اخبار

کشاورزی ما نیازمند یک تغییر تکنولوژی است مجله خبری کشاورزی

در عوامل انسانی نیز این شرایط باید برقرار باشد تا یک کشاورزی موثر و هدفمندی انجام شود: نیروی کار ،ابزار و وسایل، سایت agriculture-na سرمایه و مواد. امروزه گیاهان زینتی طرفداران زیادی پیدا کردهاند و زندگی آپارتمان نشینی نیز نتوانسته جلو استفاده از گیاهان و درختچههای گیاهی را بگیرد. همچنین امروزه صنعت غذا بسیار بستگی به نوع زندگی بشر دارد. ولی با رشد کیفیت زندگی بشر و آگاهی مردم از خواص تغذیهای و درمانی مواد غذایی مختلف، همچنین گسترش ارتباطات و صادرات در جهان، اقبال به سمت تست مواد غذایی تازه، بیشتر شده و به جز قابلیت سیر کردن، ویژگیهای دیگری مثل طعمهای تازه، امکان تبدیل به تنوع غذایی بیشتر و خواص درمانی به گزینههای مردم برای انتخاب محصولات کشاورزی در سبد غذایی خانوار افزوده شده است. کشورهای زیادی این کالا را برای تولید محصولات خود مورد استفاده قرار می دهند، شما باید برای صادرات چوب پالونیا به خوبی بازاریابی صادراتی آن را در کشورهای دیگر انجام دهید.

طبیعی است که صادرات این محصولات هم با مشکل مواجه و هدررفت آن بالا باشد و به دنبال آن روز به روز از تعداد اقلام صادراتی کاسته شود. بهترین انار صادراتی از ایران به عراق و روسیه صادر می گردد. حتی داخل جعبه هم می تواند رشد کند. برخی از این دانشجویان از کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای جهان سوم به این دانشگاه آمدهاند تا پس از کسب دانش و مهارت لازم، آموختههای خود را در کشور زادگاهشان به کار گیرند. آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان در حال حاضر بزرگترین چالش موجود در کشور است . بهره گیری از پتانسیل های بالقوه در صنعت کشاورزی می تواند بستری برای هدایت کشور به سوی واکسینه شدن در برابر انواع و اقسام تحریمهایی که ممکن است امنیت غذایی کشور را تهدید کند، محسوب شود. تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی و تعاونی تولید روستایی نقش بی بدیلی در تکمیل زنجیره تولید و همچنین ارتقا، پایداری و مدیریت تولید و عرضه ایفا می نمایند. سرشاخه های گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارویی که در لیست پرسودترین محصول کشاورزی در ایران قرار دارد. سیستمهای آبیاری نوین مانند قطرهای، میکرو تیپ یا زیرسطحی بهره رویها و کارکردهای مختلفی دارد و بی شک بهرهوری مطلوبی نسبت به روش غرقابی دارد از سوی دیگر محصولی وقتی صحبت از کشت مخلوط میشود باید شرایطی را مانند همزمانی تاریخ کشت این دو محصول، نحوه آبیاری و نیاز آبی گیاه را در نظر گرفت که با هم هماهنگ باشد.

وقتی صحبت از کشاورزی و محصولات کشاورزی می شود همه مایل هستیم محصولی را کشت کنیم که نسبت به سایر محصولات کشاورزی پولسازترین و درآمدزاترین باشد. ما پیشبینی میکنیم مصرف همه کالاهای کشاورزی در این سال افزایش یابد، بجز گوشت گوساله که مصرف آن نسبت به سال قبل ۴.۴ درصد کاهش مییابد. اما «مهدی حسینی» رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور در مصاحبهای میگوید: سبد ثبتی سموم کشور که سازمان حفظ نباتات مطرح می کند ۵ درصد سموم پرخطر و بقیه آن متوسط و کم خطر هستند. به گزارش خبرنگار ایانا، بهدنبال سفر رئیس جمهوری قزاقستان و موافقتنامههای دوجانبه به امضارسیده، استاندار غرب قزاقستان با وزارت جهاد کشاورزی وارد تفاهمنامه جدید شد.

یکی از برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت فراسرزمینی در کشورهای مختلف است؛ در یکسال اخیر و دوره پسابرجام، شرایط برای کشت فراسرزمینی برخی غلات و دانه های روغنی در اوکراین و قزاقستان فراهم شد. برای هر منطقه جغرافیایی می­توان وضعیت پایداری کشاورزی را پس از تعیین امتیازات سنجه ها به صورت جداگانه محاسبه کرد و میزان پایداری مناطق مختلف را مورد مقایسه قرار داد. بعد از ارزیابی و محاسبه مزیت نسبی برای هر استان، این ارزیابی­ها رتبه­بندی شده و در نهایت پهنه­بندی کشور از نظر پایداری کشاورزی با استفاده از GIS روی نقشه ترسیم شد.. در بخش شیر و لبنیات نیز علاوه بر خود کفایی در تولید، صادرات داریم به طوری که در سال قبل 10 میلیون و 200 هزار تن لبنیات در کشور تولید و 804 هزار تن از این میزان تولید به کشورهای همسایه صادر شد. سامانه هوشمند آبیاری با صفحه خورشیدی کار میکند و چند شیر برقی و پمپ را نیز کنترل میکند. سامانه های نوین آبیاری به عنوان یکی از زیرساخت های افزایش بهره وری آب در زراعت مورد حمایت بوده و از این رو از اراضی تحت سامانه ها از حدود ۳۷ هزار هکتار در سال ۱۳۵۶ به بیش از ۲ میلیون هکتار در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

در چند سال گذشته برای اولین بار طرح پرورش ماهی در قفس های تعبیه شده در آب دریاها اجرا شده و با این روش بیش از ۳۰ هزار تن ماهی تاکنون تولید شده است. پس اولین کار در انتخاب بستر مناسب، تعیین نوع گیاهی است که قصد پرورش آن را دارید. اگر شما بتوانید به خوبی تبلیغات کنید و از ارزشهای محصولاتتان بگویید، میتوانید تقاضای آن را نیز بالا ببرید. در کنار ارزش غذایی محصولات، تبلیغات تاثیر چند برابری در فروش محصولات کشاورزی و در نتیجه درآمد شما از محصولات کشاورزی دارد. در دو سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی به رونق اقتصادی، توسعه و تجارت محصولات کشاورزی نگاه استراتژیک داشته به طوری که با مجموعه اقدام های صورت گرفته، تراز تجاری کشاورزی و غذایی روند مثبت را طی کرده و از منفی 8.1 میلیارد دلار سال 1392 به منفی 5.4 میلیارد دلار در سال 1393 بهبود داد و این مهم در پسابرجام شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که نرخ رشد صنعت منفی 2.2 درصد و بخش خدمات 0.2 درصد شد.

اگر با کیفیت­ترین موزها را در بسته­ بندی­ های نامناسب قرار دهید، قطعا مصرف کننده آنطور که باید به آن اشتیاق و توجه نشان نخواهد داد. بر اساس اعلام واحد اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، در گزارش دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز که تحت عنوان «تحلیل طرحهای عمرانی بخش کشاورزی» منتشر شده آمده است: بخش کشاورزی تامین کننده 7/13 درصد تولید ناخالص داخلی (به قیمت ثابت 1376) ، یک پنجم اشتغال کشور، 23 درصد ارزش صادرات غیرنفتی، 82 درصد از غذای مصرفی کشور و 90 درصد نیاز مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی است و با وجود نوسان سیاستهای چندین دهه اخیر، این بخش توانسته است ضمن تقویت سایر بخشهای اقتصادی با قدرت به حیات خود ادامه داده و در شرایط نامطلوب نیز ظرفیتهای نوینی را ارائه دهد. از نظر صادرات محصولات کشاورزی ایرن نیز در صادرات 10 محصول دارای رتبه های اول تا دهم جهان است با این توضیح که براساس منابع فائو، تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات 35 محصول اصلی بوده و از بین کشورهای جهان 64 کشور صادر کننده محصولات زراعی و 55 کشور صادر کننده محصولات باغی می باشند. چنانچه بتوانید محصول خوب و با کیفیتی را تولید نمایید می توانید بر روی صادرات محصولات گلخانه ای خود حساب کنید.

تکثیر آن از طریق قلمه گیری می باشد و قلمه ها بعد از 15 روز ریشه زده و بعد از رشد 5 سانتی ریشه برای زراعت آماده اند. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی دومین چالش پیش روی کشاورزی ایران را چالش ناپایداری عنوان کرد و ادامه داد: برای ایجاد پایداری در تولیدات کشاورزی و جلوگیری از افت و خیز در تولیدات و تغییر درآمد کشاورزان و امنیت غذایی باید یک نسخه پایداری در تولید محصولات داشت که این امر با کشاورزی حفاظتی تحقق مییابد. نمی­توانید همانگونه که محصولات کم ارزش خود را بسته­ بندی و حمل می کنید، همانگونه با محصولات ارزشمند خود رفتار کنید. بررسیهای انجام شده نشان می دهد علی رغم همه تلاشها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است. اوتروفیکاسیون، یعنی وجود مواد مغذی بیش از حد در اکوسیستمهای آبی که منجر به شکوفایی جلبک و کمبود اکسیژن میشود، منجر به از بین رفتن ماهیها و تنوع زیستی میشود و آب را برای نوشیدن و سایر مصارف صنعتی نامناسب میکند. در ادامه تشریح کرد: ما در شروع کار، فقط کیفیت خاک و توپوگرافی را بدون لحاظ کردن بارندگی و تبخیر و تعرق، بررسی کردیم که براساس نتایج به دست آمده، تنها ۰.۴ درصد از زمین های کشور، خیلی خوب یا خیلی غنی برای کشاورزی محسوب می شوند، ۳ درصد مساحت (حدود ۵ میلیون هکتار) زمین های خوب و مطلوب، ۱۰ درصد زمین ها (۱۷ میلیون هکتار) با مطلوبیت متوسط ،که باقی آن زمینهای فقیر و یا بعبارتی نامناسب برای کشاورزی هستند که حدود ۱۵ درصد مساحت کشور را خاکهای ضعیف (۲۵ میلیون هکتار)، ۳۴ درصد خاک خیلی فقیر (۵۶ میلیون هکتار) و ۲۴ درصد (۴۰ میلیون هکتار) نیز مساحت کاملا نامناسب برای کشاورزی هستند.

شکل 1- چارچوب کلی برای تعیین ظرفیت کلی توسعه کشاورزی پایدار در ایران با توجه به 5 سیستم حمایتی و زیر شاخه های آن. سطح زیر کشت کشاورزی در استان خوزستان طی سالهای 87 – 86 و 88 – 87 در رتبههای ششم و هشتم را میان استانهای با بیشترین سطح زیر کشت داشت. صدور سند رسمی برای این میزان اراضی چقدر هزینه خواهد داشت؟ رشد تولید گوشت گوساله در دوره ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲: پیش بینی شده است تولید گوشت گوساله در ایران طی این دوره هر سال ۳ درصد رشد کند و در پایان دوره به ۵۸۰ هزار تن در سال برسد. پیش بینی میشود بخش کشاورزی ایران طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ سالانه ۲.۷ درصد رشد کند. رشد مصرف گوشت گوساله در ایران از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲: مصرف گوشت گوساله در ایران طی این دوره سالانه ۱.۷ درصد افزایش مییابد و در سال ۱۴۰۲ به ۶۴۶ هزار تن خواهد رسید. رشد تولید گندم ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲: تولید گندم ایران در این دوره به طور متوسط سالانه ۵ درصد رشد میکند و در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۴ میلیون تن میرسد.

تشدید تحریمها موجب شد سال ۱۳۹۸ سالی سخت برای بازار محصولات کشاورزی ایران باشد و این واقعیت در مصرف برخی کالاها مثل شکر، گوشت، روغن پالم، پنبه و شیر مشهود بود. سنجش ازدور محصولات زراعی به علت دارا بودن توانائی پوشش سطوح وسیع زراعی با سرعت و بطور مکرر می تواند جایگزینی بسیار خوبی برای روش های سنتی بازدید از کشتزارها باشد. داشتن دست برتر در تولیدات غذایی و کالاهای استراتژیک می تواند به عنوان برگ برنده و ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی کشور نیز به حساب آید، نکته ای که البته عزم و تدبیر مسئولین و نگاه بلندمدت استراتژیست های اجرایی را می طلبد. این محصولات در بازه ی زمانی کوتاهی رشد کرده و ثمر می دهند و از این رو از بابت هزینه و سرمایه ای که مصرف می شود بازدهی زیادی دارند. بعد از بازسانی خرابه های حمله بسیاری از محصولات در ایران کشت شد که می توان به پرتقال، سیب، لیمو، هلو، فندق، سنجد، توت، گلابی و پسته اشاره کرد. با توجه به همبست قوی آب و انرژی، سیاست های اعمالی بر آب، بر انرژی نیز تأثیرگذار است.

طبق نظر کارشناسان این شرکت، روش به کار گرفته شده در این کشاورزی هوشمند، 75 بار بیشتر از کشاورزی سنتی و 10 بار بیشتر از یک گلخانه هیدروپونیک، بهرهوری داشته و این درحالی است که 95درصد کمتر آب مصرف میکند و درصد استفاده از آفتکشها نیز در این روش به صفر میرسد. در حالی که کمی درآمد نه تنها امکان سرمایهگذاری مجدد را نمیدهد، بلکه با توجه به فصلی بودن زمان درآمد کشاورز، موجب مقروض بودن دائمی او میشود. توافق سال ۲۰۱۹ ایران با روسیه و قزاقستان برای واردات گندم و صادرات مجدد محصول فرآوری شده (آرد) به کشورهای همسایه میتواند به رشد صنعت آرد ایران کمک کند. دکتر برخوری ضمن اظهار خرسندی از برگزاری اولین رویداد فناوری های کشاورزی هوشمند در شهرستان فاریاب گفت: برگزاری این رویداد ها و ارائه ایده ها کمک می کند که فناوری های هوشمند به بخش کشاورزی ورود پیدا نمایند که کاربردی کردن این ایده ها ، مورد نیاز کشاورزی پیشرفته و منجر به تولید محصول بهتر در منطقه میشود. کشاورزی پایدار به احیای دوبارهی زمین و سایر منابع طبیعی همچون آب و هوا کمک میکند. براساس منابع سازمان خواربار جهانی ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان متکی بر 66 محصول کشاورزی شامل 41 محصول زراعی و 25 محصول دامی می باشد.

به طور معمول ، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی چشم انداز شغلی خوبی دارند و اغلب می توانند علاوه بر رشته ای که مدرک خود را کسب کرده اند ، وارد رشته های مهندسی مرتبط نیز شوند . موارد گفته شده مجموعه ای از توصیه هاست , نه بایدها , در نتیجه پیش بینی های گفته شده ممکن است بصورت کامل محقق نشود همانطور که پیش بینی آب و هوا یکی از کارهای بسیار تخصصی و در عین حال عوامل بسیاری در تغییرات آب و هوا در آینده دخیل است. این گزارش عواملی مانند ترجيحات موجود در رژیمهای غذایی، درآمد کم و محدودیتهای بخش عرضه را از جمله دلایل کاهش مصرف غلات و گوشت قرمز توسط مردم در آینده میداند.

فلفل مدتهاست که در بازار ایران قیمت خوبی دارد و معمولا مانند صیفیجات دیگر دچار نوسان شدید قیمتی نیست. تخمین زده میشود که این ارزش تا سال 2025 با نرخ رشد مرکب سالانه 9.8% به 22 بیلیون دلار برسد. از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ رﺷﺪی حدود ۵۱۵ درﺻﺪ از ۳.۵ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ۲۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ، تولیدات زراعی با رشد حدود ۳۲۰ درصدی از ۲۰ میلیون تن به ۸۴ میلیون تن، محصولات دام و طیور با رشد ۳۳۰ درصدی از ۳.۵ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن و تولیدات شیلات و آبزیان با رشد ۲۱۰۰ درصدی از ۵۰ هزار تن به بیش از ۱.۱ میلیون تن اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. فروشگاه «توربا» با محصولات ارگانیک و طبیعی خود، بهشتی برای افراد آگاه به سلامت است. دارای ساقه های چوبی منشعب و متعدد است. میرآبهایی سنتی که نه تنها علم استفاده از زهکشی های نوین را ندارند بلکه گاه به دلیل نداشتن فن و مهارت لازم، در سیستم های مکانیزاسیون موجود که پس از صرف هزینه های قابل توجه مالی و زمانی احداث شده اند، دست برده و آن را به شیوه سنتی تبدیل و اجرایی می کنند اما چرا با وجود این تعداد تحصیل کرده بیکار در حوزه کشاورزی و به خصوص مهندسی آب با چنین خلا عجیبی مواجهیم و راهکارها در برابر رفع این نقیصه چیست و از اساس آیا حضور میرآبهای تحصیلکرده ضرورت دارد و سوال دیگر اینکه تا مکانیزه شدن کشاورزی چه مسیری پیش رو داریم؟

جمع آوری داده ها با نظارت بر مهمترین جنبه های محیط کنترل شده شما با استفاده از حسگرهایی که در طول عملیات رشد قرار داده شده است، آغاز می شود. به گزارش “راهبرد معاصر”؛ بر اساس سند چشمانداز 20 ساله در افق 1404 و برنامه پنجم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (94-1390)، تأمین نیازهای اساسی کشاورزی، برخورداری از سلامت و امنیت غذایی، رفاه و تامین اجتماعی، دستیابی به فرصت های برابر و توزیع مناسب در آمد در میان خانوارها و بهره مندی از محیط زیست مناسب و توسعه پایدار از جمله مواردی است که در بخش کشاورزی و توسعه روستایی به آن تاکید شده است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید جواد ساداتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم پیش بینی پذیری و بلندمدتی صادرات و واردات بخش کشاورزی تاکید کرد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند این بخش می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی داشته باشد و محصولات آن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد. ایران با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی، از نظر تنوع تولید محصولات باغی، بعد از کشورهای چین، امریکا.

از جمله خدمات زیر بنایی دولت ها بعد از انقلاب اسلامی ایران ارایه خدمات پیشگیری و درمانی دام و طیور به ویژه از طریق بخش خصوصی بوده است. ، 5) با استفاده از فرمول زیر قابل محاسبه می­باشد. به دلیل محدودیت منابع، به ویژه محدودیت منابع آب که حکایت از کاهش بیش از ۷۰ درصدی سرانه آب تجدید پذیر در نیم قرن گذشته دارد، رشد بخش کشاورزی را در ۴۰ سال گذشته بایستی عمدتا مرهون تدابیر مدیریتی در ارتقای بهره وری، به ویژه بهره وری آب کشاورزی که اکنون به بیش از ۴۲ درصد رسیده و به ازای هر متر مکعب آب ۱۲۲۰ گرم محصول تولید می شود، توسعه امور زیر بنایی، استفاده از دانش و فنآوری نوین و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه دانست؛ چنان که به رغم کاهش بارش و منابع آب، مجموعه تدابیر موجب رشد چشمگیر تولیدات کشاورزی شده است. اگر بتوانیم اطلاعات جدید و بروزی داشته و ایده های جدید کشاورزی را یاد بگیریم می توانیم کشاورزی خود را به کسب و کاری پردرآمد و پولساز تبدیل کنیم. هدف نهایی کمپانی توسعه ی این تکنولوژی است تا مزارع داخلی میسر تر شوند و بشود آن ها را در شهر های شلوغی که آب،انرژی و یا زمین زیادی ندارند ، به کار برد.

روش دیگری که در این دسته قرار میگیرد، و در دسته خاک کشت است، استفاده از گلدان برای کاشتن گیاهان مورد نظر خود در گلخانه است به این صورت که ابتدا گیاهان را در گلدان میکارند و سپس آن را به گلخانه انتقال میدهند در این روش محصول مورد نظر میتواند طی این هفته تا ۲۰ روز به عمل آید؛ البته برخی از محصولات دارای زمانهای طولانیتری هستند که این زمان تا یک ماه نیز پیش میرود. گیاهان دارویی مثل زعفران، به لیمو، نعناع، زوفا، شیرین بیان، شوید، زیره و شنبلیله جزو محصولات کشاورزی زود بازده به حساب می آیند. این گیاهان دارویی حداقل به سه مرحله آبیاری نیاز دارند و جزو گیاهان کم آبخواه محسوب می شوند. همانطور که می دانید، گل های در موقعیت های مختلفی کاربرد دارند و در هر زمان از سال، بازار خود را دارد. با توجه به اینکه سنجه­ها در مقیاس های متفاوتی محاسبه می شوند، بنابراین لازم است که آنها به یک مقیاس تبدیل شوند. کارفرما به کارگر مرد مزد کم نمی دهد چون می داند در این صورت به روستای دیگری برای کار می رود ولی ما زن هستیم و مجبوریم در کنار فرزندان و خانواده کار کنیم.