اخبار

سرنوشت برخی پروژه های عدالت برای مجلس یازدهم

چیزی به پایان کار مجلس یازدهم نمانده بود، مجلسی که با وعده شفافیت و اصلاح روند قانونگذاری و با هدف بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به قدرت رسید و پشت سر گذاشت. یک میراث اقتصادی بزرگ سابقه ای اثبات شده که ارزش بررسی دارد، به ویژه در زمینه اقتصادی.

به گزارش ایسنا، کار مجلس دوازدهم از 16 خرداد یعنی کمتر از دو هفته دیگر آغاز می شود. فرصت باقی مانده فرصت مناسبی برای بررسی طرح ها و قوانین مصوب مجلس یازدهم با استفاده از روش شناسی عدالت است تا مرجعی برای بررسی عملکرد دوره یازدهم و ترسیم چشم اندازی برای دوره دوازدهم باشد. ایسنا 4 مورد از این طرح ها و قوانین مصوب مجلس یازدهم را طی چهار سال گذشته بررسی کرد که در ادامه می خوانید.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر سفته بازی و سرمایه گذاری یا مالیات بر عایدی سرمایه از خرداد 1400 در دستور کار مجلس قرار گرفت و سرانجام چند روز پیش ایرادات شورای نگهبان به این طرح رفع شد. پیش بینی می شود این طرح تا پایان دوره یازدهم به قانون تبدیل شود.

مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از مترقی ترین قوانین کشور می داند که دست دلالان را از چهار بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا کوتاه می کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در تبیین اهمیت این طرح و اقبال مردم به اجرای آن بارها توضیحاتی ارائه کرد و تاکید کرد که این قانون تنها شامل یک درصد از افراد جامعه می شود و این افراد هستند. کسانی که به منظور دلالی و سود کار می کنند، شاید مقدار زیادی طلا، ارز، سکه، خانه یا اتومبیل می خرند. این مالیات اساساً مالیاتی است بر سفته بازی و ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن داد و بیداد سفته بازان.

اینکه این طرح تا چه حد می تواند با سفته بازی و سفته بازی و در نهایت جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها در این چهار بازار مواجه شود، بستگی به نحوه اجرای آن دارد. ضروری است نمایندگان مجلس دوازدهم وظایف نظارتی خود را نسبت به اجرای این قانون به نحو احسن انجام دهند.

برنامه ریزی برای تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره که اخیراً در شورای نگهبان تصویب شد، از سال 1401 دستور مجلس بود که سرانجام دو سال بعد به قانون تبدیل شد.

ایجاد ساز و کار لازم برای کمک به شناسایی منازل خالی از سکنه توسط شهرداری ها، پیش بینی ضمانت ها و مشوق های لازم برای ثبت کلیه قراردادها اعم از اجاره، خرید و فروش در سامانه ثبت معاملات املاک، اخذ کد رهگیری برای نظارت بهتر بر بازار مسکن و اجاره و پیش بینی حمایت های لازم از سوی مالکان در صورت تمدید مدت زمان اجاره یا اجاره واحدهای مسکونی برای مستاجران کم درآمد دارای بیش از سه فرزند و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن طی سال های آتی از نظر تورم عمومی. از جمله تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در مجلس.

پیش بینی می شود با اجرای این قانون بازار مسکن به ویژه اجاره بها ساماندهی شود و با رسیدن به ثبات، التهاب در حوزه مسکن فروکش کند. مسلم است که ورود نمایندگان مجلس دوازدهم زمینه ساز اجرای کامل این قانون از منظر نظارتی است.

قانون مالیات بر خانه های خالی

قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به «مالیات بر خانه‌های خالی» در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس نمایندگان و تأیید شورای نگهبان رسید. در این قانون هر واحد مسکونی واقع در تمام شهرهای دارای جمعیت یک نفر بیش از 100 هزار نفر که در هر سال مالیاتی مجموعاً 120 روز ساکن یا استفاده کننده در آنها وجود نداشته باشد به عنوان مسکن خالی و مشمول مالیات ماهانه برای هر ماه. پس از مدت ذکر شده بر اساس مالیات بر درآمد اجاره می باشد.

این قانون از جمله طرح هایی است که در ماه های نخست فعالیت خود به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است که به نظر می رسد با موفقیت اجرا نشده است. بر اساس جدول شماره 5 مربوط به منابع قانون بودجه سال 1403، درآمدهای مالیاتی بالغ بر یک میلیون و 308 هزار و 632 میلیارد تومان و سهم مالیات از واحدهای غیرمصرفی بالغ بر 1000 میلیارد تومان است. این رقم شامل حدود صد درصد از کل بودجه بالغ بر 6347 همتی است.

مالیات خانه های لوکس کمتر از این رقم است. در لایحه قانون بودجه سال 1403 درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت حدود 437 میلیارد تومان برآورد شده است. این در حالی است که صرفه جویی در منابع از محل مالیات واحدهای خالی و لوکس رقم چندانی نیست، چرا که بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورا، کل مالیات خانه های لوکس و خالی در 11 ماهه به 50 میلیارد تومان نرسیده است. سال گذشته

این قانون شناسایی واحدهای خالی و ایجاد سامانه املاک و مسکن برای ثبت اطلاعات مردم را پیش بینی کرده است و این سامانه ایجاد شده است. بر اساس گزارش متولیان این سامانه به کمیته اصول نود، تاکنون 570 هزار خانه خالی در شهرهای بالای 100 هزار نفر شناسایی شده و هشدارهای لازم برای پرداخت مالیات به مالکان آنها ارسال شده است.

بیش از 70 درصد اطلاعات اسناد یک صفحه ای ارائه شده توسط سازمان ثبت اسناد وارد سامانه شده است و با لینک دادن سامانه خودامضا، اطلاعات مالکان و مستاجران نیز به این سامانه متصل می شود. اطلاعات خرید و فروش در دفاتر اسناد و مدارک نیز به صورت الکترونیکی به سامانه املاک و مسکن متصل شد و تعداد سکونتگاه های اصلی بالغ بر 75 میلیون کد ملی بر اساس کد پستی در سامانه مذکور احصاء شد.

البته با وجود این گزارش، همچنان مشکلاتی در خصوص اجرای کامل قانون مالیات بر خانه های خالی وجود دارد و در همین راستا کمیسیون اصلی 90 مجلس مقرر کرد کارگروه تعامل دولت الکترونیک نظارت دقیقی بر اقدامات انجام شده داشته باشد. دستگاه های اجرایی در اجرای این قانون در صورت عدم رضایت مراجع از انجام وظایف قانونی، پرونده به مرجع قضایی ارجاع می شود.

با وجود تمامی اقدامات نظارتی مجلس یازدهم، همچنان مشکلات زیادی در اجرای قانون مالیات بر مسکن خالی وجود دارد که انتظار می رود از منظر نظارتی و حتی در صورت لزوم از منظر قانونگذاری، نظر مجلس دوازدهم دریافت شود.

قانون تسهیل صدور مجوزهای تجاری

مجلس در سال 1400 هجری قمری دستور تسهیل صدور پروانه کسب را صادر کرد و سرانجام در سال 1401 هجری قمری برای اجرا به دولت ابلاغ شد. هدف از تصویب این قانون، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت های اقتصادی و رونق تولید و انجام اصلاحات در روند صدور مجوزها و همچنین تنظیم و شفاف سازی نظام صدور مجوز در کشور علاوه بر مبارزه با رانت است. و تبعیض، جلوگیری از رفتار توهین آمیز، و نظارت آنلاین این مجوزها. به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نمایندگان، این قانون انحصار صدور پروانه کسب را از بین برد و به دوران سیاه رانت صنفی پایان داد.

مجلس چندین جلسه نظارتی برای بررسی روند اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار برگزار کرد و حتی به دستگاه ها اولتیماتوم داد. بر اساس آخرین گزارش شمس الدین حسینی، رئیس کمیته ویژه جهش و رونق تولید، بر عملکرد دستگاه ها در اجرای این قانون نظارت دقیقی صورت گرفته است و دیوان محاسبات با ورود به این قانون با نظارت ها برخورد خواهد کرد. . مسئله.

الحسینی در تشریح بررسی های نظارتی بر اجرای این قانون اظهار داشت: در صدور مجوزهای مربوط به مشاغل داخلی، پیشرفت قانون بیشتر شده است و به تدریج سامانه شکایات در حوزه های صنفی نیز در حال شکل گیری است پیشرفت بیش از 90 درصد است اما در حوزه برخی نهادها در بهترین حالت می توان گفت که قانون 50 درصد پیشرفت کرده است و وظیفه دولت در این زمینه سنگین تر است.

داشتن قوانین قوی و شفاف با اجرای صحیح و دقیق قانون می تواند راهگشای حل مشکلات کشور باشد، بنابراین تصویب قانون تنها یک طرف ماجرا است و مجریان در آن نقش تعیین کننده ای دارند. این روند. از این رو اهمیت مجلس نمایندگان در انجام وظایف نظارتی خود بیش از هر زمان دیگری آشکار می شود. این موضوعی است که نمایندگان مجلس دوازدهم باید برای حل گام به گام مشکلات مردم به آن توجه کنند تا قوانینی که تصویب شده به سرنوشت قوانین اجرا نشده از جمله قانون واردات مواد غذایی دچار نشود. ماشین های دست دوم.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403022316426/%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا