اخبار

۲۰ شرکت آرژانتینی برای فعالیت اقتصادی به ایران میآیند مجله خبری کشاورزی

پس از مشاهده مشکلات ذکر شده که سالهاست کشاورزان زحمتکش با آن دستوپنجه نرم میکنند، تیم دهقان مارکت تصمیم گرفت که با ایجاد یک پلتفرم آنلاین خریدوفروش محصولات بدون واسطه از کشاورزان، زمینه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی و فروش مستقیم را برای آنها فراهم کند. به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ سیدمحمد حسینی،معاون پارلمانی رئیس جمهور درآیین افتتاح فاز اول این پایانه صادراتی اظهار داشت:دولت در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در کنار نگاه به دیگر کشور های دنیا،نگاه ویژه ای به همسایگان خود دارد. خبر خوب اینکه با ظهور بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی بهکمک پلتفرمهای آنلاین خریدوفروش، تا حدودی وضعیت کشاورزان بهبود پیدا کرده است. به عنوان مثال با توجه به افزایش هزینه های تولید و تورم، اگر نرخ خرید تضمینی کلزا کمتر از ۵ هزار تومان اعلام شود، کشاورزان رغبتی به کشت محصول نخواهند داشت.

افزایش ضمانت اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی از طریق تعیین متولی قیمت گذاری که پاسخگویی مستقیمی به مجلس نیز داشته باشد، می تواند راهکار مناسبی برای تعیین صحیح قیمت این محصولات باشد. بر اساس تبصره ۱ ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی موظف است هر ساله قیمت محصولات مطرح در این قانون را پس از بررسی میدانی هزینه های تولید، تعیین و به دولت اعلام کند. دولت موظـف گردید همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی را تضمین و نسبت به خرید آنها اقدام کند. از بامبو در صنایع تزئینی استفاده می شود و هر ساله واردات و صادرات این محصول در سراسر کشور های دنیا در حجم قابل توجهی صورت می گیرد. لذا مسئولان ذی ربط بایستی نسبت به افزایش تعداد کلاس های ترویجی با کیفیت بالا توسط کارشناسان زبده و بومی و بکار گیری سایر روش های آموزشی ترویجی برنامه ریزی لازم را مبذول نمایند. بذر اصلاح شده به عنوان مهمترین نهاده تولید از جایگاه ویژه ای در تولید محصولات زراعی برخوردار است و با هدف افزایش کمی و کیفی تولید بذر چغندرقند با رویکرد تولید بذور اصلاح نژادی (منوژرم ) مقاوم به انواع بیماری ها و تنشهای محیطی، توسعه زیرساختها و تجهیزات لازم جهت تهیه، تکثیر و ارقام جدید، افزایش عملکرد در واحد سطح و تامین بذور مورد نیاز کشور از داخل، در سال 97 به میزان 476 هزار تن بذر گندم، 32 هزار و 120 تن بذر جو، دو.

دام زمینهای کشاورزی این کشور نیز معروفند و۸۵ درصد گوشت مصرفی در داخل کشور سایت agriculture-na تولید میشود. این خصوصیت توانایی کشت گیاهان را افزایش داده است. از سویی این سامانه با دارا بودن امکان کشت انواع مختلف گیاهان و سبزیجات در محیط بسته و کنترل شده، مزایایی را برای کشت هیدروپونیک اضافه دارد که میتوان به افزایش بیشتر تراکم در واحد سطح به سبب امکان افزودن استوانه­های دوار متعدد به صورت رویهم در یک مساحت کم، افزایش بازده دریافت نور به سبب کاهش تعداد منابع تأمین نور و دریافت یکسان نور از سوی تمامی نشاها، عدم نیاز به تجهیزات متداول آبیاری مثل لوله­کشی و استفاده از قطره چکان، کنترل عملکرد واحدها و کاهش بیشتر مصرف آب و کاهش نیروی کارگری مورد نیاز از طریق سامانه کنترل مرکزی و کاهش انرژی فسیلی مورد نیاز به سبب استفاده از پنل­های خورشیدی اشاره کرد. از سویی دیگر به دلیل ماهیت برخی از بازارها مانند بازار گندم و نیز تقاضای گسترده برای این محصول، امکان شکلگیری شبکه دلالی خارج از چارچوب بورس کالا همچنان وجود دارد. البته طی سالهای اخیر با توجه به نوسانات اقتصادی و اهمیت محصول گندم، شرکت بورس کالا باید محدودیت قیمتی مانند بسیاری دیگر از بورس های کالایی برای جلوگیری از اثرات منفی فروش چندباره گواهی سپرده ایجاد کند.

طی سال های اخیر به دلیل اختلاف نظر مسئولین سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در تعیین نرخ خرید تضمینی، قیمت این محصولات با تاخیر اعلام می شود. بخش کشاورزی ایران بیش از 90 درصد آب کشور را مصرف میکند که این میزان مصرف، 22 درصد بیشتر از متوسط مصرف جهانی آب در بخش کشاورزی است و طبق گزارش سازمان خواربار جهانی(فائو) راندمان آبیاری کشاورزی در ایران که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 40 درصد است، از کشورهای مشابه خود از نظر اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل هند، چین، مصر، سوریه، پاکستان، عربستان، ترکیه و حتی لیبی هم کمتر است که این شرایط بحران کمآبی را برای کشور رقم زده است (بازگیر ۲۰۱۵). با استفاده از کشت هیدروپونیک، میتوانیم بدون محدودیت در هر کجای ایران به کشت میوههایی همچون توت فرنگی و گوجه پرداخت. برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا به مهمترین سیاست حمایتی دولت در بخش کشاورزی یعنی «خرید تضمینی» پرداخت.

حمصیان با تاکید بر اینکه این محصول علاوه بر کاربرد سم، یک نوع کود محسوب میشود، در این باره توضیح داد: کاربرد آن موجب میشود که علاوه بر تقویت گیاه، آفات نیز کنترل شوند. رئیس اتاق ایران ادامه داد: مثلاً در بازار ایران حبوبات آرژانتین بهوفور عرضه میشود که بهطور مستقیم از آرژانتین وارد نمیشود بلکه از کشورهای اطراف وارد ایران میشود. وی ادامه داد: همچنین با بهره­گیری از پنلهای خورشیدی و تأمین و ذخیره­سازی این انرژی تلاش شده است تا بخش زیادی از انرژی مورد نیاز واحدهای مختلف سامانه از جمله دوران استوانه کشت و نور مصنوعی تأمین شود.

از تفاوت­های اجرایی در این دو بازار می­توان به نظارت انبارها اشاره کرد که در گواهی سپرده کالایی انبارها تحت نظارت و مدیریت شرکت بورس کالا هستند ولی در بازار فیزیکی انبارها تحت نظارت نهاد مباشر قرار دارد. اما در روش گواهی سپرده کالایی به دلیل خرید و فروش چندباره گواهی سپرده، امکان نوسانات قیمتی در بازار وجود دارد. در روش بازار فیزیکی امکان کنترل و نظارت بر فرایند بازار از طریق دخالت دولت فراهم است. به نسبت روش غرق آبی، محصولی بیشتر و با کیفیت بهتر در اختیار گلخانه دار و کشاورز قرار می گیرد. کشت در گلخانه دارای مزایایی از قبیل تولید محصول با کیفیت و کمیت بالاتر، افزایش سطح زیر کشت، کنترل محیط کشت و آفات و بیماریها، حذف هزینه نگهداری، حمل و نقل و واسطه گری محصولات و کاهش مصرف آب و سایر نهاده های کشاورزی است. حمصیان خاطرنشان کرد: این محصول نه تنها یک کود ارگانیک است، بلکه میتواند طیف وسیعی از آفات را از بین ببرد.

برای این کار لازم است محیطهای کنترل شده دمایی و اقلیمی (مثل گلخانهها) تدارک دیده شوند. درحالیکه ایران بهدلیل شرایط اقلیمی و آبوهوایی خود یکی از بهترین کشورها با قابلیت تولید حجم بالای محصولات کشاورزی مانند سیب، پرتقال، زعفران و غیره است. پوتین به این نکته اشاره کرد که بعضی از کشورها با قحطی مواد غذایی روبرو هستند ولی مسئولیت این مشکلات تنها به عهده تصمیمهای غرب در تحریم روسیه است. سرپرست معاونت برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان مطالب فوق گفت: با کشاورزی قراردادی میتوانیم شاهد کاهش مشکلات بازار محصولات کشاورزی، تنظیم بازار، ارتقای خدمات بیمهای، کاهش ریسکپذیری، جهتدار شدن تولید محصولات غذایی و افزایش زنجیره محصولات غذایی باشیم.

همان طور که می دانیم کشاورزی قدیمی ترین صنعت انسان هاست اما نباید گمان کنیم که با تکنولوژی غریبه است. ایران به طور سنتی در رتبه اول یا دوم تولید پسته جهان قرار داشته است اما به دلیل خشکسالی در سال ۲۰۲۰ با کاهش شدید تولید مواجه شد. زمان انجام تحقیق سال 1391 بوده است. به گزارش مسیر اقتصاد پس از گذشت ۱۹ روز از زمان اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ، سرانجام شورای اقتصاد قیمت این محصولات برای سال زراعی ۹۹-۹۸ را از طریق سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد. فائو کل واردات غله ایران در سال گذشته را ۲۱.۶ میلیون تن اعلام کرده است. به گزارش گروه اقتصاد بینالملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در گزارش جدید «فائو» مطالعه موردی از وضعیت کشاورزی ایران تحت عنوان «کشت ترکیبی برای افزایش بازدهی و پایداری محصولات در ایران» ارائه شده است. دکتر اکبر صناعی در سال 1347 با اخذ مدرک لیسانس در زمینه مهندسی کشاورزی از دانشگاه اهواز در دانشکده ملاثانی یا رامین فعلی فارغالتحصیل شدند، در سال 1355 مدرک فوقلیسانس خود را از دانشگاه تهران اخذ کردند و بعنوان عضو هیأت علمی رسمی در گروه ماشینهای کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز جذب شدند تا بلافاصله با حکم وزارتی و دانشگاه یرای طی دوره دکتری تخصصی عازم دانشگاه نورث کارولینای امریکا گردند، اما این فرصت بواسطه معرفی سه دانشجوی مقطع کارشناسیارشد و لزوم ارائه سه درس توسط ایشان و سپس شروع انقلاب و وقوع هشت سال جنگ تحمیلی تا سال 1367 و انتقال ایشان به دانشگاه صنعتی اصفهان میسر نگردید.

در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می­ شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد . برای شاخص هایی با رتبه بندی بین 11 تا 20 مقدار صفر در نظر گرفته شد که دلالت به این موضوع دارد که از لحاظ مزیت نسبی، حد واسط بین 30 استان می باشند. وجود Pfr در بذر برای جوانهزنی ضروری است و مقدار آن در طی آبگیری بذر افزایش مییابد. تعداد فزاینده ای از شرکت ها در حال کار روی نوآوری رباتیک برای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین ، تراکتورهای خودمختار ، جمع کننده روباتیک ، آبیاری خودکار و بذر ربات هستند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه پیش اعلام کرده بود که مسکو علیرغم جنگ اوکراین و تحریم مسکو همچنان صادر کننده نخست گندم در جهان است. ۱- طولانی تر شدن مدت زمان سالم ماندن محصول که زمان بیشتری را در اختیار صادر کننده قرار می دهد.

کشاورزی گلخانهای برعکس کشاورزی روی زمین فصل خاصی ندارد و خود گلخانهدار تشخیص میدهد که چه محصولی بکارد. پاپایا در شرایط گلخانهای نیازمند میانگین دمایی ۲۵ درجه سانتیگراد بوده و دماهای پایینتر از ۱۵ درجه سبب کاهش رشد گیاه خواهد شد. اما دولت در سال جاری به دلیل وضعیت نامناسب تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته و احتمال کاهش تولید، نرخ خرید تضمینی این محصولات را با تاخیر کمتری اعلام کرد. بنا به این گزارش کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال در روزهای پایانی سال ۹۰، باعث دپوی مرکبات تولید داخل در انبارها، فاسد شدن این محصولات و نهایتا سرازیر شدن آن برای مصرف خوراک دامها شده است.

با توجه به ظرفیتهای موجود دراستان، براساس راهبردهای جهادکشاورزی، برای توسعه کشت گلخانهای درمناطق محروم زنجان تسهیلات با بهره ۱۰درصد و در مناطق برخوردار با بهره ۱۲درصد پرداخت می شود. علی رغم نقش مهم کشاورزی بر اقتصاد که برای کسی قابل چشم پوشی نیست، متاسفانه تلاشی برای نوین کردن کاشت و بهره برداری در کشور ایران هنوز انجام نشده است. بنابر برآوردهای صورت گرفته جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر می رسد که با افزایش جمعیت، زمین های کشاورزی به خانه و جاده تبدیل می شود با این وجود میزان غذای مورد نیاز برای جهان ۵۰ درصد افزایش می یابد، درحالیکه حدود ۳۷.۷ درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می شود بنابراین باید از روش های جدید و به صرفه در بخش کشاورزی بهره گرفت. به عنوان مثال قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری باید با تورم ۴۸.۵ درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران به ۲۴۱۴ تومان افزایش پیدا میکرد؛ این در حالی است که قیمت این محصول تنها ۲۹ درصد افزایش یافته است. ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون و در کنار کشورهای همسایه خود یک بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل میدهد که میتواند نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کند.

دوران استوانه­ کشت به صورت 360 درجه و پیوسته و با سرعت کم است و در حین دوران، واحدها به نوبت از منبع محلول غذایی تعبیهشده در زیر استوانه تغذیه میشوند. به گفته موسیزاده، از سویی با پایش محلول غذایی، به لحاظ کیفی و کمی حفظ شرایط مناسب رشد محصول نیز کنترل میشود. به طور معمول آن را به صورت سرخ کرده می توان استفاده کرد اما برای حفظ مواد مغذی می توان بدون روغن زیتون و به حالت کبابی از آن استفاده نمود که در این صورت خواص آن کاملاً حفظ می شود و به عنوان یک غذای رژیمی بسیار خوشمزه و مناسب خواهد بود این بادمجان برای افراد که رژیم دارند و گیاهخوار هستند بسیار گزینه مناسبی می باشد و در وعده های غذایی آنان جایگاه ویژه ای دارد و بسیار پر طرفدار است. ما در بحث برگشت فلفل دلمههای صادراتی از ایران به روسیه، برخی دستگاههای متولی از جمله سازمان حفظ نباتات، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دیگر مجموعههایی که در این زمینه کمکاری کرده بودند را به دستگاههای نظارتی و قضایی معرفی کردیم تا در قبال خساراتی که از این اتفاق به کشور وارد شد پاسخگو باشند. از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید و خرید تضمینی این محصولات را برعهده دارد، باید به عنوان متولی اصلی قیمت گذاری از سوی مجلس نیز شناخته شود.

کرماننو-نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در پی ورود سامانه «مونسون» و وقوع خسارت شدید به محصول خرمای باغداران جنوب کرمان با درخواست و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی فردا چهارشنبه قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی به جنوب کرمان میآید. از جمله قلادههای مجهز به GPS، سیستمهای زیستسنجی و سامانه بازشناسی با امواج رادیویی یا RFID که سامانهای بی سیم برای برقراری ارتباط است و با تبادل اطلاعات بین یک برچسب (Tag) و یک بازخوان (Reader) کار میکند. محققان دانشگاه تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور این طرح پژوهشی را انجام دادند تا طراحی سامانه کشت دوار مبتنی بر روش هیدروپونیک را توسعه دهند. در این مقاله مباحثی هم چون : بررسی انواع بسته بندی کالا ی صادراتی ، بررسی استاندارد های بسته بندی صادراتی ، بررسی طراحی بسته بندی صادراتی ، اطلاع از قوانین بسته بندی کالا ، چگونکی بسته بندی کالا هایی مثل زعفران ، پسته ، خرما و …

وی همچنین واردات پایه های مادری سالم و تکثیر ارقام مقاوم و تجاری، واردات انواع مواد شیمیایی مورد نیاز آزمایشگاههای کشت بافتی و تامین نیاز کشور و صادرات پایه و نهال گواهی شده به کشورهای همسایه را از برنامههای آتی این شرکت دانش بنیان دانست. مدیر عامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه این کود – سم علاوه بر باغات پسته، برای محصولات «زیتون» و «گلابی» نیز کاربرد دارد، گفت: این محصول به صورت تخصصی روی آفت پسیل پسته کاربرد دارد و در نسخه جدید، این محصول را برای دفع شته و شپشک توسعه دادیم. مهدی حمصیان با بیان اینکه ما در این حوزهها دستاوردهای منحصر به فردی را عرضه کردیم، اظهار کرد: کود و سم پسیل پسته، زیتون و گلابی از جمله محصولات دانشبنیان این شرکت است که پس از نزدیک به دو سال کار تحقیقاتی، به فرمولاسیون این محصول دست یافتیم. طبق تبصره ۶ این قانون دولت موظف است قیمت این محصولات را در هر سال زراعی به نحوی تعیین نماید که این قیمت ها از تورم سالیانه کمتر نباشد تا کشاورزان برای تولید محصولات خود مشکلی نداشته باشند.

دنياي اقتصاد: کشاورزی، فعالیتی همراه با ریسک است، بهطوری که کشاورزان با انواع مختلفی از ریسکهای آبوهوایی، آفات، بیماری، ریسکهای بازار و مواد اولیه مواجهند. بدون استفاده از بینشی که این تکنولوژی فراهم میآورد، اتخاذ تصمیمهای استراتژیک در مقیاس بزرگ بسیار مشکل خواهد بود. به تازگی مطالعات انجام گرفته در مقیاس جهانی نشان داده اند بازتوزیع زمین های کشاورزی به سمت مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب دارند می تواند تولیدات زیستی جهان را بدون گسترش سطح زیر کشت تا 30 درصد افزایش دهد. یکی از فناوری هایی که امروزه در کشور های توسعه یافته و همچنین در حال توسعه استفاده می شود، بیوتکنولوژی گیاهی است. اما در برنامه پنجم شاهد سیر صعودی آن هستیم به گونه­ای که بیشترین میزان توجه (49 درصد) نیز مربوط به این برنامه می­باشد. نیاز به محصولات کشاورزی در زندگی بشر هر روز پررنگ­تر می­شود و نقش افزایش جمعیت نیز بر این نیاز بی تاثیر نیست. در دنیا 8 میلیارد نفر انسان زندگی میکنند، 2.5 میلیارد از این افراد احتیاج به غذا دارند یا دچار سوء تغذیه شدهاند. این نهالها را در اوایل عید نوروز کاشت کنید، درست است که گیاه صنوبر برای رشد کردن نیازی به گلخانه و جای مسقف ندارد ولی بهتر است درون گلخانه کشت کنید تا بیشتر بتوانید شرایط گیاه را کنترل کنید بعد از رشد کردن نهال گیاه صنوبر همان طور که گفته بودیم میشود چوبی را که بدست می آید را بفروشید و درآمد زایی کنید.