اخبار

۲۵ نفر از کشاورزان برگزیده و نمونه استان اردبیل تجلیل شدند

۲۵ نفر از کشاورزان برگزیده و نمونه استان اردبیل تجلیل شدند

وی از خرید بیش از ۲۳۹ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل خبر داد و گفت: پیش بینی تولید گندم در این استان در سال زراعی جاری، ۳۵۰ هزار تن بود ولی بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول گندم در استان اردبیل تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این آیین با اشاره به ظرفیت بالای این استان در بخش کشاورزی و تولید بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در این خطه در حدود یک درصد از خاک ایران گفت: این میزان تولید، نشان دهنده اهمیت استان اردبیل در بخش کشاورزی است.

نادر تقی‌زاده، استان اردبیل را در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی جزو استان‌های سرآمد و پیشتاز عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان اردبیل سهم ۲۸ درصدی و در زمینه اشتغال سهم ۳۳ درصدی دارد.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۲۵ نفر از کشاورزان برگزیده و نمونه استان اردبیل تجلیل شدند

ناظر عالی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز در این آیین، گندم را سمبل کشاورزی ایران عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت حمایت از کشت و تولید این محصول در داخل کشور گفت: ۴۵ درصد پروتئین و ۴۰ درصد انرژی افراد از محل تولید و مصرف گندم در کشور به دست می‌آید.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، در این آیین، ضمن تجلیل از تولید کنندگان برتر حوزه کشاورزی استان و رونمایی از سند جامع تحول بخش کشاورزی، سال زراعی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ در استان اردبیل با شخم زنی یکی از مزارع اطراف شهر اردبیل آغاز شد.

اسماعیل اسفندیاری پور بیان کرد: ایران امکان تولید گندم بیشتر را بدون افزایش سطح زیر کشت دارد به شرطی که در خصوص بهره‌وری منابع آب و خاک و کاستن از نقش منفی تغییرات اقلیمی به شکل برنامه ریزی‌شده، اقدام اساسی بشود.

۲۵ نفر از کشاورزان برگزیده و نمونه استان اردبیل تجلیل شدند

سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.



منبع اخبار

تقی‌زاده، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را گامی در جهت خودکفایی در عرصه کشاورزی دانست و اضافه کرد: این طرح در سال زراعی گذشته در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل اجرا شد و در سال زراعی پیش رو نیز در ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان برنامه‌ریزی شده و ظرفیت اجرای آن در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان وجود دارد.

وی با انتقاد از نامتناسب بودن میزان بودجه و اعتبار اختصاص یافته به بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان‌های استان اردبیل بیان کرد: سهم بخش کشاورزی در تخصیص اعتبارات استانی بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به ضرورت مدیریت منابع آب در استان به علت بروز خشکسالی اظهار کرد: با وجود شرایط خشکسالی، تولید کشاورزی در استان آسیب جدی ندید و تولید گندم استان طی سالی که در انتهای آن قرار داریم، حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

وی با اشاره به تدوین سند و برنامه جامع تحول بخش کشاورزی استان اردبیل، از برنامه‌ریزی برای تحقق چشم‌انداز اشتغال ۷۲ هزار نفر در پایان سال هشتم اجرای این برنامه خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه، سرمایه‌گذاری ۵۷۰ هزار میلیارد ریالی در بخش کشاورزی استان اردبیل هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به مصرف ۹.۵ میلیارد متر مکعب آب در بخش تولید گندم در ایران افزود: با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از شیوه‌های جدید آبیاری و کشت ارقام مقاوم و پرمحصول، می‌توان با هر متر مکعب آب، ۲.۵ کیلوگرم گندم در اراضی زراعی ایران استحصال کرد.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین خواستار پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزان آسیب دیده از پدیده خشکسالی این استان شد و با تاکید بر ضرورت پشتیبانی و حمایت از کشاورزان ادامه داد: به علت بروز پدیده خشکسالی خطر خسارت در تولید در این حوزه افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، در این آیین همچنین سال زراعی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ با شخم زنی یکی از مزارع روستای آراللوی اردبیل آغاز شد و ۱۲۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی استان اردبیل فعالیت یکساله خود را آغاز کردند.