اخبار

کاهش بارش‌ها و پیش‌بینی آینده‌ای خشک برای کنگاور

فرماندار کنگاور نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی، اظهار داشت: کنگاور مانند کل کشور از مباحث مرتبط با خشکسالی رنج می‌برد و به لحاظ منابع آبی وضعیت مناسبی ندارد.

این مسوول با اشاره به اینکه جلساتی در راستای برنامه ریزی صحیح و بررسی راهکارهای عملی برای مقابله با بحران احتمالی کم آبی در شهرستان برگزار شده، اظهار داشت: انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزی باید با جدیت بیشتری در این شهرستان پیگیری شود.

کاهش بارش‌ها و پیش‌بینی آینده‌ای خشک برای کنگاور

وی از خسارت ۲۵۵ میلیارد تومانی بخش کشاورزی کنگاور خبر داد و افزود: این میزان خسارت بیشتر در بخش های زراعت و تا حدودی باغات بوده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کنگاور در ادامه عنوان کرد: از ۱۵ هزار هکتار اراضی آبی شهرستان کنگاور، ۶ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات این شهرستان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته و پیش بینی می شود که در سال آینده با حمایت دولت و تسهیلات کم بهره به متقاضیان ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد آبی زراعت کنگاور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، بحران کم آبی در کشور، موضوعی داغ و مورد بحث در چند سال اخیر بوده است، در این ایام و با توجه به پشت سر گذاشتن بحران کم‌آبی و خشکسالی در تابستان جاری باید برنامه ریزی مدونی برای سال آینده انجام شود. کارشناسان این حوزه می‌گویند که در سال آبی جاری (۱۴۰۱-۱۴۰۲) در شهرستان کنگاور متوسط بارندگی کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته خواهد داشت، امری که می طلبد برنامه ریزی جامعی برای مقابله با این بحران در سال آینده صورت گیرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان کنگاور با بیان اینکه در این شهرستان به علت اینکه بحران خشکسالی ادامه دارد امکان تخلف در بخش چاه های آب هم زیاد است، بر ضرورت بکارگیری تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: اداره امور آب شهرستان در راستای حفظ منابع آب سطحی و زیر زمینی حتما با موارد تخلف برخورد می کند.

وی با اشاره به ارائه طرح‌های نوین برای رفع این مشکل گفت: ارائه طرح الگوی کشت که هفته آینده توسط وزارت جهادکشاورزی به استانها ابلاغ می شود که در آن استفاده از محصولات سازگار با آب و هوای شهرستان بررسی شده، حذف و یا محدود کردن برخی محصولات آب بر و افزایش محصولات استراتژیک همچون گندم در این طرح تاکید شده است.

«جواد سلطانیان» با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر مساحت شهرستان دچار خشکسالی شدید شده است، اظهار داشت: کنگاور در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نیز دچار خشکسالی خواهد شد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی اعلام کرد: بر اساس مطالعات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، استان کرمانشاه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در پهنه خشکسالی شدید تا  بسیار شدید قرار داشته و تمام زیربخش‌های کشاورزی استان و همچنین شهرستان کنگاور درگیر خشکسالی بوده‌ است.

الماسی با بیان اینکه نصب بیشترین کنتورهای هوشمند در سطح استان مربوط به کنگاور است که این موضوع مورد تقدیر استاندار کرمانشاه نیز قرار گرفته است، افزود: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای عمیق از جمله ابزارهای کنترل و ضروری در راستا جلوگیری از مصرف بی رویه حوزه کشاورزی است.

«محمدامین بختیاری» افزود: امسال نسبت به بلندمدت که به عنوان خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر نامگذاری شده بود ۲۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم و همین امر منابع آبی شهرستان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

گزارش های بدست آمده توسط خبرنگار مجله خبری کشاورزی نشان می دهد استان کرمانشاه در سال زراعی ۱۴۰۱ جزو سه استان کم بارش کشور بوده و کاهش نزولات جوی کشور در سال زراعی جاری تنش های آبی و خسارت های زیادی به استان، شهرستان کنگاور و به ویژه روستاها وارد کرده است.

وی همچنین از توقیف ۲ دستگاه ادوات غیرمجاز حفر چاه عمیق که به صورت شبانه در حین حفر چاه بودند، خبر داد.

انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند اولویت مهم شهرستان کنگاور

کاهش بارش‌ها و پیش‌بینی آینده‌ای خشک برای کنگاور

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده تا بخش قابل توجهی از منابع آبی در شهرستان کنگاور خشک شود و سطح سفره های زیرزمینی بشدت پایین بیاید و این مساله شبه بحران در صورتی که مدیریت نشود خسارتهای جبران ناپذیری را برای این منطقه به بار خواهد آورد. کلید مدیریت بحران آب تغییر ساختار مصرف آب در بخش کشاورزی است.

نماینده عالی دولت در شهرستان کنگاور؛ کنترل هوشمند چاه‌های مجاز را از دیگر راهکارهای مصارف بی رویه عنوان کرد که اصلاح و تعدیل با هدف گذاری تعیین شده نیز مد نظر قرار گرفته است.

مدیر امور منابع آب شهرستان کنگاور اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه مصرف در این حوزه، برخورد با کسانی است که چاه مجاز دارند اما بیشتر از میزان برداشت می کنند که با نظارتهای مستمر می توان مصارف بی رویه را کنترل کرد.

شهرستان کنگاور با بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.



منبع اخبار

«فرزاد الماسی» با بیان اینکه پیش بینی ها از وضعیت بارندگی شهرستان در سال آبی جاری چندان خوشایند نیست، اظهار داشت: پیش بینی شده که کنگاور تا حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی مواجه خواهد شد که این وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته برای شهرستان به بار خواهد آورد.

بختیاری همچنین از امحای ۶ هزار مترمربع کشت برنج در شهرستان کنگاور در تابستان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با امحا این میزان از کشت برنج، حدود یک میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.

کاهش بارش‌ها و پیش‌بینی آینده‌ای خشک برای کنگاور

مدیر اداره جهاد کشاورزی کنگاور نیز در این راستا گفت: کشاورزی و بخش های مربوط به این حوزه، اولین رده اشتغال، اقتصاد و تولید را در این شهرستان شامل می‌شود.

مدیر هواشناسی شهرستان کنگاور در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی با بیان اینکه مجموع بارش سال زراعی جاری ۴۰۸ میلیمتر است که نسبت به بارش های سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دارد، گفت: بر اساس مدل های هواشناسی از آب های آزاد، پیش بینی می شود شهرستان کنگاور در سال آبی آینده با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شود.

«تورج خانزاد» اظهار کرد: در سال زراعی جاری، خشکسالی بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی از انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از خروج سالانه صدها مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی خبر داد و گفت: طی هفته گذشته با همکاری گروه گشت و بازرسی در جهت صیانت از منابع آبی، هفت حلقه چاه غیرمجاز دیگر ضمن تشکیل پرونده برای صدور احکام قضایی به مراجع قضایی معرفی شدند.

خسارت ۲۵۵ میلیاردتومانی خشکسالی به کشاورزی کنگاور

امحا کشت برنج و ذخیره یک میلیون مترمکعب آب

«محمد خزایی» در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی، اظهار داشت: اقتصاد اکثر خانوارها بخصوص مناطق روستایی بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده و در طول سال‌ های گذشته کاهش نزولات جوی، بحران کم‌آبی و خشکسالی مشکلاتی را برای بهره‌برداران این بخش ایجاد کرده است.

۶ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کنگاور اجرا شد

کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در سال آینده در کنگاور

در اینجا مهمترین مساله این است که همه باید باور داشته باشیم که آب نیست و شرایط خشکسالی در شهرستان کنگاور که روزی آن را با نام سرزمین سراب های جاری و چشمه های جوشان می شناختند، حکمفرما شده است، در وصف کم آبی در شهرستان کنگاور همین بس که در تابستان امسال حتی در برخی مناطق پر بارش‌ شهرستان‌ آبرسانی تانکری انجام شد و برای اینکه بیشتر باور کنیم که وضعیت بحرانی پیش روی ماست پیش بینی های هواشناسی از خشکسالی در سال آینده خبر می‌دهد.