اخبار

۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای باغات پسته خسارت‌دیده از سرمازدگی

برومندی با بیان این که برای افزایش عملکرد تولید در واحد سطح در باغات پسته کشور، برنامه قوی را طراحی کرده‌ایم، اظهار داشت: توسعه باغات در دستور کار نیست بلکه نوسازی، اصلاح، احیا و جایگزینی باغات را در برنامه داریم.

وی میزان خسارت وارده به باغات پسته در سال جاری بر اثر سرمازدگی را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: مصوبه مربوط به این مبلغ اکنون در سازمان برنامه و بودجه کشور است و ما در حال پی‌گیری تخصیص آن هستیم.

وی با بیان این که امسال در تولید اغلب محصولات باغی با افزایش روبرو هستیم، تصریح کرد: امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید پرتقال و افزایش دو برابری دانه زیتون را برآورد کرده‌ایم، اما در مورد پسته به علت کم‌آبی و سرمازدگی در اسفند سال گذشته و هفته نخست فروردین، مقداری کاهش در تولید خواهیم داشت.

وی در همین حال افزود: برای توسعه باغات پسته در اراضی شیبدار برنامه‌ای نداریم. سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته صادر می‌کردیم و مابقی تولیدات در داخل مصرف می‌شد. کاهش صادرات پسته در سال جاری آنقدر نیست که موجب دغدغه شود.

به گزارش مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» در حاشیه همایش ملی سلامت پسته در جمع خبرنگاران افزود: مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات باغات پسته بر اثر سرمازدگی در قالب کمک‌های فنی و اعتباری و امحال تسهیلات به باغداران پرداخت می‌شود.

برومندی با اشاره به این که محصولات باغی ایران سالم هستند و به ۲۰۰ کشور دنیا صادر می‌شوند، گفت: محصولات باغی ایران به کشورهایی که استانداردهای سختگیرانه دارند، صادر می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  درباره پیش‌بینی افزایش عملکرد تولید پسته در سال‌های آتی گفت: در حال حاضر متوسط عملکرد تولید پسته نزدیک به یک میلیون تن در هر هکتار است و قصد داریم در قالب برنامه‌ای در فاز نخست متوسط عملکرد تولید پسته را به ۱.۵ میلیون تن در هکتار و در فاز بعدی به بالای ۳ میلیون تن در هکتار برسانیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عملکرد تولید باغداران پیشرو نیز به خبرنگار ما ابراز داشت: باغداران پیشرو بیش از ۱۰ تن پسته در هر هکتار تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: ایران جزو کشورهایی است که کمترین برگشت را در محصولات باغی صادراتی خود دارد که نشان دهنده مدیریت و نظارت مراحل تولید و سلامت محصولات و شرایطی اقلیمی است که محصولات باغی ایران را به لحاظ طعم، رنگ و مزه در دنیا بی‌رقیب می‌کند.



منبع اخبار