اخبار

کاشت برنج توضیح کامل مراحل مختلف کاشت برنج ایرانی از اپتدا تا مصرف نهایی

در اواخر فروردین ماه کشاورزان بذری را انتخاب می کنند که پر محصول بوده و در برابر آفات مقاومت داشته باشد (اکثر اوقات همان بذر به دست آمده از سال گذشته شان). این بذرها همان برنج های سبوس دار هستند که با نام شلتوک شناخته می شوند. بهره‌مندی شالی‌کاران گیلانی از ثمره تلاش خود در گرو برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب متولیان امر در عرصه تولید و تنظیم بازار این محصول است، معضلی که سال‌ها درباره آن گفته شده اما فریادرسی نیست. در این میان آن چه که بیشتر از هر چیزی ممکن است که به برداشت برنج کشت دوم ضربه بزند، باران های سیل آسای پاییزی است. این باران ها ، برنج کشت دوم را می خوابانند و سبب می شوند که هم برنج خراب بشود و هم این که هزینه برداشت برنج افزایش بیابد. با توجه به این نکته ها باید گفت با وجود افزایش کمباین ها ، در برخی مناطق از شمال ، کشاورزان به برداشت با کمباین تمایلی ندارند و ترجیح می دهند که برنج خود را به صورت دستی برداشت نمایند.

به همین دلیل می توان گفت یکی از معایب agriculture-na به روش دستی بالا بودن هزینه هاست. اگر در زمان برداشت شاهد شرایط نامساعد جوی باشیم پروسه برداشت طولانی تر و دستمزد پرداختی به کارگران نیز افزایش پیدا می کند. با وجود تمام پیشرفت هایی که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی رخ داده هنوز هم برخی از کشاورزان برای کاشت و برداشت برنج اعلاء، اقدام به استفاده کارگران می کنند و از دستگاه هایی مانند کمباین استفاده نمی کنند. بهترین مکان و زمان کاشت و برداشت برنج ایرانی در استان مازندران و گیلان است.

آغاز کاهش قیمت برنج با رسیدن فصل برداشت/ قیمت عمده فروشی برنج ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان شد

عمق شخم معمولاً کم است (بین ۱۰ تا ۱۵ سانتى‌متر) و برگرداندن خاک نيز چندان ضرورى نخواهد بود. برنج چین دوم همانند برنج کشت دوم معمولا در استان مازندران کشت می شود چون استان های گیلان و گلستان به دلیل گرمای هوا بستر مناسب برای رشد این برنج را ندارند. پس از برداشت برنج کشت اول، هنوز ساقه های جدیدی از ریشه های برنج در زمین باقی مانده اند که کامل رشد نکرده اند. اغلب کشاورزان پس از برداشت برنج به روش دستی و یا دروگر، شالی ها را در این دستگاه جدا می کنند. به طور کلی فرآیند برداشت برنج، یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین فرآیندهایی است که این گیاه باید طی کند. در واقع با ایجاد یک راهکار مناسب برای برداشت گیاه برنج در کنار کاهش تلفات و ضایعات، می توان هزینه‌های تولید را نیز تا حدود زیادی پایین تر برد.

زنان ایرانی نیز از این قاعده به کنار نبوده و چه در زندگی عشیره ای و قبیله ای ایل ها، چه در روستاها و دهکده های کوچک و بزرگ، چرخ کار را به همراه مردان خود می چرخانده اند. زنان گیلان نیز سهم بزرگی در کار در شالیزار دارند و بدون آنها کار کاشت و برداشت برنج انجام نمی گیرد. شلتوک ها بعد از برداشت به کارخانه های شالی کوبی منتقل شده و پوست آنها یا همان سبوس از برنج جدا می شود.

راهنمای کامل کاشت گل گاوزبان

از اواسط فروردین شروع به آماده کردن زمین های کشاورزی خود برای کاشت برنج میکنند . این کار علاوه بر کمک به تغذیه بهتر گیاه، باعث سفت شدن زمین می شود و به این ترتیب ریشه گیاه به عمق زیاد خاک نفوذ نکرده و کندن آن جهت انتقال به زمین اصلی راحت‌تر خواهد شد. از مخازن پلی اتیلن برای ذخیره سازی مایعات از قبیل آب، نفت، گازوئیل و کود دهی در مزارع برنج استفاده می شود.

آفات برنج