اخبار

۲ هزار و ۸۲۵ تُن محصولات کشاورزی شاهرود سال گذشته صادر شد

وی ادامه داد: ۶ میلیارد تومان اعتبار براساس مصوبه هیات دولت به منظور استمهال وام‌های بانکی به سررسید سال ۱۴۰۰ برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی شهرستان شاهرود جذب شد.

عباسعلی نهاردانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری کشاورزی افزود: ۸۷۵ تُن انگور، ۳۵۰ تُن خرما، ۸۰۰ تُن کنسانتره سیب و ۸۰۰ تُن کنسانتره انگور سال گذشته به کشورهای روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان صادر شد.

شهرستان شاهرود با ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شرق استان سمنان قرار دارد.   



منبع اخبار

نهاردانی از اختصاص اعتبار ۱۰۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی سفر ریاست جمهوری به بخش کشاورزی شهرستان شاهرود خبر داد و اظهار داشت: ۵۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به منظور تکمیل و اجرای سامانه نوین آبیاری در ۱۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی تخصیص یافت.

نهاردانی با بیان اینکه تاکنون به ۱۹ مورد معرفی شده مبلغ ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، ابراز داشت: سه طرح بزرگ از طرح‌های مصوب استان در حوزه شاهرود از جمله طرح زعفران امینی با ۱۵ میلیارد تومان، طرح گاوداری ۳۰۰ راسی محمدی با ۱۸ میلیارد تومان و طرح شرکت لعل کویر با ۱۷ میلیارد تومان در بخش کشاورزی شهرستان در حال پیگری و اقدام است که تا پایان تیرماه امسال پرداخت شود.

نهاردانی با بیان اینکه هفت میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ چهار درصد نیز برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شد، افزود: ۵۰۰ نفر در حوزه تولیدات دام و طیور که خسارت و آسیب بیشتری دیده بودند به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت معرفی شدند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: ۲۶ میلیارد تومان به منظور لایروبی و مرمت قنات‌ها، ۷.۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت مجتمع گلخانه‌ای و ۲۱ میلیارد تومان نیز به منظور اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله و ساخت کانال‌های آبیاری عمومی اختصاص داده شد.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: تاکنون ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات خرید نهاده‌های دام، طیور و آبزیان در این شهرستان پرداخت شد که این میزان ۱۹.۲ درصد از معرفی شدگان است.

خسارت سرمازدگی در شاهرود ۲۲۶ میلیارد تومان بود

وی با اشاره به اینکه برای هیچ محصول صادراتی اظهارنامه گمرکی از شاهرود صادر نشد، ابراز داشت: صدور محصولات بخش کشاورزی این شهرستان با توجه به نبود پرواز در فرودگاه بین المللی شاهرود از طریق استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی انجام شد.

نهاردانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل ۴۰ درصد افزایش داشت، افزود: پارسال ۱۶۶۴ مورد تسهیلات به مبلغ ۱۲۵ میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان در قالب مسیرهای خط اعتباری، مکانیزاسیون کشاورزی، صندوق حمایت، مشاغل خُرد خانگی و رونق تولید به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی شهرستان شاهرود پرداخت شد.

وی ادامه داد: ۱۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات برای پرداخت به واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی شهرستان شاهرود در نظر گرفته شد.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به اینکه سرمازدگی و حوادث پیش‌بینی نشده در بخش کشاورزی امسال نیز تکرار شد، ابراز داشت: خسارت ناشی از سرمازدگی ۲۲۶ میلیارد تومان، طوفان و تگرگ ۱۶۹ میلیارد تومان و بارندگی شدید ۲۰ میلیارد تومان برآورد شد.

وی به اختصاص اعتبار تسهیلات ۵۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی سهم شهرستان شاهرود از بند «الف» تبصره ۱۸ بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل‌های سازمانی ۱.۵ برابر حدود ۸۰ میلیارد تومان اسامی به بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه و تعاون و صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند تا پس از ریزش اسامی به هر دلیلی، تمامی اعتبار اختصاص یافته جذب شود.

وی به اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا برای شهرستان شاهرود مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان پرونده مصوب تشکیل و به بانک معرفی شد تا بهره برداران از تسهیلات حمایتی خرید نهاده‌های دام، طیور و آبزیان برخوردار شوند.