اخبار

کلاف سر درگم صنعت «خودروسازی»؛ انحصار باید شکسته شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نگاه بنده تنها راه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شکست انحصار واردات خودرو و سپردن صنعت خودورسازی به دست بخش خصوصی است.

بهنام رضوانی، نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با مجله خبری کشاورزی با اشاره به تاکید رئیس جمهور به خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، گفت: واقعیت این است که برای بهبود وضعیت بازار خودرو باید تصمیمات اساسی و سیاست‌گذاری‌های کلان اتخاذ شود و نگاه انحصاری کنار گذاشته شود. ارتقای کیفیت خودرو هم مطالبه مجلس و هم مطالبه دولت است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیگیر این موضوع است.

خودروسازان قیمت گذاری دستوری را قبول ندارند

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودرو  نیازمند الزاماتی است، اظهار کرد: خودروسازان برای ارتقای کیفیت محصولات خود دغدغه‌هایی دارند از جمله موضوع قیمت خودرو است. خودروسازان قیمت گذاری  دستوری و تکلیفی را زیاد قبول ندارند. خودروسازان معتقد هستند که استفاده از قطعات با کیفیت و ارتقای کیفیت موتور خودرو  نیازمند هزینه بیشتر است. در نتیجه محصولی که تولید می‌شود، گران‌تر خواهد بود. اکنون ما برای خودرو قیمت گذاری کرده و خودروسازان در سایه این قیمت نمی توانند به کیفیت مطلوب برسند.

کلاف سر درگم صنعت «خودروسازی»؛ انحصار باید شکسته شود

صنعت خودروسازی باید به دست بخش خصوصی سپرده شود

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من صنعت خودروسازی هم مانند سایر صنایع و واحدهای تولیدی‌ کشور باید از انحصار قیمت رها شود. خودرو کالای اساسی نیست که ما برای آن قیمت تعیین کنیم. این صنعت باید به دست بخش خصوصی سپرده شود. از طرف دیگر میزان عرضه و تقاضا در بازار باید قیمت خودرو را تعیین کند. خودروسازان نیز اگر تحت این شرایط خودرو با کیفیت ارائه دهند، مردم خریداری خواهند کرد. اگر مردم احساس کنند کیفیت پایین است و قیمت بالا طبیعتا به خودروهای داخلی پشت خواهند کرد.

تنها یک میلیارد یورو واردات خودرو تحقق پیدا کرده است

وی با اشاره به مشکلات واردات خودرو خاطر نشان کرد: از طرف دیگر ما در واردات خودرو مشکل داریم. ما سال قبل تصویب کردیم که عوارض واردات خودرو ۶۰ درصد باشد و ۳ میلیارد یورو هم برای  واردات خودرو پیش بینی کردیم. اما متأسفانه در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت  تعرفه واردات به ۱۰ درصد رسید و  ۳ میلیارد یورو هم که برای واردات خودرو پیش بینی کردیم، تحقق پیدا نکرد. تا به امروز که من اطلاع دارم شاید حدود یک میلیارد یورو تحقق پیدا کرده است.

رضوانی با بیان اینکه اگر می خواهیم بازار رقابتی شود باید در واردات خودرو تجدید نظر جدی داشته باشیم، افزود: باید اجازه دهیم هر کس که می‌تواند با هر ارزی که دارد یا از خارج ایران بتواند خودرو وارد کند. آن هم نه با عوارض صد در صد. در غیر این صورت نمی توانیم بازار خودرو رقابتی داشته باشیم.

متضرر وضعیت صنعت خودروسازی فقط مردم هستند

وی با اشاره به تناقض میان قیمت‌گذاری دستوری و انتظار ارتقای کیفیت خودرو گفت: از یک طرف برای خودروسازان قیمت تکلیفی تعیین می کنیم؛ خودروسازان هم در هر جلسه ای که با ما می آیند می گویند با قیمت‌هایی که شما اعلام کردید نمی‌توانیم کیفیت خودرو را به سطح انتظار شما برسانیم. از یک طرف هم ما در بحث واردات خودرو کوتاهی می کنیم. در نتیجه اینجا متضرر فقط مردم هستند. مردم باید خودروهای بی‌کیفیت داخلی را در انحصار مصرف کنند. از طرف دیگر واردات خودرو نیز به خاطر تعرفه صد درصدی گران در می آید. به نوعی واردات خودرو نیز انحصاری است.

کلاف سر درگم صنعت «خودروسازی»؛ انحصار باید شکسته شود

باید از شرکت های انحصاری عبور کنیم

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه امروز هر وارد کننده ای نمی تواند خودرو وارد کند، تصریح کرد: بالاخره در این موضوعات باید تصمیمات اساسی گرفته شود و از نگاه بنده واقعا امکان پذیر است. راه باز است. باید از فکر انحصاری و شرکت های  انحصاری بیرون بیاییم. اگر به فکر مردم باشیم هم می توان واردات خودور را تسهیل کرد و هم خودروسازان داخلی را مانند سایر واحدهای تولیدی به سمت رقابت سوق دهیم.

وی در ادامه با مقایسه صنعت خودروسازی و با صنعت فولاد گفت: الان فولادی‌ها در کشور فعال هستند. قیمت فولاد را ما تعیین نمی کنیم. قیمت را بازار تعیین می‌کند. یک روز قیمت فولاد مثلاً ۳۰ تومان می شود و روز دیگر ۴۵ تومان می شود.  قیمت را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند. باید اجازه دهیم خودروسازان مانند سایر واحدهای تولیدی این کار را انجام دهند.

مشکل صنعت خودرو به خودمان باز می گردد

رضوانی در ادامه به موضوع خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: در این سال ها مقداری مدیریت ایران خودرو خصوصی سازی شده است. به نظر بنده سایپا هم باید مدیریت خودرو خصوصی سازی کرده و سهم دولت بهب خش خصوصی واگذار شود. ایران خودرو در طول این یکسال هم میزان تولید خودرو آن افزایش پیدا کرده است وهم بهتر به تعهدات خود عمل کرده است. در هر صورت از نگاه من  مشکل بحث خودرو در کشور خودمان هستیم. با این همه دستورات و بخشنامه‌ها و قانون‌های دست و پا گیر هم در واردات خودرو و هم در تولید خودرو و هم در مسائل قطعه سازی مانع ایجاد کرده ایم. 

وی افزود: ما خودمان کارهایی انجام می دهیم  که خودرو بی کیفیت به دست مردم می رسد. وضعیت امروز صنعت خودروسازی نتیجه تدابیر ما است. ما باید در سیاست گذاری های کلان خود در صنعت خودرو بازنگری کنیم.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/1404092415935/%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا