اخبار

چرا واردات خودروهای فرسوده اجرایی نمی شود؟

با وجود گذشت بیش از 9 ماه از صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده و همچنین حدود 7 ماه از صدور مجوز به منظور تنظیم و تنظیم بازار خودرو، هنوز آیین نامه آن ابلاغ نشده است. انجمن خودروفروشان معتقد است برخی نهادها در این زمینه همکاری نمی کنند اما با اجرای این طرح قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی به قیمت کارخانه کاهش می یابد.

علی خسروانی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص واردات خودروهای فرسوده و اینکه هنوز کنترلی صادر نشده و شاید یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازارها در اسفندماه سال گذشته همین موضوع باشد، گفت: (به استثنای تعداد متقاضیان جدید که اخیراً در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند که به 33 هزار نفر رسیده و طی سال گذشته تنها حدود 4000 خودرو وارداتی تحویل داده شده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در تهران خاطرنشان کرد: هنوز موضوع واردات خودروهای فرسوده (کارکرده) حل نشده است که نشان می دهد این تصمیم مشکلی ندارد.

وی افزود: آیین نامه اجرایی واردات خودرو در دست برخی دولتمردان گیر کرده و دبیران هنوز آن را ابلاغ نکرده اند. بنابراین نتیجه این است که بازار خودرو امروز پر نوسان است و خریداران، فروشندگان و حتی نمایشگاه ها ناراضی هستند.

– کاهش قیمت ها تا سطح کارخانه با صدور آیین نامه

خسروانی ضمن تایید اینکه بخشی از موانع واردات خودروهای فرسوده به بهانه استفاده از ارز به بانک مرکزی نسبت داده می شود، گفت: این در حالی است که قرار است واردات خودروهای فرسوده با منبع ارزی انجام شود؛ در حالی که قرار است واردات خودروهای فرسوده با منبع ارزی انجام شود. از طرفی الان با افزایش نرخ ارز آیا خودرو وارد می شود؟ مسلم است که در صورت ابلاغ این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور، قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی به قیمت کارخانه کاهش می یابد.

این مقام صنفی در خصوص روند واردات خودروهای فرسوده گفت: با تصویب طرح واردات خودرو و صدور مجوز واردات، تمامی افرادی که دارای کارت کار هستند مجاز به واردات خواهند بود.

وی ادامه داد: پس از صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده، اگرچه همه مردم نمی توانند خودرو وارد کنند، اما به دلیل اینکه خودروهای انباشته در منازل وارد بازار می شوند، نه تنها قیمت ها کاهش می یابد، بلکه در مواقع التهاب نقدینگی نیز وارد بازار خودرو می شود. R; بلکه این نقدینگی وارد بازار سرمایه و سایر بخش های تولیدی می شود که به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

این مقام صنفی تایید کرد: از جمله دلایل عدم واردات خودروهای وارداتی و عدم عرضه آن این است که دولت وعده واردات 200 هزار خودرو تا پایان سال 1402 را داده بود که تاکنون سهم کمی از این تعداد وارد شده است. زیرا اکثر شرکت‌هایی که خودرو وارد می‌کنند خود تولیدکننده یا مونتاژکننده هستند و نمی‌خواهند با واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش دهند. بنابراین نوعی تضاد منافع وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تایید اینکه قرار بود واردات خودروهای فرسوده با ارز خود واردکنندگان انجام شود، گفت: بنابراین نیازی به ارز دولتی نیست. اجرای این طرح همچنین به گردش بخشی از ارزی که در حال حاضر در چرخه اقتصاد وجود ندارد، از طریق واردات خودرو کمک می کند. از سوی دیگر، صادرکنندگانی که نسبت به تعهدات خود به بانک مرکزی مازاد ارز دارند، می توانند در ازای واردکنندگان در قالب واردات خودرو، ارز به کشور واریز کنند.

خسروانی خاطرنشان کرد: دولت با واردات خودروهای فرسوده نیز سود مالی خواهد داشت. علاوه بر این، با آزادسازی واردات، بازار خودرو رقابتی خواهد شد. اما اگر این اتفاق نیفتد قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد و نقدینگی بیشتری در سال 1403 وارد بازار خودرو می شود این در حالی است که خودرو یک کالای مصرفی است و مردم نباید به خاطر سود وارد این بازار شوند. فراموش نکنیم که هر چه شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد بیشتر باشد، وضعیت بدتر خواهد شد.

دغدغه اصلی دستیابی به تعادل در بازار است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به رویه هایی که این اتحادیه در ماه های اخیر در پیش گرفته است، گفت: در حال حاضر دغدغه ما ایجاد تعادل در بازار است. زیرا تا زمانی که نوسان قیمت بالا باشد، فروشنده خودرو منصرف می شود و خریدار همیشه از خرید منصرف می شود و با کمبود پول مواجه می شود. به همین دلیل معامله در بازار صورت نمی گیرد و فعالیت های صنفی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین در جلسه ای که در اتحادیه با اعضا برگزار کردیم به جایگاهی رسیدیم که در خصوص عدم اجرای مقررات واردات خودروهای فرسوده و خسارات ناشی از آن موضع خود را مطرح کنیم.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1402121510666/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا