پروژه های مهندسی موفق ایران در منطقه/عراق؛ کشور فرصت ها


کشور عراق همواره سهم بسزایی در تجارت بین المللی جمهوری اسلامی ایران داشته است، به گونه ای که صادرات خدمات مهندسی نسبت به صادرات کالا برای ارتقای زیرساخت های این کشور مطلوب تر است و در این راستا ایران توانایی ایجاد پروژه هایی به ارزش 5 میلیارد دلار در این کشور همسایه.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عراق با بيش از 43 ميليون نفر جمعيت، دومين شريك تجاري ايران است كه با احتساب سهم بالا از صادرات ايران، چهلمين كشور پرجمعيت جهان نيز محسوب مي شود. به این کشور در مقایسه با واردات آن می توان گفت که بازار بزرگی است و در مرزهای غربی ایران قرار دارد.
نیاز عراق به صادرات خدمات مهندسی فراتر از صادرات کالا است
دولت عراق زیرساخت های خود را به دلیل جنگ و ناآرامی های داخلی از زمان رژیم بعث، حضور نیروهای خارجی و درگیری با داعش از دست داده است و به همین دلیل حدود 96 درصد به درآمد نفتی خود وابسته است. در این صورت صدور خدمات مهندسی و تکمیل پروژه های زیربنایی به ویژه در حوزه کریدورها نه تنها از صادرات کالا به صرفه تر است، بلکه سرمایه گذاری در این پروژه ها سود بیشتری را نصیب کشور می کند.
عراق کشوری در حال توسعه و ثروتمند است و سالانه بین 85 تا 100 میلیارد دلار نفت می فروشد و مجلس آن نیز 456 میلیارد دلار برای بودجه این کشور برای سه سال (2023 تا 2025) تصویب کرده است که بیشتر آن به پروژه های زیربنایی اختصاص می یابد. در این راستا عراق در تلاش است تا در تامین نیازهای خود به خودکفایی دست یابد که تا حد زیادی با همکاری مهندسین نخبه جمهوری اسلامی ایران محقق می شود.
لازم به ذکر است شرکت های خدمات فنی و مهندسی کشورمان بر اساس ماده 19 کمیته سازمان توسعه تجارت می توانند با ارائه اطلاعات و قراردادهای خود از امتیازات ویژه (کسور مالیاتی، کسر تامین اجتماعی، استفاده از مشوق های صادراتی و…) برخوردار شوند. همچنین تعهد ارزی کمتری نسبت به صادرات سایر کالاها دارد. به عنوان مثال در صادرات سایر کالاها بین 85 تا 100 درصد بدهی ارزی ایجاد می شود اما در مورد شرکت های خدمات فنی و مهندسی این تعهد 10 درصد است.
4 میلیارد دلار وارد 41 شرکت مهندسی ایرانی در عراق شد
عبدالامیر ربیحاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت3 بهمن 1402 اعلام کرد که 41 شرکت مهندسی ایرانی با 5 سال فعالیت از سال 1391 تا 1396 در 88 پروژه در عراق توانسته اند چهار میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد: عراق در حال حاضر به دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و در این راستا شرکت های ایرانی در نجف، کربلا، بغداد و … حضور پررنگی دارند و بیش از هزار واحد در حال اجرای پروژه هستند.
البته توان ارائه خدمات مهندسی فراتر از تدابیر فعلی ماست، زیرا مسائلی مانند تحریم ها و موانع بانکی همکاری ما را با برخی کشورها سخت کرده است، اما محمدرضا کریم زاده، مدیرکل دفتر صادرات دانش بنیان معاونت فنی و سازمان محصولات و خدمات مهندسی سازمان در فروردین ماه سال جاری (1403) توسعه تجارت ایران را اعلام کرد که در سال 1402 هجری شمسی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بالغ بر یک میلیارد و 292 میلیون دلار بوده است، به طوری که در این مدت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بالغ بر یک میلیارد و 292 میلیون دلار بوده است. 30 مورد از خدمات فنی و مهندسی در 20 کشور جهان توسط بهترین شرکت های ایرانی منعقد شد.
ابتکار دولت سیزدهم برای آزادسازی منابع مالی بلوک ایران به عراق
یکی از موانع افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق، ارزهای ممنوعه بین این دو کشور است، به طوری که پس از بی تدبیری بانک مرکزی دولت قبل در پذیرش محدودیت های بانکی تحت تحریم های آمریکا بین ایران و عراق، 7 تا 10 میلیارد دلار دلار پول ایران منتقل شد و صادرات برق و گاز به عراق در بانک تجارت این کشور ممنوع شد.
اما دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم از ظرفیت های متفاوتی استفاده کرد و در همین راستا رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اواخر خرداد ماه سال گذشته از آزادسازی سه میلیارد دلاری که در سال گذشته به ایران پرداخت شده بود، خبر داد. عراق بدهی گاز ایران به ترکمنستان را تسویه می کند.
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراقوی در سال 1400 اعلام کرد که بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق می تواند به صندوق سرمایه گذاری مشترک منتقل شود تا بخشی از بازسازی عراق در اختیار ایران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه منافع عمومی در عراق بیشتر معطوف به خرید ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی از ایران است، گفت: در مسیر صنعتی شدن عراق، ایران از توانایی بسیار خوبی در زمینه صادرات مواد اولیه و اعزام کارشناسان، تجهیزات و تجهیزات فناورانه برخوردار است. و ما با توجه به پیشرفتی که عراق شاهد آن است، باید صادرات خود را با شرایط تطبیق دهیم که ایران را در بازار عراق با ثبات تر می کند.
تعامل خدماتی و آموزشی اقلیم کردستان عراق با کردستان
صادق خدر ویسی، مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اقلیم کردستانوی در 24 ژانویه 1402 از توسعه آموزش های مهارتی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با هدف تبادل تجربیات بین دو کشور خبر داد و اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای است مربیان ایرانی . در همین راستا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق این فرصت را برای مربیان ایرانی فراهم می کند تا مربیان و کارآموزان عراقی را آموزش دهند.
همچنین یاسین رحیم فرج، نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق شهریور 1402 در دیدار استاندار کردستان و رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر اهمیت مبادلات تجاری در حوزه کالا و خدمات بین کردستان عراق و ایران تاکید کرد و گفت: مرزهای مشترک زیادی با ایران داریم. به ویژه در مناطق کردنشین این کشور و اگر از این زیرساخت ها به درستی استفاده شود، “خوب، نتایج بهتری برای هر دو طرف به دنبال خواهد داشت.”
شایان ذکر است تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، فعالیت چندین مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق در استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان و نیاز مبرم اقلیم کردستان عراق به پشتیبانی فنی و فناوری است. . خدمات مهندسی و توانمندی های کشورمان در این زمینه و سایر زمینه ها از جمله توانمندی های مغفول مانده، با توسعه و تقویت مبادلات تجاری با این منطقه سازگاری دارد.
علاوه بر موارد فوق، اسماعیل احمدی شهردار مریوان بهمن سال گذشته (1402 هجری شمسی) از افتتاح پارک علم و فناوری در این شهر خبر داد و اعلام کرد که این پارک نه تنها مرکز اشتغالزایی بلکه محلی برای تبادل دانش بنیان با کردستان عراق است به نحوی که باعث می شود که مهندسان مجرب مریوانی روزانه به کردستان عراق سفر کنند و بتوانند با صاحبان ایده های جدید تعامل کنند.
دولت سیزدهم طلسم قطار شلمچه به بصره را شکست
در سال 1390 هجری شمسی، دولت دهم تفاهم نامه ای را برای ایجاد خط ریلی شلمچه به بصره منعقد کرد، اما این تفاهم نامه به دلایلی از جمله عدم پایبندی طرفین به مفاد توافقنامه و عدم رعایت مفاد قرارداد، این تفاهم نامه به مرحله اجرا نرسید. بحران داعش در عراق. سپس با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم و با توجه به اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال 1392 تفاهم نامه جدیدی بین دو دولت منعقد شد، اما به دلیل در خصوص عدم انجام تعهدات دولت عراق، این تفاهم نامه نیز پذیرفته نشد.
در سال 1996 و 1999 تفاهم نامه هایی بین دو طرف منعقد شد که هیچ کدام نتیجه ای نداشت و نتوانست طلسم راه اندازی این خط را بشکند. سرانجام در شهریور 1402 هجری قمری با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران و محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق، بنا به قول مسئولان، سنگ بنای احداث این خط آهن گذاشته شد و مقرر شد که این امر پروژه خط ظرف 18 ماه به بهره برداری می رسد.
شرایط عراق برای سرمایه گذاری در شرکت های مهندسی مناسب است
با توجه به مزیت های عراق نسبت به 15 کشور دیگر همسایه جمهوری اسلامی ایران، از نظر ژئوپلیتیکی، 1450 کیلومتر مرز مشترک این کشور با ایران فرصت مهمی برای تعاملات مرزی ما است. کشاورزی همچنین پس از نفت دومین بخش اقتصادی عراق به شمار می رود، به طوری که این کشور که حدود 22 درصد از زمین های قابل کشت (9.5 میلیون هکتار) را در اختیار دارد، کشوری بالقوه در صنعت کشاورزی و به دلیل کمبود آب به شمار می رود. به سمت آبیاری مدرن پیش می رود.
در خصوص شرایط همکاری شرکت های خارجی با عراق باید به آن اشاره کرد محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق وی در حاشیه سفر رسمی خود به هلند در 26 فوریه 1402 هجری قمری اعلام کرد که این دولت برای هر پروژه ای که اجرا شود برای اولین بار تا سقف 85 درصد ضمانت های حاکمیتی به بخش خصوصی می دهد. قانون اصلاحات اقتصادی عراق همچنین اجازه می دهد تا درصد مالکیت شرکت های خارجی تا 100 درصد باشد، علاوه بر این که صندوق توسعه عراق تعامل خوبی با بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها در بخش برنامه ریزی و سازمان خواهد داشت.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403021611382/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D9%87%D8%A7
