اخبار

۸ پروژه کشاورزی خراسان‌شمالی با حضور وزیر جهاد افتتاح و کلنگ‌زنی شد

این طرح در ۸۰ کیلومتری شهرستان جاجرم با ظرفیت ۱۴ هزار و ۱۴۰ راس دام واقع است.

این طرح که جدای از اسلام آباد، سه روستای دیگر ملاحسن، قره مصلی و انصار را پوشش می دهد، موجب افزایش راندمان آبیاری از ۳۴ درصد به ۹۰ درصد نیز می شود.

پروژه های افتتاحی شامل کارخانه فرآورده گیاهان دارویی شرکت اکسیر شیروان با اعتبار ۵۳.۵ میلیارد ریال، پروژه ۸۳۰ هکتاری آبیاری نوین اسلام آباد مانه و سملقان با اعتبار ۳۱۲ میلیارد ریال و پروژه مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند جاجرم ۴۶۸ میلیارد ریال اعتبار است.

میزان اشتغالزایی این طرح ۷۰ نفر است و منابع آبی از رودخانه گرماب و عزیزچشمه و قزل قایه به میزان ۲۳.۵ لیتر بر ثانیه، قنات چهار باغ و کش شور با دبی ۱۲.۵ لیتر بر ثانیه و یک حلقه چاه عمیق به میزان ۳۸ لیتر بر ثانیه است.

کلنگ زنی مجتمع گلخانه ساریگل 

از مجموع این طرح ها، سه پروژه با اعتبار ۸۳۳ میلیارد ریال افتتاح و پنج طرح نیز با اعتبار یکهزار و ۸۴۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

منابع آبی این طرح رودخانه شیرآباد به اسلام آباد به دبی ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را پوشش می دهد.


افتتاح ۸۳۰ هکتاری آبیاری نوین اسلام آباد 

عملیات ساخت این کارخانه در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع با زیربنای ۸۰۰ مترمربع از سال ۹۸ آغاز و با افتتاح آن برای ۷ نفر اشتغالزایی شد.

افتتاح مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند

پروژه مجتمع پرورش بره پروار ۱۵ هزار راسی و مجتمع گلخانه آق تپه با یکهزار و ۵۵۰ میلیون ریال اعتبار، پروژه مجتمع بره پروار ۵ هزار راسی سنخواست با اعتبار ۳۳۵ میلیارد ریال، مجتمع گلخانه ساریگل شهرستان اسفراین با ۱۵۰ میلیارد ریال و پروژه انتقال آب دشت صفی آباد شهرستان اسفراین با ۳۰۰ میلیارد اعتبار پنج طرحی هستند که در سفر وزیر جهادکشاورزی به خراسان شمالی کلنگ زنی شد.

کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای اشتغالزایی جوانان و مردم روستاهای شهرستان شیروان است که این فرصت تبدیل به پتانسیل و ظرفیت برای علاقه مندان به کسب و کارهای روستایی شده است.

 به گزارش مجله خبری کشاورزی، این طرح ها در بخش های گوناگون آب و خاک، امور دام، باغبانی و صنعت است که با تکمیل و بهره برداری از آنها علاوه بر ایجاد تحول در خراسان شمالی زمینه اشتغال برای شماری از افراد جویای کار این خطه نیز فراهم می شود.

مجتمع گلخانه ای آق تپه نیز واقع در بجنورد بخش گرمخان است که ۶۰ هکتار زمین برای آن در نظر گرفته و برای ۲۰۰ اشتغالزایی خواهد داشت.

ظرفیت تولیدی پیش بینی شده برای کل شرکت های کشاورزی در استان ۶۷ هزار تن انواع محصول کشاورزی است که هم اینک در فضاهای مورد بهره برداری بیش از ۵۰۰ تن محصول تولید می شود.

این پروژه واقع در ۱۵ کیلومتری شهرستان مانه سملقان روستای اسلام آباد است که با بهره برداری از این طرح ۴۷۰ خانوار کشاورز این روستا از آن برخوردار شدند.

۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی، ۹ حلقه چاه عمیق به ظرفیت اسمی ۱۲۰ لیتر آب در اراضی دشت شوقان، کارخانه خوراک دام در شهرستان فاروج، آزمایشگاه تخصصی ژنتیک دامی با کادر تخصصی، آزمایشگاه خوراک دام و اخذ مجوز کشتارگاه صنعتی دام با ظرفیت روزانه یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ ر۱س دام سنگین از امکانات مجری این طرح است.

مساحت کل شرکت های کشاورزی در استان ۵۷۵ هکتار است که از مجموع این میزان ۵۴۵ هکتار مربوط به شهرک های گلخانه ای و ۴۵ هکتار نیز مربوط به مجمتع های دامپروری است.

افتتاح کارخانه فرآورده گیاهان دارویی شیروان

این شهرستان دارای ۶۰۰ هکتار زعفران و ۱۶۱ هکتار گیاه دارویی زیره سبز، گل محمدی، گل گاو زبان، اسطوخودوسو باریجه است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

این کارخانه شامل بسته بندی گلاب و عرقیات گیاهی، بسته بندی اسانس خوراکی، شربت از گیاهان(عصاره، دانه، عرقیات و غیره)، اسانس طبیعی مورد مصرف در صنایع غذایی، انواع روغن خام گیاهی، بسته بندی انواع گیاهان دارویی و انواع عرقیات گیاهی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ تن است که صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

این طرح نیز واقع در شهرستان جاجرم محدوده اراضی سنخواست است که در فاز اول پروژه برای آن ۳۲ واحد ۱۵۰ راسی و یک واحد ۲۰۰ راسی در نظر گرفته شده است.

استخر ذخیره آب تجیعی و ایستگاه پمپاژ به حجم ۵۰ هزار متر مکعب و شبکه اصلی و نیمه اصلی انتقال آب به صورت کانال و لوله گذاری به طول ۲۵ کیلومتر از مشخصات اصلی این طرح است که اجرایی شدن آن موجب مدیریت توزیع آب در اراضی کشاورزی منطقه و افزایش راندمان از ۳۴ درصد به ۶۵ درصد می شود.

همچنین خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است به گونه ای که در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی با مساحت ۳۶۵۴ کیلومتر دارای ۳ شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، ۳ بخش، ۵ دهستان و ۵۵ آبادی است.

محل اجرای فاز ۲ این طرح واقع در هشت کیلومتری شهرستان اسفراین روستای سست به مساحت ۵۰ هکتار است و پیش بینی میزان تولید در این مجتمع ۱۸ هزار تن در سال است و اینک فاز یک این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از این طرح برای ۳۰۰ نفر اسفراینی شغل ایجاد می شود.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان که به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی شناخته می شود، در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

این طرح در۲۷ کیلومتری شهرستان بجنورد، بخش گرمخان و در ۴ کیلومتری شرق شهر حصار گرمخان، محدوده  اراضی ملی پلاک آق تپه واقع شده است که با بهره برداری از آن ظرفیت تولید یکهزار و ۱۲۵ تن تولید محصولات دامی را در سال افزایش خواهد داد.

آمار جمعیت دامی شهرستان جاجرم ۱۵۱هزار و ۵۸۰ واحد دامی با ظرفیت تولید ۷ هزار و ۵۳۴ تن محصولات دامی است.

چهار شهرک گلخانه ای نیز  ا ظرفیت پیش بینی تولید سالانه ۶۷ هزار تن (شهرک گلخانه امام رضا(ع) شهرستان مانه سملقان ، شهرک گلخانه ساریگل شهرستان اسفراین ، شهرک گلخانه بیگان شهرستان شیروان، شهرک گلخانه دوین شهرستان شیروان در حال فعالیت هستند.

کلنگ زنی مجتمع پرورش بره پروار ۱۵ هزار راسی و مجتمع گلخانه آق تپه

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.



منبع اخبار

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

کلنگ زنی انتقال آب دشت صفی آباد 

خراسان شمالی در ایجاد مجتمع شرکت شهرک های گلخانه ای در کشور جایگاه ۱۷ را دارد.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است به گونه ای که در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

اینک نیز سه مجتمع بره پروار به ظرفیت ۷۳ هزار راس در شهرستان های اسفراین، بجنورد و شیروان در حال فعالیت است.

کلنگ زنی پروژه مجتمع بره پروار ۵ هزار راسی 

موقعیت جغرافیایی این طرح در بخش بام صفی آباد شهرستان اسفراین است که با اجرایی شدن آن ۲ هزار و ۹۸ خانوار از این طرح بهره مند می شوند.

مساحت این پروژه ۱۵ هکتار و با بهره برداری از آن برای ۸۰ نفر در این شهرستان اشتغال ایجاد می شود.