عملکرد نامناسب تاکسی های آنلاین؛ چالش شهروندان در پایان سال


شب گذشته که برخی اخبار از بسته شدن برخی از خیابان های تهران خبر می داد، بسیاری از مسافران این شهر به دلیل ناکارآمدی سیستم حمل و نقل به ویژه تاکسی های آنلاین با مشکل مواجه شدند و برخی گزارش ها حاکی از آن بود که حتی سه ساعت هم نمی توانند خدمات دریافت کنند.
به گزارش اسنا، گسترش تاکسی های آنلاین و اینترنت در ایران از نمونه های مشابه خارجی الگوبرداری شده است و در حال حاضر شرکت های تاکسیرانی آنلاین هستند که توجه و استفاده شهروندان را به خود جلب کرده اند. با ظهور تاکسی های آنلاین، سیستم حمل و نقل انقلابی و مزایای ارزشمند تاکسی های آنلاین به تدریج باعث شده تا مردم به این سرویس اعتماد کنند و با سفارش آنلاین خودرو سفر خود را انجام دهند.
پرداخت به روش های مختلف، دسترسی به تاکسی اینترنتی 24 ساعته، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و ایمن نگه داشتن سفر و کارآفرینی رانندگان از جمله مزیت هایی است که تاکسی های آنلاین نسبت به تاکسی های قدیمی دارند.
شاید مهم ترین چیزی که آن را از روش سنتی متمایز می کند، در دسترس بودن تاکسی آنلاین به صورت 24 ساعته باشد. در واقع سامانه آنلاین 24 ساعته این امکان را به رانندگان داده است که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و به همین ترتیب مسافران می توانند در هر ساعتی سفارش خودرو را ثبت کنند و در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند؛ برخلاف سیستم حمل و نقل مسافر مدرن، گروهی از تاکسی های قدیمی به صورت شبانه روزی کار می کنند.
مزاحمت ها و مشکلات گاه به گاه برای مسافران
اما شواهد نشان می دهد که این روزها و البته در مناسبت ها و ایام خاص کمتر از سوی شرکت های تاکسیرانی آنلاین به آن توجه شده و اختلالات گاه و بیگاه باعث نارضایتی و مشکلات مسافران شده است.
به عنوان مثال، در چند روز گذشته برخی از کاربران گزارش دادند که دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تاپسی در حال خراب شدن هستند. اگرچه در ساعات اولیه دلیل این امر از سوی این دو شرکت اعلام نشد، اما در نهایت گفته شد که مشکل به دلیل قطع ارتباط با یکی از شرکت های تامین کننده داده بوده و در نتیجه با قطعی سرویس مواجه شده اند. برای حدود یک ساعت.
اما در شرایطی که انتظار می رفت با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ترافیک در شهر، شرایط استفاده از تاکسی های آنلاین آسان شود، بار دیگر شب گذشته چهارشنبه شب اتفاقی مشابه افتاد و شهروندان به تاکسی بیش از روزهای گذشته به دلیل شلوغی خیابان ها شاهد اختلال در عملکرد و سرویس دهی اسنپ و تاپسی بودند.
فرصت طلبی تاکسی های شخصی در غیاب اسنیپ و تاپسی
بر این اساس بسیاری از شهروندان برای جلوگیری از تردد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکردند، بلکه به نوعی در دام وسایل حمل و نقل عمومی افتادند و در نتیجه در نبود سیستم حمل و نقل مناسب، برخی تاکسی های شخصی با سوء استفاده از امکانات موجود به آن متوسل شدند. وضعیت. برای جاده کرایه 800 هزار تومانی درخواست کردند که شهروندان همیشه 50 هزار تومان می پردازند.
به گفته کاربران، دو شرکت تاکسیرانی آنلاین در ساعات قبل از عصر و شب عملکرد مناسبی نداشتند و اگر شهروندان بتوانند از تاکسی های آنلاین نیز استفاده کنند، با افزایش قیمت مواجه می شدند. البته علاوه بر عملکرد نادرست تاکسیرانی های آنلاین، یافتن تاکسی های معمولی در تهران نیز با مشکل مواجه بود که شهروندان را با مشکل مواجه کرد.
هشدار سازمان تعزیرات حکومتی
مقام جنایی دولت اخیرا نسبت به افزایش قیمت تاکسی های آنلاین هشدار داد و رئیس این سازمان تایید کرد: مرجع جنایی بر اساس وظیفه ذاتی خود که مبارزه با گرانی است، با عجله وارد موضوع تاکسی های آنلاین شد و باعث حذف این گزینه شده است اما طبق گزارشات ارائه شده خدمات را کاهش داده یا قیمت را افزایش داده اند که در اینجا متذکر می شوم که هر دو اقدام از مصادیق تخلف است و اگر معلوم شود عمدا از انجام آن خودداری کرده اند. ارائه خدمات و یا اغراق در آنها و به دنبال گروگان گرفتن افراد، جلسه تعیین کننده خواهد بود.
مردم چگونه شکایت می کنند؟
بر این اساس از افراد درخواست می شود در صورت مواجهه با این موارد با سامانه 135 تماس گرفته و شکایت خود را اعلام کنند. دو شعبه برای رسیدگی به تخلفات این دو شرکت و رسیدگی به شکایات مردم در تهران ایجاد می شود و به این شکایات به صورت ویژه رسیدگی می شود. گزینه «عجله دارم» تنها ابزاری برای افزایش قیمت بود و هیچ توجیه دیگری نداشت.
اما شب گذشته شهردار تهران نیز بر تلاش برای سفارشی سازی تاکسی های آنلاین با هدف جلوگیری از ظلم به شهروندان تاکید کرد. علی رضا زاکانی گفت: تاکسی های آنلاین از خلأ قانونی و مفهوم نادرست قانونی استفاده می کنند و مجوز خود را از اداره دریافت می کنند. به همین دلیل، آنها کمتر پاسخگو هستند. در حال ارائه درخواست هستیم تا شرکت تاکسیرانی درک خوبی از این موضوع داشته باشد تا به مردم ظلم نشود. تاکسی های برقی جدید که وارد ناوگان می شوند خدمات اینترنتی نیز ارائه می دهند تا بتوانیم بهترین خدمات را ارائه دهیم.
ناکارآمدی سامانه تاکسی آنلاین
همانطور که جعفر تشری هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل شورای شهر تهران در این زمینه توضیح داد: می دانیم که شب عید رفت و آمد و رفت و آمد زیادی دارد. اما متأسفانه شاهد حجم زیاد مسافران در سطح شهر و ناکارآمدی برخی سامانهها مانند تاکسیهای آنلاین هستیم، مانند حذف آپشن چرخ، مردم دچار مشکل شدند و گزارشها حاکی از آن است که حتی برای دو تا هم نتوانستهاند خدمات دریافت کنند. سه ساعت، و اداره باید با تاکسی وارد شهر شود تا در مورد وضعیت خدمات آنها تصمیم گیری کند.
بنابراین با توجه به اینکه دلیل عملکرد نادرست این دو شرکت تاکسی اینترنتی در روزهای گذشته دقیقا مشخص نشده و گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش عمدی قیمت ها وجود دارد، باید منتظر پاسخ مسئولان اسنپ و تپسی باشیم.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402122316568/%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86
