اخبار

کوددهی هوشمند در کشاورزی مجله خبری کشاورزی

معمولا با نمونهبرداری از خاک حدود 15 سانتی متر زیر سطح زمین، اطلاعات مفیدی راجع به مواد مغذی مورد نیاز خاک هر ناحیه به دست آمده و میتوان بازدهی خاک را چند برابر کرد. دیگر مطالعات کشاورزی نشان می دهد که حتی زمان مصرف کودها نیز برای هر کدام از انواع سبزیجات تفاوت دارد و میزان عناصر مورد نیازشان در کشتهای فصول مختلف با هم یکسان نمی باشد. پس در این پست پرسودترین پرورش های گلخانه ای درایران را به شما معرفی می کنیم وخواهیم گفت که کدام یک راحت تر است تا شغلی پرسود وکم ریسک داشته باشید. جهت تأمین کربن و افزایش فتوسنتز باید زمانی که سیستم تهویه خاموش است،CO2 تزریق شود که این کار در زمستان مقدور است. نکته مهم در این است که فضای گلخانه هر چه بزرگتر باشد، راندمان فتوسنتز افزایش مییابد و گلهایی با کیفیت بالا سر از خاک بیرون میآورند.

با توجه به استقبال کشورهای دیگر درزمینهٔ کشت این محصول، کشاورزان ایرانی باید علاوه بر توجه به کیفیت مطلوب و بستهبندی عالی و رعایت اصول بهداشتی بازارهای مصرف داخلی و خارجی را تسخیر نمایند. بنابراین در کشت سبزی های گلخانه ای علاوه بر آب، کیفیت خاک نیز باید مدیریت شود. توانایی فروش محصولات با کیفیت و قیمت های بالاتر، از مهمترین فواید کشت گلخانه ای است. علاوه بر مبحث کیفیت آب، بحث شرایط خاک نیز با توجه به تنوع خاکی کشورمان حائز اهمیت است. علاوه بر مصرف غذایی که مدتهای مدیدی است در آشپزی و سفره کثیری از مردم جهان حضور چشمگیری دارد از نظر اقتصادی نیز در جهان از رتبه بالایی برخوردار است به طوری که اخیرا علاوه برایران، در کشورهای دیگر از جمله چین و امارات کشت می شود. مطابق آمار سال ۲۰۰۷ ایران در زمینه تولید خیار، بادام، گیلاس، انجیر، پسته، گردو، زردآلو، خرما، نخود، و هندوانه در رتبه های کمتر از ۵ جهان قرار دارد.

شما می توانید بذر های مختلفی از انواع سبزیجات را خریداری کنید و در اوایل فصل بهار در زمین گلخانه ای خودتان بکارید و تا اواخر پاییز همچنان سبزی تازه برای خوردن یا فروش داشته باشید. شبکهی IoT در کشاورزی، دادههای مختلفی را از محیط جمعآوری میکند. شیوع پاندمی موجب کاهش دسترسی به نیروی کار در تولید و فرآوری مواد غذایی به دلیل محدودیت در حمل و نقل، وجود قرنطینه و ترس از ابتلا به ویروس شده است. برای بسترهای گلخانهای خاکهای شنی رسی، لومی و هم چنین خاکهایی که از درصد رس کم برخوردار باشند و حاوی ۱۰ درصد مواد آلی باشند، مناسب به نظر میرسند. جنس رزاسه از حدود ۱۵۰ گونه برخوردار است که در مناطقی از جمله سرد شمالی تا منطقههای نیمه گرمسیری به گونهای پراکنده حضور یافتهاند. انتخاب انواع سبزیجات مناسب برای رشد در گلخانه برای موفقیت کلی در این حوزه مهم است. انواع سبزیجات مصرفی در انواع سالاد ها مشتریان زیادی دارند سبزیجات را میشود با گیاهان زینتی کشت کرد تا در یک شرایط رشد کرده سبزیجاتی مثل ریحان و پیازچه و گشنیز و پونه کوهی و … بهطور میانگین در هر نیم هکتار پانصد و پنجاه کیلوگرم و در طول سال یک و نیم تن گیاه بهلیمو در هر چیدمان برداشت میشود.

برنامه خودکفایی ایران برای گندم در دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد اما افزایش نرخ تولید هیچ گاه نیاز به واردات این غله را از بین نبرد. به رغم این که رشد تولید این سه محصول، تا سال 1402 بیشتر از رشد تقاضا خواهد بود، به نظر ما ایران همچنان واردکننده خالص ذرت و جو باقی می ماند و فقط گندم است که تولید آن از تقاضا بیشتر خواهد شد. متاسفانه کشاورزانی که همچنان از سیستم سنتی استفاده می کنند، درآمد قابل توجهی ندارند. به همین دلیل است که استفاده از روشهای صنعتی و مدرن از قبیل سیستمهای گلخانهای و سیستمهای آبکشت (هیدروپونیک) افزایش قابل توجهی یافته است . حالا، هوا هر سال گرمتر میشود و زمین خشکتر و چشمانداز آینده یاد تشبیهی را زنده میکند که یکبار هایدگر بین هولوکاست و کشاورزی صنعتی برقرار کرده بود. البته برنامه کودی سبزی های گلخانه ای باید کنترل شده باشد و مقدار مشخصی از هر عنصر در زمان لازم فراهم گردد.

از طرفی در صورت وجود آهن بیش از ۰/۵ ppm در آب نیز این مشکل ایجاد خواهد شد. همچنین باید میزان جذب سدیم(SAR)کمتر از ۵، PH در حد خنثی و فلور نیز حدود ۱ ppm باشد. تغییرات ناگهانی EC در ناحیه ریشه بر روی جذب آب و ترکیدگی میوه اثر می گذارد که برای حل این مشکل باید مقدار مس را در محلول غذایی به میزان ppm 2 بالا برد. جذب نیترات میتواند منجر به افزایش PH محیط کشت شود. دادههای موجود نشان میدهد، در میان کلیه محصولات کشاورزی و غذایی صادرشده در فصل نخست۱۴۰۱ گروه «تمشک، توتکسیاه، توتکتمشکی، بیدانه و انگور فرنگی سیاهسفید»، بیشترین افزایش را از لحاظ ارزشی در مقایسه با سایر اقلام نسبت به بهار ۱۴۰۰ تجربه کردهاند. کاساوا حداکثر در ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در حوضه آمازون اهلی شد. کشت زعفران گلخانه ای امروزه موضوع اصلی تولید کنندگان زعفران شده است چرا که زعفران یکی از گران بهاترین ادویه ها است که همه ما آن را می شناسیم , با گذشت زمان و بیشتر شدن سطح زیر کشت زعفران این گیاه با ارزش باز هم جایگاه خود را حفظ کرده و حرف اول را میزند .

برخی از این افراد توانسته اند با پرورش محصولات مختلف سود بسیار بالایی را به دست بیاورند. نمونه هایی از برخی از این سبزیجات اند که میتوانید برای کسب سود بیشتر آنها را کشت کنید فقط برای کاشت سبزیجات باید روش های مراقبت و نگهداری آنان را دانسته یا بیاموزید. لازم به ذکر است ناکافی بودن پتاسیم و فسفر می تواند منجر به سبز ماندن برخی از قسمت های گوجه فرنگی شود. شایان ذکر است کشاورزان بیشترین مقدار عناصر غذایی لازم برای گیاه را با افزودن کود تأمین می کنند. در این روش ریشه گیاه باید یا در هوای فوق العاده مرطوب، یا در آب و یا در بعضی مواد جامد (غیر از خاک) که رطوبت را به مقدار بالا در خود ذخیره می کنند، نگهداری شوند.

همچنین نیتروژن زیاد باعث لکههای رنگی در میوه فلفل و گوجه فرنگی شده و با تحت تاثیر قرار دادن گرده افشانی منجر به پوفی شدن سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی میشود. در برخی مناطق نظیر دره «تنسی» در دشت میسیسیپی راندمان استفاده از آب در سطح بالایی قرار دارد. البته باید گفت یکی از مزیت های کشت گلخانه ای تنظیم دلخواه دما، رطوبت و نور در همه فصول سال است اما با توجه به شرایط جوی حاکم در ایران ممکن است در برخی از مناطق با محدودیت هایی در این امر مواجه شد. در این روش زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیاز ندارید.

اگرچه این دو اردوگاه اشتراک زیادی ندارند، راه حل پارتو بهینه برای بشریت و محیط زیست ممکن است در میانه قرار گیرد – فرهنگ دائمی با فناوری پیشرفته. اگرچه این حقیقت دارد که کشت گلخانهای اقدامات ایمنی بهتری در برابر چنین مسائلی فراهم میکند، اگر این اقدامات به درستی انجام نشوند، همچنان خطر ورود آفات به گلخانه و رشد سریعتر از حد معمول آنها وجود دارد و این ممکن است باعث از بین رفتن تولیدات شود. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان اغلب رشته های گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیز می توانند شغل مهندسی کشاورزی را برای کار کردن و کسب درآمد و پیشرفت انتخاب نمایند. مقدار مناسب آن اغلب کمتر از ۸٫۱ در نظر گرفته میشود. نیست. سیاست کلان باید در این کشور تغییر کند. تخمدان زیرین آن داخل میوه گوشتی Hip جا گرفته که این میوه در فرآیند رسیدن از رنگ زرد تا قرمز از خود تغییر رنگ نشان میدهد.

برگزاری کلاسهای آموزشی برای مبارزه با علفهای هرز، آفت و بیماری و استفاده از بذرهای با دوره رشد کوتاهتر از جمله اقدامات حمایتی از کشاورزان در این زمینه بود اما حمایت ۱۰۰ درصد امکانپذیر نیست. در این کارخانه و با استفاده از فناوریهای فوقالذکر، پژوهشگران موفق به تولید بیش از یک و نیم تن محصولات کشاورزی در روز شدهاند که در فضائی محدود و با استفاده از فناوریهای مدرن امکانپذیر شده است. رشد برخی از سبزیجات فقط به فصل خاصی محدود می شود اما نوع دیگری از آنها نظیر گوجه فرنگی و فلفل به عنوان سبزیجات ثابت در تمام طول سال قابل دسترس هستند. برخی از کشاورزان در باغهایی که درختان به ردیف کاشته شدهاند در بین فضاهایی که درخت را آبیاری میکنند صیفیجات میکارند؛ برای مثال در باغهای پسته کشاورز میتواند بین دو ردیف نهالهای پسته که هنوز شاخه ندارند صیفیجات نیز بکارد و یا در نخیلات خوروبیابانک، کشاورزان در فاصله بین ردیفهای درختهای خرما علوفه میکارند که از آب و رطوبت استفاده کند در حالی که به درختان نیز آسیب نمیرسد و از سوی دیگر با کشت مخلوط علوفه برای دام نیز تأمین میشود. در تولید گل رز گلخانهای، اغلب فلوریباندا و هیبرید چای به خاطر آن که گل انتهایی تولید میکنند، مورد استفاده قرار میگیرند.

«سنگینترین و پیشرفتهترین ماهواره ایرانی، امروز در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. کار ایمن و توامان با آرامش در ارتفاع ، از جمله تقاضای کارفرمایان نواندیش در عرصه گلخانه است که همیشه آرزوی برخورداری از وسیله ای استاندارد و مطمئن را در چک لیست این مدیران یافته ایم. از جمله موارد استفاده آن در مراسمهای مذهبی و جشنها میباشد که تولید آنها میتواند سودی سرشار و البته با اطمینان را برای شما در برداشته باشد. حجت ورمزیاری، عضوهیئت علمی دانشگاه تهران در اینباره میگوید: کشاورزی قراردادی که در وزارت جهاد کشاورزی روی آن تاکید می شود بیشتر سیستم ارباب رعیتی را شکل می دهد که پیوست عدالت ندارد و در حقیقت کشاورز ضعیف را به دست افراد دارای زر و زور می سپارند.

کشت این گیاه سودآوری چهل تا پنجاه ملیون تومانی برایمان بههمراه دارد پس بهلیمو جزو سودآورترین محصول گلخانه ای قرار دارد. هلندیها تنها به صادرات محصولات کشاورزی بسنده نکردهاند و تجهیزات کشاورزی، مواد مصرفی و دانش کشاورزی را هم در جملهی صادرات خود قرار دادهاند. وزارت جهاد کشاورزی، مجوز آغاز به کار سالن های تولید قارچ ۲۰۰ تنی را می دهد اما براساس آمار به دست آمده از کارگاه های تولید قارچ، صرفه اقتصادی در سالن های با ظرفیت ۴۷۵ تا ۵۰۰ تن است و تولید قارچ با ظرفیت کمتر، چندان به صرفه نیست. این به معنای صرفه جوییای بزرگ در زمان و کاهشی قابل توجه در هزینههای نیروی کار است. این فعال حوزه تولید قارچ، معتقد است که علاقه مندان به تولید قارچ برای آغاز به کار باید به دنبال تاسیس کارخانه هایی با ظرفیت بالای ۲۰۰ تن کمپوست(بستر رویش قارچ) باشند تا فعالیت آنها به صرفه باشد. برای تاسیس گلخانه میتوان از زمین با متراژی با ۵۰۰۰ متر در دو واحد و یا یک واحد تاسیس کرد. اما در این مدت «صنایع تبدیلی» و «محصولات لبنی» در جایگاه بعدی با بیشترین رشد صادرات قرار داشته اند. عموما در داخل این نانوذرات موادی همچون اوره، نمک آمونیوم و مواد مغذی دیگر که در روشهای کوددهی سنتی استفاده میشود قرار میگیرند.

سختی آب به میزان کلسیم و منیزیم موجود در آب مربوط می شود. این مددجوی خودکفا شده کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص درآمد حال حاضر خود از کشت توت فرنگی می گوید:میزان محصولمان با توجه به وضعیت آب و هوا متفاوت است. حال ممکن است این سوال پیش آید که آیا با توجه به تمام آنچه که بیان شد باید کشت هیدروپونیک را امتحان کنیم و یا خیر؟ برای توضیح بیشتر در این خصوص به مراحل رشدی گوجه فرنگی گلخانهای اشاره می کنیم. در واقع؛ پویش شتابناک فنآوری سبب افزایش سرعت تغییرات، عدم توازن، ایجاد فرصتهای جدید و شکاف بین شیوه تولید کشاورزی در بین جوامع گردیده است. اگر بستر کشت هیدروپونیک باشد، حریمی برای آن در نظر گرفته نشده است.

افزایش کلسیم، منیزیم و بیکربنات در آب باعث رسوب کربنات کلسیم و منیزیم شده که در این صورت نازلهای سیستم آبیاری بسته خواهد شد. به منظور جلوگیری از پوسیدگی گلگاه از به کار بردن کودهای نیتروژنه زیاد به ویژه به صورت آمونیوم پرهیز کنید، زیرا آمونیوم در جذب با کلسیم رقابت میکند. برای جلوگیری از به وجود آمدن ترکهای ریز هم مقدار پتاسیم بالا مؤثر است. همانطور که در مورد کشاورزی دقیق صادق است، تکنیک های هوشمند پرورش دام باعث می شود که کشاورزان بهتر نیازهای حیوانات را کنترل کرده و تغذیه خود را متناسب با آن تنظیم کنند و از این طریق از بیماری دام جلوگیری کرده و از سلامت کل حیوانات مزرعه اطمینان بیشتری حاصل کنند. همچنین چهار مورد استفاده اصلی زمین در این تحقیق در نظر گرفته نشده اند که ۱۹.۳ میلیون هکتار از زمین های ایران(۱۲ درصد) را به خود اختصاص داده اند. همانگونه که در معرفی ۱۲ کار فوق العاده برای انجام در منزل توسط آقایان (کاملا درآمدزا) هم گفتیم. نسبت سودآوری بهلیمو دو برابر بیشتر از هزینه ای است که برای کاشت آن صورت می پذیرد زیرا گیاه بهلیمو در سال اول دو بار چیده میشود و در سالهای بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد.

به گزارش ایرنا، تا چند سال قبل مردم آذربایجان شرقی به دلیل سردسیر بودن آن، در پاییز و زمستان منتظر تولید میوه و صیفی جات و سبزیجات در استان های گرمسیری می ماندند، اما به برکت توسعه کشت گلخانه ای در آن در سال های اخیر، این مشکل برطرف شده و امروزه در همه فصول سال، انواع محصولات کشاورزی در گلخانه های آن تولید سایت agriculture-na می شود. از آفات جو، سن گندم میباشد که به محض ظهور در اوایل بهار میبایست علیه آنها مبارزه شیمیایی صورت گیرد. از طریق سیستم آبیاری و به صورت محلول مواد مورد نیاز توت فرنگی به آن داده میشود این نوع کاشت در محیط گلخانه به خوبی انجام می شود و سودآورترین محصول گلخانه ای است.

بعد از گذشت چند سال، شما علاوه بر سود برداشت سالانه زعفران میتوانید پیازها را از خاک خارج کرده و از طریق فروش پیازها نیز سود خوبی کسب کنید. البته ممکن است که آبوهوای گفتهشده در همه شرایط یکسان نباشد، یعنی ممکن است گیاه زعفران خود را با محیط ناسازگار تطبیق دهد و رشد خوبی در یک منطقه با شرایط غیراستاندارد داشته باشد. که البته در اینجا هدف ما کشت زعفران در گلخانه است , کشت زعفران در مزرعه نیازمند آبوهوایی است که با آن سازگار داشته باشد که درصورتیکه شما برای کشت زعفران روش کشت در گلخانه را انتخاب کنید براحتی میتواند دمای هوای گلخانه را تنظیم کنید . هم چنین در روزهای ابری دمای مطلوب بین ۲۰ تا ۲۱ درجه و در روزهای آفتابی بین ۲۴ تا ۲۸ درجه خواهد بود.