اخبار

پیاده‌سازی سامانه هوشمند گلخانه‌ای توسط محققان دانشگاه شهید چمران اهواز

وی بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های استادان دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: تمامی مراحل طراحی و پیاده‌سازی سیستم هوشمند گلخانه‌ای بر پایه‌ی اینترنت اشیا با همکاری دانشجویان دانشگاه شهید چمران انجام‌ شده است و باوجود همه‌گیری کرونا موفق شدیم از طریق جلسات منظم در فضای مجازی این سیستم را طراحی و اجرا کنیم.

نادری سورکی بیان کرد: تخصیص منابع مالی در انجام پژوهش و اجرایی کردن آن در حوزه‌های مختلف نقش مهمی دارد و امیدواریم مسوولان دانشگاه شهید چمران بتوانند با حمایت‌ هرچه بیشتر از پژوهشگران، زمینه‌ اجرای طرح‌های مرتبط با جامعه را بیش‌ازپیش فراهم کند.

مهدی نادری سورکی افزایش کیفیت محصولات تولیدی و کاهش مصرف آب و انرژی را از مهم‌ترین مزایای این سیستم دانست و بیان کرد: سیستم طراحی‌شده شامل شبکه‌ بی‌سیم بردبلند با توان مصرفی کم است که پارامترهای حساس در یک گلخانه‌ها از جمله میزان دما، رطوبت، نور و… را جمع‌آوری و با ذخیره‌سازی در یک سرور مرکزی امکان پیمایش لحظه‌ای این داده‌های حساس را فراهم می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه مجله خبری کشاورزی دکتر عضو هیات‌علمی گروه برق دانشکده‌ مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز و طراح و مجری این پروژه گفت: در رویکرد هوشمندسازی، داده‌های حساس یک فرآیند جمع‌آوری می‌شوند و پس از پردازش در اختیار افراد در حوزه‌ها و صنایع مختلف مانند صنعت کشاورزی قرار می‌گیرد تا با بهره‌گیری از این داده‌ها بتوانند تصمیم‌گیری بهتری نسبت به روند فعالیت و فرآیند موردنظر خود داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه برق دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ابراز رضایت کشاورزان از پیاده‌سازی سیستم هوشمند گلخانه‌ای افزود: با توجه به نتایج موفق‌آمیز اجرای این طرح و ارزیابی‌ مطلوب به‌ دست‌آمده می‌توان امیدوار بود که با  اجرای گسترده‌ آن، بخشی از مشکلات و نگرانی‌ کشاورزان در زمینه‌ آبیاری، کود دهی، آفات و… برطرف شود.



منبع اخبار

وی افزود: در این سیستم می‌توان یا بهره‌گیری از الگوریتم‌های نوین هوش مصنوعی اطلاعات جمع‌آوری‌شده را پردازش کرده و نتایج را در اختیار کشاورز قرار داد، تا با استفاده از این نتایج کشاورز تصمیم‌گیری بهتری برای مراقب از انواع محصول کاشته شده در گلخانه داشته باشد.

طراح و مجری این پروژه افزود:در استان خوزستان گلخانه‌های بسیاری وجود دارد و یا در حال راه‌اندازی هستند که در آنها محصولاتی کشت می‌شود که به لحاظ آب و هوایی مختص این استان نیست بنابراین می‌توان با استفاده از سیستم هوشمند گلخانه‌ای به کشاورزان کمک کرد تا محصولات باکیفیت‌ بالاتر و هزینه‌ کمتری را روانه‌ بازار کنند.

 نادری سورکی عملکرد گلخانه‌ مکانیزه با گلخانه‌ هوشمند را متفاوت دانست و ادامه داد:سیستم گلخانه‌ی هوشمند بر پایه‌ هوشمندسازی اینترنت اشیا طراحی‌شده است که برگرفته از انقلاب صنعتی چهارم است که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان در حال تلاش برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این دانش در حوزه‌های مختلف صنعتی به‌منظور حرکت به سمت انقلاب صنعتی نسل چهارم هستند.