اخبار

کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین صادرات را دارد؟ مجله خبری کشاورزی

راهکارهای کشاورزی هوشمند امروزه در بستر اینترنت اشیا طراحی و پیاده سازی می سایت agriculture-na گردد. با روند رو به رشد اینترنت اشیا و راهکارهای بی سیم و همچنین قابلیت توسعه و یکپارچگی که با سایر سیستم ها دارد، امروزه راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرند. ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون و در کنار کشورهای همسایه خود یک بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل میدهد که میتواند نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کند. در عراق، بیش از سه میلیون نفر در ناامنی غذایی بهسر میبرند. این پروژه 420 میلیون دلاری با هدف اجرای کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم در ایالت مهاراشترا هندوستان به اجرا خواهد درآمد. این درحالی است که باید دگرگونی درا ین بخش اتفاق بیفتد. این سخنرانی که گزارشی از حضور آقای دکتر عطری در کارگاه آموزشی مدل های کشاورزی هوشمند بود، با حضور معاون محترم پژوهش و فن¬آوری موسسه جناب آقای دکتر مین باشی، محققین سازمان حفظ نباتات، اعضای هیات علمی موسسه، برخی مراکز استانی و دانشگاهها برگزار شد. ابتدا آقای اله دینی مدیرعامل شرکت، گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع را ارائه نود و پس از قرائت گزارش بازرس قانونی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت، با تقسیم ۱۰% از سود خالص بین سهامداران موافقت شد؛ و در پایان سازمان حسابرسی به سمت بازرس اصلی و روزنامه ابراری اقتصادی جهت نشر آگهی های شرکت برای مدت یک سال انتخاب گردید.

کشاورزی از مهم ترین قسمت های هر دولت و کشور است که به نوعی می توان آن را شغل زندگی بخش نامید. سرشاخه های گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای اولین بار در دهه 1800 میلادی به اروپا آورده شد، ولی چندان مورد استفاده قرار نگرفت تا اینکه در انگلستان طی جیرهبندی شکر در جنگ جهانی دوم، تحت کشت قرار گرفت. اولین جنبش به سمت کشاورزی نوین در زمان حضور امیر کبیر صورت گرفت. در این کارگاه در خصوص مفاهیم و اجزای کشاورزی هوشمند و نقش موثر آن در بهرهوری و تحول کشاورزی مباحثی ارائه شد.

شرکت آرشین که سالهاست در زمینه IoT فعالیت داشته، در حوزه اینترنت اشیا در کشاورزی نیز پروژههایی را پیادهسازی نموده است. زمان کاشت محصول و این که چه مراقبت هایی لازم دارد می تواند به شما کمک کند تا کار کشاورزی خود را به نحو احسن پیش ببرید. کشاورزی هوشمند، تصمیم گیری، مراقبت از گیاهان و حیوانات را آسان تر کرده و اجازه می دهد تا فرایندها به صورت خودکار انجام شوند. و به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا این دادهها را در نقشه خود نظارت کنند. سپس سنسورها دادهها را به ابر میفرستند و به کشاورزان اجازه میدهند. آنها سنسورهای متصل به وسایل پوشیدنی دام را به منظور نظارت بر ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، درجه حرارت و حتی هضم غذا قرار میدهند. در طول نیمه دوم قرن ۲۰، تولیدکنندگان با استفاده از اصلاح نژادی به ایجاد نژادهای دامی و نژادهای دورگه که تولید را افزایش میدهند متمرکز شدند، در حالی که عمدتاً نیاز به حفظ تنوع ژنتیکی را نادیده میگیرند. به گزارش فارس، عمده نگرانی کشاورزان و تولیدکنندگان از سالهای گذشته نبودن خریدار و فاسد شدن محصولاتشان بود که مجبور میشدند به قیمتهای نازل که حتی هزینه تولیدشان را در نمیآورد محصول خود را بفروشند.

در چند سال اخیر کشت زعفران به لحاظ برتری آن ازنظر کیفیت و مرغوبیت نسبت به زعفران استان خراسان رواج بیشتری پیدا کردهاست و کشاورزان در روستاهای: دشت خاک، سر بنان، جرجافک و باب هویز و .. به کشت زعفران ترغیب و آن را ترویج دادهاند. همزمان، اگر تولید کشاورزی به مناطق خاصی مثل استان ایلام منتقل شود -که دارای سفرههای آبی غنیتری است- کشاورزی میتواند آیندهدار باشد. همه اینها با Hive Monitor که در میان کندو قرار دارد و دادهها را به ابر منتقل میکند امکانپذیر میشود. از همان زمان بود که به آرامی دولتمردان ایرانی شروع به عادت کردن به درآمدهای نفتی کردند که به سهولت وارد خزانه کشور میشد، فارغ از آنکه این ثروت هر روز بیشتر از روز قبل مانند موریانه پایههای اقتصادی کشور را میخورد. کشاورزی علاوه بر تأمین مواد غذایی مردم کشور از عمدهترین فعالیتهای اقتصادی محسوب میشود که لازمه پایداری آن، مدیریت منابع آبی است. برای پایبندی به مشکل گرا، سناریوهای برنامه را بسازید، تا اطمینان حاصل شود که نتایج واقعی است.

IoT اعتقاد بر این دارد که یک شبکه هوشمند از سنسورها، محرکها، دوربینها، روباتها، درنها و دیگر دستگاههای هوشمند در سطح بالا، کنترل و تصمیمگیری خودکار، باعث ایجاد یک اکوسیستم پایدار در این رده از صنایع میشوند. و برخی محصولات همچون زیتون، جو، حبوبات، سیب زمینی و پیاز و گردو به آب کمتری حدود ۳۰۰ میلی متر نیازمند هستند که باید موضوع کشت های جایگزین به طور جدی در برخی مناطق کشور دنبال شود. این کمکها شامل تأمین نیازهای سرمایهگذاری مالی، کمکهاى فنى و تکنیکى با مشارکت بخش خصوصی ایران و تسهیل صادرات محصولات کشاورزى و شیلاتى ایران به چین یا از طریق چین به دنیا است.

حالا دیگر ابزارهای متنوعی برای راحتتر شدن فرآیند کاشت و برداشت محصولات کشاورزی ساخته شده که یکی از آنها جی پی اس است. با استفاده از دستگاههای هوشمند IoT میتوان چندین فرآیند را در چرخه تولید به طور خودکار انجام داد. این تحقیق با هدف مقایسه ی اشتغال زایی و کسب درآمد روی 0033 متر زمین که در آن کشاورزی گلخانه ای و کشاورزی سنتی صورت گرفته است انجام شده است، بطوریکه بررسی ها نشان می دهد ، بسته به نوع سادگی یا تجهیزات مصرفی برای نوع محصول در هر گلخانه هزینه ها متفاوت است و از متری 333 هزار ریال تا 2333 هزار ریال هزینه ایجاد هر مترمربع گلخانه را میتوان برآورد کرد. و هنگامیکه سرمایهی شما یک موجود در حال حرکت است، نظارت بر همهچیز از سلامت تا محل نگهداری آن میتواند برای موفقیت پایدار کسب و کار شما حیاتی باشد. یا سنسورهایی که بهمنظور تشخیص علفهای هرز استفاده میشود؛ در رباتهایی استفاده میشود که در زمین کشاورزی حرکت میکنند.

وی بیان داشت: در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم پیشنهاد راهاندازی ایستگاه یا مرکز تحقیقات بلوط داده شد و این موضوع به زودی مصوب میشود. این درحالی است که سنسورها می توانند اطلاعات را در زمان واقعی درباره ارزیابی خاک، محصولات کشاورزی و هوا ، پیش بینی الگوهای آب و هوایی و نظارت بر تجهیزات و وسایل نقلیه ارائه کنند. تحکیم عناصر می تواند به ارایه بازار و ارقام محصولات و بهینه سازی ارزش بالقوه کمک کند. در سال 2016 راه حل های ردیابی دام را برای کمک به نظارت و ردیابی گاو گله داران در نیجریه فراهم کرد. در سال ۲۰۱۶ راه حل های ردیابی دام را برای کمک به نظارت و ردیابی گاو گله داران در نیجریه فراهم کرد. بلکه میتواند ارزشهای نوظهور در کشاورزی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی خانواده، از جمله پرورش گاوها یا حفظ انواع خاص دام با کیفیت بالا را حفظ نماید. یاسر رحیمیان افزود : امروزه با استفاده هرچه بیشتر از اینترنت و تلفن های همراه سهولت و دسترسی به اپلیکشن های تلفن های هوشمند افزایش یافته و با استفاده از اپلیکشن های متععد طراحی شده در بخش آموزش اصول فنی کشاورزی، دامداری و باغداری می توان اصول فنی را به سهولت و صرف کمترین هزینه فرا گرفت و با استفاده بهینه از منایع موجود، راندمان تولید در واحد سطح را بالا برده و سود بسیار خوبی را برای کشاورزان پیشبینی کرد.

بدین ترتیب سهم این سه کالا از کل ارزش صادرات کالاهای کشاورزی و غذایی بسیار ناچیز بوده است. ،گفت: بنده بحث تغییر الگوی کشت را با بازنگری در کل مقوله کشاورزی کشور ترکیب میکنم چرا که الگوی کشت فقط یکی از سه مساله رو در روی کشاورزی ایران است و نه همه آن. براساس آمارهای این گزارش، هرچند اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی 3/9۹/ ۳ را تجربه خواهد کرد، اما در سال پس از آن یعنی ۲۰۲۰ دوباره به رشد مثبت باز خواهد گشت؛ رشدی معادل 1/1 درصد. با توجه به تجربههای جهانی، توسعه کشاورزی قراردادی بهترین شیوه و روش برای برقراری ارتباطات بین بازیگران زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذایی است، اما توسعه این نوع قراردادها نیازمند وجود الزامات و وجود شرکتهای تخصصی کارآمد و توانمند در بخش کشاورزی است.

سنسورها، قطعههای سختافزاری کوچکی هستند که میتوانند از سیستمهای کنترلی به صورت ثابت یا متحرک قرار گیرند. اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بیبرنامگی در کشت محصولات، کشاورزان را در اغلب اوقات در شرایط زیان قرار داده و کشاورزی را تبدیل به یکی از مشاغل پرریسک کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از اینهبیتت، طی 6 ماه قرار است 311 هزار و 400 هکتار زمین بایر در مصر به شهر کشاورزی تبدیل شود. زمانی که آنها از خانه خود رفتند، فعالیت های درآمدزای آنها قطع شد و زمانی که باز می گردند تبدیل به افرادی آسیبپذیر میشوند، که به شدت به کمک نیاز دارند. یکی از جاذبههای این منطقه هم اسبهای نژاددار باشقیر هستند که بسیار معروفاند. اگر در این روند خللی ایجاد شود از وجود سرمایهگذاران بهره میبریم. اهداف اصلی اقتصادی کشاورزی پایدار نیز عبارتند از: دسترسی و ورود به بازار مناسب و تجارت منصفانه، افزایش بهره وری اقتصادی تولید، پایداری اقتصاد خانوار تولیدکننده، افزایش تولید و ارزش افزوده تولیدات، کاهش هزینههای تولید، بازده خوب و مداوم، کاهش نهادههای بیرونی، بهترین استفاده از منابع محلی. لطفاً به این مسئله بیاندیشید و دست از نوستالژی میوههای دستچینشده از شاخه و گوشت و لبنیات محلی دست بردارید.

استفاده از هوش مصنوعی روشی کارآمد برای کنترل و نظارت بر شناسایی نقایص و کمبودهای مواد مغذی موجود در خاک است. پس از شناسایی مشکلات احتمالی، کاربر میتواند با استفاده از پلتفرم IoT نسبت به اقدامات لازم در محل تصمیمگیری نماید. این در حالی است که پس از جابهجایی، دریافت جیره غذایی، یک اولویت بهشمار میرود. یکی از کاربردهای مهم IoT در کشاورزی، بهکارگیری سنسورهایی است که شرایط نامتعادل بودن میزان اسید خاک را به کشاورزان هشدار میدهد. کنترل آبیاری و بهکارگیری سنسورهایی جهت صرفهجویی در میزان آب مصرفی از بزرگترین خدماتی است که IoT ارائه کرده است. بنابراین جهت پاسخ به این نیاز بایستی به دنبال راهکاری کمهزینه و کمزیان بود و آن هوشمندسازی کشاورزی است. با معرفی فناوری اینترنت اشیا به جهانیان، می توان گفت که حرفه های زیادی تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

مجموعه این داده ها و اطلاعات به تولید محصولات در مزرعه کمک می کنند. در این نشست تاکید شد که ساخت کشاورزی هوشمند نتیجه اجتناب ناپذیر توسعه شتاب زده فناوری اطلاعات مدرن است. سیستمهایی هستند که بر تولید نظارت دارند. این گونه سنسورها در محیطهای گلخانهای کاربرد زیادی دارند. جنس استویا شامل 200-150 گونه علفی، درختچهای و نیمه درختچهای است. سیستمهای نظارت بر خاک Cropx که شامل دو بخش سختافزاری و نرمافزاری میباشند و رطوبت، دما و رسانایی الکتریکی خاک را اندازی گیری میکنند. این سیستمها معمولاً شامل تعدادی دستگاه و سنسور هستند که به شبکهی IoT در کشاورزی و دامداری، متصل شدهاند.

هزینه تمام شده این بخش هم مانند هزینه گوجه فرنگی میباشد. همچنین این گزارش به اینترنت اشیا از نوع narrowband IoT (NB-IoT) اشاره می کند ، که می تواند به عنوان پشتوانه ای قوی در حمایت از استاندارهای جهانی به شیوه اتصال LPWA (2) به کار رود ؛ به گونه ا ی که این روش می تواند ارتباط انواع اشیا را به اینترنت با در نطر گرفتن کارایی، هزینه پایین ، اتصال امن، و عمر طولانی باتری ، فراهم کند. بر اساس نظر اساتید مدعو هر گونه برنامهریزی و سرمایه گذاری در زمینه استفاده از ماهوارهها (اعم از Modis و Sentinel) بدلیل عدم امکان کنترل و مدیریت ماهواره اشتباه است. در این همایش سعی شده است از یکی از متخصصین هوشمندسازی و RS از کشور هلند بهعنوان سخنران مدعو بینالمللی استفاده شود و آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای مرتبط با اینترنت اشیا (IOT) ارائه گردد. همچون دانشگاه استنفورد که متخصصین زیادی را برای «دره ی سیلیکون» یا همان Silicon Valley پرورش میدهد، واخنینگن نیز به تربیت دانشجویانی میپردازد در دره ی غذا مشغول به کار میشوند. کمیته علمی برای برگزاری این همایش و هدایت پانلهای تخصصی از همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف، پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و سایر صاحب نظران بهرهمند خواهد شد.

یک مورد شرکت NatureSweet است این شرکت، شرکتی در تگزاس است که به تولید گوجه فرنگی گیلاسی مشغول است و موفق به بهبود محصولات خود با این روش شده و با استفاده از یک سیستم توسعه یافته توسط Prospera، هزینه های خود را کاهش می دهد. معاون سازمان فضایی با تاکید براینکه ورود فناوری های فضایی از طریق این شرکت ها به زندگی مردم، نیازمند حمایت از کسب و کارها است، افزود: یکسری نیازها حکومتی هستند و دولت برای آنها تعریف و برنامه ریزی دارد؛ برای مثال در زمینه کشاورزی هوشمند، مزارعی که باید مدیریت شوند و افزایش تولید داشته باشند، می توانند از طریق استارتاپها و بدون دخالت دولت، مورد حمایت قرار گیرند. بنابراین، ACTED (1) با حمایت مالی بنیاد کارفور ( Carrefour Foundation ) (2) ، در حال کمک به 80 کشاورز در دیاله (3) عراق در راستای تقویت تخصصهای کشاورزی و ایجاد انعطافپذیریشان است، در حالی که امنیت غذایی یکی از مهم ترین نیازها در دیاله بهشمار میرود.

به همین دلیل اکثر افراد از دستگاه GPS برای موتورسیکلت، خودرو یا حتی گوشی تلفن همراه خود استفاده میکنند. انتظار میرود تا پایان امسال این رقم بدون تغییر باقی بماند و یا حتی بیشتر شود. با به کارگیری این نوع کشاورزی، مهاجرت از روستا به شهر کاهش چشمگیری پیدا می کند و حتی جوانانی که برای انجام شغل های صنعتی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند، به روستای خود بازگشته و شغل اجدادی خود (کشاورزی) را ادامه می دهند. اسماعیل شریف، نخستوزیر مصر در کنفرانس خبری اعلام کرد: این شهر در قسمت شمال غربی مصر ساخته خواهد شد و با استفاده از بهروزترین فناوریها تلاش خواهد شد که سازگار با محیط زیست بوده و بیشترین کارآیی و بهینگی را در تولید محصولات داشته باشد. کشاورزی مدرن رویکردی نوین و در حال تحول توسعه در شیوههای کشاورزی میباشد که به کشاورزان کمک میکند تا بهرهوری محصولات را افزایش دهند و منابع طبیعی از قبیل آب، زمین منابع غذایی و غیره حفظ نماید. این درحالی است که این اپراتور مخابراتی در زمینه کشاورزی هوشمند و برنامه ریزی برای توسعه بیشتر راه حل های دیگر ی هم دارد. سریعتر از طریق رابط کاربر شناسایی شوند و نسبت به حل مشکلات گلههای خود اقدام نمایند.

گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت­ مدرس در سال 1365 با پذیرش اولین دانشجو در مقطع کارشناسیارشد، مأموریت اصلی خود را در راستای تربیت مدرسان و استادان دانشگاههای کشور آغاز نمود و امروزه بسیاری از استادانی که درزمینهی اقتصاد کشاورزی به تحقیق و آموزش میپردازند از دانشآموختگان این دانشگاه هستند. برای مثال یک چوب پنبه برای تنظیم درجه حرارت برای کندوهای شما و یک شمارشگر که تعداد زنبورها را در هنگام ورود و خروج شمارش میکند. به گزارش ایسنا، مسعود پورحمیدی در نشست تخصصی بازاریابی بینالمللی با رویکرد محصولات صادرات کشاورزی در اتاق بازرگانی، اظهار کرد: شاخصهای تعیین کشورهای هدف شامل ریسک کشور، ریسک سیاسی و ریسک تجاری، شرایط منطقهای و سطح روابط سیاسی، درجه نفوذپذیری در بازار خدمات فنی و مهندسی، حجم و روند صادرات ایران به کشور هدف شاخص باز بودن اقتصاد، ثبات اقتصادی (تراز پرداختها، ذخایر خارجی، عملکرد نرخ ارز، دسترسی به دلار) حجم و میزان رشد تولید ناخالص داخلی، LPI شاخص عملکرد لجستیک، متوسط تعرفههای اعمالی و موانع غیر تعرفهای و حجم پتانسیلهای صادراتی ایران به کشور هدف است. رشد گیاه به دمای متوسط بین ۱۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۸۰ درصد نیاز دارد.