آیا سیستم ساگات مدلی از اطلاعات برای عملیات نظارتی است؟


روشهای نظارت سنتی محدودیتهای زیادی دارند و نمیتوانند تخلفات جدی را شناسایی کنند، اما با استفاده از سیستمهای نظارتی هوشمند میتوان بسیاری از کاستیها را برطرف کرد و تخلفات و مفاسد را بهموقع کشف کرد. در این راستا سازمان برنامه و بودجه در قالب سامانه ای گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی برداشته است تا صلاحیت عوامل اجرایی فنی کشور را شناسایی و نظارت را هوشمندتر کند.
به گزارش ایسنا، محمد شادایی، پژوهشگر دفتر مطالعات راهبردی توسعه تولید در یادداشت ویژه ای به ایسنا نوشت: در حال حاضر 37 دستگاه نظارتی در کشور فعالیت می کنند و نظارت در دستگاه های عالی نظارتی از جمله حسابرسی است. دفتر و سازمان بازرسی عمدتاً با روشها و روشهایی اجرا می شود. در رویکرد سنتی مبتنی بر انسان، نظارت سریع نیست و نقش پیشگیرانه آن ضعیف است. حقیقت این است که بسیاری از تخلفات زمانی کشف می شود که دولت هزینه های زیادی را متحمل شود و بخش بزرگی از آنها قابل جبران نباشد. اما با رویکردهای نوین نظارتی از جمله هوشمندی بخشی از عملیات نظارتی و استفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات می توان بخش زیادی از این نواقص را برطرف کرد و با پیشگیری از فساد و تخلفات و کشف به موقع آنها، هزینه های ناشی از آن را برطرف کرد. برای کشور کاهش می یابد.
عملکرد گذشته را مطالعه کنید و وضعیت فعلی را توضیح دهید. روش های حسابرسی سنتی کار نمی کند
نظارت اصلی سازمان های نظارتی در دستگاه های اجرایی توسط ناظران مستقر در دستگاه های اجرایی که دارای عناوین حسابرس و بازرس هستند انجام می شود. اما این روش دارای نقاط ضعف و محدودیت هایی است از جمله: کندی سرعت پردازش، عدم پیشگیری از بخش مهمی از نظارت، عملکرد مجزای واحدهای نظارتی، ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده توسط دستگاه اجرایی و عدم کشف یا کشف دیرهنگام اطلاعات زیادی تخلفات و وابستگی زیاد نتایج نظارت به توانایی فردی سرپرست و…
واضح است که روش سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای نظارتی کشور نیست و محدودیت های زیادی دارد. به عنوان مثال از دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مالی شورای اسلامی انتظار می رود که بتواند نظارت همه جانبه ای بر موضوع بودجه داشته باشد. اما تعداد دستگاههای اجرایی (حدود 4700 دستگاه) و حجم فعالیت آنها به حدی است که میتوان گفت با روشهای سنتی حسابرسی، اگر اداره کل حسابهای ملی تعداد کارکنان خود را به بیش از پنج برابر فعلی افزایش دهد. هنوز هم می توان کنترل شدید و مستمری را اعمال کرد که به طور کامل وجود ندارد.
هوش مصنوعی چگونه نظارت را افزایش می دهد؟
هوش نظارتی راه حل اساسی برای حل مشکلات اصلی وضعیت فعلی سازمان های ارشد نظارتی است. نظارت هوشمند سیستمی مبتنی بر قابلیت های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که بر اساس امکان جایگزینی هوش ماشینی در برخی از فعالیت های انسانی و دستیابی به سرعت، دقت، دقت و جامعیت بیشتر در معاملات به کمک ماشین شکل می گیرد. در واقع برخی از وظایف نظارتی از جمله کارهایی که قابلیت خودکارسازی و عملیات تکراری را دارند به این سیستم محول خواهند شد.
هوش مصنوعی می تواند بسیاری از وظایف غیر تخصصی را انجام دهد و قدرت نظارتی را آزاد کند تا به عنوان مشاور عمل کند و بازبینی و قضاوت بیشتری انجام دهد، بنابراین کیفیت کلی و اطمینان در نظارت را بهبود می بخشد و در عین حال خطر را کاهش می دهد. بنابراین، نتیجه اصلی طراحی و پیادهسازی سیستمهای نظارت هوشمند این خواهد بود که وظایف نظارتی با دقت، سرعت و جامعیت بسیار بیشتری انجام شود. استفاده از سیستم نظارت هوشمند می تواند اثرات دیگری از جمله کاهش هزینه های نظارتی، کاهش وابستگی نتایج به توانمندی های فردی، کشف به موقع تخلفات و جرایم عمده، افزایش نظارت پیشگیرانه و غیره را به دنبال داشته باشد.
الزامات اطلاعاتی
اطلاعات نظارتی دارای الزامات و محرک هایی است که عناصر زیرساختی را نشان می دهد و فرآیند اطلاعات حسابرسی را تسهیل می کند. در واقع بدون اجرای این موارد، موفقیت نظارت هوشمند در سازمان های نظارتی بعید به نظر می رسد. این الزامات و درایورها عبارتند از:
آموزش و استخدام متخصصان مورد نیاز: توسعه، پشتیبانی و استفاده از سیستم های نظارتی نیاز به ترکیبی از متخصصان نرم افزار و سخت افزار دارد. این افراد علاوه بر توانایی تعامل و استفاده از سیستم، باید قابلیت های دیگری از جمله سطوح دانش نظارتی را نیز داشته باشند. همچنین باید برنامه های ویژه ای برای آموزش، جذب و حفظ آنها تهیه شود.
بازطراحی ساختار سازمانی و فرآیندهای سازمانی بر اساس نیازهای اطلاعاتی: در حال حاضر ساختار اصلی سازمانی سازمان های نظارتی بر اساس فرآیندهای نظارتی سنتی طراحی می شود و برای هوشمندسازی نظارت باید ساختار سازمان نظارتی مربوطه بر اساس الزامات هوشمندی تغییر یابد. در یک سازمان سازمانی نحوه تعامل و حتی جایگاه متخصصان تغییر خواهد کرد.
مدیریت تغییر: تجربه نشان داده است که حتی بهترین تغییرات در صورت عدم مدیریت صحیح، به ویژه در نهادهای دولتی، با مقاومت جدی روبرو خواهد شد و با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین از یک سو باید تایید و حمایت از اجزای اصلی سازمان صورت گیرد و از سوی دیگر حمایت و حمایت برخی از ذینفعان نیز ضروری است.
دسترسی الکترونیکی و به موقع به داده ها و سیستم های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی: دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی دستگاههای اجرایی و سامانههای اطلاعاتی یکی از زیرساختهای مهم سامانه هوشمند است، زیرا سامانه هوشمند با دادهها، اطلاعات و دانش کار میکند و بدون آنها فعالیت آن معنا نخواهد داشت.
یکپارچه سازی اطلاعات و سیستم های مالی برای دستگاه های اجرایی: سیستم ها باید به گونه ای باشند که بتوان رکوردهای آنها را پیوند داد. در مورد سیستم های مالی باید از زبان و قالب مشترک استفاده شود. همچنین باید از ایجاد سیستم های جداگانه خودداری شود. برای این منظور می توان بانک اطلاعاتی ملی ایجاد کرد و سطوح دسترسی را برای هر دستگاه تعریف کرد.
استفاده از هوش مصنوعی در سازماندهی برنامه ها و بودجه ها
روش های نظارت سنتی محدودیت های زیادی دارند و نمی توانند تخلفات جدی را تشخیص دهند. بسیاری از تخلفات زمانی آشکار می شود که کشور هزینه های قابل توجهی را متحمل شده باشد و این هزینه ها قابل جبران نباشد. اما با استفاده از سیستم های نظارت هوشمند می توان بسیاری از نواقص را برطرف کرد و تخلفات و فساد را به موقع تشخیص داد. این سیستم ها سرعت، دقت و صحت نظارت را افزایش داده و بسیاری از هزینه های ناشی از آن را کاهش می دهند. در دولت سیزدهم با هدف شفافیت در برنامه ریزی و هوشمندسازی نظام برنامه ریزی ملی، گامی برداشته شد که بر ساماندهی برنامه و بودجه متمرکز بود. سامانه ساگات که سامانه ای برای تعیین صلاحیت کارگزاران دستگاه های فنی اجرایی کشور است، با هدف امکان شرکت در مناقصه پروژه هایی که واقعاً امتیاز لازم را کسب کرده اند، تنها برای افراد و شرکت ها راه اندازی شد. این سامانه برای استعلام مدارک تحصیلی از وزارت علوم، استعلام شاغل بودن یا سهامدار بودن متقاضی در شرکت در سازمان امور استخدامی، سنجش توانایی مالی شرکت برای اجرای پروژه با تامین مالی استفاده می شود. سازمان، تعداد بیمه شدگان نزد سازمان بیمه گر و منظم بودن پرداخت مالیات مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور و … به صورت الکترونیکی. امید است با هوشمندسازی نظارت گامی در جهت عدالت اجتماعی برداشته شود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403022921230/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
