اخبار

پس ما به این سیاست عمل کردیم مجله خبری کشاورزی

در صورت تمایل می توانید عنوان این وسیله را در صدر لیست ابزارهای کشاورزی بیاورید، زیرا بسیار مفید و کارآمد سایت agriculture-na است. در میان محصولات وارداتی کشاورزی محصولات زراعی با سهم 71 دردصدی در صدر قرار دارند. اما در میان محصولات وارداتی کشاورزی محصولات زراعی با سهم 71 دردصدی در صدر قرار دارند. نگهداری از فلفل نیز معمولاً دشواری خاصی نداشته و بنابراین بهعنوان یکی از محصولات پرسود گلخانهای معرفی میگردد. این محصول جزو گروه میوه ها و سبزیجات تازه قرار میگیرد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که فلفلهای دلمه ای در نهایت تازه بودن به مشتری ارائه شود. باید تأکید کرد که میزان ضایعات میوه در ایران بین ۱۵ تا ۳۲ درصد و همین رقم در بلژیک یک دهم درصد است.

«تجارت» دیگر بخشی است که چشمانداز یک دهه آینده آن توسط این دو نهاد معتبر ارائه شده است. تأسیس گلخانه تولید نشا گیاهان مختلف درست قبل از شروع فصل کشت خاکی آن ایده بسیار پولساز و مناسبی است. حتما قبل از شروع به کار، اطلاعات خود را درباره آنها کامل کنید تا در حین کار به مشکل نخورید. با انتخاب مجری برای طرح های مختلف محصولات کشاورزی مانند دانه های روغنی و برنج نیز برنامه ریزیهای چند ساله برای خودکفایی در تولید این محصولات صورت گرفته است، به طوری که در سال قبل با تولید حدود 2 میلیون تن شکر در این محصول به خودکفایی رسیدیم. محصولات باغی با سهم حدود 16 درصد، محصولات دام، طيور و دارویی با سهم حدود 10 درصد، شيلات با سهم حدود 2 درصد رتبههای بعدی را در زمینه محصولات وارداتی به خود اختصاص دادهاند.

گزارش فوق تاکید میکند که اگرچه محصولات دام، طیور و دارویی در مقایسه با محصولات باغی صادرات کمتری دارند اما میزان صادرات آنها از سال 92 تا 95 به حدود 3.5 برابر رسیده است که نشان از ظرفیت صادراتی این محصولات برای بازار کشورهای همسایه دارد. نوآوریهای عمده فناوری در مواردی مانند کشاورزی عمودی در محیط داخلی، اتوماسیون و رباتیک، فناوری دام، شیوههای مدرن گلخانهای، کشاورزی دقیق، هوش مصنوعی و بلاکچین متمرکز شده است. در این گزارش تاکید شده که با توجه به بیشتر بودن تقاضا برای محصولات کشاورزی از تولید این محصولات در کشور، در آینده ممکن است این موضوع مشکلآفرین شود.

به همین سبب گل ها از بهترین محصولات گلخانه و از سودآورترین محصولات گلخانه ای هستند. برای هر منطقه جغرافیایی می­توان وضعیت پایداری کشاورزی را پس از تعیین امتیازات سنجه ها به صورت جداگانه محاسبه کرد و میزان پایداری مناطق مختلف را مورد مقایسه قرار داد. حوزه کشاورزی به عنوان حوزه ای راهبردی در دنیا به عنوان سنگ محک مناسبی برای ارزیابی قدرت استراتژیک یک کشور مورد مداقه قرار می گیرد. مریم بنت محمد الحمری، «وزیر امنیت غذایی» امارات که مقامش در نوع خود اولین در جهان محسوب می شود، می گوید: «مسئله این است که چطور می توانید شهروندان یک کشور را قادر سازید تا به غذایی مطمئن، مغذی، کافی و کم هزینه دسترسی داشته باشد. در این میان نیز هر روز تعداد مصرفکنندگانی که خواهان مواد غذایی ایمن و عاری از بقایای آفت هستند، رو به افزایش است.

البته رشد سرانه تولیدناخالصداخلی کشور طی یک دهه آتی تماما منفی خواهد بود؛ هرچند منفی اما رو به بهبود. کود اسید هیومیک امروزه محبوبیت زیادی در کشورهایی با دانش کشاورزی مدرن پیدا کرده و کاربرد های آن رو به گسترش است. در تولید هندوانه، گیلاس، خربزه و انواع ملون، سیب، انجیر و خیار هم جایگاه سوم جهان را از آن خود کرده است. وی گفت: با توجه به ارزآوری حاصل از محصولات گلخانهای، دولت نیز باید وامهای کمبهره، ارزانقیمت و بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار دهد. نشستی که در آن استاندار یزد بر استفاده از رایزنهای بازرگانی برای صادرات محصولات گلخانهای کرد و گفت باید پیگیریهای لازم برای جذب یارانه صادرات این محصولات صورت گیرد تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور فعالی داشته باشیم. توصیفی از آن جهت که به توصیف شرایط یا پدیده­های مورد بررسی بدون کم وکاست پرداخته می شود و همچنین همبستگی از آن جهت که در آن رابطه میان متغیر­ها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می­گردد. مؤمنی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تهیه و تولید و به رسمیت شناخته شدن داده های به روز و واقعی به جهت مشخص و معین شدن وضعیت موجود اظهار کرد: باید آمارها به طور دقیق مشخص و معین و وضع موجود به درستی شناخته شود تا بر اساس اطاعات واقعی راهبردنگاری دانش بنیان صورت گرفته و سپس سناریوهای مدیریت نرم افزاری و زیرساخت های بخش سخت افزاری حوزه کشاورزی مهیا شود و به اقدام و عمل برسد؛ در این حوزه برنامه های بسیاری به طور مکرر تهیه و تنظیم شده است و تنها باید آمارهای واقعی در یک برنامه ریزی منظم، متعهدانه و مشخصی اجرایی و محقق شود، نه آنکه ۳۰ سال بگذرد و پس از گذر این زمان پروژه «اصلاح زیر ساختی اراضی شالیزاری» مازندران تنها بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، یا نمی شود ۱۰ سال از زمان مطالعات زهکشی اراضی شالیزاری شمال کشور گذشته باشد اما هنوز پروژه های پایلوت آن اتفاق نیفتاده باشد.

جنجال «آب ساختاریافته» و مزایای منحصربهفرد آن برای سلامتی بدن؛ داستان چیست؟ دربخش دوم ما در مورد عواملی که برای ساخت تاسیسات تولید گلخانهای است بحث میکنیم. سرمایه لازم ساخت گلخانه شامل هزینه های ساخت ابنیه هم میشود که این مورد شامل هزینه های ساخت خانه کارگری و بخش مدیریت و کارکنان و همچنین نگهبانی و از این قبیل و همچنین هزینه های دیوار کشی دور پروژه و البته هزینه های ساخت اتاقک تأسیسات مجزا از گلخانه میباشد که این بخش بسیار بخش پر هزینه ای هم خواهد بود که هر متر مربعی بین 4.000.000 تومان الی 7.000.000 تومان هزینه روی دست کارفرما میگذارد. سایر ابزارآلات فولادی نیز مراحل مختلفی را در ساخت طی می­کنند. در واقع تولیدات سایر غلات دانهدرشت ایران طی یک دهه آتی 1/5 درصد رشد خواهد کرد. آنها برای راه اندازی یک گلخانه و مزرعه مدرن باید به سوال های زیادی جواب دهند. صاحب گلخانه راضی به اجاره دادن گلخانه اش نمی شد. در الگوی لاجیت ضرائب براورد شده فقط علائم تاثیر متغیرهای توضیحی را روی احتمال پذیرش متغیر وابسته نشان می دهند ولی تفسیر مقداری ندارند یعنی با توجه به ضرائب نمی توان میزان تاثیر متغیرها را مشخص و اولویت بندی نمود. از مخزن کود برای کوددهی کودهای محلول در آب همراه با آب آبیاری استفاده می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی بیشترین اثر را در بخش کشاورزی گذاشته، گفت: بخاطر تغییر اقلیم رخ داده در کشور کشاورزان آسیب زیادی دیده اند که باید با توسعه سیستم های آبیاری نوین میزان خسارت های وارده بر اثر خشکسالی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم. بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد. این گزارش میافزاید: همچنین باید از طریق اعمال سیاستهای صحیح قیمتگذاری محصولات کشاورزی (زراعی و دامی) و ارائه بموقع تسهیلات اعتباری و حمایت کامل از کشاورزان و تولیداتشان – از طریق بیمه محصولات کشاورزی – و بالاخره با کارآمدنمودن و تقویت تشکلهای تعاونی و صنفی روستایی نسبت به یاری بخش کشاورزی و زحمتکشان این بخش زیربنایی همت گماشت. یک مشکل دیگر این است که نظام نقدینگی بر بخش کشاورزی حاکم است ونظام اعتباری در این بخش معنا ندارد و بر اساس آخرین گزارشها، نرخ سرمایهگذاری در این بخش منفی است و کاهش ضریب مکانیزاسیون، شاهدی بر این ادعا میباشد. این درحالی است که نرخ رشد 4/1 درصدی دو سال اخیر تولید برنج، طی یک دهه آتی به ۵/ ۱ درصد کند خواهد شد.

بر اساس اعلام واحد اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، در گزارش دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز که تحت عنوان «تحلیل طرحهای عمرانی بخش کشاورزی» منتشر شده آمده است: بخش کشاورزی تامین کننده 7/13 درصد تولید ناخالص داخلی (به قیمت ثابت 1376) ، یک پنجم اشتغال کشور، 23 درصد ارزش صادرات غیرنفتی، 82 درصد از غذای مصرفی کشور و 90 درصد نیاز مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی است و با وجود نوسان سیاستهای چندین دهه اخیر، این بخش توانسته است ضمن تقویت سایر بخشهای اقتصادی با قدرت به حیات خود ادامه داده و در شرایط نامطلوب نیز ظرفیتهای نوینی را ارائه دهد. بازوری پژوهشی مجلس همچنین تاکید میکند که تولید شیلات در ایران رشد چشمگیری نسبت به سایر محصولات کشاورزی داشته است و طی یک دهه اخیر تولید آن به بیش از دو برابر رسیده است.

بر اساس آمارهای مشترک «فائو» و «سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه»، تولیدات سایر غلات دانهدرشت ایران از حدود ۳ میلیون تن سالهای گذشته به 3/5 میلیون تن تا ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت. در 20 سال گذشته بهدلیل تحریمها و مشکلات داخلی از انواع تکنولوژیها عقب افتادهایم. بلکه این تعداد محصول به عنوان محصولات اصلی در ساختار کشاورزی دنیا مطرح می باشند. محصولات باغی با سهم حدود 18 درصد، محصولات دامی با حدود 11/5 درصد و محصولات شيلات با کمتر از یک درصد در ردههای بعدی قرار دارند. این گزارش در همین زمینه مینویسد: طی یک دهه اخير توليد کل محصولات کشاورزی از رشد متوسط ساليانه 2.63 درصد برخوردار بوده است.

بنابراین با توجه به خشكسالی فلات مركزی و نوار جنوبي كشور، در بلندمدت توسعه شیلات و جایگزینی حوضچههای پرورش ماهي به جای تولید محصولات كشاورزی و باغي، ميتواند در دستور كارنهاد تقنینی و اجرایی كشور قرار گیرد. برای این منظور از یک سری شاخص هایی که در زیر به آن اشاره شده است استفاده گردید. بالا گرفتن تنشها در جنگ تجاری ادامهدار غولهای اقتصادی دنیا پتانسیل آن را دارد که حجم تجارت جهان را کاهش دهد یا منجر به تغییر مسیر آن شود؛ درحالیکه ترکشهای آن بر بازارهای بینالمللی و داخلی را نیز نمیتوان نادیده گرفت. تجارت همچنین برای درآمد و معیشت مناطق صادرکننده موادغذایی همچون آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب عاملی حیاتی خواهد بود، کشورهایی که انتظار میرود سهم آنها از صادرات محصولات کشاورزی جهان افزایش یابد. مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران نیز میگوید: بازگشت محصولات اخیر از روسیه و هند به دلیل استانداردهای بازارهای هدف است.

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، در گفتگو با تجارتنیوز گفت: این محصولات نمیتوانند مدت زیادی در سردخانه بمانند. بر اساس آمارهای فائو تولید انگور، پیاز، آلبالو، شیر گوسفند و کیوی نیز در ایران فراوان است و این کشور جایگاه هفتم تولید این نوع محصولات را در جهان دارد. همچنین آمارهای فائو حاکی از آن است که جایگاه ایران در تولید خرمالو، عسل و چای در جایگاه دهم قرار گرفته است. چرا که برایهزینه حملونقل آن چندان بالا نیست. اگرچه تهیه مواد غذایی برای این جمعیت انبوه کار آسانی نیست. امنیت غذایی را در بسیاری از مناطق جهان تهدید میکند. گزارش مذکور به سه مشکل قانونی پیش روی توسعه بخش کشاورزی ایران اشاره میکند. استفاده از فناوریهای نوین در کشاورزی تضمین میکند که کشاورزان در کمترین زمان ممکن مواد غذایی فراوانی را رشد دهند. در کنار ارزش غذایی محصولات، تبلیغات تاثیر چند برابری در فروش محصولات کشاورزی و در نتیجه درآمد شما از محصولات کشاورزی دارد.

به گزارش سراج24 ؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی بر اهمیت توسعه کشت فراسرزمینی تاکید کرد. در حالی که بسیاری از کشورها درصدد استفاده از این موقعیت و پرکردن جای خالی دو کشور هستند، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نامهای به سازمان گمرک صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیبزمینی، پیاز و بادمجان را ممنوع اعلام کرد. این محصولات کشاورزی شامل سیبزمینی، هندوانه، گوجه فرنگی، خربزه، خیار و بادمجان میشود. کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، انواع کلم، انواع فلفل، کاهو، خیار، سیبزمینی، انواع سیر و انواع سبزیجات است، بهطوریکه در تولید خیار و خربزه در رتبه سوم جهان، در تولید هندوانه در رتبه چهارم، در تولید گوجه فرنگی در رتبه هفتم، در تولید سیبزمینی و سیر در رتبه سیزدهم جهان و در تولید کاهو در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد.

خیار، گوجهفرنگی، فلفل، توتفرنگی، طالبی، بادمجان و سبزیجات برگی (گشنیز، ریحان، شاهی و اسفناج)و از دسته محصولات دیگر شامل گل و گیاهان زینتی شاخه بریده (رُز، گلايول و داودي) و گلهای آپارتماني و همچنین گیاهان دارویی از این موارد هستند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با انتقاد از وضعیت کشت گلخانه ای در استان فارس گفت: با وجود اینکه این استان به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی یکی از استان های کم آب کشور به شمار می رود اما متاسفانه کشت محصولات کشاورزی در فارس همچنان مانند سال های پرآبی است. پایگاه شاخص های اساسی علم بر اساس میزان استنادهای دریافتی یا اثرگذاری مقالاتی که توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی صورت می گیرد، آنهایی که به لحاظ حجم استنادهای دریافتی در مجموع یک درصد برترها قرار گرفته باشند را معرفی می کند. ۵۵۹۸۷۱۱ نفر برای انقلاب سفید و ۵۲۱۱۰۸ نفر علیه انقلاب سفید آرای خود را به صندوق ها ریختند. این سمپاش یک سمپاش مفید است که در عملیات ضدعفونی و بهداشت استفاده می شود و با کمک آن کشاورز می تواند به راحتی حشره کش ها را روی محصولات مزارع خود اسپری کند و می توان از آنها برای نظافت محیط نیز استفاده کرد.

البته ممکن است گاهی طبیعت سر ناسازگاری بگیرد و تولید این محصولات با افت مواجه شود، اما بهطور کلی محدودیتی وجود ندارد. البته نرخ رشد 17/5 درصدی مصرف سویای دو سال اخیر ایران به سطحی کمتر از یک درصد طی یک دهه کاهش خواهد یافت. البته باید توجه داشت که این کار غالباً، فقط در یک گیاه از هر چهار گیاه انجام میشود و چند هفته بعد اگر باز هم نیاز به افزایش تراکم باشد، دوباره یک شاخه جانبی از هر چهار گیاه حفظ میشود، با این روش تراکم ساقه بهطور تدریجی افزایش مییابد. در بخش تقاضا نیز مصرف 3/1 میلیون تنی برنج ایرانیان طی یک دهه آتی تغییر چندانی نخواهد کرد. براساس اطلاعات موجود از بین 231 کشور دنیا، تقریبا 3/1 آنها در امر تولیدات کشاورزی پیشتاز بوده به نحوی که در تولید یک تا چند محصول کشاورزی، رتبه های اول تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده اند در این زمینه جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی در تولیدات کشاورزی دنیا برخوردار است. مصرف این غلات در خوراک احشام نیز از نزدیک ۵ میلیون تن به 7/4 میلیون تن افزایش خواهد یافت؛ امری که بیانگر رشد 2/8 درصدی طی یک دهه آتی است. پس از تغییر مکرر چند سردبیر و بروز اختلافنظرهای مدیریتی جدی و ناکامی در روش مدنظر مدیران تازه، این پایگاه خبری تخصصی فعال بخش کشاورزی از اواسط زمستان ۹۷ به دلیل بلاتکلیفی سیاستهای مالی و همچنین تغییر مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی تا نوروز ۹۸ در دسترس نبود.

50 عدم تخصیص حساب به شماره تلفن همراه در این بخش از بانکداری دیجیتالی، مشتری می تواند حسابی که قبلا در شعبه برای آن، نرم افزار همراه بانک و سامانه پروفایل همراه در بانکداری دیجیتالی را فعال نموده است، غیرفعال نماید. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ واحد گلخانهای تولید گل در چهارمحال و بختیاری فعال است. سرپرست پیشین وزارت جهاد کشاورزی درباره از بین رفتن ۷۰ درصد اراضی کشور تشریح کرد: اظهارنظر فائو در این رابطه که ۷۰ درصد اراضی ایران طی چند سال آینده خشک میشود، غیرواقعی است. آقای محمد خیر اندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان: در استان کرمان بیش از ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی خسارت وارد شد که از ۵ هزار و ۵۰۰ رشته قنات استان کرمان متاسفانه حدود هزار رشته قنات بین ۵ تا ۱۰ درصد خسارت دیدند، همچنین خطوط انتقال بشدت آسیب دیدند و در برخی جاها از بین رفت. در همین زمینه نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با تجارتنیوز گفت: با اعمال این دستور به احتمال فراوان با مازاد تولید محصولات کشاورزی مواجه شویم. بر اساس این گزارش ایران در تولید محصولات پسته، زرشک، خاویار، زعفران، میوههای هستهدار و انواع توت جایگاه نخست در جهان را در اختیار دارد.