اخبار

۶۲ هزار میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شد

وی اظهار داشت: این تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، در توسعه کشت گلخانه‌ای (با توجه به محدودیت منابع آبی کشور) ۱۵ هزارو ۷۵۹ میلیارد ریال، در قالب تسهیلات دام و طیور بیش از ۹۱ هزار میلیارد ریال، در حوزه شیلات ۶ هزارو ۸۳۴ میلیارد ریال، درحوزه زراعت ۷۰ هزار میلیارد ریال، در حوزه صنایع وابسته بخش کشاورزی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و حوزه باغبانی ۳۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که عمده این تسهیلات به صورت تکلیفی بوده است.

تخصیص ۴۰ هزار میلیارد ریال برای بذر گواهی شده گندم 

بهره مندی نزدیک ۴۰۰ هزار تولیدکننده از تسهیلات بانک کشاورزی در دولت سیزدهم 

بهبهانی گفت: در مجموع از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۹۰ هزار نفر از ۷۳۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده کردند.

بخشودگی جریمه و سود بانکی ۱۹۹ هزار تولیدکننده در دولت سیزدهم 

بهبهانی بیان کرد: تا به این لحظه تولیدکنندگان دام  و طیور نزدیک ۹۱ هزار نفر مبلغی بالغ بر ۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از تسهیلات مردمی سازی یارانه ها استفاده کردند.

سرپرست بانک کشاورزی تصریح کرد: براساس بند خ ماده ۳۳ قانون بودجه ، این مساعدت را برای کشاورزانی که به دلایل  مختلف دچار خسارت ( خشکسالی و سرمازدگی و سیل) شدند و ستاد بحران استان ها ان ها را به بانک کشاورزی معرفی کرده است سود و جریمه تسهیلاتی که دریافت کردند را بخشیدیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، «فریدون بهبهانی» روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷ میلیون و ۴۳ هزارتن گندم به ارزش ۸۲۰ هزار میلیارد ریال خریداری شد که تاکنون ۶۲۰ هزار میلیارد ریال آن به حساب گندمکاران واریز شده است.

سرپرست بانک کشاورزی با بیان  اینکه این تسهیلات از محل منابع داخلی بانک پرداخت شده است، گفت: درحوزه زراعت با توجه به اینکه دولت مکلف شد بذر گندم را از کشاورزان خریداری و فراوری کند و بذور گواهی شده به کشاورزان تحویل دهد  ۴۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

سرپرست بانک کشاورزی گفت: همچنین امسال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای جوانان با مبلغ ۱۸ هزارو ۳۶۹ میلیارد ریال به ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: حتی در چنین مواردی نیز به طور حتم بانک چندین بار بدهی را تمدید و تقسیط می کند اما اگر واحد راکد شده و بهره برداری نمی شود تملیک خواهد  شد کما اینکه واحدهای زیادی هستند که به بانک کشاورزی بدهکارند.

پرداخت بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ازدواج  

وی اضافه کرد: این مبلغ برای پرداخت به کشاورزان در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران گذاشته شده است.

به گفته وی، طی مدت مذکور  ۲۷ هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال جریمه و سود تسهیلات بخشوده شده است.

تخصیص بالغ بر ۹۱ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش دام و طیور 

بهبهانی اضافه کرد: براساس این بند قانونی اصل بدهی به مدت سه سال تقسیط می شود از اسفندماه سال گذشته تاکنون نزدیک ۱۹۹ هزارنفر در سراسر کشور از این بند استفاده کردند.

سرپرست بانک کشاورزی گفت: این بانک برای کمک به دولت سیزدهم از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان ( ۱۵۰ هزار میلیارد ریال) به کسانی که گندمشان را در اختیار دولت قرار داده بودند، تسهیلات پرداخت کرده ایم.

وی افزود: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ سال با جراحی اقتصادی که دولت انجام داد و حذف نرخ ارز ترجیحی با مشکلات سرمایه درگردش دامداران و مرغداران روبرو شد، بنابراین بانک مکلف شد که سرمایه درگردش مورد نیاز بخش طیور و دام را  تامین کند. به همین واسطه اعتبارات طرح مردمی سازی یارانه ها را از محل منابع داخلی خود بانک ما شروع به پرداخت کردیم برای اینکه بتوانیم در اسرع وقت سرمایه درگردش را در اختیار دامداران و مرغداران قرار بدهیم حتی روزهای تعطیل همکاران ما سرکار حاظر شدند.

سرپرست بانک کشاورزی افزود: اما اگر واحدی در حال تملیک شدن باشد و پرونده اجرایی داشته باشد اگر خود بدهکار به بانک کشاورزی مراجعه کند ما آمادگی داریم در سراسر کشور بدهی را تمدید و تقسیط کنیم.



منبع اخبار

بهبهانی درباره تملیک واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به ازای بدهی بانکی گفت: بانک کشاورزی اگر یک واحد تولیدی حداقل قبل از ۱۵ سال بدهی معوق به بانک کشاورزی داشته باشد واحدش تملیک نمی شود، تمامی واحدهایی که احیانا تولیدی بودندو تملیک شدند مواردی هستند که حداقل بالای ۱۵ سال بدهکار بانک بودند.

وی افزود: مابقی مبلغ خرید تضمینی گندم در  حال پرداخت است.