اخبار

۳۵ طرح کشاورزی در قم به‌بهره‌برداری می‌رسد

وی با اشاره به جمعیت ثابت و موقت بالای استان و تلاش گسترده هر روزه برای تامین نیازهای غذایی مردم، افزود: در این رابطه در حوزه تامین کالاهای اساسی هم برای بخش خانوار و هم صنف و صنعت، تلاش می‌کنیم نیازهای مردم به خوبی تامین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه آمایش سرزمین استان به دنبال حفظ سطح سبز قم هستیم به نحوی که جامعه ۱۴ هزار نفری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بتوانند از فعالیت خود بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

وی افزود: بخش کشاورزی استان قم ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تُن مصول در حوزه‌های مختلف گیاهی، دامی،‌ شیلات و گلخانه‌ای را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که وظیفه ما حفاظت از منابع آب و خاک است، تاکید کرد: کار رسانه‌ای و تبلیغاتی در این رابطه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این نشست گفت:‌ تشکیل نهاد جهاد موجب تحول بزرگی در آبادانی کشور به‌خصوص در مناطق روستایی شد، تا قبل از ورود جهاد به عرصه سازندگی کشور زیرساخت‌های مورد نیاز در بسیاری از روستاهای ما وجود نداشت.

حاجی رضا گفت: در همین راستا توسعه کشت گیاهان دارویی نیز با توجه به شرایط خاصی که برخی از مناطق استان دارند،‌ به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: مهمترین ظرفیت بخش کشاورزی استان قم در حوزه دام و طیور است، چراکه قم از جمله مهمترین باراندازهای دام کشور به‌شمار می‌آید و وجود مجتمع‌های بزرگ دامپروری به آن ظرفیت ویژه‌ای در این بخش بخشیده‌است،‌ به نحوی که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور در قم تولید می‌شود.

وی افزود: آب و خاک ثروت‌های ملی هستند و نیازمند این هستیم که قوانین حفظ کشاورزی در استان به صورت کامل اجرا شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز مسئول تامین امنیت غذایی مردم به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت برعهده سازمان جهاد کشاورزی است، در همین رابطه باید تاکید کرد بیش از ۸۵ درصد پروتئین مورد نیاز مردم توسط بهره‌برداران بخش‌کشاورزی در داخل تامین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کشت گیاهان سازگار با آب‌وهوای قم بیان داشت: به دنبال استفاده از گیاهانی همچون سورگوم، تریتیکاله و چغندر علوفه‌ای هستیم که در برابر تنش‌های محیطی در قم مقاوم است.

وی تاکید کرد: در سفر آیت الله رییسی، ریس جمهور به قم ۳۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی استان تخصیص یافت که تاکنون ۵۴ میلیارد تومان آن جذب و در اجرای طرح‌های مختلف به‌خصوص در حوزه آب‌وخاک مورد استفاده قرار گرفته‌است که در هفته جاری شاهد بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان قم اشاره کرد و بیان داشت:‌بحث الگوی کشت را به عنوان یک دغدغه مهم دنبال می‌کنیم، در طول سه‌سال گذشته اقدام‌های خوبی در این رابطه انجام شده‌است تا علاوه بر حفاظت از آب و خاک، میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی قم گسترش یابد.

وی بیان داشت: موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و آسیب‌های ناشی از آن از جمله مسائلی است که به صورت ویژه بر آن تمرکز کردیم، چراکه یک متر مربع زمین کشاورزی غذای ۲۰ نفر را تامین می‌کند و این که به راحتی آن را تغییر کاربری دهیم خسارت‌های بزرگی است.

وی همچنین گفت: در حوزه تنظیم بازار مسئولیت تنظیم و توزیع کالاهای اساسی در استان برعهده سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد و در این خصوص همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: روند واکسیناسیون دام علیه بیماری‌ها در استان قم طی برنامه‌ریزی تدوین شده به صورت مستمر در حال انجام است و در این ارتباط از همه ظرفیت‌های در اختیار دامپزشکی استان استفاده می‌کنیم.



منبع اخبار

حاجی رضا بیان داشت: در همین ارتباط نیازمند استفاده هرچه‌ بیشتر از ظرفیت‌ مراکز دانشگاهی استان و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید، انتقال و کاربردی کردن دانش در بخش کشاورزی استان برای حل مشکل‌ها هستیم.

وی افزود: گسترش کشت گلخانه‌ای از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این ارتباط هر سال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های استان افزوده خواهد شد.

محمد رضا حاجی رضا روز شنبه به‌مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: طرح‌های یاد شده در بخش‌های متنوع حوزه کشاورزی استان همچون آب‌وخاک، تولیدات دامی،‌ شیلات و امور آبزیان، صنایع تبدیلی و غذایی و تولیدات گیاهی است.

مدیرکل دامپزشکی قم نیز در این نشست گفت: در زمینه بیماری‌های مشترک دام و انسان در استان قم در حال حاضر مورد خاصی نداریم.

مهدی رفیعی افزود: همچنین تاکنون بر اساس گزارش مرکز بهداشت قم بیماری تب کریمه کنگو در استان نداشتیم.

وی تاکید کرد: در حوزه انجام کارهای زیربنایی نیز برای توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی استان به خصوص در بخش آب و خاک همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفتیم.

حاجی رضا گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی استان نیز از برنامه‌های ویژه ما است که موجب تقویت هرچه بیشتر هویت فعالیت کشاورزی در استان و تسهیل حمایت‌های لازم از بهره برداران این بخش می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است، گفت: در این میان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن زراعی و ۲۲ هزار هکتار آن باغی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی ایمانی تبار گفت: امروز هم در عرصه کشاورزی و امنیت غذایی این نهاد تمام تلاش خود را به کار گرفته‌است تا نیازهای غذایی مردم به خوبی تولید و تامین شود و در این رابطه موفق عملکرده‌ است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های کشاورزی ما در سطح کشور و در راستای آن در محدوده استان قم به حدی هست که بتوانیم به خوبی نیازهای غذایی مردم را تامین کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این ظرفیت بزرگی است که می‌توان از آن استفاده کرد تا سازمان جهاد کشاورزی قم در اجرای برنامه های خود جامع تر عمل کند.