اخبار

گنبدکاووس ۱۸ هکتار گلخانه در دست احداث دارد/ شرایط ایده‌آل گنبدکاووس برای توسعه محصولات گلخانه‌ای

آرخی، افزایش چند برابری تولید محصول و درآمد کشاورزان، افزایش راندمان مصرف آب تا ۱۰ برابر، تولید محصول سالم و گسترش کشاورزی پایدار، آسان بودن امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کارآموختگان کشاورزی به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل مستقیم و ۱۵ شغل غیرمستقیم و ارزآوری و تولید ثروت از طریق صادرات محصول را از مهمترین مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد.

عبدالملک آرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی بیان داشت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از راهبردهای اصلی وزارت جهادکشاورزی برای تغییر الگوی کشت از سنتی به صنعتی و نیز تامین امنیت غذایی پایدار است.

آرخی به سفر ۱۳ اسفند سال قبل آیت الله رییسی، رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات این سفر در بخش کشاورزی احداث حداقل یک شهرک گلخانه‌ای در هر یک از شهرستان‌های استان بود.

وی گفت: احداث واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس‌های مختلف، صرف نظر از مزایایی که در افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی دارد، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای مردم باشد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: باتوجه به‌موقعیت جغرافیایی گنبدکاووس و گلستان و همسایگی با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه از طریق دریای خزر و فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، می‌توان از امتیاز صادرات محصولات گلخانه‌ای که قیمت مناسبی نیز در بازار روسیه دارد، استفاده کنیم.

گنبدکاووس ۱۸ هکتار گلخانه در دست احداث دارد

وی افزود: مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس در راستای اجرای مصوبه سفر چند قطعه زمین در حومه روستاهای «خوجملی»، «قوچ مراد» از توابع دهستان «بی بی شیروان» و «سیدنیاز» شناسایی کرده که در صورت موافقت اهالی و فراهم شدن شرایط، عملیات احداث شهرک گلخانه‌ای در یکی از زمین‌های اشاره شده آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: شرایط اقلیمی گنبدکاووس نسبت به دیگر شهرستان‌های گلستان برای احداث گلخانه بسیار بهتر است زیرا نور دریافتی در این شهرستان به ویژه مناطق شمالی آن نسبت به دیگر شهرها بیشتر بوده و این میزان نور مناسب سبب شده تا محصولات گلخانه‌ای خارج از فصل در گنبدکاووس به ویژه در فصل پاییز و زمستان که دیگر مناطق امکان نور کمتری دارند، به راحتی تولید شود.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان است.



منبع اخبار

شرایط ایده‌آل گنبدکاووس برای توسعه محصولات گلخانه‌ای خارج از فصل