مصوبات مجلس یازدهم در خصوص تنظیم بازار خودرو

با بررسی رویه های مجلس یازدهم در حوزه خودروسازی، مشخص شد اقدامات مهمی در این بخش انجام شده است که می توان به تصویب قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو از جمله واردات خودرو و واردات اشاره کرد. از ماشین های دست دوم خودروها، اسقاط خودروهای قدیمی و توسعه حمل و نقل عمومی.
به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی در اسفند ماه آینده، یکی از موضوعاتی که می توان به آن اشاره کرد عملکرد مردم بهارستان در مجلس یازدهم است که در دور بعد منوط به تشکیل ستاد انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مجلس و مجلس می تواند صدای مردم باشد و گام های اساسی در جهت تسهیل زندگی و پیشرفت کشور بردارد.
این نمایندگی همچنین در این مدت به بررسی عملکرد شاخص مجلس در بخش های مختلف اقتصادی پرداخته است که در حوزه صنعت خودرو می توان به تصویب قانون تنظیم بازار خودرو (مصوب 25 خرداد 1401) اشاره کرد. یکی از مهمترین مشکلاتی که همواره در حوزه خودرو وجود داشته، گرانی خودرو در بازار است که مجلس با صدور قوانینی سعی در تنظیم آن داشت.
آیین نامه کلی واردات خودروهای فرسوده و کنترل توقف فعالیت خودروهای فرسوده از جمله مصوباتی است که در این مجلس نهایی شد.
البته نباید از این نکته غافل شد که افزایش قیمت در بازار نتیجه کاهش تولید و همچنین تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای است. بر اساس بررسی های انجام شده طی پنج سال گذشته، میانگین تولید خودرو در کشور به حدود 953 هزار دستگاه رسیده است. در حالی که واردات خودرو در این مدت ممنوع بود.
میزان تولید خودرو در سال 2016 بالغ بر بیش از 1.5 میلیون دستگاه بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که طی پنج سال گذشته میانگین تولید خودرو نسبت به سال 1395 38 درصد کاهش داشته است. برای کاهش تامین سرمایه خودرو و افزایش عرضه باید اقدامات متعددی انجام شود. از جمله این اقدامات میتوان به تقویت سازوکارهای حفظ ارزش پسانداز خانوارها در قالب سرمایهگذاری در پروژههای تولیدی، وضع مالیات بر تقاضای سرمایه و غیرمصرفکننده و البته افزایش عرضه خودرو اشاره کرد.
افزایش عرضه از دو مسیر امکان پذیر است: تولید داخلی و واردات. با توجه به محدودیت منابع ارزی و لزوم تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای فرسوده در این قانون به عنوان یکی از راهکارهای افزایش عرضه و تنظیم بازار مطرح شد.
در این مدت برای تسهیل واردات مشکلاتی از قبیل الزامات ارائه اسناد رسمی استاندارد و اسناد رسمی قیمت نیز برطرف شد و تدوین آیین نامه اجرایی این قانون هم اکنون در مرحله نهایی است.
از مزیت های واردات خودرو کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کنترل بازار و کنترل انحصار: در شرایطی که عرضه ارز محدود است، می توان خودروهای فرسوده بیشتری را با هزینه ثابت ارز وارد کرد. واردات بیشتر باعث افزایش عرضه خودرو در بازار می شود. کاهش قیمت خودروهای فرسوده نیز قیمت خودروهای وارداتی را به قیمت خودروهای تولید انبوه نزدیک می کند. در نتیجه واردات خودروهای فرسوده می تواند تاثیر بیشتری در کنترل بازار خودرو داشته باشد.
از سوی دیگر، از سرگیری واردات خودروهای فرسوده می تواند تا حدودی انتظارات تورمی فعالان بازار خودرو را کنترل کند.
– محدود کردن خودروهای دست دوم: بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر حدود 3.5 میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که سالانه حدود یک میلیون خودرو به این تعداد اضافه می شود. این خودروها مشکلات زیادی از جمله مصرف سوخت بالا، افزایش تلفات جاده ای و آلودگی هوا در کشور ایجاد می کنند.
با توجه به اینکه با از سرگیری واردات خودروهای فرسوده، تعداد خودروهای وارداتی افزایش می یابد، با در نظر گرفتن لزوم ارائه گواهی اسقاط برای واردات خودرو، تعداد خودروهای اسقاط نیز افزایش می یابد.
– توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش رضایت اجتماعی: یکی از چالش های مهم پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی تامین مالی آن است. با توجه به منابع حاصل از عوارض واردات خودروهای فرسوده می توان بخشی از منابع را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کرد.
واردات خودروهای فرسوده نیز به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک می کند و این موضوع در کنار توسعه حمل و نقل عمومی می تواند به افزایش رضایتمندی در جامعه کمک کند.
اجرای فرآیند واردات خودروهای فرسوده نیازمند تاییدیه و نامه اجرایی و تامین ارز لازم برای واردات است.
این دو موضوع باید برای تسریع در تصویب آیین نامه اجرایی پیگیری شود و در گام بعدی منابع مشخصی برای تامین ارز شناسایی شود تا با اجرای آیین نامه قیمت خودرو در بازار کاهش یابد. قانون تورم
فرصت خوبی برای تنظیم بازار خودرو
یکی از مهمترین اقدامات مجلس یازدهم رفع سدی بود که از ورود خودروهای خارجی به کشور جلوگیری می کرد.
ناهماهنگی تولید، عرضه و تقاضا در بازار خودرو طی یکی دو سال گذشته و همچنین تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای که قیمت آن را در این بازار غیرعادی کرده بود، مجلس یازدهم را بر آن داشت تا تصویب و تکمیل قانون تنظیم صنعت خودرو و صدور مجوز واردات خودرو به کشور، پس از مدتی موضوع واردات خودروهای فرسوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در واقع اگرچه قانون رگولاتوری صنعت خودرو دست دولت را برای واردات خودرو باز گذاشته بود، اما نمایندگان برای جلوگیری از هر بهانه ای، واردات خودروهای فرسوده با حداکثر سن پنج سال را تصویب کردند تا خودروهای خارجی با بهترین قیمت در بازار موجود باشد. بازار خودرو کشور.مردم
مجلس این تصمیم را به منظور بهبود عدم تطابق عرضه و تقاضا اتخاذ کرد که در درجه اول بر قیمت خودرو در بازار تأثیر روانی خواهد گذاشت و منجر به کاهش قیمت خودرو در این بازار خواهد شد. کاهش می دهد قیمت های پس از تصویب این قانون گواه این مدعا است.
بیشتر بخوانید: بازار خودرو در آستانه کاهش قیمت برای خارجی ها است
البته این در حالی است که دولت چندان به این موضوع اهمیت نداد و با وجود اینکه چندین بار از سوی دولت (سخنگوی رسمی دولت و وزیر صمت) اعلام شده بود که به زودی کنترل واردات خودروهای فرسوده اعلام خواهد شد. و حتی آخرین خبر در این زمینه ادعای وزیر صمت است مبنی بر اینکه اطلاعیه 11 بهمن اعلام شده است که ابلاغیه واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد تهیه شده و طی روزهای آینده تهیه و ابلاغ خواهد شد. ; از چند روز آینده چیزهای زیادی می گذرد اما هنوز خبری از اطلاع رسانی نیست.
البته وزیر صامت بر این عقیده است که آئین نامه کلی واردات خودروهای فرسوده نیز تصویب شده و دولت باید آن را ابلاغ کند. وزارت حریم خصوصی در این مورد مسئولیتی ندارد. بنابراین باید دلیل این تاخیر در اطلاع رسانی را از خود بپرسید.
از دیگر اقدامات مثبت مجلس یازدهم برای حفظ حقوق مردم، تصویب قانون تجارت خودروهای فرسوده که منجر به راه اندازی سامانه خرید و فروش خودروهای فرسوده شد تا مردم با آگاهی از وضعیت بیمه خودرو، تصادفات، مشخصات فنی خودرو و مسدود یا عدم مسدودسازی مالک خودرو، با دید بازتری معاملات خود را انجام دهند. معاملات با این موضوع بسیاری از موارد تخلف در این زمینه برطرف شد زیرا فروشنده کلاهی بر سر خریدار گذاشت.
یکی دیگر از اقدامات مهم مجلس یازدهم که در مجلس گذشته به تصویب نرسید، موضوع آیین نامه خروج خودروهای فرسوده است.
قانون مقررات صنعت خودرو حدود 4.5 سال پیش در مجلس قبلی (دهم) مورد بحث قرار گرفته بود و پس از مراجعه به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهایتاً سه سال بعد در خرداد 1401 به تصویب رسید. پس از تصویب، سه ماه به دولت مهلت داده شد تا آیین نامه خروج خودروهای فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کند. اما چه اتفاقی افتاد؟ به جای تصویب و صدور این آیین نامه، ماده (10) این قانون اصلاح و «اصلاح ماده (10) قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو» نامیده شد.
در مجموع می توان گفت طبق اعتقاد بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی کشور، مجلس یازدهم در این چهار سال، قوانین مثبت خرد و کلان بسیاری را تصویب کرد که موجب تسهیل زندگی مردم و پیشرفت کشور شد. کشور در برخی بخش ها و مطالبات مردم فراموش شده است. نکته مهمی که در انتخاب یک مجلس قوی برای دوره دوازدهم باید به آن توجه کرد تا این مسیر ادامه یابد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402120704004/%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88