام باعث می شود که کشاورزان بهتر نیازهای حیوانات را کنترل کرده و تغذیه خود را متناسب با آن تنظیم کنند و از این طریق از بیماری دام جلوگیری کرده و از سلامت کل حیوانات مزرعه اطمینان بیشتری حاصل کنند. کشاورزی هوشمند از طریق ترکیب فعالیت های ماهواره های ناوبری و ورودی دیده بانی های زمینی، از کشاورزی پایدار و نیز مقرون به صرفه حمایت می کند تا تصمیم گیری آگاهانه را برای کشاورزان به هنگام کشاورزی سهل نماید. و منابع و نیروی انسانی، حذف نظارت برای اندازه گیری و تشخیص میزان رطوبت خاک، آبیاری به موقع محصولات و کاهش ضررهای ناشی از عدم آبیاری به موقع، تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه در مواقع نیاز گیاه، حذف آبیاری زودهنگام مزارع کشاورزی، تنظیم ارتفاع مناسب برای جلوگیری از تبخیر سطح و صدمه زدن به گیاهان، کاهش مصرف انرژی، نظارت از راه دور، استفاده از فناوری بیسیم، استفاده از زرورق در لوله پخش آب برای جلوگیری از گرم شدن لوله انتقال آب، حذف مشکلات مربوط به سیستم آبیاری قطرهای و بارانی از جمله این مزایا به شمار میروند. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه کشور چین یکی از پیشتازان صنعت کشاورزی در دنیا محسوب میشود؛ کشوری که با مدیریت و برنامه ریزی حساب شده قصد دارد در زمینه نوسازی روستایی تا سال ۲۰۲۰، مدرن سازی و قدرتمند تر شدن بخش کشاورزی تا سال ۲۰۳۵ و افزایش درآمد روستاییان تا سال ۲۰۵۰ به جایگاهی ویژه دست یابد.

افزایش بکارگیری سیستم های کنترلی و خودکارسازی مانند گیرندههای GPS/GNSS، کنترلکنندههای آبیاری، سیستمهای هدایت و فرمان، رویکرد جدیدی به شیوههای کشاورزی ایجاد کرده است که بازار را تقویت میکند. به گزارش بازار، تورج سعیدی، عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی درباره برخی موانع بیمه دام و محصولات کشاورزی گفت: قانون، قانون هست که یک بیمه را اجباری و سراسری میکند ما در بخش طیور قانون داریم در بخشهای مختلف درباره دام و آبزیان اشاره شده به بیمههای فراگیر که دستورالعمل هایش نوشته شده است. مهدیخانی اعلام میکند: ما هم گزارشاتی داشتیم که ارزیابی تمام باغات انجام نمیشود بر همین اساس نیمه اول امسال صورتجلسه کردیم تا تشکلها در ارزیابیهای صندوق بیمه محصولات کشاورزی حضور داشته باشند. نکته مهم این است که، کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا مدیریت عملیات کشاورزی در مقیاس بسیار بزرگ، برای مثال یک مزرعه چندین هکتاری را فقط شامل نمیشود. در نهایت باید گفت که موارد و نکات کشت هیدروپونیک خلاصه به این چند مورد نمیشود اما از ضروری ترین نکات، مواردی بود که نام بردیم.

در این مقاله از وبسایت اسمارسو، نگاهی می اندازیم به کاربرد های اینترنت اشیاء در کشاورزی و اینکه چگونه قرار است کشاورزان با این رویکرد نو، نیاز جهان به مواد غذایی را تا سال های آینده برآورده کنند. مورد آخر هم از مهم ترین علت های انتخاب این روش برای کشت محصولات به صورت گلخانه ای می باشد. بزرگترین تفاوت آن با روش کلاسیک این است که کشاورزی دقیق اجازه می دهد تا کشاورز در هر متر مربع یا حتی در هر گیاه یا حیوان تصمیم گیری نماید تا این که تصمیمی را برای کل یک زمین اتخاذ کند. اینترنت اشیا این اعتقاد را تقویت کرده است که یک شبکه هوشمند از سنسورها، محرک ها، دوربین ها، ربات ها، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر دستگاه های متصل سطح کنترل بی نظیر و تصمیم گیری خودکار را برای کشاورزی به ارمغان می آورد، و یک اکوسیستم پایدار نوآوری را در این بزرگترین کشور امکان پذیر می کند.

کشاورزی شهری هوشمند یکی از رویکردهای استفاده از تکنولوژی است که می تواند به بهرهورتر شدن کشاورزی کمک کند. در این پروژه کلیه اولویتهای بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی، قابلیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهرهبرداران، توان صنعتی کشور و بخش خصوصی، درگیر در ارائه خدمات مورد نیاز به حوزه مکانیزاسیون و منابع قابل دسترسی مورد توجه قرار گرفته است. در برخی دوره های زمانی نام بانک دستخوش تحولاتی شده و در برخی مواقع نیز اساس نامه و ماموریت های آن نیز در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن به عنوان یکی از زیر بخشهای اثرگذار بر اقتصاد کشور و موتور مولد تولید که منجر به رشد اقتصادی می گردد تغییر یا تکمیل شده است. فناوری های اینترنت اشیا قابلیت ردیابی بهتر مواد غذایی را فراهم می کند، که به نوبه خود منجر به افزایش سلامت مواد غذایی و بهره وری بیشتر گیاهان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی» ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه های دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به کرمان، با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیل زدگان این منطقه بوده، گفت: تهدید سیلاب باید روش های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. دکتر برخوری با اشاره به ضرورت تلاش و حرکت به سمت صادرات و تجاری شدن کشاورزی منطقه گفت: اتاق بازرگانی جنوب کرمان گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته و تاکنون ۷۰ برند در منطقه ثبت شده اما هنوز در ابتدای راه هستیم و نیاز کشاورزی منطقه حرکت به سمت صادرات و تجاری شدن می باشد که فناوریهای هوشمند مورد نیاز کشاورزی پیشرفته می باشد.سروان پاسدار حسین براهویی معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه شهرستان فاریاب اظهار داشت: رویداد منطقه ای فناوری های هوشمند کشاورزی با مشارکت مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان ، دانشگاه جیرفت به عنوان معین علمی برنامه های بسیج علمی و همچنین با پشتیبانی های سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کرمان، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ، مدیریت جهاد کشاورزی و سپاه شهرستان فاریاب برای اولین بار در این شهرستان برگزار شد.معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه شهرستان فاریاب با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری حفظه الله چند توصیه مهم فرمودند که یکی از توصیه های مهم ایشان بحث کاربردی کردن علم و پژوهش در زندگی مردم بود که پس از بررسی و هم اندیشی های انجام شده جهت گفتمان سازی و نهادینه کردن علم و پژوهش در سطح زندگی مردم موضوع کشاورزی در نظر گرفته شد.

با اندازه گیری دقیق تغییرات در یک مزرعه، کشاورزان می توانند اثرات سموم دفع آفات و کودها را کنترل کنند، یا از آنها به صورت انتخابی استفاده کنند. به این صورت که سنسور هایی در پیشبینی میشود تا پایان سال 2023، 12 میلیون سنسور های کشاورزی در سرار جهان نصب شده و این داده ها در یک شبکه بارگذاری شده تا همگان بتوانند از آنها استفاده کنند و مواردی از جمله نمک، آهن و PH خاک مناطق مختلف در آن به صورت عمومی بارگذاری شود و کشاورزان با استفاده از این داده ها عملکرد زمین را بهبود و بخشیده و سود خود را بیشتر کنند. چون محلول غذایی به صورت مایع است به راحتی میتوان آن را کنترل کرد. با توجه به افزایش جمعیت انسانی و نیاز بیشتر انسانها به مواد غذایی و تولیدات کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی در رأس نیازهای جامعه بشری قرار گرفته است. به اعتقاد من این افزایش میتواند به توسعه کشاورزی و تثبیت فعالیتهای بهرهبرداری از زمین کمک کند چون با توجه به روند عمومی و کلان توسعه و رشد اقتصادی در کشور، ساختار موجود فعالیت در نظام دهقانی خانوادگی، پاسخگوی نیازهای عمومی خانوار بهرهبردار کشاورزی نیز نیست.

نوآوری ها در حوزه کشاورزی چیز جدیدی نیست و از دو صده گذشته مدام دستگاه ها و ابزار های جدیدی برای پیشرفت، تسریع و افزایش بهره وری تولیدات ساخته و کار کشاورزان را راحت تر کرده اند، تا جایی که در برخی مناطق این امکان برای کشاورزان مهیا است که با استفاده از داده های تحلیل شده از زمین های کشاورزیشان به وسیله ماهواره ها، میتوانند برای کشاورزی سال آتی خود تصمیم گیری بهتری کنند. کشاورزی هوشمند به اقلیم، اشتراک مساعی و همکاری، سازگاری و جبران خسارت را با امنیت غذایی پیوند میدهد. تنها بستر غذایی ممکن از طریق کشاورزی برای جمعیت بشر روی زمین که ممکن است تا سال 2050 به 9.6 میلیارد نفر برسد تنها همین راه است.

پس از آشکار شدن مشکلات، کاربر و / یا مولفه های یادگیری ماشینی پلتفرم اینترنت اشیا تعیین می کنند که آیا بهبود خاصی لازم است یا خیر. حسگرها داده های مشاهده ای از محصولات، دام، خاک یا جو را ثبت می کنند. مدیریت داده ها چالش اصلی کاربران ابزارهای کشاورزی هوشمند میباشد. ، برای پیادهسازی و استفاده از تکنیکها و تجهیزات کشاورزی دقیق نیاز به نیروی کاری ماهر دارد که با این فناوریهای جدید آشنایی داشته باشد که خود میتواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثالی دیگر، کمپانی John Deere، یکی از آشنا ترین نام ها در حوزه تجهیزات کشاورزی شروع به متصل کردن تراکتور هایش به اینترنت و خلق روشی برای نمایش داده های مربوط به محصول کشاورزان به صورت آنلاین کرده است و همچنین این قابلیت را فراهم کرده که مانند خودروهای هوشمند، تراکتورهایش را به سیستم خودران تجهیز کرده است که کشاورزان را برای انجام کار های دیگر آزاد کرده و بازدهی و دقت را بیشتر میکند.

خدا رحمی افزود: حدود ۵۰ هزار فقره از این کارت صادر و اعتباری نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفت که با هماهنگی بانک مرکزی کماکان پابرجا است تا برای سال جاری هم یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار ۱۲ درصدی از این طریق دراختیار بانک کشاورزان قرارگیرد که این مسئله میتواند به تامین سرمایه درگردش آنها کمک کند. در این راستا، کشاورزان تجارتمحور شروع به استفاده از ابزارهای هوشمند کشاورزی دقیق به منظور افزایش عملکرد محصول و حاشیه سود نمودهاند. فاکتور بزرگی که از رشد استفاده از تجهیزات نوین و فناوریهای جدید در کشاورزی جلوگیری میکند نیاز به سرمایهگذاری اولیه بالا برای خرید تجهیزات میباشد. مشاوران و اساتید و کسب و کارهای مختلف در حوزه شهر هوشمند و کشاورزی موضوع کشاورزی شهری هوشمند را به عنوان یک راه حل مطرح کردهاند. بسیاری از دانشمندان در مطالعات مختلف به موضوع ورود تکنولوژی های جدید در حوزه کشاورزی به عنوان راهکاری برای حل مساله و بحران اب توجه کرده اند. راه حل های تجزیه و تحلیل مستقل داده ها و ابزارهای کنترل جریان های داده های اینترنت اشیا، برای راه حل های احتمالی را به منظور بهینه سازی هرچه بیشتر روند کشاورزی به کشاورزان ارائه میدهد.

به طور کلی در تاریخچه کشاورزی جهان، بخش کشاورزی با پشتسر گذاشتن دوره کشاورزی سنتی و گام نهادن در مسیر کشاورزی مدرن و پایدار، خدمات شایانی به توسعه و شکوفایی جامعه جهانی کرده است. ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ نزولات آسمانی در حدود سه سال اخیر آن قدر بوده است که کارشناسان گمان کنند ایران سالهای خشکسالی را پشتسر گذاشته است و بعد از این قرار است روزهای پربارانی را به خود ببیند، اما هنوز چند هفتهای از بهار ۱۴۰۰ نگذشته بود که اظهارنظرهای سالهای اخیر آنها باتوجهبه کاهش بارشها در زمستان سال قبل و بهار امسال، رنگ باخت و جایش را به این جمله داد: «خشکسالی سال ۱۴۰۰ در نیمقرن اخیر بیسابقه خواهد بود.» البته از بهار هم پیدا بود که سالی خشک را در پیش خواهیم داشت؛ چون دیگر نه از بارانهای سیلآسای چند سالاخیر خبری بود و نه حتی از بارانهای معمول بهاری. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت کودهای پایه را به منظور حمایت از کشاورزان حدود ۴۳ درصد کاهش داده ایم اظهار کرد:انجام کشاورزی قراردادی با مشارکت بخش خصوصی از جمله اقدامات این وزارتخانه در راستای حمایت از کشاورزان در سال جاری است. میوه های مهم در دوره هخامنشیان را می توان به خرما، انگور و انجیر اشاره کرد.

سایر افسانه های کشاورزی مانع از شناخت پتانسیل بازسازی خاک های تخریب شده برای تغذیه جهان با استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی کمتر می شود. این ابزارها مؤثرترین وسیله برای تشخیص مواد غذایی خوب و بد و همچنین بین حیوانات مرده و بیمار هستند. PH مطلوب بین 6-5/6 است. به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دکتر سعید برخوری رییس سازمان در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: بر اساس شاخص های کشاورزی توسعه یافته و پیشرفته ، سطح کشاورزی جنوب کرمان از میانگین کشور بالاتر می باشد که یکی از این شاخص ها استفاده از سیستم های نوین آبیاری می باشد که در این زمینه در شهرستان فاریاب از سطح ۱۸ هزار هکتار کل اراضی کشاورزی بیش از ۸ هزار هکتار آن مجهز به سیستمهای نوین آبیاری میباشد یعنی بیش از ۴۰ درصد و این در حالی است که میانگین کشور حدود ۲۳ درصد هست و در سال ۹۹- ۹۸ سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مقام اول سطح اجرای آبیاری تحت فشار در بین سازمان های جهاد کشاورزی کشور را کسب نمود.وی افزود: شاخص دوم کشاورزی توسعه یافته گلخانه ها هستند که بعد از استان تهران مقام دوم کشور از نظر سطح گلخانه ها به جنوب کرمان اختصاص یافته و به لحاظ سطح تکنولوژی، گلخانه های جنوب کرمان وارد فاز جدید شده اند که در این راستا گلخانه های با ارتفاع بالای ۶ متر در منطقه در حال احداث هستند که این موضوع نیز در کاهش میزان سموم و افزایش کیفیت محصول منطقه تاثیر بسزایی دارد.

ساداتی نژاد با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته، گفت: در سال گذشته به واسطه اقدامات صورت گرفته ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی صادر شده که این موضوع ارزآوری ۱.۳ میلیارد دلاری را نیز به دنبال داشته است. از جمله محصولات این شرکت می توان به کودهای اسید هیومیک، فولویک اسید، عصاره جلبک دریایی، کود مخصوص کشت گلخانه ای گوجه فرنگی، زعفران، توت فرنگی، کود سه بیست، کودهای عناصر ریز مغذی مانند مولتی کمپلکس و … با استفاده از روش هایی مانند هیدروپونیک می توان میزان مصرف آب و کود را کاهش داد. اینترنت اشیا نه تنها راهی برای اندازه گیری و کنترل بهتر فاکتورهای رشد مانند آبیاری و کود در یک مزرعه هوشمند را فراهم کرده است، بلکه باعث تغییر دیدگاه ما در مورد کشاورزی به طور کامل می شود. دکتر برخوری ضمن اظهار خرسندی از برگزاری اولین رویداد فناوری های کشاورزی هوشمند در شهرستان فاریاب گفت: برگزاری این رویداد ها و ارائه ایده ها کمک می کند که فناوری های هوشمند به بخش کشاورزی ورود پیدا نمایند که کاربردی کردن این ایده ها ، مورد نیاز کشاورزی پیشرفته و منجر به تولید محصول بهتر در منطقه میشود.

تمام این تکنیک ها به کشاورزی دقیق و هوشمند و فرآیند استفاده از تصاویر ماهواره ای و سایر تکنولوژی ها مانند سنسور ها امکان مشاهده و ثبت داده ها با هدف بهبود بازده تولید و در عین حال به حداقل رساندن هزینه و حفظ منابع کمک میکند. از این حجم تولید سویا، حدود ۱۰۰ هزار تن به کشورهای دیگر صادر میشود. سیدفواد علوی،کارشناس دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) : از روزی که برای اولینبار نفت در ایران کشف شد حدود یک قرن میگذرد. سال گذشته هم، منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران، در این باره به تسنیم گفته بود: «در وزرات کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تحقیقی انجام شد که نشان داد بهازای هر تن فرسایش خاک ۲۸ دلار خسارت وارد میشود. با توجه به این توضیحات در کشورهایی مانند هند، چین و ترکیه فرصت های بسیار مناسبی در این زمینه پیشبینی میشود. در کشاورزی دقیق حجم زیادی از دادههای مهم مربوط به نقشهبرداری، بذرپاشی با نرخ متغیر، آزمایش خاک، نظارت بر عملکرد و سابقه متناوب محصولات به طور منظم تولید میشود.

فکر میکنید یک محیط کوچک به این معنی است که شما نمیتوانید محصولات کشاورزی خود را پرورش دهید، اما این جمله کاملا اشتباه است. موارد زیادی هست؛ باید تاریخ را موشکافانه بررسی کنیم. دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی مازندران اضافه کرد: با همه این موارد ذکر شده اما به دلیل شرایط اقلیمی، کاهش شدت بارندگی و استفاده بیش از حد از سفرههای زیرزمینی و شور شدن آبها ممکن است نتوانیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم و بنابراین به نظر می رسد دولت باید هرچه سریعتر برای تامین منابع آبی جدید اقدامات لازم را انجام دهد. اینترنت اشیاء آینده کشاورزی را به مرحله دیگری برده است و کشاورزی هوشمند در حال رواج میان کشاورزان است و مزارع و باغاتی که از فناوری های پیشرفته مانند سنسور ها و پهباد ها(برای سم پاشی و تحلیل خاک) استفاده میکنند در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در این حوزه هستند. سنسورهای مختلفی برای اندازه گیری پارامترهای محیطی با توجه به نیازهای مختلف محصول شما وجود دارند. در مورد ادعای این افراد و این که تا چه حد این موضوع، یعنی استفاده از کشاورزی هوشمند به واقعیت و نیازهای ایران نزدیک است، می توان در مجال دیگر بررسی و گفتگو کرد؛ در این مطلب بنا داریم که با راهکارهای ارائه شده در مورد مزارع هوشمند کشاورزی در دنیا بیشتر آشنا شویم.

در آینده ی این انقلاب کشاورزی هوشمند، استفاده از سموم دفع آفات و کود کاهش می یابد در حالی که کارایی آن نیز افزایش خواهد سایت agriculture-na یافت. کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی از طریق بکارگیری شیوه های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در راستای ایجاد محصولات سالم و ارگانیک سبب کاهش مشکلات ناشی از برگشت محموله های صادراتی به دلیل وجود بقایای سموم شیمیایی می شود. مخصوصا در پایش دامها فناوریهای جدید مانند رباتهای غذادهی به دام ها و شیردوش مورد استقبال قرار خواهند گرفت. استفاده از فناوری پایش دامها در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه به آهستگی صورت میگیرد که دلایل اصلی آن هزینهی بالای پیادهسازی اولیه و آگاهی کم کشاورزان است. با توجه به نوع آفت یا قارچی که بر روی گیاه ظاهر شده اقدام به خرید این محصولات بکنید. در مورد کشوری مانند ارمنستان (که پس از جنگ «قرهباغ» به شدت به ایران نزدیک شده)، حتی این پیشنهاد هم طرح شده که ایران در این کشور محصول تولید کند و با برند ارمنستان، با تعرفهای بسیار اندک، محصول را به اروپا صادر کند. در بخش کشاورزی، سیل و خشکسالی و زلزله به دلیل تخریب محیط زیست چند برابر پیش شده و اراضی زیادی را از بین برده است.