کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نیازمند عزم ملی است/همه تقصیرها را گردن خودروساز نیندازید


مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به ویژه در تعطیلات نوروزی به دلیل افزایش ترافیک به شدت افزایش می یابد. در ایران بر اساس آمار، تعداد خودروهای در حال تردد به حدود 38 میلیون خودرو رسیده و جمعیت بر اساس آمارهای غیررسمی از مرز 87 میلیون نفر فراتر رفته است. در این شرایط تعداد تصادفات به ویژه تصادفات فوتی در نوروز امسال با روند کاهشی نسبت به سال های گذشته به 714 مورد رسید.
به گزارش ایسنا، در ایام نوروز طبق آمار حدود 502 میلیون سفر انجام شد که سهم تردد بین شهرها و استان ها بیش از 477 هزار سفر بوده است. این در حالی است که حدود 100 هزار تصادف رخ داده که 21 هزار و 441 مجروح و 814 کشته برجای گذاشته است. خوشبختانه تعداد تصادفات فوتی نوروزی نسبت به سال 1402 به 1403 کاهش یافت زیرا سال گذشته 1217 نفر در تصادفات جاده ای در نوروز جان خود را از دست دادند.
آیا خودرو تنها عامل تصادف است؟
اگرچه آمار تصادفات باعث تاسف همگان می شود، اما شاید پرده پنهان پشت این ماجرا علل تصادفات و سهم آنها باشد! این بدان معناست که اکثر مسئولان و مردم، پایین بودن سطح ایمنی خودروهای داخلی را دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر در تصادفات جاده ای در ایران می دانند. در حالی که خودرو به تنهایی نه عامل تصادف و نه علت مرگ است.
با نگاهی به آمار تصادفات در ایران، مشخص می شود که 52 درصد از علل تصادفات وسایل نقلیه، خطای انسانی است. این درصد در جهان به 67 درصد می رسد. از سوی دیگر، در حالی که تنها سه درصد از شرایط جاده ها در دنیا باعث تصادف می شود، در ایران این آمار به 20 درصد می رسد که نقش وزارت راه را برجسته می کند. جالب اینجاست که تنها 12 درصد خودروها در ایران دچار تصادف می شوند که این تصادفات شامل نقص فنی یا کیفی یا سطح ایمنی پایین است.
اگرچه در این مدت خودروسازان به عنوان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای نام برده می شدند، اما شاید زمان آن فرا رسیده باشد که نقش سایر ارگان ها و سازمان ها در این موضوع روشن شود. بدون شک کیفیت بالای جاده ها، بهبود روشنایی و جاده ها و حتی افزایش جریمه های رانندگی برای بازدارندگی رانندگان از ارتکاب تخلف نیز می تواند عاملی در کاهش تصادفات باشد. این در حالی است که در کمک رسانی به العافات ضعف هایی وجود دارد که بخشی از آن به تاخیر در ورود تیم های امدادی برمی گردد.
نقش موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده در مرگ و میر بالای تصادفات
نکته دیگر اینکه کاهش آمار فوتی ها نشان از ایمن شدن پلت فرم خودروهای داخلی دارد. ایمنی که به دلیل رعایت 85 استاندارد توسط سازندگان می باشد. اما در این بخش باید آمارها را جداگانه تحلیل کرد زیرا بخش قابل توجهی از تصادفات منجر به فوت مربوط به خودرو نیست و به موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند نسبت داده می شود.
این در حالی است که حتی آمارها حاکی از آن است که بخش زیادی از مرگ و میرها به دلیل خودروهای فرسوده در تردد و نبود وسایل ایمنی مناسب آنهاست، چرا که همچنان بیش از 13 میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده در کشور و بیش از 80 دستگاه خودروی فرسوده وجود دارد. درصد آنها از تجهیزات بیرونی هستند و از حداقل اقدامات ایمنی مانند ایربگ، ترمز ABS و EBD استفاده نمی شود. بنابراین جایگزینی خودروهای قدیمی با مدل های به روز یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش تصادفات است که البته با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نیازمند عزم ملی و کمک دولت است.
خطر لوازم یدکی تقلبی برای جان مردم
قطعا پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از عوامل مهمی است که می تواند در کاهش تصادفات در ایران نقش داشته باشد، زیرا قطعاً می توان با نظارت خودکار جاده ها و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد حداقل ها، ایمنی تردد را ارتقا داد. وسایل ایمنی مانند چراغ های بهداشتی، ترمزها و وسایل کنترلی وسایل نقلیه که منجر به افزایش تعداد وسایل نقلیه در جاده ها می شود. علاوه بر این، سازمان هایی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید از فروش لوازم یدکی تقلبی بی کیفیت در بازار جلوگیری کنند، زیرا قطعات یدکی بی کیفیت که به درستی کار نمی کنند، خود می توانند حادثه ناگواری ایجاد کنند.
مقامات مسئول به جای اتهام زنی باید همکاری کنند
البته در این میان خودروسازان داخلی و قطعه سازان نیز نباید از نقش خود در تولید خودروهای باکیفیت و تعامل با سایر دستگاه ها غافل شوند. بدیهی است که با دادن اطلاعات مخدوش، با انگشت اشاره هم مشکل تصادف و فوت حل نمی شود. تحلیلها اجازه تصمیمگیری و حل مشکل را نمیدهد، زیرا کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نیازمند عزم ملی و همدلی همه ارگانها و نهادهای ذیربط است.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403012110959/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%88%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%B9%D8%B2%D9%85-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%82%D8%B5%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86
