اخبار

احیای شورای سیاست گذاری خودرو برای بهبود کیفیت و ایمنی

پس از گلایه مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی و درخواست احیای شورای سیاست گذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر ابلاغ و رعایت الزامات 85 استاندارد برای تولید تاکید کرد. و مونتاژ خودرو و البته خودروهای وارداتی و از مدیرعامل این سازمان خواست تا به عنوان مسئول در کارگروه کیفیت خودرو حضور یابد.

به گزارش ایسنا، در نشست اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی و نمایندگان اتاق بازرگانی در تهران. سعید تاجک – مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و رئیس کمیته انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهرانوی بر اهمیت و ضرورت اصل کیفیت در تولید خودرو تاکید کرد و خواستار احیای شورای سیاست گذاری خودرو در راستای ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو شد.

وی در این نشست که دیروز (سه شنبه، 6 شهریور) برگزار شد، ضمن انتقاد از اینکه در هفت سال گذشته موضوع کیفیت و ایمنی محصولات خودرویی در اولویت وزرای صلح نبود، توضیح داد: بر اساس چندین قانون از جمله قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و قانون ارتقای کیفیت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وظایفی دارد که طی این هفت سال جز در سطح اداره کل موتور ارائه و بررسی نشده است. خودروها و در سیاست گذاری و پیگیری وزرا اولویت نداشتند.

مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) ادامه داد: علاوه بر این شورای سیاست گذاری خودرو که عملاً وظایفی چون برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر ایمنی کیفی، توسعه زیرساخت ها و زنجیره ارزش خودرو را برعهده داشت، طی این هفت سال انجام شد. در واقع در این مدت تنها در دوره اول وزارت ایمنی در دولت قبل (اسکندری فاطمی امین) شاهد برگزاری جلسات متعددی در زمینه کیفیت و ایمنی در سطح وزیر ایمنی بودیم. با پیگیری های وزیر وقت، ائتلاف بخش خصوصی برای ایجاد مرکز معاینه تصادفات رانندگی ایجاد شد که در حال حاضر در مراحل پایانی است. این در حالی است که علیرغم قول مساعدت، هیچ گونه حمایت مالی از این پروژه ملی و راهبردی صورت نگرفته است.

تصادفات جاده ای سالانه جان 21000 نفر را می گیرد

بر اساس آخرین رصد، پنج درصد از مردم در روز تحویل خودروهای خود شاهد نقص بوده اند و این آمار محدود به خودروهای ایرانی نیست و خودروهای مونتاژی چینی نیز وضعیت مشابهی دارند.

تاجیکستان در خصوص پایش مستمر شاخص های مربوط به کیفیت و ایمنی خودروها تصریح کرد: در حال حاضر مجموع مرگ و میر سالانه تصادفات جاده ای در کشور 21 هزار نفر است که تقریبا 10 برابر مجروحان رانندگی است. بنابراین، از این منظر در بین ده کشور برتر جهان قرار داریم. علاوه بر این، طبق آخرین رصد، پنج درصد مردم در روز تحویل شاهد ایراداتی در خودروی خود بوده اند و این آمار مختص خودروهای ایرانی نیست، خودروهای مونتاژی چینی نیز وضعیت مشابهی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این امر بیانگر ضرورت وجود شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کیفیت و ایمنی خودرو است. بنابراین به عنوان اولین درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت، احیای شورای سیاستگذاری را پیشنهاد می کنیم و خواستار قرار گرفتن کیفیت و ایمنی در دستور کار این وزارتخانه هستیم.

وزیر صامت: خودروهای داخلی نیاز به بررسی و احتیاط بیشتری دارند

در ادامه، سید محمد اتابک – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در خصوص اظهارات مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ضمن اشاره به اهمیت استانداردهای 85 گانه خودرو، بر لزوم رعایت و رعایت خودروسازان تاکید کرد. گفت: استانداردهای تعیین شده برای خودروهای داخلی و وارداتی با مشارکت سازمان استاندارد ملی ایران رصد می شود.

وی گفت: باید بپذیریم خودروهای تولید شده در کشور نیازمند بازنگری و دقت بیشتری هستند. در عین حال صحبت های خودروسازان در خصوص مسائل ارزی شنیده و بررسی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با استقبال از حضور اتاق بازرگانی در کمیته راهبردی خودرو، از مدیرعامل سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان مقام مسئول برای حضور در کارگروه کیفیت خودرو دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نظر مي رسد موضوع كيفيت خودرو همان طور كه ​​مديرعامل سازمان بازرسي كيفيت و استاندارد ايران خاطرنشان كرد، موضوعي است كه در سال هاي اخير مورد بي توجهي قرار گرفته است و اين بي توجهي و از همه مهمتر، فدای کیفیت برای کمیت به دلیل رعایت نکردن حداقل استانداردهای ایمنی و کیفیت خودروها باعث جان باختن افراد زیادی در کشور شد. مرگ سالانه 21 هزار نفر در جاده های کشور به حدی است که در سال های اخیر تصمیم جدی برای کاهش آن گرفته نشده است.

کیفیت خودروها فدای اعداد و ارقام و وعده‌هایی شده که وزارتخانه‌ها در سال‌های اخیر درباره آن سکوت کرده‌اند که به 1.5 یا 1.7 میلیون خودرو می‌رسیم. وعده هایی که نه تنها منجر به بی توجهی به کیفیت شد، بلکه به نتیجه نرسید.

نکته اصلی اینجاست که دقیقاً از زمان حادثه بهبهان در دی ماه 1400 که 5 کشته و 41 مجروح برجای گذاشت و منجر به سر و صدای بلند شد، خودروی ملی را «ماشین مرگ» نامیدند کیسه های هوا باز نشدند و گزارش ارزیابی کیفیت خودرو تا کنون منتشر نشده است.

در واقع اگر همین سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ماه به ماه با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی را منتشر می کرد، اجازه نمی داد و اکنون 32 ماه از آن زمان می گذرد و هیچ گزارش کیفی از خودروهای تولیدی منتشر نشده است.

این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت و تا کی جان گرانبهای مردم قربانی بی توجهی مسئولان خواهد بود؟ امید است وزارت جدید ایمنی در خصوص استاندارد و کیفیت خودروها تصمیم جدی داشته باشد و این موضوع با جدیت پیگیری و رصد شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403062818437/%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A1-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا