اصلاح صنعت خودرو با خروج دولت از قیمت گذاری/یارانه مشروط به خودروسازان


اگر صنعت خودرو بتواند بدون قیمت گذاری اجباری فعالیت خود را توسعه دهد و مثلا پس از یک دوره 6 ماهه بازار خودرو آرام نگیرد، سیاست گذار دوباره وارد عرصه قیمت گذاری می شود و کارشناسان صنعت خودرو تایید می کنند که بازار خودرو اکنون آرام است و مردم مشتاق خرید خودرو نیستند، بنابراین این فرصت ویژه ای برای تغییر روند قیمت گذاری از دولتی به عرضه و تقاضا است.
به گزارش ایسنا، چندی پیش خبری مبنی بر تصویب قیمت جدید خودرو توسط معاون اول رئیس جمهور منتشر شد و در این خبر آمده است که ایران خودرو و سایپا در جلسه ای با اعضای کمیته اقتصادی دولت خواستار آن شدند. بررسی قیمت خودرو نیز نتیجه این جلسه تهیه فرم گزارش و ارسال آن به دفتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور بود.
خودروسازان منتظر تصمیم دولت هستند
شرایط خودروسازان و قطعه سازان این انتظار را به آنها می دهد که با شروع فعالیت دولت ها راه حلی برای این صنعت اندیشیده شود، اما همواره مشاهده می شود که این صنعت با سهم 20 درصدی از کل بخش ارزش افزوده صنعت و یک سهم حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی باید با مشکلات بسیار ساده و آسان مقابله کند.
نقش قیمت گذاری دستورالعمل و بانک ها در صنعت خودرو
یکی از اقداماتی که سیاست گذاران می توانند برای غلبه بر بحران در صنعت خودرو انجام دهند، کنار کشیدن از قیمت گذاری است. قیمت گذاری اجباری یا دولتی باعث شده است که صنعت خودرو نسبت به گذشته کوچکتر شود و نتواند برنامه ریزی برای توسعه محصول، بهبود کیفیت محصول، تولید خودروهای جدید و همکاری با شرکای خارجی داشته باشد.
مهمتر از آن، سیستم بانکی خودروسازان و قطعه سازان را ناامید کرده است، زیرا نمی توانند روی دیوار خانه های خود یادبود بنویسند. بیشتر بانک ها به دنبال هدایت تسهیلات به سمتی هستند که سرمایه به سرعت و بدون ریسک باشد، به همین دلیل است که بخش زیادی از تسهیلات بانکی به سمت فعالیت های غیرصنعتی و تولیدی و حوزه های بهره مند از منابع بانکی می رود که ارزش افزوده ای ندارند. کشور
با توجه به شروع دولت چهاردهم و نگاه رئیس جمهور منتخب به قیمت ها مبنی بر اینکه عرضه و تقاضا باید قیمت ها را تعیین کند، این انتظار وجود دارد که دولت از موضوع قیمت گذاری خودرو کناره گیری کند و اجازه دهد این صنعت که هدف آن بوده است. بسیاری از هجمه ها، بدون روند قیمت گذاری دولتی به فعالیت خود ادامه دهد و در عین حال به دنبال ایجاد بازار رقابتی و قابل کنترل باشد.
حمایت مشروط دولت از خودروسازان
در چنین شرایطی اگر این صنعت بتواند بدون قیمت گذاری اجباری فعالیت خود را توسعه دهد و پس از مدتی مثلا 6 ماهه بازار خودرو آرام نگیرد، سیاست گذار باید به عرصه قیمت گذاری بازگردد.
کارشناسان صنعت خودرو تایید می کنند که اکنون بازار خودرو آرام است و مردم رغبتی به خرید خودرو ندارند، بنابراین این فرصتی بی نظیر برای تغییر روند قیمت گذاری از دولتی به عرضه و تقاضا است.
به عنوان مثال احمد نعمت بخش، دبیر فدراسیون خودروسازان از حامیان فروش خودرو به روش عرضه و تقاضا است. وی معتقد است: اگر فاصله قیمت کارخانه با بازار تنها 5 درصد باشد، اتفاقات خوبی در صنعت خودرو رخ می دهد، مردم دیگر با هدف سرمایه گذاری وارد این عرصه نمی شوند و بازار خودرو از دنیا خارج می شود. . دست دلالان
لازم نیست ماشین یک کالای سرمایه ای باشد
در همه کشورها خودرو صرفا وسیله حمل و نقل محسوب می شود اما در ایران خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. حتی افرادی که خودرو دارند نیز مشتاق خرید خودرو هستند زیرا فاصله قیمتی بین تولیدکننده و بازار وجود دارد. قاعدتاً این روند به صنعت خودرو و آینده آن آسیب می رساند. اگر پولی که در این سال ها به جیب دلالان رفته وارد صنعت خودرو می شد، الان صنعت خودرو پیشرفت چشمگیری داشت و اگر هم پیشرفت نمی کرد، به قهقرا نمی رفت. اما به دلیل تحریم ها، عدم پرداخت تسهیلات و قیمت گذاری تکلیفی، صنعت خودرو پیشرفت چندانی نکرده و با مشکلات مختلفی مواجه است.
دیدگاه های واقع بینانه معتقدند که راه حل صنعت خودرو، کناره گیری دولت از قیمت گذاری است. اگر این اتفاق بیفتد بانک ها حمایت بیشتری از پرداخت تسهیلات خواهند داشت زیرا مطمئن خواهند بود که صنعت می تواند در مدت زمان کوتاهی در مسیر بهبود وضعیت قرار گیرد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403062717167/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86

