اخبار

چهار محصول کشت تابستانه در خوزستان مشمول خرید تضمینی شدند

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه بزرگترین جلگه کشاورزی کشور در خوزستان وجود دارد گفت: در سال زراعی جاری ، خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصول گندم توانست رکورد خوبی را در خرید این محصول راهبردی در کشور ثبت کند که این میزان خرید نسبت به سال زراعی گذشته ۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امیری زاده با بیان اینکه برای رفاه حال دامداران و اطمینان بیشتر با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون بیش از ۱۰۰جایگاه دام در خوزستان به مه پاش مجهز شده است افزود:با همکاری بسیج سپاه پاسداران نیز کار نصب مه پاش در جایگاه‌های دام ادامه خواهد داشت.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌ دامی و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.

وی گفت: این محصولات مقاوم به کم آبی باصرفه اقتصادی، جایگزینی مناسب برای کشت شلتوک که در سال زراعی جاری در خوزستان به طور کامل ممنوع است خواهد بود.

وی ادامه داد : با توجه به خشکسالی پیش رو و تجارب سال‌های گذشته، ۹۵ استخر ویژه آب تنی گاومیش‌ها تاکنون در چهار شهرستان اهواز ،دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه احداث شده و ۱۵ استخر دیگر نیز در حال احداث است.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه ذخایر آب سدهای خوزستان به هیچ وجه برای کشت شلتوک که به آب بسیار زیادی نیاز دارد کفاف نمی‌دهد افزود: کشت شلتوک برای سال زراعی جاری تنها در استان های شمالی مجاز است و برای سایر نقاط کشور به دلیل خشکسالی و کمبود آب به طور کامل ممنوع است.

استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه زهکشی و آبیاری، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲میلیون هکتار را دارد.



منبع اخبار

به گزارش مجله خبری کشاورزی علیرضا مهاجر روز پنجشنبه در نشست مسوولان اداره‌های شهرستانی جهاد کشاورزی در محل سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کشاورزانی که کشت سویا را انجام دهند در ابتدای کشت برای هر هکتار ، ۳۰میلیون ریال به صورت بدون عوض دریافت می‌کنند و قیمت تضمینی آن  نیز هر کیلوگرم ۲۱۰ هزار ریال است.

مهاجر، از کشاورزانی که مجاز هستند در تابستان امسال کشت تابستانه داشته باشند خواست به کشت محصولات کم آب بَر روی آورند و دولت برای خرید تضمینی محصول آنان آمادگی دارد.

۲ سال خشکسالی، کم آبی و ناکافی بودن آب ذخایر سدهای خوزستان، تولید بخش کشاورزی استان را کاهش داده است.

وی بیمه دام سبک و سنگین چهار شهرستان غرب خوزستان را از اقدامات جهادکشاورزی بیان کرد و ادامه داد: تاکنون ۱۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین خوزستان بیمه شده، و تا بیمه کامل دام‌ها این طرح ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه محصول کنجد نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۰۰ هزار ریال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به صورت تضمینی خریداری می‌شود گفت:در صورتی که کشاورز قادر به فروش کنجد بالای قیمت تعیین شده باشد می‌تواند محصول خود را بفروشد در غیر این صورت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کنجد را به قیمت تضمینی از کشاورز خریداری خواهد کرد.

خدارحم امیری زاده با بیان اینکه به دلیل خشکسالی بی‌سابقه‌ در ۵۰ سال گذشته در خوزستان، کشت شلتوک امسال براساس تصمیم شورای تامین استان ممنوع شده است افزود: برنامه‌ریزی‌، اطلاع رسانی، اقناع سازی و تدوین الگوی کشت در حوضه‌های آبی خوزستان انجام شده و کشاورزان همراهی خوبی با مدیریت جهادکشاورزی داشته‌اند.

مهاجر ادامه داد: برای محصول ماش و سورگم نیز قیمت تضمینی تعیین شده است تا کشاورزان با خیال آسوده محصول خود را کشت کنند.

معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی با اشاره به مشکل کم آبی در خوزستان و وضعیت بحرانی ذخیره آب سد کرخه در ۲ سال خشکسالی اخیر افزود: کشت این محصولات متناسب با وضعیت کم آبی در استان است.

تداوم خشکسالی و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان، ممنوعیت و محدودیت کشت‌ تابستانه و آب بر، بر میزان تولیدات بخش کشاوررزی استان تاثیر منفی خواهد گذاشت.