اخبار

آیا سرانجام تدوین سند توسعه صنعتی به پایان رسید؟

در سال‌های اخیر اسناد توسعه صنعتی زیادی تدوین و در نهایت بایگانی شده است و گزارش‌های منتشر شده در سال گذشته نشان می‌دهد که موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی باید تا پایان سال 1402 تدوین سند راهبردی صنعت را تکمیل کند. برگزار نشد، اما باید منتظر ماند و دید که آیا این موضوع فاش می شود.

به گزارش ایسنا، در سند راهبردی صنعت که در سال 1380 در قانون تشکیل وزارت صنایع و معادن گنجانده شد، خلأ وجود دارد و اقداماتی در این راستا انجام شد که در نهایت با تغییر دولت مصادف شد. . پس از آن چهار نسخه دیگر از این سند تهیه شد که آخرین آن مربوط به دولت دوازدهم بود تا اینکه فاش شد. اما در نهایت گفته شد که سند مناسب نیست و بایگانی شد.

در حال حاضر می توان گفت با گذشت بیش از 20 سال از اولین سند توسعه صنعتی و ادامه وضعیت بلاتکلیفی آخرین سند راهبردی، تصویر کلی از صنعت کشور وجود ندارد و نظارتی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. حوزه. . در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها و فعالان اقتصادی خواستار تهیه استراتژی بلندمدت توسعه صنعتی و اقتصادی کشور شده اند.

البته این موضوع در دولت جدید مجددا مطرح شد اما هنوز این سند نهایی نشده است. در تصمیمات اخیر در خصوص این سند، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور دستور تهیه این سند را صادر کردند و آزمایشگاه نیز با صدور حکمی عادل آذر را به عنوان رئیس مؤسسه عالی آموزش، پژوهش، اداری و برنامه ریزی منصوب کرد. قرار بود تا شهریورماه سال قبل اتفاق بیفتد و سند راهبردی صنعت فاش شود اما پس از فوت عادل آذر خبری از این سند نشد. این موسسه وابسته به سازمان برنامه و بودجه است.

البته گزارش ها حاکی از آن است که مؤسسه مدیریت و برنامه ریزی آموزش و پژوهش قرار است تا پایان سال 1402 هجری شمسی کار تهیه این سند راهبردی صنعتی را به پایان برساند. اما به نظر می رسد فعالان بخش خصوصی انتقاداتی به این سند دارند.

در اواسط اسفندماه در نشست مشترک سه کمیته «صنعت و معدن»، «بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید» و «تسهیل تجارت و توسعه» سندی که توسط موسسه عالی آموزش و تحقیقات، مدیریت تهیه شده است. و برنامه ریزی به عنوان راهبرد توسعه صنعتی مورد بحث قرار گرفت. در این نشست پیشنهاداتی برای بهبود تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور از جمله حضور و ارتقاء در شبکه های صنعتی منطقه ای و جهانی، گسترش تعامل و تعمیق وابستگی صنعت و تجارت کشورهای منطقه به صنعت و تجارت ارائه شد. ایران دور شدن از صنعت مواد خام و تعمیم اقتصاد صنعتی، حفظ و توسعه سرمایه انسانی کشور و ایجاد رهبری واحد در بخش صنعت و تجارت در ایران. کشور مورد بحث قرار گرفت.

همچنین به نظر می‌رسد که اتاق ایران در چندین زمینه با سردبیران این سند موافق نبوده است. از جمله اینکه نظام بازار در کجای این استراتژی قرار می گیرد و آیا منطق این مکانیسم را می پذیرد؟ موضوع تحریم در استراتژی فوق مشخص نشده بود.

کاوه زرگران، رئیس کمیته تسهیل تجارت و توسعه اخیرا گفته است که موتور ارزش آفرینی در بخش صنعت ایران و تامین ارزش افزوده صنعتی در دهه گذشته و تشدید تحریم ها به حدود 60 میلیارد دلار رسیده است. به دنبال آن نوسانات نرخ ارز به ویژه در سال 1396، عدم ثبت در مقررات و بخشنامه های دولتی، عدم مدیریت صحیح زنجیره تامین مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و همچنین افزایش چشمگیر هزینه های مبادله ای را به دنبال داشت. مهمترین دلایل توقف موتور ارزش آفرینی در صنعت ایران می باشد.

نکته دیگری نیز وجود دارد که فعالان اقتصادی بر آن تاکید دارند و آن لزوم تشخیص دلایل عدم اجرای نسخه های قبلی استراتژی توسعه صنعتی است.

در میان آنها برخی کارشناسان آنها بر این باورند که در غیاب استراتژی توسعه صنعتی، توسعه صنعتی عمدتاً فضاهایی با رانت بالاتر را دنبال می کند و تولید به سمت صنایع متکی بر انرژی و مواد خام صادراتی می رود. کل صنعت به خودرو خلاصه می شود و سایر بخش های صنعت که بسیار استراتژیک هستند فراموش می شوند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403010200424/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا