پیشنهاد بخش خصوصی برای اصلاح پیش نویس قانون بودجه 1404


مرکز پژوهش های اتاق ایران در جریان بررسی لایحه لایحه بودجه 1404، پیشنهادات بخش خصوصی را در زمینه تامین مالی تولید، مالیات، عوارض، تعرفه، صادرات، تسویه بدهی و تسویه مطالبات عرضه کنندگان کنجاله سویا ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مركز تحقيقات اتاق ايران ويرايش اول بودجه 1404 را منتشر كرد.
بر اساس اصلاحاتی که در سال 1401 در مواد (180) و (182) آئین نامه مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه رسیدگی به لایحه قانون بودجه صورت گرفت، لایحه بودجه سال های 1403 و 1404 در دو مرحله تقدیم مجلس شد.
قسمت اول از جمله مفاد، سقف منابع، سقف انتقال دارایی های مالی و سرمایه ای، منابع هدفمند حمایت و مفروضات قسمت دوم این شامل جداول دقیق است.
در حال حاضر تنها قسمت اول آن به شورای اسلامی ارائه شده است که حاوی اطلاعات لازم برای تحلیل سیاست های دولت است.
اگرچه لایحه بودجه سال 1404 نسبت به لایحه بودجه سال 1403 شفافیت بیشتری دارد و برای اولین بار در لایحه اعداد و ارقام با جزئیات بیشتری درج شده است و از نظر ظاهری نیز از نظر ظاهری زیباتر از بودجه سال های گذشته است. اطلاعات و این سند اجازه ارزیابی کامل سیاست های بودجه ای دولت و اثرات آن بر اقتصاد ملی را به عموم مردم به ویژه فعالان اقتصادی نمی دهد.
در گزارش مرکز تحقیقات اتاق ایران آمده است:
بخش خصوصی معتقد است که ارائه پیش نویس قانون بودجه در دو مرحله منجر به ارائه کلیات بودجه با کمترین اطلاعات و عدم نمایش منابع بودجه شده است که علاوه بر کاهش شفافیت بودجه، موجب ابهام شده است. در بررسی بودجه فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس.
علیرغم تاثیرات روشن سیاست های بودجه ای بر فضای کسب و کار و تاکید مواد (2) و (3) قانون بر بهبود مستمر فضای کسب و کار، نماینده اتاق ایران در جلسات ستاد برای تهیه پیش نویس حضور پیدا نکرد. قانون بودجه 1404. اما اتاق ایران به منظور ایفای نقش مشورتی، مجموعه ای از پیشنهادات بودجه برای فعالان اقتصادی را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد تا در لایحه قانون بودجه 1404 طی لایحه قانونی در سازمان برنامه و بودجه درج شود. و انتظار دارد که این پیشنهادات در هنگام اصلاح طرح قانون مورد توجه قرار گیرد. “
در گزارش مرکز پژوهشهای اتاق ایران، تلاش شده تصویری از اقتصاد کلان کشور و چشمانداز آن در سال 1404 ارائه شود و لایحه قانون بودجه سال 1404 و مهمترین فرصتها و چالشهای پیشروی آن را از چشمانداز سال 1404 مورد تحلیل قرار گیرد. دیدگاه بخش خصوصی بخش
در این گزارش تصویری از اقتصاد ایران و چشمانداز آینده، چارچوب کلی منابع و مصارف در بودجه 1404، نرخ عوارض گمرکی نهادههای تولید، حمایت از توسعه بخش معدن، سیاستها و عوارض مالیاتی، انتقال دارایی های صندوق بازنشستگی به سازمان تامین اجتماعی و سیاست گذاری در حوزه انرژی و هدف مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش دوم این گزارش، اتاق ایران پیشنهادات بخش خصوصی را در شش حوزه اصلی ارائه می کند تامین مالی تولید، مالیات، عوارض، تعرفه، صادرات، تسویه بدهی و تسویه مطالبات تامین کنندگان کنجاله سویا ارائه شد
مهمترین پیشنهادات الحاقی اتاق ایران برای درج در لایحه بودجه ۱۴۰۴
تامین مالی تولید
منابع ناشی از لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی و معدنی غیرمعدنی به صورت خام و نیمه خام و عوارض صادراتی موضوع این بند پس از وصول وزارت. امور اقتصادی و مالی مستقیماً به «صندوق حمایت از تکمیل زنجیره ارزش صنعتی» جهت تشکیل و واریز میشود. فهرست نحوه اداره این صندوق بنا به پیشنهاد وزارت حراست و با مشارکت سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. صنعت. ، معادن و کشاورزی در ایران.
توجه – صندوق متعهد به تخصیص منابع تنها برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنایع خام و نیمه خام و توسعه و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید است.
مالیات ها، هزینه ها و تعرفه ها
– کلیه ماشین آلات و تجهیزات (مطابق با ماده (3) نظام جهش تولید دانش مصوب 1401 ه.
عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه آنها، مواد مصرفی پزشکی و شیر خشک نوزاد صفر (0) درصد در نظر گرفته می شود.
– حقوق دولتی در معادن در سال 1404 برابر با حقوق دولتی تعیین شده در سال 1403 تعیین شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد است حقوق دولتی مندرج در مصوبه 1404 را بر اساس نرم افزار و با در نظر گرفتن تفاوت بین اجرا کند. «مواد معدنی فرآوری شده و معدنی در مقایسه با بلوک» و «معادن کوچک و متوسط در مقایسه با «معادن بزرگ» و «معدن های کم کیفیت در مقایسه با معادن با کیفیت بالا».
– حق ثبت اسناد رهنی و ضمانت نامه با واحدهای دانش، تولیدی و خدماتی و شرکت هایی که دارای کارت بازرگانی یا پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کار و اجتماعی هستند. امور یا مجوز بازرگانی از اتحادیه های صنفی و سایر مراجع ذیصلاح برای اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات اعتباری مجاز در کشور معادل نصف هزینه ثبت موضوع ماده 123 اصلاحی ماده 2 قانون تعیین می شود. تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 15 نوامبر 2004.
– در راستای سیاست های حمایت از تولید و در تحقق شعار کلی، نرخ مالیات موضوع ماده (105) قانون مالیات های مستقیم برای اشخاص حقوقی که مجوز فعالیت از وزارتخانه های ذیربط فعالیت تولیدی را اخذ کرده اند برای سال 1404 هجری شمسی خواهد بود. 7 واحد درصد کاهش یابد. این معافیت علاوه بر سایر معافیت ها، معافیت ها و مشوق های قانونی برای افراد فوق الذکر می باشد.
معادل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولیدی در شهرهای صنعتی به طور مستقل در اداره هزینه ها به بازسازی، نوسازی و نگهداری زیرساخت های شهرک های صنعتی اختصاص می یابد.
صادرات
– قراردادهای ارزی صادرات محصولات کشاورزی، فرش، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانشی را ممنوع می کند. بانک مرکزی متعهد به طراحی و اجرای سازوکارهای لازم برای اطمینان از ورود ارز تمامی صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور، مطابق با سیاست ارزی و سیاست تجاری کشور است.
– به منظور حمایت از صادرات و عوارض هدفمند اخذ شده از صنایع مختلف، وجوه اخذ شده از محل عوارض صادراتی در بند بودجه واریز می شود. هر جا که خرج شود این منابع با توجه به خط هزینه… برای حمایت و ایجاد ارزش افزوده در همان صنعت و شهرهای صنعتی هزینه می شود.
– تخصیص سهمی از درآمدهای شرکت نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به بخشهای مرتبط با صادرات بهعنوان حمایت و تشویق برای حضور در نمایشگاههای بزرگ بینالمللی.
– به منظور توسعه بازارهای صادراتی و گشایش بازارهای دوردست، مشوق های هدفمندی در زمینه حمل کالاهای صادراتی تعیین می شود.
شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی می توانند تعهدات خود را به صورت ارزی (به بانک ها یا وام دهندگان) به همان قیمت ارز تبدیل شده به ریال در بانک های دولتی و دستگاه های خودپرداز مورد تایید بانک مرکزی تسویه کنند. تعهدات ارزی فوق شامل کلیه تعهدات ضامن ها و ضمانت نامه های صادر شده می باشد.
توجه – آیین نامه اجرایی این بند که به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میرسد، باید به تصویب شورای نگهبان برسد. وزرا ظرف یک ماه از تاریخ صدور این قانون.
تسویه بدهی
– دولت، شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی از طریق اسناد تسویه خزانه، بدهی قطعی به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، تعاونیهای خصوصی، مؤسسات غیردولتی و مؤسسات عمومی (شهرداریها) که در چارچوب قوانین و مقررات تأسیس میشوند تا پایان کار. سال 1402 هجری شمسی با تسویه مطالبات موجود بر دولت از افراد مذکور تا سقف پنجاه هزار ریال به روش مخارج جمعی. آخرین مطالبات به دولت از اشخاص فوق الذکر که در اجرای بند الف ماده (۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور به شرکت های دولتی منتقل شده است. ضمناً بدهی دولت به شرکتهای مذکور و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) از دولت نسبت به تسویه بدهی اشخاص مذکور به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی وابسته به سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات گمرکی با تسویه بدهی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به دولت از طریق این اسناد.
انرژی
– سیاست های دولت در زمینه قیمت انرژی حداقل برای بخش تولید (از جمله قیمت خوراک) در لایحه قانون بودجه سال 1404 مشخص شود.
به منظور رفع عدم تعادل انرژی و بهبود زیرساخت ها، 60 درصد منابع مقرر در این قانون از محل فاینانس خارجی و صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات ترجیحی برای اجرای طرح های بخش خصوصی برای حل معضل انرژی تامین می شود. عدم تعادل تخصیص داده می شود، بهره وری انرژی بهبود می یابد و زیرساخت لجستیک بهینه می شود.
هزينه اقدامات بهبود مصرف انرژي كه از طريق شركتهاي خدمات انرژي در بخشهاي مختلف اقتصادي كشور از قبيل بخشهاي صنعتي، تجاري و دولتي اجرا مي شود و به تصويب وزارتخانه هاي نفت و نيرو مي رسد، مناسب در نظر گرفته مي شود. هزینه های مالیاتی قابل قبول آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت دو ماه توسط وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
– الزام وزارت نیرو به استفاده از منابع حاصل از تعدیل بهای فروش برق به مشترکان موضوع ماده (3) قانون رفع موانع توسعه صنعت برق در سقف 300 هزار میلیارد ریال پس از واریز. در حساب خزانه داری به صورت ماهانه و به میزان وصول کامل درآمد تا سقف یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال برای درخواست های بخش غیردولتی تا سقف یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال تخصیص می یابد پروژه های نیمه تمام نیروگاه های حرارتی و توسعه، بازسازی و نوسازی شبکه برق رسانی با اولویت شبکه برق رسانی شهرهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی.
توجه – وزارت نیرو متعهد است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این اداره کل را به کمیسیون های انرژی، اقتصاد، صنعت و معدن شورای اسلامی ارائه کند.
وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه خود متعهد است تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال از مبلغ در نظر گرفته شده برای حساب بهبود انرژی را برای پرداخت قراردادهای سرمایهگذاران دارای قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر که تعهدات آنها در چارچوب ماده (2) میباشد هزینه کند. 61) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی وضع شد و ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور از طریق صدور حواله مالی برای محصولات صادراتی یا فروش داخلی گاز طبیعی با امکان خرید. برای صنایع مصرفی طبق سازوکار مقرر در ماده (14) قانون. رفع موانع توسعه صنعت برق و آیین نامه اجرایی آن.
– در نظر گرفتن بند مشخصی در بودجه شرکت های ملی تونر و گاز برای جبران قطعی برق در صنعت (اجرای ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار) ضروری است.
و در نهایت تسویه مطالبات از تامین کنندگان کنجاله سویا
– درخواست تعیین مانده سفارشات عرضه کنندگان پودر سویا در سامانه بازار سال 1402: ستاد تنظیم بازار مورخ 22 اسفند 1401 با هدف کنترل قیمت و به منظور تامین 500 هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز مرغ. و تخم مرغ تولیدی تا پایان ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا 19 هزار تومان، مابه التفاوت قیمت مصوب با قیمت عرضه کالا در سامانه بازار که بالغ بر 16 هزار و 300 تومان بوده است. سازمان برنامه و بودجه کشور با ارائه اسناد خزانه تا سقف یک میلیارد و 350 میلیون تومان که با حفظ قدرت خرید صرفه جویی و پرداخت می شود و تا تاریخ 23 مرداد 1402 و تا زمان اعمال قیمت جدید ادامه داشت سیستم بازار و پس از آن قیمت تعیین شد. قیمت 19 هزار تومان اعمال شد. اما تاکنون تنها اصل مابه التفاوت بهای کنجاله سویا برای بازه زمانی 22 اسفند 1401 تا 22 فروردین 1402 به صورت اسناد خزانه سررسید سال 1404 به عرضه کنندگان دانه های روغنی سویا پرداخت شده است و حل و فصل شده است. در این راستا واردکنندگان تقاضای پرداخت مابقی مطالبات خود را در بازه زمانی 1 اردیبهشت 1402 تا 23 مرداد 1402 دارند که نیاز به پیش بینی بودجه دارد. از سوی دیگر، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و ستاد تنظیم بازار، در زمان تبدیل نرخ ترجیحی ارز از 4200 تومان به 28500 تومان، واردکنندگان باید مابه التفاوت موجودی کنجاله سویا را پرداخت کنند که پرداخت می شود. از سوی بانک مرکزی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و تقاضای مصرف کنندگان، بنابراین فعالان اقتصادی خواستار تسویه بدهی اقتصاددانان با مطالبات خود هستند.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403080806046/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B4

